جهان باید کدام مقام دولت آمریکا را باید باور کند؟

گروه جهان الف،   3971018159

روزنامه نیویورک‌تایمز به اظهارات ضد و نقیض ترامپ و مشاورانش درباره مسائل مختلف و خروج از سوریه اشاره کرد و نوشت جهانیان نمی‌دانند که اظهارات کدام مقام کاخ سفید را باید باور کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه نیویوک‌تایمز در سرمقاله خود با عنوان «چه کسی از طرف آمریکا صحبت می‌کند؟» نوشت: رئیس جمهور ترامپ و دولت وی همیشه مشکل در ارسال پیام خطا داشته‌اند. ترامپ در خصوص آنچه که باید درباره آینده ناتو، روابط با اتحادیه اروپا، نزدیکی روابط با روسیه یا جنگ تجاری با چین انجام دهد، اظهارات هنجارشکنانه‌ای داشته است و این در حالی است که مشاوران ارشد وی در پشت صحنه برای حفظ وضع موجود کار می‌کنند.

در این مطلب آمده است: اخیرا، اصرار وی مبنی بر این که کنگره بالغ بر ۵.۷ میلیارد دلار برای ساخت دیوار در مرز جنوبی پرداخت کند و تهدید وی برای تعطیل نگه داشتن دولت فدرال برای «ماه‌ها یا حتی سالها» اگر خواسته‌اش محقق نشود، تلاش‌های مایک پنس، معاون رئیس جمهور، را برای رسیدن به مصالحه با قانونگذاران دموکرات بر سر تعطیلی دولت زیر سوال برده است.  اما رویکرد متغیر و تند وی در خصوص منازعه در سوریه در نوع خود بی‌نظیر است. پس از آنکه ترامپ در ماه گذشته با دادن دستور خروج همه دو هزار سرباز آمریکایی از سوریه ظرف ۳۰ روز، جهان را حیرت زده کرد، دولت وی تقریبا بلافاصله بعد از آن کار را برای عقب‌نشینی (ترامپ) از این موضع آغاز کرد.

وقتی که جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، آخر هفته گذشته به اسرائیل سفر کرد، دستور رئیس جمهور به طور موثری برگردانده شده بود. بولتون شرایطی را از جمله شکست کامل داعش و دادن تضمین‌هایی از سوی ترکیه مبنی بر اینکه به متحدان کُرد آمریکا حمله نخواهد کرد، به عنوان پیش شرط این اقدام (خروج نظامیان آمریکایی از سوریه) برشمرد. به عبارت دیگر، نیرو‌های آمریکایی برای ماه‌ها یا سال‌ها یا به طور نامحدود در آنجا خواهند ماند.

ترامپ روز دوشنبه در یک پیام توئیتری اصرار داشت آنچه روی می‌دهد هیچ تفاوتی با بیانیه‌های اصلی وی ندارد. اما ملت و جهان کدام مقام ارشد دولت را باید باور کنند - رئیس (جمهور) یا هر مقام دیگری پایین‌تر از وی؟

در ادامه این مطلب درباره عواقب تصمیم ترامپ برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه آمده است: علاوه بر از دست دادن اعتبار آمریکا، این اقدام همزمان آسیب‌های جانبی از جمله استعفای جیم متیس، وزیر دفاع، و برت مک گرک، مقام ارشد مدیریتی وزارت امور خارجه در (به اصطلاح) ائتلاف جهانی علیه دولت اسلامی (داعش)، را به دنبال داشته است. آن‌ها در اعتراض به دستور فرمانده کل قوا که اکنون می‌تواند تهی و بی‌ارزش باشد، استعفا کرده‌اند. یا شاید این طور نباشد. یک مقام دولتی گفته است که وی فکر می‌کند این دستور برای یک خروج ۱۲۰ روزه هنوز اجرایی است و این شاید نشانه‌ای از درگیری داخلی در سیاست باشد.

تعویق زمان خروج نظامیان - که با مخالفت سیاستمداران سراسر طیف همراه شده است- یک اصلاح ضروری و لازم خواهد بود. اما این اتفاق نیز یک فرصت از دست رفته بود. آمریکا بر سر گفتگوی صادقانه در مورد آینده نیرو‌های خود که در حال مبارزه با تروریسم در سوریه و ۷۹ مکان دیگر در سراسر جهان هستند تاخیر دارد و آقای ترامپ می‌تواند به طور سازنده به این موضوع کمک کند؛ اما دشوار است که تغییرات شدید در استراتژی نظامی به سرعت اجرایی شود، به ویژه وقتی که آن تصمیمات بدون مشورت تیم امنیت ملی رئیس جمهور، کنگره و نیرو‌های متحد اتخاذ شده باشند.

نیویورک‌تایمز در ادامه نوشت: آمریکا نباید برای همیشه در سوریه بماند. اما همچنین نباید براساس یک توئیت این کشور را ترک کند و این قسمت باعث مطرح شدن سوالاتی عمیقا نگران کننده می‌شود؛ اینکه چه کسی از طرف آمریکا صحبت می‌کند؟ آیا فرمانده کل قوا از سوی تیم امنیت ملی خود باز داشته شده است و آن‌ها مانع انجام وی شدند؟ در هر دولتی درگیری و اختلاف داخلی وجود دارد.اما این مسئله فراتر از آن است.

میل شدید ترامپ به دادن اطلاعات غلط، از مدت‌ها پیش سبب شده است دوستان آمریکا، بر سر چیزی که به آن اعتقاد دارند، مردد باشند و گیج شوند. اکنون آن‌ها همچنین باید با رئیس جمهوری مبارزه کنند، که احتمالا تحت سلطه مشاوران وی است یا از سوی آن‌ها تغییر موضع می‌دهد.

این مسئله با توجه به تجربه نداشتن ترامپ در بحث امنیت ملی و انکار وی در بررسی منافع استراتژیک بلند مدت و لزوم داشتن اعتبار خاص در امور بین‌الملل، برخی مزایا نیز داشته است. به خاطر تلاش‌های متیس و دیگران، آمریکا علی‌رغم نارضایتی ترامپ از ائتلاف ناتو، همچنان در این ائتلاف باقی می‌ماند. اما آن میزانی که مقامات ارشد مجبور به عقب‌نشینی و یا کم کردن شدت تصمیمات عجولانه، غلط و بدون فکر و حتی خطرناک رئیس جمهور هستند، همچنین باعث از بین رفتن کنترل غیرنظامیان بر ارتش و نوعی عدم اطمینان می‌شود. چنین رویکردی، دشمنان را جسور و دوستان را گیج می‌کند و باعث مات و مبهوت شدن مردان و زنان نظامی می‌شود که برای رهبری روشن و اصولی مخصوصا وقتی که آن‌ها جان خود را در معرض خطر قرار می‌دهند، به رئیس جمهور وابسته هستند.

در انتهای این مطلب آمده با تلاش برای مبرا کردن دونالد ترامپ از اتخاذ اقدامات مخرب و جنجالی‌اش آمده است: بولتون و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، این هفته در حال سفر کردن به خاورمیانه هستند تا به دولت‌های دوست خود اطمینان دهند که دولت ترامپ در حال دنبال کردن یک دستور کار منسجم به ویژه در ایجاد یک ائتلاف علیه ایران است. آیا آقای ترامپ نیز موافق است؟

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین