پیشنهاد کمیسیون انرژی برای سهمیه‌بندی بنزین در سال آینده

گروه اقتصادی الف،   3971018247 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو کمیسیون انرژی مجلس پیشنهاد این کمیسیون برای سهمیه‌بندی بنزین در سال آینده را تشریح کرد.

هدایت‌الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، در تشریح جزئیات جلسه عصر امروز (سه‌شنبه 18 دی) این کمیسیون، گفت: در این جلسه پیشنهادات مختلف اعضای کمیسیون در بخش انرژی در بودجه سال 98 در کارگروه ویژه کمیسیون بررسی شد.

بیشتر بخوانیدلاریجانی: مجلس چوب لای چرخ دولت نمی‌گذارد/ بنزین فعلاً گران نمی‌شود
وی با بیان اینکه یکی از پیشنهادات نمایندگان درباره سهم صندوق توسعه ملی از فروش نفت بود، افزود: نمایندگان پیشنهاد کردند که درآمد ناشی از فروش نفت در بودجه سال 98 حذف و تمامی این درآمد به صندوق توسعه ملی واریز شود تا این درآمد صرف پروژه‌های عمرانی، تولید و همچنین ایجاد اشتغال شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد:البته برای حذف درآمد نفت از بودجه باید منابعی جایگزین آن شود که حذف معافیت‌های مالیاتی برخی از دستگاه‌ها و اصلاح سیستم اخذ مالیات و غیره را از جمله راهکار‌های برای تامین منابع جایگزین نفت در بودجه مجلس مطرح شد.

خادمی با بیان اینکه در این جلسه بحثی درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال 98 نشد، اظهار داشت: پیشنهاد اعضای کمیسیون درباره سهمیه‌بندی بنزین در سال آینده بود که بر این اساس بنزین به جای اینکه به خودرو‌ها تعلق بگیرد به افراد تعلق می‌گیرد که این پیشنهاد نیز در حال ارزیابی و بررسی است.

نماینده مردم ایذه در مجلس عنوان کرد: هر 2 این پیشنهادات پس از تصویب در کمیسیون ن انرژی به کمیسیون تلفیق ارائه می‌شود که در صورت موافقت این کمیسیون باید به تصویب نمایندگان در صحن علنی مجلس نیز برسید.

دیدگاه کاربران

مهرداد رجبي۷۱۴۳۴۲۰۷:۳۳:۳۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
هدف از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها؛ اصلاح قیمت ها و بهینه کردن مصرف انرژی و آب و اقلام اساسی در طی 5 سال بود؛ نه اینکه تا قیامت یارانه نقدی پرداخت کند و جلوی رشد و توسعه و پیشرفت کشور در کشف علم و تکنولوژی و به روز رسانی همه جانبه صنعت گرفته شود و باعث رواج فرهنگ تنبلی و مفت خوری شود. دو هدف اصلی آن یعنی اصلاح قیمت ها و هدفمند کردن مصرف در این طرح بسیار مهم فراموش شد. از دولت و مجلس بسیار ضعیف چاره ای جزئ اندیشیدن به فرعیات به جای اصول مهم این طرح دیده نمی شود. راه کار بسیار ساده برای رسیدن به اهداف این طرح عبارتند از : 1- حذف پرداخت نقدی برای همه دهک های جامعه؛ 2 -رایگان کردن قبوض آب - برق - گاز برای خانوارهایی که مصرفی در حد استاندارد تعریف شده دارند. 3- دادن 20 لیتر بنزین سیهمیه ای برای همه ایرانیان( زنده و مقیم کشور) یا واریز معادل نقدی آن برای هر لیتر بنزین به قیمت 5000 تومان 4- توزیع بنزین برای خودروهای شخصی فقط براساس کارت سوخت و پلکانی کردن قیمت آن در دامنه های 60 لیتری یعنی: الف- از 0 تا 60 لیتر قیمت واحد آن 1000 تومان؛ ب - از 60 تا 120 لیتر قیمت واحد آن 1500 تومان؛ ج- از 120 تا 180 لیتر هر لیتر به ارزش 2500 تومان؛ از 180 تا 240 لیتر هر لیتر 4000 تومان؛ د- از 240 تا 300 لیتر هر لیتر آن 6500 تومان و ر- 300 لیتر و بالاتر هر لیتر آن به ارزش 10500 تومان. کارت سوخت کلیه جایگاه داران حذف شود. در ضمن توزیع بنزین برای خودروهای عمومی ( تاکسی ها - وانت ها - سرویس ها و تاکسی های اینترنتی و ...) براساس پیمایش مسیر هفتگی با قیمت یارانه ای هر لیتر بنزین 1000 تومان صورت می گیرد. 5- کسانی که واقعا نیازمند هستند درخواست خود را به نهادهای حمایتی کمیته امداد و سازمان بهزیستی ارائه می دهند تا بعد از راستی آزمایی دقیق وضعیت خانوار؛ از مقرری مشخص نقدی به صورت ماهیانه یا کمک های غیر نقدی نظیر کالاهای اساسی برخودار شوند( کمیته امداد و بهزیستی باید به صورت ماهیانه راستی آزمایی درباره خانوارها را انجام دهند). 6- دولت برای کنترل توزیع عادلانه کالاهای اساسی( مرغ - گوشت - برنج ایرانی - پنیر - آرد و ...) و جلوگیری از قاچاق این کالاها به دیگر کشورها باید برای خانوارهای که متقاضی دریافت این کالاها هستند؛ کوپن الکترونیک براساس تعداد نفرات خانوار ارائه کند و با ایجاد شبکه منظم توزیع در سطح کشور جلوی احتکار، قاچاق و سودگری قیمت ها گرفته و عدالت اجتماعی برقرار شود. دولت( وزارت نفت) می تواند باقیمانده بنزین تولیدی روزانه را با قیمت آزاد(جهانی) به صورت ارزی به کشورهای همسایه صادر نمایید و منبع درآمد ارزی حاصل را صرف ایجاد زیر ساخت های حمل و نقل عمومی(مترو در شهرهای بزرگ، اتوبوس های تندرو گاز سوز در شهرهای کوچک و مینی بوس گاز سوز یا ون در روستاها), سرمایه گذاری در صنایع فرسوده بالادستی و پایین دستی صنعت نفت، ممیزی و فرهنگ بهینه کردن مصرف انرژی در مصارف صنعتی, تجاری و خانگی؛ و صرف مدرن کردن روش های آبیاری کشاورزی و باغداری کند. مسائل کشور راه حل های بسیار ساده دارند به شرط آن مسئولین کمی از خواسته های خود بیرون بیایند و به فکر کشور و مردم باشند. مهرداد رجبی - دکترای انرژی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین