رییس ستاد کل نیروهای مسلح: قضاوت های ناعادلانه درمورد دفاع مقدس نباید تکرار شود

گروه سیاسی الف،   3971018138 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

رییس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: نگاه های تعجیلی و قضاوت های ناعادلانه درمورد دوران دفاع مقدس نباید تکرار شود.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح: قضاوت های ناعادلانه درمورد دفاع مقدس نباید تکرار شود

به گزارش ایرنا، سردار سرلشگر «محمد باقری» امروز- سه شنبه- در حاشیه بازدید از نمایشگاه 40 سال ایستادگی و پیشرفت که در موزه دفاع مقدس تهران برپا شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حوادث مربوط به دفاع مقدس در یک دوره تاریخی خاص و با پیچیدگی‌های فوق‌العاده بالا اتفاق افتاد از این رو با یک تحلیل قشری، خطی و تعجیلی به هیچ وجه نمی‌شود واقعیات دفاع مقدس را به خوبی بیان کرد.

وی به زوایای عملیات های کربلای چهار و پنج اشاره کرد و افزود: اینکه کسانی با یک عبارت کوتاه و با نگاه اولیه بخواهند در خصوص حوادث و عملیات‌های بزرگ دفاع مقدس اظهارنظر کنند، موجب می‌شود که کاستی، نقص و خطا به وجود آید. رییس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: باید قدر دفاع مقدس، ایثارگری‌ها، شهادت‌ها و همه تلاش‌های دفاع مقدس دانست و با یک قضاوت تخیلی نسبت به این حادثه بزرگ نگاه کرد تا موجب دلسردی و نگرانی خانواده بزرگ شهیدان، ایثارگران و ملت بزرگ ایران نشود.

این فرمانده ارشد دوران دفاع مقدس ادامه داد: عملیات‌ها و زوایای مختلف دفاع مقدس باید در محافل علمی و دانشگاهی، با حضور پیشکسوتان و فرماندهان دفاع مقدس بررسی شود. سرلشگر باقری اظهار داشت: در روزهای گذشته شاهد نمونه‌ای از این نگاه تعجیلی و بعضاً قضاوت نامناسب و غیرعادلانه بودیم که نباید این اتفاقات تکرار شود.

وی افزود: در عملیات کربلای چهار همه پیش‌بینی‌های لازم انجام و بیش از 9 ماه کار اطلاعاتی، مهندسی و آماده‌سازی برای غافلگیری دشمن انجام شده بود؛ اما طبیعی بود که دشمن با برخورداری از پشتیبان‌های بزرگ، در اختیار داشتن تصاویر ماهواره‌ای و بهره‌گیری از انواع اقدامات جاسوسی و اطلاعاتی به بعضی از عملیات‌های ما پی ببرد و بعضی از زوایای آن عملیات‌ها مورد اطلاع دشمن قرار بگیرد؛ اما این به معنی لو رفتن کل عملیات نیست که بتوان کل عملیات را لغو کرد.

سرلشگر باقری ادامه داد: عملیات کربلای چهار انجام شد و با این که توفیقاتی داشت، اما در مجموع، یک عملیات ناموفق بود. هنر بسیار بزرگ آن بود که در همان مراحل اولیه، عملیات قطع شود؛ لذا فقط حدود هفت درصد نیروهای رزمنده‌ای که برای عملیات آماده شده بودند، وارد عرصه شدند و مابقی نیروها ذخیره شدند و ظرف دو هفته عملیات بسیار بزرگ کربلای پنج طرح‌ریزی شد.

وی همچنین گفت: چون این عملیات در همان منطقه عملیات کربلای چهار صورت می‌گرفت و زیرساخت‌های مهندسی قابل استفاده بود، توپخانه‌ها مستقر و همه چیز آماده و پای کار بود تا با فاصله 15روز، عملیات بسیار تاثیرگذار کربلای پنج انجام شود.

رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح عنوان کرد: در منطقه شلمچه خطوط دفاعی مستحکم دشمن شکست و آن‌قدر این عملیات پیش رفت که مستکبران با هراس از اینکه ارتش عراق زمین بخورد و بصره و بغداد توسط ایران تصرف شود، مقدمات قطعنامه 598 را فراهم کردند.

وی ادامه داد: قطعنامه 598 که از قطعنامه‌های قبلی سازمان ملل کامل‌تر بود و بخش زیادی از خواسته‌های ملت ایران را تامین می‌کرد، منجر به اعلام عراق به عنوان متجاوز و آغازگر جنگ شد که همه این‌ها از برکات کربلای چهار و کربلای پنج است.

این فرمانده ارشد دوران دفاع مقدس گفت: مجاهدت شهدای گرانقدر این 2 عملیات، تلاش‌های ایثارگران و حمایت‌های ملت ایران برای پشتیبانی این عملیات‌ها منجر به پیروزی ایران شد.

سرلشکر باقری افزود: اینکه ما بیایم در این روزها با 2 سه جمله دلسردکننده راجع به این عملیات‌ها حرف بزنیم، واقعاً ناسپاسی است و کار صحیحی نیست. توصیه ما این است که در این‌گونه موضوعات، پژوهشکده دفاع مقدس و پژوهشکده‌های نیروهای مسلح و دانشگاه‌ها با دقت و حوصله، اسناد را بررسی و با پیشکسوتان مشورت کنند و جمع‌بندی سنجیده و واقعیت‌ها را در اختیار ملت بگذارند.

رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح با بیان اینکه مراکز فرهنگی دفاع مقدس در حال گسترش هستند، تصریح کرد: باید تاریخ سربلند ملت ایران را به خوبی به نسل‌های آینده منتقل کنیم.

سرلشگر باقری بر انجام کارهای تحقیقاتی در حوزه دفاع مقدس تاکید کرد و گفت: با همکاری رزمندگان دفاع مقدس و پیشکسوتان حوزه ایثار، واقعیت‌های دفاع مقدس به خوبی تحلیل و زوایای پنهان آن آشکار شده است.

وی ضمن حضور در این نمایشگاه از شناختنامه 140 امیر و سردار استان مازندران، 40 عنوان کتاب صوتی دفاع مقدس و پرتره سردار شهید حسن باقری (برادر سرلشگر باقری) رونمایی کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۱۳۱۳۱۱۳:۳۴:۵۰ ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
نه ایران بلکه صدام هار ودیوانه به خیال خام خود برای گرفتن چند روزه ایران جنگ را شروع کرد در کردستان گروهی ضد مردم وانقلاب دم از جدایی می زدند اگ خمینی کبیر بعوان فرمانده کل قوا ان روز با قدرت تمام ایستادگی نکرده وروحیه به مردم نداده بود چه میشد پس مقداری منصفانه فکر کنیم وهمواره نقاط ضعف را نگیریم
ناشناس۷۱۳۵۹۰۱۶:۵۵:۵۶ ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
اگر اشتباهات گذشته را پنهان کنیم و درسی از گذشته نیاموزیم چه سودی حاصل میشود چه دلیلی دارد که باز هم تکرار نشود .
* یار دبستانی .۷۱۳۶۴۹۱۷:۲۹:۰۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
* سلام و درود خدای مهربان بر همه شهیدان و فرزندان پاک و دلاور ایران زمین . - " من فقط منظور سردار عزیز رو از قضاوت تخیلی درپایان پارگراف دوم متوجه نشدم . - ** احتمالا فعل صحیح جمله (نکرد) است ** . # با تشکر .
هموطن۷۱۳۹۳۸۲۰:۳۲:۵۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
کربلای 4 و 5 تمام شد ولی بازمانده های جنگ هر روز خودشان یک کربلا دارند از بی توجهی مسئولین کربلای درد و اسیب های جسمی و روحی و قطعی یهویی درمانشان
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین