تومان همتای دلار می‌شود!

گروه اقتصادی الف،   3971019011 ۴۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

برای چهارمین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بحث رفرم پولی مطرح شده که این بار گویا جدی‌تر از دفعات قبل بوده و بر اساس آن قرار است چهار صفر از پول ملی حذف شود. در این صورت ریال به تومان تبدیل می‌شود و هر ۱۰۰ ریال جدید برابر یک تومان خواهد بود؛ تغییری که به نوعی مدل پول ایران را شبیه به دلار خواهد کرد، چون بر این اساس هر تومان همتای یک دلار و هر ریال همتای یک سنت در نظر گرفته می‌شود.

تومان همتای دلار می‌شود!

به گزارش ایسنا، رئیس‌کل بانک مرکزی چند روز پیش باب صحبتی را گشود که نخستین بار ۲۵ سال پیش از آن سخن به میان آمد؛ رفرم یا اصلاح پولی که در واقع با حذف چند صفر از پول ملی کشور انجام می‌شود.

برای نخستین بار در سال ۱۳۷۲ بحث اصلاح پولی و حذف صفر از پول ملی کشور در مرحله بررسی قرار گرفت که خیلی زود این موضوع به دست فراموشی سپرده شد و پس از آن نیز بار دیگر در سال ۱۳۸۶، حذف یک صفر از پول ملی در سال دوم ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد به میان آمد، اما آن هم در نهایت به جایی نرسید.

دو سال پیش در آذرماه سال ۱۳۹۵ بود که با پیشنهاد بانک مرکزی و تصویب هیات وزیران، واحد پول ایران از ریال به تومان تغییر یافت و این بار این تصور به وجود آمد که بانک مرکزی به دنبال حذف صفر از پول ملی است که ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی وقت، خیلی زود این موضوع را به تغییر واحد پول بی ارتباط دانست و گفت که در عین حال دولت و بانک مرکزی در حال تهیه لایحه‌ای مجزا برای حذف سه صفر از پول ملی هستند، اما نه تنها لایحه مربوط به حذف پول به جایی نرسید، بلکه تغییر واحد پول از ریال به تومان نیز به مجلس نرفت و مسکوت ماند.

این بار اما در هفته‌های گذشته بانک مرکزی با رونمایی از اسکناس ۵۰ هزار تومانی جدید خود، نشانه‌هایی از تلاش برای حذف صفر از پول ملی را از خود نشان و چند روز پس از آن همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی خبر از تدوین لایحه حذف چهار صفر از پول ملی به دولت خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این موضوع در دولت و مجلس تصویب شده و اقدامات اجرایی آن به زودی آغاز شود.

وی جزئیات این لایحه را نیز بیان کرد که بر اساس طرح جدید بانک مرکزی قرار است که چهار صفر از پول ملی حذف شود و در عین حال، واحد پول ایران از ریال به تومان تغییر کند؛ در واقع با اجرایی شدن این طرح هر ۱۰ هزار ریال معادل یک تومان خواهد شد.

از سوی دیگر، همتی عنوان کرده که در نظام پولی جدید، هر تومان برابر با ۱۰۰ ریال خواهد بود، در واقع پس از حذف چهار صفر از پول ملی، ریال تبدیل به تومان شده و در عین حال هر تومان برابر ۱۰۰ ریال جدید خواهد بود.

در صورتی که این تغییر واحد انجام شود، به نوعی مدل پول ایران شبیه به دلار خواهد بود و این در صورتی است که هر تومان را مانند یک دلار و هر ریال را مانند یک سنت در نظر بگیریم.

اما صحبت از حذف چهار صفر از پول ملی در حالی مطرح شده که هرچند نمایندگان مجلس تاکنون اکثرا موافق این طرح بوده‌اند، اما کارشناسان اقتصادی تقریبا بر این باورند که حذف صفر بر شاخص‌های اصلی اقتصاد تاثیری نخواهد داشت و صرفا مساله حساب‌رسی را ساده‌تر می‌کند و بانک مرکزی همزمان با این طرح باید بر کنترل سایر شاخص‌های اقتصادی نیز مسلط شود.

البته به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی، لازمه اجرایی شدن تصویب دولت و تایید مجلس بوده و البته این طرح، یک فرآیند زمان‌بر به لحاظ حقوقی و فنی دارد و بر مبنای برآورد کارشناسان بانک مرکزی، اجرای آن نزدیک به دو سال طول می‌کشد.

همتی این را هم گفته که این اقدام در کنار سایر اقدامات اساسی بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی و به کارگیری ابزارهای نوین سیاست‌های پولی و شیوه‌های جدید و کارآمد نظارت بر بانک‌ها خواهد بود و عملیاتی شدن آن عملا متاخر بر اصلاحات بانکی خواهد بود.

وی تصریح کرده که بعد از قانونی شدن، پول‌های جدید به تدریج و با جایگزینی آن‌ها با اسکناس‌های فرسوده قبلی وارد چرخه می‌شوند و هزینه آن قابل مقایسه با هزینه چاپ حجم زیاد اسکناس‌های فعلی نخواهد بود و از سوی دیگر اصلاح نرخ برآوری پول ملی از طریق حذف صفرها وجهه پول ملی را در صحنه بین‌المللی ارتقا می‌بخشد و اقدامی است که در بسیاری از کشورها در کنار سایر اقدامات، سرآغازی برای اصلاحات جدی اقتصادی است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۱۴۳۳۲۰۷:۱۴:۲۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
متاسفانه این کار قطعا تورم زاست !! حالا چرا : مثلا فکر کنید که یه کالایی که الان قیمتش 1450 تومن باشه با برداشتن شدن 4 صفر ، فروشنده با انصاف کالا اون رو به قیمت 1.5 تومان و فروشنده بی انصاف اون رو دو تومان خواهد فروخت !!!
ناشناس۷۱۴۴۲۵۰۸:۳۶:۲۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
اینطور بشه ریشه خودشون از ته کنده میشه. حذف کنید بعد نتونید قیمت هارو کنترل و نظارت کنید(مثل همین حالا که ول کردید تاکسی و ....هر چی دلش میخواد میگیره)
ناشناس۷۱۴۴۳۵۰۸:۳۹:۲۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
1.5 تومان جدید برابر است با 150 ریال جدید پس مشکلی به وجود نمی آید در واقع ما پولهایی با مبنای ریال جدید هم خواهیم داشت مانند سنت در آمریکا
تمر۷۱۴۵۲۰۰۹:۳۶:۴۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
عزیزم الان چنین کالایی با این قیمت داری؟
ناشناس۷۱۵۰۳۲۱۴:۱۸:۰۳ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
اینکار مجددا راه ..... را باز و نجومی گیران مجلس و دولتیان با این بهانه راه را برای ایجاد تورم جدید باز خواهند نمود .
ناشناس۷۱۵۴۰۳۱۸:۲۸:۱۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
چون صفرهای اختلاس زیاد بودن یکم ساده تر میشن
ناشناس۷۱۵۶۷۳۲۳:۴۳:۲۳ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
وقتی بی سوادان می شوند مدیر اقتصادی همین می شود !
عوام۷۱۴۳۵۳۰۷:۴۳:۴۶ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
آدم نمیدونه بخنده یا گریه کنه که پس فردا از افتخارات دولت که با منت به مردم اعلام میکنه، این هست که دلار رو کردیم یک تومان، برید حاش رو بیرید مردم!
ناشناس۷۱۴۳۶۷۰۸:۰۱:۴۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
دیگه تا عمل نشه فقط حال آدم از حرفها و دروغهاتون بد میشه. دلار که امروز زیاد شده خجالت بکشید قیمتشو کم کنید
پیمان۷۱۴۳۷۷۰۸:۰۷:۰۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
تا زمانی که حقوق های نجومی. اختلاس. قماربازی ها و شرکت های کاذب پول جمع کن وجود داشته باشن 1000 تا صفر هم که حذف کنی باز پول هر روز بی ارزشتر و بی ارزشتر میشه.
بیگی29۷۱۴۷۱۱۱۱:۳۴:۰۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
حد اقل رقم اختلاس ها ازحالت نجومی خارج میشود.شاید اعصاب مردم آرام تر شود.
ناشناس۷۱۴۳۸۱۰۸:۱۰:۱۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
اونوقت حقوق سر برج میشه ۱۰۰۰ تومان و وجه ملی ارتقا خواهد یافت!!
ناشناس۷۱۴۳۸۳۰۸:۱۲:۴۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
متعجم که چرا ""ژاپن"" با اون اقتصاد عالی و بی نظیرش اقدام به حذف صفر از پول ملی نمیکند .... این هم یک اقدام عوام فریبانه است و در این اوضاع بد اقتصادی موجب تورم بسیار بیشتری خواهد شد ....
ناشناس۷۱۴۴۱۹۰۸:۳۴:۱۵ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
چرا فکر می کنید که هزینه چاپ پول کاهش خواهد یافت؟ بانک مرکزی ناچار است سکه یا اسکناس یک تومانی (معادل 10000 ریال فعلی) و خردتر از آن را تا حد یک ریال (معادل 100 ریال فعلی) نشر دهد یعنی همین تنوعی که فعلا داریم بعلاوه 2، 5، 10، 20، 50 و احیانا 100 تومانی (معادل چک پول 100 هزار تومانی فعلی)
ناشناس۷۱۴۴۳۳۰۸:۳۹:۱۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
چقدر نظرات مردم عوامانست. انگار تو صف نونوایی و بحث های اقتصادی و سیاسی. هر کاری میخاد بشه مردم ما غر میزنن و به اختلاس و فلان چیز بی ربط رای میدن یکی نوشته حقوقم میشه ۱۰۰۰ تومن آخه مرد مومن تو آمریکا هم ۲۵۰۰ دلار میگیرن ماهی اون ارزش بیشتره یا مثلن ۲۰م ایران؟ چه ربطی به نجومی گیرا داره؟ این کار فقط محاسباتو آسون می کنه و نیازه. الان برای یک ماست ۱۲ تومنی یه ۶ رقم باید عدد بزنی. این کار لازمه چون محاسبات و واقعن مشکل کرده
ناشناس۷۱۴۴۴۱۰۸:۴۱:۴۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
مهم صفرهای جلوی ریال نیست، مهم میزان دریافتی کارمندان و کارگران است، آیا دریافتی یک کارگر در ایران برابر با یک کارگر در ترکیه می شود یعنی حدود 500 دلار در ماه، حالا برابری دلار با ریال هرچقدر که می خواهد باشد!
ناشناس۷۱۴۴۴۶۰۸:۴۳:۳۵ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
الان بانک ملی برای انتقال داخل بانکی 25 تومن کارمزد میگیره. اگه واحد پول عوض بشه باید معادل 100 تومن الان بگیره.
ناشناس۷۱۴۴۵۶۰۸:۵۱:۴۰ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
بعد از حذف صفر هم بعد از مدتی ادعا خواهد شد قبل از انقلاب دلار بوده هفت تومان ولی با تدبیر دولتمردان شده یک تومان
ناشناس۷۱۴۴۷۷۰۹:۰۸:۲۵ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
من کاملا موافقم چون واقعا پول ما کم ارزش شده و نه تنها واحد پول (یک ریال) معنی ندارد، بلکه حتی 50 تا 100 ریال هم عملا از رده خارج شده. تا این طرح تصویب شود، پول های کمتر از هزار تومان هم معنی خود را از دست خواهند داد و از جریان خارج می شوند و موضوع 100 ریال برابر یک تومان هم خود بخود منتفی می شود. واحد پول می شود هزار تومانی و پول خرد تر از آن عملا نخواهیم داشت.
ناشناس۷۱۴۴۸۰۰۹:۱۱:۴۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
البته این درصورتی به نفع مردم بویژه کارگران و کارمندان حقوق بگیر است هیچ صفری از حقوق کارکنان و کارگران حذف نشود و مانع از افزایش قیمت ها بر اساس واحد پول جدید بشوند در این صورت است که قدرت خرید مردم متعادل و تاحدی قابل نفس کشیدن میشود و براحتی قیمت ارز برای مردم عامی پایین می آید .
ناشناس۷۱۵۶۵۵۲۳:۱۷:۱۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
یعنی نمیدونم شما شوخی کردی یا واقعن تفکر جدیتونه. چون اگر جدی باشه سطح سوادو میرسونه
ناشناس۷۱۴۴۸۱۰۹:۱۲:۲۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
باید چهار تا از مسئولین(مسئول) حذف شوند تا مشکل حل شود
ناشناس۷۱۴۴۹۸۰۹:۲۱:۱۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
مشکل رقم دزدی واختلاس های بزرگ که رقم هاش خیلی زیاده
بیگی29۷۱۴۵۱۳۰۹:۳۱:۱۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
حقوق بازنشسته۱۹۰ دلار
ناشناس۷۱۴۷۷۳۱۲:۱۶:۴۵ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
فلاکت
ناشناس۷۱۴۵۲۴۰۹:۴۰:۲۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
معیار قدرت خرید مردم باید باشه نه تعداد صفر قدرت خرید ما از سال قبل تا حالا یک سوم شده ، حالا شما برو صفر کم کن !!!!
ناشناس۷۱۴۵۴۸۰۹:۵۳:۱۶ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
اون نامردی که 3.000.000.000 ملیارد تومان دزدیده و فرار کرده با دادن 300.000 تومان خلاص میشه و کیف میکنه و به ریش من شما میخنده . علی برکت الله
ناشناس۷۱۴۶۱۳۱۰:۲۸:۳۰ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
نمیدونم شوخی کردی یا جدیه اگر جدیه واقعن باید برای سطح سواد مردم گریه کرد
ققنوس۷۱۴۵۶۶۱۰:۰۲:۲۳ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
از دستاورد های بانک مرکزی همین بس که بگم چند روز پیش در بازار تهران مغازه لوازم خانگی قیمت یخچالی را 1200 دلار اعلام کرده بود و خیلی از مغازهای دیگه که عملا دارن با برچسب قیمت دلار جنس میفروشن و یا شایعه ایی که شده بود که در بعضی مناطق اجاره خانه را بر اساس تعداد سکه طلا تعیین میکنند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۷۱۴۵۷۱۱۰:۰۴:۳۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
به همین سادگی مشکل نجومی بگیرها هم حل میشه!
ناشناس۷۱۴۶۲۷۱۰:۳۵:۵۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
خونه یک میلیاردی میشه صد هزار تومان میشود دولت توان کنترل قیمت تخم مرغ نداره بیچاره بیچاره تر و ملک و املاک و اجناس دار غنیتر .
ناشناس۷۱۴۶۳۴۱۰:۳۹:۴۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
آیا در حذف صفرها دقیق نظارت خواهد شد؟ نکند صفرهای حساب‌های مردم را کم کنند اما از صفرهای موجودی ژن خوب‌ها در بانک‌ها کم نکنند، چون آنها از ما بهتران هستند.
ناشناس۷۱۴۶۴۱۱۰:۴۴:۵۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
در ممالکی همچون روسیه و ترکیه ابتدا بستر سازی برای ترمیم اقتصاد انجام شد و بعد ازتثبیت شروع به حذف صفرها نمودن ولی دولت تدبیر و امید صرفا برای لاپوشانی نرخ بالای تورم این کار رو انجام میده .خدا به دادمون برسه
سعادتی۷۱۴۶۴۶۱۰:۴۷:۴۳ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
جرا باید صفرها رو کم کنیم؟؟...اگر ضرورت داره ... که نداره چرا 4 صفر ؟ .....اگر در بانک مرکزی با این شیوه مدیریت یک همتی بکنند می شود به جای چهار صفر شش صفر را از پول ملی حذف کنیم....!!!! الان ارزش یک دلار با یک میلون ریال (با شش صفر) تقریبا معادل 9 دلاره....!!!
راستگوی۷۱۴۶۸۷۱۱:۱۷:۱۶ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
تنها راه بازگشتن اعتماد عموم مردم به دولت، پرداخت حقوق کارمندان و کارگران بصورت "دلار" است. حالا هر چی دلتون می خواد هی صفر کم و زیاد کنید و هی کالاها رو چند برابر کنید اشکالی نداره.
ناشناس۷۱۵۶۵۲۲۳:۱۳:۳۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
آخه بابا نمیشه‌واحد پول یه کشور دیگرو استفاده کرد که. اجازه اون کشورو نیخاد. بعدشم تورو خدا قضیه های بزرگ اقتصاد کلانو با تئوری های اقتصادی صف نانوایی قاطی نکنید
حسین۷۱۴۷۲۸۱۱:۴۷:۴۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
بر این اساس هر تومان همتای یک دلار و هر ریال همتای یک سنت در نظر گرفته می‌شود به نظر این مطلب یک اشتباه محاسباتی دارد زیرا با حذف 4 صفر و فرض هر دلار ده هزار ریال ، یک دلار برابر یک تومان خواهد بود درصورتیکه ارزش برابری دلار نسبت به ریال بسیار بیشتر است و احتمالا هر 10 تومان معادل یک دلار خواهد بود
ناشناس۷۱۴۷۵۹۱۲:۰۵:۴۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
ساعت قدیم جدید داشتیم حالا ریال جدید و قدیمم اضافه شد
ناشناس۷۱۴۷۶۸۱۲:۱۵:۵۳ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
پس لطفا حقوق کارمندان و وزارت کاری را به هم به نرخ جدید پرداخت کنید!
ناشناس۷۱۴۸۶۲۱۳:۰۳:۵۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
پاک کردن صورت مساله تا مقیاسی برای مقایسه تورم در دولت بی تدبیر وناامیدی وجود نداشته باشد
ناشناس۷۱۴۸۶۶۱۳:۰۶:۵۶ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
با تورم 20% در سال، باید حدود هر 14 سال یک صفر را حذف کرد تا ارزش پول تقریبا ثابت بماند. زیرا با این تورم هر چهارسال ارزش پول نصف میشود و در حدود 14 سال ارزش پول به یک دهم میرسد.
ناشناس۷۱۴۸۷۶۱۳:۱۰:۱۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
خوبه دیگه مشکل اختلاس های هزار میلیاردی حل میشه ؛ اختلاس های جدید میلیونی میشه قابل قبول تره ..
ناشناس۷۱۵۰۰۸۱۴:۰۴:۵۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
شما همان جراحی اقتصادی که توش مانده اید و اسمش را یارانه گذاشتید را دامه بدهید .این پیشکش..
ناشناس۷۱۵۰۳۱۱۴:۱۷:۲۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
نمیدونم چرا تلویزیون این روزها همش از اولین و از دست آوردها صحبت میکنه چرا سراغ ارزش برابری دلار و ریال از ابتدا انقلاب تا الان نمیره
محسن۷۱۵۰۶۵۱۴:۳۱:۳۵ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
اینکه با برداشتن صفر، جنسها ارزون می شند خیلی خوبه. فقط بدیش اینه که حقوق ها هم چهار تا صفرش می پره میشه آش همون آش و کاسه همون کاسه!
ناشناس۷۱۵۱۹۵۱۵:۲۷:۲۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
عالیه. اصلا میتونن یه کار بهتر بکنن. مثلا قیمت یک دلار رو برسونن به ۱ میلیون تومان. بعد ۶ تا صفر حذف کنن و با افتخار اعلام کنن یک تومان ایرانی معادل است با یک دلار آمریکا. قشنگ نیست واقعا؟
حسن زاده۷۱۵۲۷۸۱۶:۲۷:۲۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
اینکار مثل این میماند که بخواهیم برای اینکه بچه تنبل ما هم قد بچه زرنگ دیگران شود جفت پاهایش را قطع کنیم آیا بعد خیلی بهتر میشود
امید۷۱۵۳۷۲۱۷:۵۷:۱۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
این کار مثل اینه که گنجشک رو رنگ کنی بگی این قناریه
ناشناس۷۱۵۳۸۰۱۸:۱۰:۰۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
این هم شیوه ای جدید برای غارت دارایی مردم می باشد آنوقت کارگر وکارمند فقیر تر از این خواهد شد فرقی ندارد می خواهند دوباره از نو برای ایجاد تورم جدید 1000درصدی درسال نمایند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین