محمد ایمانی نوشت؛ آیا مرحوم هاشمی ترور شد؟

گروه سیاسی الف،   3971019067 ۵۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

مرحوم هاشمی رفسنجانی در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۹۵ که به علت ایست قلبی در گذشت، 82 سال داشت. اما بیراه نیست اگر بگوییم هاشمی کشته شد؛ آن هم توسط کسانی که امروز برایش اشک تمساح می ریزند...

به گزارش الف، محمد ایمانی فعال رسانه ای و تحلیلگر مسائل سیاسی در کانل تلگرامی خود نوشت:

آیا مرحوم هاشمی رفسنجانی کشته شد؟ او در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۹۵ که به علت ایست قلبی در گذشت، ۸۲ سال داشت. اما بیراه نیست اگر بگوییم هاشمی کشته شد؛ آن هم توسط کسانی که امروز برایش اشک تمساح می ریزند و سنگ او را به سینه می زنند.

نظیر اگر می خواهید؛ قتل جناب عثمان توسط طلحه و زبیر با وجود مخالفت امیر مومنان (ع) و سپس ائتلاف با مدعیان خونخواه وی (مروان و ولید) و راه انداختن جنگ جمل علیه امیر مومنان. امام درباره همین ها فرمود "حقی را مطاله می کنند که خود ترک کردند و خونی را مطالبه می کنند که خود ریختند".


امیر مومنان فرمود: "چه بسا عالمی که او را جهل و نادانی اش به قتل رساند. و علم او همراهش بود اما سودی به حالش نبخشید".

هاشمی دو بار ترور شد؛ نوبت اول، به شکل فیزیکی توسط سازمان تروریستی منافقین که نافرجام بود. و نوبت دوم، توسط ائتلاف نفاق جدید و قدیم و برخی اطرافیانش که صریحاً می گفتند دوستان جدید در میان حزب (صهیونیستی- انگلیسی) بهائیت و سازمان مجاهدین خلق(منافقین) پیدا کرده اند. در نوبت دوم، با همرنگ نمایی و همراه کردن هاشمی، کوشیدند انتقام خود را از انقلاب و هاشمی که جزو آن بود، بگیرند.

منافقین می خواستند با هل دادن هاشمی به سمت مقابله با انقلاب و نظام، از او انتقام بگیرند. ارگان اینترنتی گروهک ملی- مذهبی ۱۹ آبان ۹۱ نوشت: «پرسش اساسی این است که با هاشمی چگونه باید رفتار کرد؛ او که در کارنامه‌اش قلع و قمع «دیگران» را به طور پررنگ دارد و در تصمیم‌های بزرگ از جنگ تا اتفاقات سال ۶۷، قتل‌های زنجیره‌ای]!؟ [و… جزو تصمیم‌سازان بوده و اکنون با دموکراسی‌خواهان افق مشترک پیدا کرده، تکلیف چیست؟ آیا باید تاریخ هاشمی را به فراموشی سپرد یا اینکه به طور تاکتیکی فعلاً در مورد او سکوت کرد تا اگر زوری دارد ضربه‌اش را به حکومت بزند و بعد که نوبت خود او رسید به حسابش رسید، یا اینکه اصولاً تاریخ او را فاش‌گویانه بر سر کوی و برزن فریاد زد و از هر سازش و حمایتی از او تن زد؟»

ارگان گروهک ملی- مذهبی ادامه می‌دهد: «اگر بر این باشیم که باید پراگماتیستی عمل کرد و به فراخور وضعیت، وزن قدرت را سنجید و موضع خود را تعیین کرد؛ خیلی زود می‌توان به این رسید که پس حمایت از هاشمی به صلاح است. چرا که او به نسبتی به تحقق خواسته‌های ما نیز کمک می‌کند فارغ از اینکه دیگران در مورد ما چه فکر می‌کنند و اگر آرمان‌خواهانه عمل کنیم هرگز به زیر علم کسی چون هاشمی نخواهیم رفت چرا که عملکرد او با آب کوثر هم پاک نخواهد شد و همدستی با او دامن آدمی را آلوده می‌کند! هرگز نباید از گناه اینان گذشت اما باید با ایشان تاکتیکی برخورد کرد یعنی سکوت کرد تا وقت آن برسد.»
حزب مشارکت، یکی دیگر از عوامل اصلی در ترور شخصیت هاشمی در دوره اصلاحات و متهم کردن او به داشتن نقش اول در قتل چند نفر از روشنفکران در سال ۷۷ ایفا کرد و روزنامه‌های وابسته به این حزب - از جمله روزنامه صبح امروز وابسته به حجاریان عضو مرکزیت مشارکت- نقش مهمی در این زمینه برعهده داشت. پس از آن نیز به تصریح محسن هاشمی، اصلاح‌طلبان مرتکب تقلب شده و از هاشمی «آغاسی» ساختند.

رفتار زیگزاگ و پرتناقض عناصر فرصت طلب و گروهک های نفاق با مرحوم هاشمی رفسنجانی به غایت عبرت آموز است. این طیف هر چند اجزای مختلفی را تشکیل می دهند اما در سوءاستفاده و کاسب کاری و مصادره به مطلوب هاشمی رفسنجانی اشتراک نظر داشتند و شامل طیفی از مدعیان اصلاح طلبی و گروهک هایی نظیر ملی- مذهبی و… می شوند.

مدعیان اصلاح طلبی (شامل ائتلاف طیف موسوم به چپ و کارگزاران) تا قبل از دوم خرداد ۷۶ به دو گروه حامی وی (حاضر در دولت سازندگی) و معترض به وی (چپ ها) تقسیم می شدند. افرادی مانند عبدالله نوری و به ویژه عطاءالله مهاجرانی (معاون حقوقی پارلمانی رئیس دولت سازندگی) در اواخر دوره سازندگی دست به قلم شده و تصریح کردند باید به واسطه تغییر قانون اساسی، مقدمات سومین دوره ریاست جمهوری آقای هاشمی را به عنوان «امیرکبیر ایران» فراهم کرد.

بعد از دوم خرداد و در آستانه انتخابات مجلس ششم در بهمن سال ۷۸ - با وجود جانبداری هاشمی از خاتمی در انتخابات ۷۶- چپ های مدعی اصلاح طلبی با انبوهی از رسانه ها و تریبون ها (نظیر روزنامه صبح امروز حجاریان) بسیج شدند تا با ناجوانمردی، عنوان «عالیجناب سرخپوش» قتل های زنجیره ای را برای آقای هاشمی جا بیندازند. آنها حتی عنوان «آغاسی» را برای هاشمی در انتخابات مجلس ششم ساختند.

آن روزگار عطاءالله مهاجرانی وزیر ارشاد بود، اما نه تنها علیه ترور شخصیت «امیرکبیر» دیروز اعتراضی نکرد بلکه امکانات وزارت ارشاد در خدمت انتشار کتاب های سیاهی مانند «عالیجناب سرخپوش» به قلم اکبر گنجی و دیگرانی نظیر عماد باقی و… قرار گرفت. اما پس از فوت مرحوم هاشمی، همین مهاجرانی در مطلبی با عنوان «هاشمی رفسنجانی: الذی لیس کمثله شخص» نوشت: هاشمی رفسنجانی نه تنها نظیر نداشت بلکه گمان نمی کنم در آینده هم ملت ما شاهد فردی با مختصات هاشمی باشد. ۲۵ سال با ایشان آشنا و از نزدیک همکار بودم. در دوران وزارت هم به مناسبت های مختلف، ایشان را می دیدم و به ایشان پناه می بردم و یاری و راهنمایی می خواستم در هر دیدار جلوه تازه ای از شخصیت ایشان بروز و نمود پیدا می کرد. او راهنما برای من و نسل ما که در حلقه مدیران نسل اول انقلاب بودیم، به مثابه راهنما بود».

افراطیون مدعی اصلاحات که سال ۷۸ مرحوم هاشمی را عالیجناب سرخپوش می خواندند، در سال ۸۴ پس از شکست مصطفی معین در مرحله اول انتخابات، هاشمی را تبدیل به «قدیس اصلاحات کردند»!

در همین قالب متناقض و مزورانه، روزنامه شرق که ۲۴ مرداد ۹۵، «اهمیت هاشمی» را به «اعلام ختم دوره انقلاب» دانسته بود، بعدها عکس تمام صفحه زد و از یار و امید امام بودن برای هاشمی نوشت؛ بی آنکه تاکید کندخود این روزنامه و عقبه سیاسی آن ذره ای دلبستگی به امام و انقلاب ندارند.

همچنین «صادق - زیباکلام» از همین طیف متظاهر به سوگواری برای هاشمی، ۱۲ خرداد ۹۲ به روزنامه زنجیره ای بهار گفت: «حاکمیت اپوزیسیون نمی خواهد اما ما نمی توانیم اپوزیسیون را از دید حاکمیت تعریف کنیم. همان گونه که ما می بینیم هاشمی به اپوزیسیون تبدیل می شود، حاکمیت هم این را می بیند و به هاشمی می گوید آشیخ اکبر باید تکلیفت را معلوم کنی؛ از شما بهره برداری می کنند و هل می دهند تا چهره ای بسازند که در مقابل نظام قرار بگیری. ضرورت دموکراسی خواهی، اینها (نهضت آزادی، سازمان مجاهدین انقلاب، دفتر تحکیم) را پشت سر کسی سوق خواهد داد که شنل اپوزیسیون را به تن کند.

زیباکلام افزوده بود: "هاشمی که عمر نوح ندارد. ۵ یا ۱۰ سال دیگر با ما نخواهد بود اما جنبش ادامه پیدا می کند. اگر هاشمی، خاتمی و هر کسی نتواند حداقل خواسته های این جنبش را لبیک بگوید، جنبش آنها را پس می زند. نگران نباشید که آقای رفسنجانی می تواند پا به پای ما بدود یا نه، اگر نتواند همپا با جبهه اپوزیسیون بدود، حذف می شود… مهم نیست هاشمی چه می کند. او یا می تواند پا به پای این قطار باشد یا نه. اگر حذف شد هیچ اتفاقی نمی افتد، اپوزیسیون یک شخصیت دیگر را درون نظام پیدا می کند" (!)

سایت «جرس» ارگان حلقه لندن (اتاق فکر رسمی جنبش سبز در خارج کشور با میدان‌داری کدیور و مهاجرانی و سروش و عبدالعلی بازرگان که در میان راه از هم پاشید و کار دست کدیور و برخی اعضای گروهک ملی مذهبی افتاد) در تاریخ ۵ خرداد ۱۳۹۲ و با انتشار مقاله‌ای تحت عنوان «آیت‌الله خمینی در برابر آیت‌الله خمینی»! خواستار انتقام از امام و رهبری به واسطه مصادره به مطلوب امام و تحریف مکتب امام (ره) به واسطه تحریفگری توسط امثال خاتمی و هاشمی و موسوی و برخی منسوبان به امام شد؛ بخوانید:

«گذار در ایران بر گسل عمیق شدن شکاف میان شاگردان و اطرافیان درجه اول آیت‌الله خمینی رخ می‌دهد؛ دسته‌ای با محوریت آقای خامنه‌ای که خود شاگرد آقای خمینی بود به همراه کسانی چون آقای جنتی و دسته دیگر در عوض چند سال است (خصوصاً پس از انتخابات ۸۸ و ظهور جنبش سبز) به دموکراسی‌خواهی نزدیکتر و نزدیکتر می‌شوند، مهمترین افراد در این دسته دوم میرحسین موسوی، مهدی کروبی، هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی و بیت‌آیت‌الله خمینی هستند.

به نظر می‌رسد استراتژی باید مانور دادن بر روی این شکاف باشد. باید کمک کرد که تمایز این دو دسته هر روز واضح‌تر شود و به تمایز طرفدار استبداد- طرفدار دموکراسی بدل شود. در این دید نباید با آیت‌الله خمینی همان معامله‌ای را کرد که با آقای خامنه‌ای می‌کنیم. آقای خمینی را باید به عنوان بخشی از تاریخ این کشور نقد کرد، منتها توجه کرد که او به همراه بیتش همچون متنی است که دو قرائت هرمنوتیکی کاملاً متضاد از آن می‌شود کرد و دموکراسی خواهان قرائت دموکراتیک را برمی‌گزینند.

این نظریه البته احتیاج به صیقل خوردن دارد. البته که دموکراسی تعریف مشخصی دارد و یحتمل دموکراسی دینی بی‌معناست. با این حال به نظرم آقای خمینی و مجموعه سخنان او در سیاست ایران در وضعیت کنونی حکم متن مقدس قرآن یا انجیل برای مسلمانان یا مسیحیان را دارند.

یک راه برخورد با این متون این است که نگاهی ذات‌گرا به قرآن یا انجیل داشته باشیم و بگوییم این متون کلاً تولید کننده خشونت‌اند، یک راه دیگر هم این است که همچون نواندیشان دینی بر آیات انسانگرایانه این متون مقدس بیشتر تاکید کنیم و به عنوان مثال آیات طرفدار جهاد و خونریزی را تاویل کنیم (مثلاً آنها را فقط مربوط به زمان خاص نزولشان بدانیم.) در یک جامعه مذهبی روش دوم بیشتر جواب می‌دهد.

محتملاً در وضعیت خاص ایران تا اطلاع ثانوی، «آیت‌الله خمینی» حکم متن مقدسی را دارد که باید آن را به نفع دموکراسی تاویل کرد. هیچ اندیشیده‌ایم چرا عده زیادی در میان اندیشمندان دنیا از لاک گرفته تا مارتین لوترکینگ و سروش و مجتهد شبستری کوشیده‌اند بگویند دین با دموکراسی یا حقوق بشر سازگار است، بجای اینکه بر تضاد این دو به نحوی ذلت‌گرایانه انگشت نهند؟

یکی از توجیه‌های مهم این رویکرد آن است که توجه شود دین از منظر هویتی برای بسیاری از انسانها مهم است و بر این اساس بهتر است دموکراسی خواهان یا حقوق بشر دوستان به جای آنکه خود را در برابر دین قرار دهند، از نیروی آن استفاده کنند. هکذا است داستان آقای خمینی در وضعیت بغرنج کنونی ما در ایران.

در این نظر قرار نیست دموکراسی را با معیار سخنان آقای هاشمی و خاتمی بسنجیم. البته که دموکراسی معیارهایی مستقل دارد. بلکه قرار است کوشش کنیم شکاف را عمیق‌تر کنیم. در این نگاه اصلاح‌طلبانی چون هاشمی یا خاتمی را در حال شدن و تغییر نگریسته می‌شوند نه هویت‌هایی لزوماً ثابت. تغییرات میرحسین و کروبی و رهنورد پس از جنبش سبز بهترین مثالهای امکان چنان تغییری است».

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۱۴۷۴۹۱۱:۵۷:۲۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
من میگم ایشون هنوز زنده هستش و اون تشییع جنازه همش فیلم بودش.فقط به خاطر اینکه اون از افکار عمومی پاک بشه و کسی به اون کاری نداشته باشه
ناشناس۷۱۵۰۳۸۱۴:۱۹:۴۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
پیشنهاد میشود حضرتعالی در اسرع وقت خودتو به دکتر نشان بدی .
ناشناس۷۱۵۶۱۸۲۲:۱۹:۴۰ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
به شما هم پیشنهاد میشه بیشتر راجع به دنیای سیاست مطالعه کنی. چیز خیلی عجیبی نیست.....
ناشناس۷۱۵۸۳۲۰۷:۴۸:۳۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
شما که فکر میکنین سالم هستین و هیچ بیماری ندارین خب میتونستین به افکار دیگران احترام بزارید و بگین
ناشناس۷۱۵۴۸۲۲۰:۰۱:۴۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
این پیام رو از این دنیادادی یا اون دنیا؟
ناشناس۷۱۴۷۷۴۱۲:۱۷:۳۶ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
این مقایسه های تاریخی؛ فقط مغلطه آشکارست.
ناشناس۷۱۵۳۴۰۱۷:۱۴:۱۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
رفتار تند و متناقض اصلاح طلبان قابل انکار هست برادر ؟ انقد زود همه چیز رو فراموش میکنید؟
ناشناس۷۱۵۷۳۳۰۰:۵۵:۲۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
کلمه مغلطه رو از شما بیسوادا بگیرن نمیدونین چی بگین جالبه که معنی مغلطه رو هم نمیدونید
ناشناس۷۱۴۷۸۴۱۲:۲۳:۴۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
گفته شده هاشمی به اورانیوم آلوده بوده. این رو چطوری توجیح میکنید ؟
کیک زرد۷۱۴۹۲۶۱۳:۲۹:۱۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
شاید خدابیامرز زیر خونشون اورانیوم غنی میکرده
ناشناس۷۱۴۹۷۲۱۳:۴۷:۴۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
اورانیوم باعث سکته قلبی نمیشه! اینا برای جلوگیری از افولشون دنبال نبش قبر ماجراهای قدیمی هستند!
محسن۷۱۵۰۳۶۱۴:۱۹:۱۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
نمی دونم چطوری میشه توجیح کرد، ممکنه توجیه بشه کرد اما!
ناشناس۷۱۵۷۵۶۰۱:۳۸:۲۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
شما با اصل حرف مشکل داری با غلط دیکته ایش تسویه می کنی؟
ناشناس۷۱۵۰۴۶۱۴:۲۳:۰۰ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
گفته شده مدرکش کجاست؟این مقاله رو بخون مرگ جسمی آقای هاشمی رو بحث نکرده در مورد افکار و عقاید و عملکردهای ایشون و رفتارهای اصلاحطلبان در قبال ایشون در مراحل مختلف تاریخی هستش نه اینکه یه پیرمرد۸۲ساله مرگش طبیعی است یا که نه؟
ناشناس۷۱۴۷۹۴۱۲:۲۷:۵۶ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
اصلا دلیل اینکه خاتمی چی ها خودشون رو اصلاحاتی میدونن برای اینه که اونها در اواسط دهه هفتاد مدعی شدن که رفسنجانی همه کارها رو خراب کرده و اونها باید بیان و خرابیهای اون رو اصلاح کنن !!! یعنی فلسفه وجودی اصلاحات برمیگرده به دشمنی با رفسنجانی !! اونوقت حالا میگن ما دوست بودیم !
ناشناس۷۱۴۸۲۷۱۲:۴۳:۲۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
مطرح کردن ترور توسط فرزندان هاشمی ، برای این است که در ایام منتهی به انتخابات ۹۸ ، حمایت رسانه ای ضد انقلاب را با خود همراه کنند..
ناشناس۷۱۵۵۰۱۲۰:۲۴:۱۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
از روز فوت مرحوم هاشمی صحبتهایی دال بر ترور ایشان شده ظاهرا شما ایران تشریف ندارین !!!!که فکر میکنین تازه مطرح شده و برای نیات سیاسی
ناشناس۷۱۴۹۰۱۱۳:۲۰:۳۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
پس لابد شما و دار و دسته تان با یک تحقیق جامع در این مورد مشکلی نخواهید داشت ؟
ناشناس۷۱۵۱۸۸۱۵:۲۳:۴۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
شما چی ؟ با تحقیق جامع در این مورد که ایشون در استخر کاخ مصادره ای چیکار میکرده مشکلی ندارین ؟
ناشناس۷۱۵۴۹۵۲۰:۲۱:۳۵ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
محل فوتش نقاب از چهره اش برکشید __________ تزویر و تظاهر خیلی خطرناکه
ناشناس۷۱۵۳۱۳۱۶:۴۹:۵۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
نه به شرطی که تحقیقات را دار و دسته فتنه گران شماانجام ندهند.
ناشناس۷۱۵۵۵۰۲۱:۱۳:۳۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
یعنی دارو دسته فتنه گران شما انجام بدن بلا اشکاله
ناشناس۷۱۴۹۴۱۱۳:۳۵:۱۶ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
چقدر دنیای سیاست پلید است! سرتا پای این مقاله اتهام زنی و عقده گشایی است
ناشناس۷۱۵۰۷۷۱۴:۳۷:۲۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
کدومش عقده گشایی ست؟ همش با سند و مدرک و صحبتهای خود افراطیون اصلاحات که امروز تبدیل به اپوزیسیون شده اند بیان شده.
ناشناس۷۱۵۰۱۲۱۴:۰۷:۳۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
این سوال را از کسایی که این و اون را به استخر فرح حواله می دن بپرسید.
ناشناس۷۱۵۴۵۳۱۹:۱۷:۳۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
نه جان من. خواهشا حالا ایندفعه شما جواب بده؟
نیما تیرگر۷۱۵۰۲۷۱۴:۱۵:۲۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
ایشان فوت کرد خدا هم رحمت کند رهبر معظم انقلاب هم برای ایشان نماز خواند این حرفها درست نیست ، ۱ فاتحه برای ایشان بخوانیم
ناشناس۷۱۵۰۵۴۱۴:۲۶:۱۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
امیدوارم خداوند از سر تقصیرات نگارنده این مطلب بگذرد. کینه و حسد در کلماتش موج میزند. چنان موج مطابش منفی است که حال خواننده را بد می کند.
عدالت۷۱۵۰۶۲۱۴:۲۹:۵۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
روحشان شاد. هاشمی زنده است چون هرگز از یاد مردم نخواهد رفت . نور به قبرت بباره مرد خدا
پژوهنده۷۱۵۰۶۷۱۴:۳۲:۰۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
تمام تمثیل هایتان مع الفارق و دلایلتان توجیه و اتهام زنی بیش نبود.
ف.خ۷۱۵۱۵۰۱۵:۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
مقاله بسیار خوبی بود. ممنون
ناشناس۷۱۵۴۰۰۱۸:۲۷:۱۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
هاشمی مرد تکرار نشدنی که ازخود و خانواده اش برای انقلاب گذشت
ناشناس۷۱۵۲۵۸۱۶:۱۶:۰۶ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
بنری که قم دست روحانیون بود استخر فرح یادتون رفته!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۷۱۵۲۹۴۱۶:۳۶:۳۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
هاشمی عزیز همیشه در یادها خواهد ماند روحت شاد بزرگ مرد تاریخ
ناشناس۷۱۵۶۰۵۲۲:۰۳:۵۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
هیچوقت از ذهن ملت خارج نمیشه استخر فرح خیلی دوست داشت رئیس جمهوریش مادام العمر بشه اما نشد که بشه!!
ناشناس۷۱۵۶۳۸۲۲:۵۵:۴۰ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
روحت شاد سردار ویرانگری ! شماها چی میزنین که از این شعارهای صد تا یه غاز میدین ؟
اصلاح طلب ساده۷۱۵۳۲۱۱۶:۵۵:۰۶ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
یکی از موارد پیشرفت ما اینست که توانستیم آب یک استخر را بوسیله اورانیوم غنی سازی کنیم
ناشناس۷۱۵۳۲۲۱۶:۵۷:۱۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
مرگ از انچه که شما فکر میکنید به شما نزدیک تر است مرگ حقه چرا فکر میکنید کسانی که پول و قدرت دارند نمیمیرند همه ما فانی هستیم
ناشناس۷۱۵۳۲۳۱۶:۵۷:۴۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
وا از این همه مغلطه
ناشناس۷۱۵۳۳۷۱۷:۱۲:۲۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
اگر آن استخر متعلق به فرح بوده پس ساختمانهای دور اطراف استخر متعلق به کی بوده و به چه منظوری استفاده می گزدد . استفاده از استخر را مذمت می کنید ولی ساختمانهای آن را نه . آیا خدا وکیلی فقط هاشمی از آن استخر استفاده میکرد ؟
رسول مشهدي۷۱۵۳۶۶۱۷:۴۶:۵۵ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
از آقای ایمانی نوشتن چنین مقاله یکطرفه ای بعید بود.انگار ایشان قبل از اثبات قضاوت خودش را انجام داده اند.
ناشناس۷۱۵۳۷۰۱۷:۴۹:۴۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
روح هاشمی شاد که عاقبت به خیر شد
ناشناس۷۱۵۳۹۵۱۸:۲۳:۰۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
تازه فهمیدم زنده بلا مرده بلا که میگن یعنی چی :|
ناشناس۷۱۵۴۷۰۱۹:۵۳:۱۵ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
مقاله از لحاظ مقایسه ها و مغلطه ها جدا از جهت گیری سیاسی خوانندگان، غیر قابل قبول و شرم آور است که در روز روشن علیع یکی از بزرگان‌دسته اول انقلاب منفی بافی افراطی می کند.
ناشناس۷۱۵۵۱۴۲۰:۳۸:۲۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
اگر با کارنامه قبولی رفت مشگلی ندارد
ناشناس۷۱۵۶۰۷۲۲:۰۶:۱۰ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
به قول سهراب یک نفر دیروز مرد و هنوز نان گندم خوب است، الان چه اهمیت داره که مرده یا به قتل رسیده
ناشناس۷۱۵۶۴۴۲۳:۰۵:۱۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
افسوس که عمر ما شد آزمون و خطای عده ای چون هاشمی. روحش شاد. مرگ حق است ولی کاش انسان طوری عمل کند که جور بر دیگری روا ندارد.
ناشناس۷۱۵۶۷۶۲۳:۴۴:۰۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
بنده خدا همش ۱۸ سال سن داشت،
ناشناس۷۱۵۶۹۰۲۳:۵۴:۴۶ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
آفرین به نویسنده
ناشناس۷۱۵۷۱۸۰۰:۲۳:۱۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
شما اول مرحوم (مورد رحم و مغفرت خدا قرار گرفتن) شدن ایشون را ثابت کنید بعد در مورد ترور شدنشون صحبت کنید.
ناشناس۷۱۵۷۳۵۰۰:۵۷:۴۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
این جماعت احتمالا اگه پسفردا کروبی توی سن ۸۰اندی سالگی با ده ها کیلو اضافه وزن سکته کنه میگن ترورش کردند
د لارام۷۱۵۷۳۸۰۱:۰۳:۰۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
سکته که درسن ۸۲ غیرطبیعی نیست .ولی چه فرزندان خبیثی که همون زمان اجازه کالبدشکافی تمیدن تاالان از مرگ باباشون سواستفاده سیاسی کنن ‌.
ناشناس۷۱۵۷۶۷۰۱:۵۱:۵۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
بود و نبودش فرقی نمیکرد یه جای راهو اشتباه رفتیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین