وعده حجاریان برای اغتشاش از جنوب تا شمال تهران

گروه سیاسی الف،   3971020137 ۵۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

سعید حجاریان تئوریسین اصلاحات به تازگی در یادداشتی وعده اغتشاش از جنوب تا شمال تهران را داده است!

وعده حجاریان برای اغتشاش از جنوب تا شمال تهران

به گزارش مشرق، سعید حجاریان، فعال اصلاح‌طلب و از تئوریسین‌های این جریان خاص سیاسی که مدتی است بر تحریم انتخاب آینده توسط اصلاح‌طلبان و بروز اغتشاش در ایران تاکید دارد، به تازگی طی یادداشتی در یک سایت اصلاح‌طلب مدعی کینه‌توز شدن مردم ایران نسبت به صاحبان ثروت و سرمایه (اعم از مشروع و نامشروع) شده و از این گفته است که در تهران ساکنان محدوده «انقلاب به بالا» مانند غرب محسوب شده و مورد کینه‌ورزی عموم مردم قرار گرفته‌اند.

او در این یادداشت که با عنوان «آخرین راه راست» منتشر شده، می‌نویسد: با توجه به روند جاری و چشم‌انداز منفی، عده کثیری از مردم به‌خاطر مشکلات اقتصادی از جمله تحریم‌ها شغل خود را از دست می‌دهند و به خیل فقرا می‌پیوندند و در نتیجه، طبقه متوسط هر روز کوچک‌تر می‌شود. طبیعتاً افرادی که زمانی به‌اصطلاح دست‌شان به دهان‌شان می‌رسیده و اکنون به زیر خط فقر رانده شده‌اند، با تماشای اخبار مربوط به دستگیری و یا احیاناً فرار رانت‌خواران گمان می‌کنند، حق‌شان خورده شده است.

حجاریان همچنین در کلیدی‌ترین جملات یادداشتش (به زعم خود!) می‌گوید: لاغر شدن طبقه متوسط، وحدت شهری را بر هم می‌زند و امکان بروز اغتشاش تهیدستان علیه ثروت‌مندان را شدت می‌دهد… در دوره‌ای، ژنرال فرانکو با سوار شدن بر موج عظیمی از دهاقین –که زمین‌شان کفاف معاش‌شان را نمی‌داد- توانست در جنگ داخلی با تکیه بر فالانژها به جمهوری‌خواهان عمدتاً شهری هجوم ببرد و پس از وارد کردن تلفات بسیار، بیش از سه دهه قدرت را به دست بگیرد و حتی پس از هیتلر و موسولینی در قدرت باقی بماند. مائو نیز با تز محاصره شهرها از طریق دهات انقلاب چین را شروع کرد و همچون فیزیوکرات‌ها می‌پنداشت، آنچه تولید می‌شود در روستاست و شهرها فقط مصرف‌کننده و در واقع انگل هستند. استالین نیز چنین ایده‌هایی را در سر می‌پرواند چنانکه لنین در وصیت‌نامه‌اش نسبت به قدرت گرفتن او -که روستایی خشن- می‌خواندش، هشدار داد و گفت، مبادا استالین را به دبیرکلی حزب بگمارند. به این فهرست می‌توان پل‌پوت را هم افزود؛ فردی که همه جمعیت را به دهات برد و شهرها را نابود کرد. مع‌الوصف، فرانکو و مائو و استالین و پل پوت جملگی اندیشه‌ای واحد داشته‌اند.

 

این فعال اصلاح‌طلب اگرچه در یادداشت خود گاهی به کنایه اشاره می‌کند که اصلاح‌طلبان بایستی با این فرایند -که حجاریان تصویر می‌کند! - مخالفت کنند اما در عین حال تصریح می‌کند:

به‌نظر می‌رسد این سنخ توصیه‌ها و شقه کردن جامعه به دو بخش ۹۶ و ۴ درصدی خاستگاهی مشترک دارند. توصیه و تاکید بر رفتار انقلابی، ایجاد و تشدید شکاف، و حتی اعدام سلاطین سکه و قیر و… حامل پیام‌های پنهانی است برای مغشوش کردن ذهن ساکنان محدوده «انقلاب به پایین». در واقع، اساس این ایده مبتنی بر قرار دادن دو جنبش علیه یکدیگر است؛ در جنبش «پابرهنگان علیه ثروتمندان»، به‌صورت کور خواست اقتصادی و معیشتی پی گرفته می‌شود و در جنبش‌هایی از جنس دوم خرداد و جنبش سبز، به‌صورت هدفمند خواست سیاسی و دموکراسی دنبال می‌شود. چنانچه این دو جنبش در مقابل یکدیگر صف‌آرایی کنند، دموکراسی و سیاست و طبقه متوسط و متوسط به بالا جملگی بلعیده می‌شوند و جنوب تا شمال تهران، یک دست انقلابی می‌شود .[۱]

حجاریان، چند هفته قبل طی یادداشت دیگری در همین سایت بر «عام‌البلوی» شدن شرایط جامعه ایرانی و احتمال بروز شکاف در انتخابات‌های پیش رو و رویارویی مردم و نیروهای امنیتی نیز تاکید کرده بود .[۲]

این اظهارات که به زعم محافل تحلیلی «تئوریزاسیون اغتشاش در شرایط اقتصادی» یا نسخه «اوکراینیزه کردن ایران» است اما در حالی صورت می‌گیرد که اصلاح‌طلبان در یک عملیات فریب آشکار! ابراز می‌کنند که ما با براندازان مخالفیم و اصلاح‌طلبان هم قصد ایجاد فتنه ندارند …[۳]

این کلاف در هم پیچیده جالب‌تر نیز می‌شود وقتی که بدانیم مصطفی تاجزاده، دیگر تئوریسین اصلاح‌طلبان نیز چندی قبل گفته بود خیلی از حرف‌های ما و براندازان یکیست .[۴]

 

*پاسخ‌هایی برای بهانه‌های حجاریان / آنچه باید درباره القای فساد و گوشت مرغ ۱۴ هزار تومانی بدانیم

حجاریان به زعم خود یک پازل را طراحی کرده است.

پازلی که از ۷ سال قبل، با بزرگنمایی از تحریم‌ها و مفسدنمایی از حکومت ایران آغاز شد، به روی کار آوردن یک دولت ضعیف در اجرا و نظارت رسید و می‌رود تا با نمایش برائت‌جویی از وضع فعلی به تماشای حضور مردم در خیابان بنشیند.

فرایندی ناجوانمردانه که البته متاسفانه با سکوت عده‌ای که باید به شفاف‌سازی مغالطات و بیان کارآمدی‌های نظام اسلامی بپردازند! همراه شده است...

ماجرا این است که اثر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران به گواه تمام کارشناسان هرگز بیش از ۳۰ درصد نبوده است و اینکه اصلاح‌طلبان طی ۷ سال گذشته تا نباریدن باران را هم حتی به تحریم‌ها ربط دادند صرفاً یک مسئله روانی است.

در بحث مشکلات اقتصادی نیز حجاریان و دوستان او هرگز نگفتند که این مشکلات چه زمانی نبوده‌اند و یا هم‌اکنون در کجای جهان نیستند؟!

ضمن اینکه این مسئله نه گناه مردم است نه گناه نظام اسلامی که مراد حجاریان یعنی محمد خاتمی با «تَکرار می‌کنم» دولتی را در دامن رای مردم می‌گذارد که در کار ساده «نظارت بر قیمت‌ها» نیز اخلال دارد و مثلاً باعث شده گوشت مرغ ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومانی با قیمت ۱۴ هزار تومان و بیشتر به دست مردم برسد.

و دولتی که علیرغم نصف شدن قیمت دلار اما از کاهش دادن تلاطمات سابق قیمتی عاجز مانده است.

اصلاح‌طلبان در مسئله فساد نیز دست به یک ناجوانمردی آشکار زده‌اند و به مردم نمی‌گویند که فساد هرگز قابل اندازه‌گیری نیست و امکان صفر شدن هم ندارد و هیچ حکومتی ولو حکومت معصوم (ع) هم از آن مصون نبوده است.

در واقع آنها در حال یک کلاغ چهل کلاغ کردن و مفسدنمایی از نظام اسلامی به بهانه دستگیری چند مفسد هستند.

و جالب آنکه کسی هم در منابر و بصورت عمومی از این حقیقت چیزی نمی‌گوید که گناه اصلی در مسئله فساد، نه بروز آن بلکه عدم برخورد با آن است!

و این در حالی است که در نظام جمهوری اسلامی اجساد سلاطین مفاسد مختلف بر بلندای دار به دست باد سپرده شده است و این مسئله به جای آنکه از جانب اصلاح‌طلبان مورد تمجید قرار گرفته شود؛ قرار است به مستمسکی برای براندازی نظام تبدیل شود.

در بحث فساد خوانش مجدد این صحبت چندین سال قبل رهبر انقلاب خالی از لطف نیست که فرمودند:

«ما گفتیم با فساد مبارزه میکنیم - این یک نقطه روشن در نظام است - اما عدّه‌ای میخواهند این را به نقطه تاریک تبدیل کنند و بگویند فساد همه جا را گرفته است. نه آقا! فساد همه جا را نگرفته است. باید با فسادِ کم هم - هر جا بود - مبارزه کرد. ممکن است روزنامه‌ای بردارد یک مورد فساد را درشت کند؛ مگر همه جا فساد هست؟ فساد در گوشه‌هایی وجود دارد. انسانها لغزش دارند و دچار گناه میشوند؛ باید با این گناه مبارزه کرد. ما وقتی گناهکاریم که با فساد - ولو کمِ آن - مبارزه نکنیم؛ چون گسترش پیدا خواهد کرد. مبارزه با فساد لازم است؛ اما ناامید کردن مردم که بگوییم فساد همه جا را گرفته، یک خطای واضح و ناشی از نادانی و فریب‌خوردگیِ کسانی است که آدم میداند خودشان آدمهای مغرضی نیستند؛ مغرضان که جای خود دارند .»[۵]
 

*حرف‌هایی که حجاریان و دوستان او درباره پیشرفت‌های نظام نمی‌گویند / نظرمحمدجواد لاریجانی درباره «فتنه اقتصادی»

در مسئله مشکلات اقتصادی که به طرز ناجوانمردانه‌ای به مستمسک جریان سیاسی خاص تبدیل شده است نیز باید اشاره کرد که اولاً مشکلات موجود به دلیل دولتی است که اصلاح‌طلبان روی کار آورده‌اند.

جدای از این نظام جمهوری اسلامی ایران اگرچه مشکلاتی دارد اما هرگز با بحران مواجه نیست...

مثلاً دانستن این حقیقت جالب برای پیشرفت اقتصادی ایران که متضمن یک مقایسه عقلانی میان قدرت خرید مردم در دوران گذشته و در ۴۰ سال اخیر است، خالی از لطف نیست.

یک حقوق‌بگیر معمولی در سال ۱۳۵۰ با ۹۰ حقوق خود می‌توانست اتومبیل پیکان بخرد، در سال ۸۰( یعنی ۳۰ سال بعد) با ۵۰ حقوق خود توانست همان پیکان را بخرد و حالا و در سال ۹۷ تنها با ۱۸ حقوق خود می‌تواند اتومبیل پراید بخرد.
در سه زمان اشاره شده میزان عرفی یک حقوق ساده به ترتیب، ۲۰۰ تومان، ۱۰۰ هزار تومان و ۲ میلیون تومان است.
و در همین سه مقطع نیز قیمت پیکان ۱۸ هزار، ۵ میلیون و پراید ۳۵ میلیون تومان است.

غیر از این آمار جالب می‌توان به پایین بودن قیمت نان، سوخت و مالیات اشاره کرد که جمهوری اسلامی ایران را در ردیف سه کشور ارزان جهان قرار داده است.

 

مسئله دیگر بیکاریست که به مستمسک بزرگ حجاریان برای اشاره به «اغتشاش خیابانی» تبدیل شده است.

مفهومی که دوستان حجاریان نیز طی سالیان گذشته سعی کرده‌اند با عبارت «لشکر بیکاران»! آنرا در ساحت افکار عمومی ماساژ بدهند.

این در حالیست که نرخ بیکاری ۱۲ درصدی فعلی در ایران، اولاً نسبت به سال ۸۹ ثابت مانده است، ثانیاً تنها ۷ درصد از استاندارد جهانی بالاتر است، ثالثاً این نرخ در حال حاضر از نرخ بیکاری در کشورهای یونان، اسپانیا، آفریقای جنوبی و بسیاری کشورهای دیگر کمتر است و رابعاً جمهوری اسلامی ایران سالهاست که به گواه علی ربیعی، وزیر سابق کار دچار پدیده «بیکاری شیک» شده است.

به این معنی که عمده کارجویان از آنجا که دارای حدی از تامین معیشت هستند؛ هرکاری را نمی‌پذیرند و فی‌المثل هم‌اکنون ده‌ها هزار شغل ارائه شده اما بلامتقاضی در وزارت کار وجود دارد .[۶]

شاهد دیگر این مثال آنست که نرخ بیکاری فعلی در شهرهای قشم و کیش که فضایی کاملاً تجاری و به دور از مشاغل پشت میزی دارند به ترتیب ۶ درصد و صفر است.

و سوال اینجاست که چرا حجاریان و دوستان او که خود بهتر از همه به این حقایق اشراف دارند اما از بیان آنها استنکاف می‌کنند و مثلاً به شخصی مثل آیت‌الله یزدی و هرکس که این حقایق و پیشرفتهای نظام اسلامی را بیان می‌کند، حمله می‌کنند؟!

در مبحث «فتنه اقتصادی» خوانش این صحبت‌های چندی قبل محمدجواد لاریجانی، نیز ضروری می‌نماید که چندی قبل گفته بود:

«شرایط اقتصادی فعلی ما یک فتنه اقتصادی است…این فتنه اقتصادی با فتنه ۸۸ تفاوت ماهوی ندارد؛ یک اتاق فرمان مجهزی در بیرون دارد که این بار آشکار است و یک هدفگیری واحد است. در فتنه ۸۸ آمریکا و رژیم صهیونیستی و اروپائیان با یک جناح سیاسی داخل کشور و عوامل می‌خواستند مردم را به خیابان بکشند و تحت این شرایط که رای من کو؟ هدف هم رای من نبود، دنبال دیکتاتوری سکولار بودند.

در فتنه امروز اقتصادی باز هم می‌خواهند مردم را به خیابان بکشانند اما به جای اینکه بگویند رای من کو، می‌گویند پول من کو؟ باز همان هدف را دنبال می‌کنند. پس این فتنه همان فتنه است. اتفاقاً چیزی که جالب است، این است که برخی کسانی که در فتنه ۸۸ نقش کلیدی داشتند در این جریانات اقتصادی هم آدم‌های کلیدی بودند و شاید هم هستند .»[۷]
ما نمی‌دانیم که حجاریان و دوستان او برای ایجاد فتنه اقتصادی در ایران و به راه‌انداختن آن بویژه در سال ۹۸ موفق خواهند شد یا خیر اما این مسئله واضح و مبرهن است که راه مقابله با این فتنه تنویر افکار عمومی و الصاق حقایق کارنامه نظام به عقلانیت عمومی است.

ستادی‌های اصلاح‌طلب پیش از این به کرّات گفته‌اند که اغتشاشات دیماه ۹۶ در اعتراض به وضعیت اقتصادی که حدود ۲۰ نفر در آن کشته شدند! یک «پیش لرزه» بوده است. اغتشاشاتی که ۶۰ درصد حاضرین در آن به گواه آمار، شاغل بودند...

*منبع عکس گزارش: خبرگزاری ایلنا

***

۱_ http://mashghenow.com/?p=961

2_ mshrgh.ir/916832

3_ mshrgh.ir/926796

4_ mshrgh.ir/905078

5_ http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3130

6_ mshrgh.ir/487472

7_ mshrgh.ir/923560

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۱۶۸۴۰۱۹:۲۸:۴۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
هر چی که بشه نتیجه عملکرد امثال آقای حجاریان هستش
شیدایی۷۱۷۶۳۶۱۳:۰۶:۴۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
اصلاح طلبان دودوزه بازند اگر دولت مورد حمایستشان موفق باشد میگویند کارنامه ماست و باز به ما رای دهید. اما اگر بد عمل کند میگویند کارنامه نظام است و بریزید توی خیابون. این فریبکاری است نه خیرخواهی برای مردم.
ناشناس۷۱۶۸۴۱۱۹:۳۰:۲۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
طیف تندرو اصلاح طلب که دیگر مانند زمان مامان هیلاری شون ، حمایت امریکای دوران ترامپ را ندارد و ضمنا به دلیل افتضاح ۵ سال اخیر روحانی ، سر خورده شده ، دوباره درصدد انتحار و اشوب است..
ناشناس۷۱۶۸۴۳۱۹:۳۱:۰۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
خواهید دید که حرف های حجاریان که از سر دلسوزی است
دکتری اقتصاد و تحلیل گر اقتصاد سیاسی۷۱۷۴۰۲۱۰:۰۷:۴۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
سیاست های غلط 12 سال اخیر باعث شکاف اقتصادی و اجتماعی عظیم بین مردم شده و پیش بینی اقای حجاریان رو بنده هم تایید می کنم
ناشناس۷۱۶۸۴۴۱۹:۳۱:۰۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
آیا هشدار دادن و بیان واقعیات کشور معنای توطئه می دهد ؟ آیا شکاف طبقاتی روزافزون دورغ است ؟ آیا ریشه دواندن فساد در جامعه و دستگاه های اجرایی دروغ است ؟ آیا فقیر ترشدن مردم در نتیجه سیاست های اقتصادی و سیاسی سرمایه محور دروغ است ؟ جای تعجب دارد که بجای اصلاح روندهای ناسالم سعی دارید فضا را امنیتی کنید
ناشناس۷۱۷۳۰۵۰۸:۴۲:۱۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
مسئله اینه که یک حقیقت بشکل واقعی خودش بیان نشده بنظر. بلکه بخشیش بزرگ بیان شده و بخشیش بیان نشده. اینطوری شبیه یک الاکلنگ میتونه بشه که در حقیقت میتونسته متوازن وایسه ولی یک سمتش میاد پایین و اون یکی سمتش بشدت میره بالا
ناشناس۷۱۷۴۹۸۱۱:۳۲:۱۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
حجاریان دروغ نمی گوید اما از سر صداقت نمی گوید، مگر در مدتی که روحانی در مصدر قدرت است اصلاح طلبان حامی روحانی نبوده اند وبیشتر آنها کسانی نیستند که حقوق های نجومی می گیرند؟ پس مخاطب اصلی حجاریان چه کسانی هستند؟
ناشناس۷۱۶۸۴۵۱۹:۳۱:۳۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
این ها مشکل معیشتی که ندارند ، اوضاع اقتصاد رو خراب کردند تا مردم گرسنه رو پیاده نظام اهداف سیاسی خود کنند..
ناشناس۷۱۷۸۸۸۱۶:۳۸:۵۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
بهترین اقتصاد ایران در زمان خاتمی و‌موسوی بوده .بدترینش زمان احمدی و روحانی. ایشالاه که نمیخواید بگید روحانی مثل خاتمیه
Ali۷۱۶۸۴۸۱۹:۳۳:۳۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
حالا اصلا مهم نیست این اقا پشت ذهنش از گفتن این حرفها چه منظوری داره یا داره سیگنال برای چه کسی یا کسانی میفرسته. مهم اینه که مسوولین حکومتی متوجه باشند که این شکاف اقتصادی بوجود اومده، مردم فقیرتر شدند و نامیدتر. اگر حکومت سریع و هوشمندانه بوضع اقشار مختلف مردم و طبقه متوسط رو به پایین و فقرا نرسه و خودش وضع را سامان نده، ممکنه خیلی دیر بشه و از جای دیگه برای ما نسخه ببیچند و مملکت را به سقوط بکشانند.
ناشناس۷۱۶۸۵۰۱۹:۳۴:۵۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
محمل بافی نکن ، چشمت را روی واقعیت باز کن ، واقعیات جامعه را نگاه کن ، اونوقت مقاله بنویس
ناشناس۷۱۶۹۱۴۲۰:۴۲:۰۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
حالا بگوید مملکت گل و بلبل است و همه در رفاه و هیچکس چشمش به مال دیگری نیست درست گفته؟
ناشناس۷۱۶۹۱۷۲۰:۴۳:۲۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
حضرت علی می فرماید بنگر چه می گوید نه اینکه چه کسی می گوید ! بهتر نیست بجای توهم توطئه و تفکر دائی جان ناپلئونی ، کمی در این سخنان و هشدارها تامل کنید؟!
ناشناس۷۱۶۹۲۰۲۰:۴۴:۱۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
درست میگه خدایی.
ناشناس۷۱۶۹۲۴۲۰:۴۸:۴۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
تحلیل ایشان کاملا درست است فاصله طبقاتی به حد اکثر رسیده است سوار اتوبوس و مترو تا حرف های اقای حجاریان را متوجه بشید
رضامیرزایی۷۱۶۹۳۰۲۰:۵۳:۲۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
جوانان با عزت وهوشیار ایران با طناب پوسیده ی این آقای ((زرنگ خونه خراب کن وآتش به پاکن)) توی چاه نخواهند.
ناشناس۷۱۶۹۴۱۲۱:۰۴:۳۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
کاری به گل افشانی دیگران ندارم ، حکومت باید ،باید،باید برای معضلات سلطان پروری ،فسادها و نابرابری های اجتماعی که مثل تیشه به ذهن مردم ضربه می رند بکند. هم پیشگری برای آینده ،هم چاره جویی برای امروز روز.
ناشناس۷۱۶۹۴۳۲۱:۰۶:۲۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
احمدی نژاد برای یکشنبه ۳۰دی برای میدان انقلاب در خواسته مجوز کرده
شلمانی۷۱۶۹۵۳۲۱:۱۷:۳۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
فکر کنم ایشان دراثر ترور قبل،عقلش راازدست داده،اصلاحات یک گفتمان است وربطی به این مرد ندارد،این حرف میزند مردم درک میکنند وضعیت موجودرا،با وحدت کلمه،درست خواهد شد
خ۷۱۶۹۶۸۲۱:۳۱:۰۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
امار بیکاری رو از کجاتون در میارید.حداقل نرخ بیکاری تو ایران ۳۵ درصد.
ناشناس۷۱۶۹۸۰۲۱:۳۷:۵۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
بی صبرانه منتظر سلاخی اوباش اسلاحتلب هستم به امید آنروز
ناشناس۷۱۶۹۸۳۲۱:۴۰:۴۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
اصلا نگران نباش جناب . اسلام و استفاده ابزاری از دین همین جاها به درد میخوره و به اسم اسلام فقرا را سرجاشون میشونن و ثروتمندارو حفظ میکنن . خیلی از مرحله پرتی
ناشناس۷۱۶۹۸۶۲۱:۴۳:۰۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
بقای نوچه ها خاتمی در آشوبه بخاطر همینه که دنبالشن
حسین۷۱۶۹۹۲۲۱:۵۵:۲۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
یک حقوق‌بگیر معمولی در سال ۱۳۵۰ با ۹۰ حقوق خود می‌توانست اتومبیل پیکان بخرد، در سال ۸۰( یعنی ۳۰ سال بعد) با ۵۰ حقوق خود توانست همان پیکان را بخرد و حالا و در سال ۹۷ تنها با ۱۸ حقوق خود می‌تواند اتومبیل پراید بخرد. در سه زمان اشاره شده میزان عرفی یک حقوق ساده به ترتیب، ۲۰۰ تومان، ۱۰۰ هزار تومان و ۲ میلیون تومان است. و در همین سه مقطع نیز قیمت پیکان ۱۸ هزار، ۵ میلیون و پراید ۳۵ میلیون تومان است.
ناشناس۷۱۷۳۲۱۰۹:۰۹:۰۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
تکنلوژی و کاهش قیمت محصولات تکنولوژی هم اصلا در قیمت محصولات مهم نیست!
ناشناس۷۱۷۶۱۵۱۲:۵۸:۰۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
چرا چرت نوشتی من سال ۵۰ گروهبان وظیفه بودم حقوقم ۴۰۰ تومان بود پیکان ۱۴۰۰۰ تومان که حدود ۳۵ برابر حقوقم میشد تازه من وظیفه دیپلمه بودم!
ناشناس۷۱۶۹۹۵۲۱:۵۷:۳۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
یکی از مشکلات بزرگ ما، افراد متوهم بی فکر از جمله حجاریان هست.
ناشناس۷۱۷۰۱۱۲۲:۰۶:۴۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
این اسمش هشداره نه وعده
ناشناس۷۱۷۰۱۳۲۲:۰۷:۳۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
به نظر شما مردم دست رو دست بزارن هر روز بر مشکلاتشون اضافه بشه ؟
ناشناس۷۱۷۰۳۲۲۲:۱۶:۱۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
اگرشلوغ بشود در واقع شورش اول از همه اراذل و اوباش تحریک شده توسط اصلاح طلبان که همه آنها جزو طبقه مرفه بی درد بالا نشین هستند مورد هجمه واقع خواهند شد پستی و دنائت و خیانت این گروه پایانی ندارد
ناشناس۷۱۷۰۳۴۲۲:۱۷:۳۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
هرکس واقعیت رو بیان کنه میشه عامل دشمن!!! جوانان کشور دارن پرپر میشن.
ناشناس۷۱۷۰۳۹۲۲:۲۱:۰۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
آن چیز که عیان است چه حاجت به بیان است . ملت ایران بخوبی خادمین و دشمنان خود را خوب می شناسند. فالانژیست ها همیشه دشمن مردم بوده اند ولی هیچ موقع موفق نبوده اند .
ناشناس۷۱۷۰۴۳۲۲:۲۵:۱۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
دولت روحانی تعمدا حقوق ها و دستمزدها را پایین نگه داشته است کیست که نداند با این هزینه ها دستمزد زیر 6 میلیون تومان زیر خط فقر است دقیقا به همین دلیل حقوق ها را مطابق تورم بالا نمی برند وقتی تورم 80 درصد است چرا حقوق باید 20 درصد افزوده شود؟؟؟؟؟ نکند تحریم ریال هم هستیم؟؟ می خواهند با سیاست انقباض مالی در بخش حقوق مردم را عصبانی کنند حال انکه سود بانکی که مخل تولید و عمدتا منبع درامد ثروتمندان است همچنان سالانه 20 درصد است سود بانکی را کم کنند و حقوق را زیاد کنند تکیه بر منابع داخلی و اقتصاد تولید محور و نه سودبانکی محور.
ناشناس۷۱۷۰۸۵۲۳:۰۷:۵۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
رقم بیکاری 12 درصد ما فقط 7 درصدر از متوسط جهان (5درصد) بیشتر است را می توان گفت 2.5 برابر جهان بیکار داریم تا درک درستی از وضعیت بیکاری داشته باشیم.
ناشناس۷۱۷۰۹۰۲۳:۱۳:۲۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
افرادی با افکار فتنه خیزی و آشوب در کشور امسال حجاریان باید محاکمه شوند
ناشناس۷۱۷۰۹۱۲۳:۱۳:۵۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
حق با حجاریان است حاکمیت باید تلاش کند که این اتفاق نیفتد.
ناشناس۷۱۷۱۰۴۲۳:۳۴:۰۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
سلام فقط چند سوال از نویسنده محترم (بدون توجه به حرفهای اقای حجاریان) جهت روشن شدن ذهن بنده نااگاه در مورد مقایسه نرخ بیکاری 12 درصدی ایران با نرخ متوسط جهانی که فرمودید تنها 7 درصد بالاتر است برداشته بنده این است که در واقعه بیکاری در ایران بیش از دوبرابر نرخ جهانیست یعنی نرخ جهانی بیکاری 5 درصد هست مال ما 12 درصد در مورد مقایسه توان خرید پیکان و پراید، در سال 1350 پیکان یک ماشین بروز بوده و حتی به کشور های حوزه خلیج نیز صادر می شده است ولی ایا الان پراید قابل مقایسه با پیکان آن زمان است؟ قاعده تکنولوژی اینگونه است که با گذشت زمان و با امدن تکنولوژِی جدید تکنولوژی قدیم ارزش خود را از دست می دهد پس بهتر بود توان خرید حداقل یک ماشین بروز تر در بازار ایران را مقایسه می کردید مثلا ساندرا یا 207 ممنون میشم پاسخ روشنی دهید
ناشناس۷۱۷۱۲۴۰۰:۰۹:۴۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
کاش تفاوت کینه و فتنه و تحلیل و تفسیر و جامعه شناسی و عبرت از تاریخ و بسیاری واژه ها رو باهم قاتی نکنیم.......متن بسیار سوگیرانه ای بود...تاریخ بخوانیم
آرش از روستا۷۱۷۱۲۵۰۰:۱۲:۳۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
دیگه مغالطه از این بدتر نمیشود که بخای پیکان دهه 50 و تکنولوژی اون زمانش رو با پراید سال 97 و 90 مقایسه کنی! پیکان اون زمان ماشین بروزی بود ولی الان پراید آشغال ترین ماشین در تمام دنیاست... شما هم نمیتونی با مقایسه هایی که از یک سنخ نیستن، خوانندگان مقاله ات رو گول بزنی!!! دوست عزیز نویسنده، ما خودمون این کاره ایم!!!!
ناشناس۷۱۷۱۲۶۰۰:۱۳:۰۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
شناختی که من از اصلاحاتیها پیدا کردم اینه که اعتقاد راسخ دارن "دیگی که برای ما نجوشه سر ..... توش بجوشه" دموکراسی و سیاست و طبقه متوسط هم ابزاری هستن که دیگ اونها رو به جوش بیاره, اگر اورد که هیچ اگر نیاورد انقدر رو ذهن مردم قدم آهسته میرن که مردم رو به جوش بیارن.
ناشناس۷۱۷۱۲۷۰۰:۱۳:۳۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
اینها پیشگویی نمیکنند آن را میسازند
علی۷۱۷۱۳۱۰۰:۲۱:۰۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
به نظر من تحلیل درستی دارن .چون اعتماد مردم به مسئولین آسیب دیده
ناشناس۷۱۷۱۳۸۰۰:۳۱:۴۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
قبول کنید مردم جانشان بلب رسیده است.
ناشناس۷۱۷۱۶۵۰۱:۰۷:۳۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
حالا نرخ بیکاری ثابت مانده یک بام و دوهوا
ناشناس۷۱۷۱۷۹۰۱:۳۰:۵۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
ایا این گونه مقالات اتش تهیه براندازان نیست چرا برخورد نمیشود
ناشناس۷۱۷۱۹۱۰۱:۴۴:۰۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
بابا دست از تین همه عداوت بردارید ایران به فنا میرود عقل کنید هرکه از چپ و راست و بالا و پایین دستش میرسد طرحی نو در اندازد
ناشناس۷۱۷۲۳۳۰۳:۳۶:۴۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
تحلیلتون بسیار بی محتوا و شعارگونه بود چشم بازکنید تا واقعیت های جامعه رو در یابید
ناشناس۷۱۷۲۴۲۰۴:۲۹:۰۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
من سال ۱۳۵۰ ماهی ۳۲۰۰ تومن حقوق معلمی میگرفتم
ناشناس۷۱۷۲۴۴۰۴:۴۶:۱۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
ببین ترخدا بجای وحدت اصولگرا و اصلاح طلب برای آبادانی ایران عزیز هنووووووز داریم دعوای سیاسی میکنیم!!!!
ناشناس۷۱۷۲۴۹۰۵:۱۶:۲۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
حرف هایش منطقی است
عصمت۷۱۷۲۵۴۰۵:۵۹:۱۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
مقاله ای تازه از امنیتی ها، برادران تا کی با این تحلیلهای "یا با من یا بر من" ادامه دهید؟ مردم از زباله ها غذا میخورند
ناشناس۷۱۷۲۶۱۰۷:۱۲:۰۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
این بخاطر این است به هر قیمتی نشان دهیم که اینها همراه هستند ریزش نکنند غافل اینکه اینها با خودشان هم نیستند
ناشناس۷۱۷۲۶۸۰۷:۳۰:۲۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
شما که قیمت پیکان سال 50 را با قیمت پراید سال 97 مقایسه می کنید این را هم در نظر بگیرید که سال 50 پیکان جز بهترین ماشین های روز بود اونوقت قیمت یکی از بهترین ماشین های سال 50 را با قیمت بدترین ماشین سال 97 مقایسه می کنید. خوب است قیمت خونه را هم مقایسه کنید.
ن.د۷۱۷۲۸۲۰۸:۱۶:۱۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
بهتر است بجای اینکه به اینها بتازید به فکر راه حل باشید.
ناشناس۷۱۷۳۱۵۰۸:۵۴:۲۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
دیدگاه حجاریان منطقیست
ناشناس۷۱۷۳۸۵۰۹:۵۳:۰۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
درک و فهم مردم بالاتر از تحلیلهای حجاریان هست. بهتر است امثالهم به فکر وحدت بین مسئولان باشند تا تفرقه بین مردم.
ناشناس۷۱۷۴۶۹۱۱:۱۱:۱۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
فکر نمی کنید بین تحلیل و وعده تفاوت هست انتخاب عنوان نوعی شیطنت سیاسی نیست ؟
رحمان۷۱۷۶۰۲۱۲:۴۲:۰۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
قیمت. و تورم وقدرت خردید. ر ا. نمیشه. با. پراید. و پیکان. مقایسه. کرد. و. قیاس. مع الفارق. است. ضمنا. باید. شاخص های. دیگری. را هم. در نظر گرفت. از نظر. درمان. آموزش. رفاهی ومسکن. فناوری بهداشت و تحصیلات. و رشد. علمی هم در نظر گرفت.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین