بن‌بست در بحران قطر و ابهام در سرنوشت «ناتوی عربی»

گروه جهان الف،   3971019137

استعفای فرستاده ویژه آمریکا برای حل بحران قطر نشان داد که بحران به وجود آمده در میان اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس همچنان پا برجاست.

به گزارش فارس، «آنتونی زینی» مسئول وزارت خارجه آمریکا برای حل بحران قطر از سمت خود استعفا کرد که این امر نشان می‌دهد بحران به وجود آمده در روابط بین قطر و چهار کشور عربی (عربستان، مصر، امارات و بحرین) با وجود گذشت یک سال و نیم همچنان به قوت خود باقی است.

شبکه سی بی اس آمریکا با اعلام خبر استعفای زینی، دلیل استعفای او را چنین گزارش کرد «زینی به این درک رسیده بود که هرگز نمی‌تواند به حل بحران شورای همکاری خلیج (فارس) کمک نماید زیرا رهبران منطقه تمایلی به موافقت با تلاش‌های میانجی‌گرانه آمریکا و پیشنهادات آن ندارند.»

روزنامه «العربی‌الجدید» چاپ لندن با اعلام این مطلب نوشت که «رکس تیلرسون» وزیر خارجه سابق آمریکا آگوست گذشته زینی و «تیموتی لیندرکینگ» معاون وزیر خارجه در امور کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس را مامور کمک به حل بحران به وجود آمده در روابط اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس کرد.

دو فرستاده آمریکا ماه سپتامبر گذشته سفر ناکامی را به منطقه انجام دادند که شامل سفر به کویت، عربستان سعودی، امارات، بحرین، مصر، عمان و قطر بود تا شاید بحران به وجود آمده در روابط چهار کشور مذکور با قطر را حل کرده و مذاکرات طرفین را آغاز کنند اما بدون هیچ نتیجه‌ای بازگشتند.

به نوشته این روزنامه، جالب توجه اینکه دو فرستاده آمریکایی در این سفر منطقه‌ای، محور گفت‌وگوهایی خود با مقامات کشورهای عربی را بررسی طرح ابتکاری ایجاد «ائتلاف امنیتی در غرب آسیا» یا همان «ناتوی عربی» پیشنهادی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا قرار داده بودند، طرحی که قرار است در اجلاس مشترک آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در نیمه اول سال جاری میلادی، بررسی شود.

بنا به گفته مقامات آمریکایی قرار بود ابتدا این نشست در ماه اکتبر گذشته برگزار شود که به ماه ژانویه موکول شد و پس از آن اعلام شد که در نیمه اول سال جاری میلادی برگزار می‌شود.

با استعفای فرستاده آمریکا اکنون سرنوشت طرح موسوم به تشکیل «ناتوی عربی» نیز در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است در حالی‌که اختلافات بین کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز شدت گرفته و تلاش‌های آمریکا برای پیدا کردن راهکاری جهت حل این بحران شکست خورده است.

عربستان، امارات، بحرین و مصر از خرداد سال ۱۳۹۶ روابط خود با قطر را به بهانه حمایت این کشور از تروریسم قطع کرده و تمامی گذرگاه‌های زمینی، هوایی و دریایی را به روی این کشور بسته‌اند.

العربی‌الجدید همچنین نوشت که با استعفای فرستاده آمریکا به نظر می‌رسد که سفر منطقه‌ای «مایک پامپئو» به منطقه نیز که احتمالا به قطر نیز سفر می‌کند، حامل چیز تازه‌ای در رابطه با حل بحران قطر نیست به خصوص اینکه زمان این سفر نشان می‌دهد که دولت ترامپ هیچ راه‌حلی برای این بحران ندارد و یا اینکه به دنبال اعمال فشار حقیقی برای حل آن نیست.

قطر تا کنون بارها بر آمادگی برای گفت‌وگو با کشورهای محاصره‌کننده این کشور جهت حل اختلافات خود تاکید کرده است و «خالد بن محمد العطیه» وزیر دفاع قطر نیز اکتبر گذشته تاکید کرد که باب گفت‌وگو با کشورهای محاصره‌کننده قطر باز است و هر توافق جدیدی بر اساس اصول و ارکان روشن خواهد بود.

وی افزود که «حل این بحران بایستی بر اساس اصول جدید و ابتدا با عذرخواهی و سپس رفع محاصره و پس از آن حضور در میز مذاکرات، آغاز شود.»

استعفای فرستاده ویژه آمریکا در حالی است که تلاش‌های امیر کویت برای حل بحران قطر نیز تا کنون راه به جایی نبرده است و چهار کشور مذکور همچنان بر پذیرش شروط ۱۳‌گانه خود از سوی قطر به منظور ازسرگیری روابط دیپلماتیک با این کشور اصرار دارند و از جمله این شروط نیز کاهش روابط دوحه با ایران، تعطیلی شبکه الجزیره، توقف حمایت قطر از حماس و اخوان‌المسلمین است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین