آیا داروهای فشار خون در ایران سرطانزا است؟

گروه سلامت الف،   3971018133

اعلام سرطان زا بودن، یکی از داروهای پر مصرف فشار خون از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا، چالشی جدید در دنیای پزشکی به وجود آورده است، دارویی که قطع مصرف آن می تواند فرد را در خطر سکته قرار دهد، مسئولان می گویند، داروهای موجود در بازار ایران مشکلی ندارند.

فشار خون از جمله شایعترین اختلالات در جامعه انسانی و از مهمترین عوامل بروز بیماری های غیر واگیر است، مشکلی که طبق آمارهای رسمی بین 10 تا 15 درصد جمعیت کشور گرفتار آن هستند. برخی مسئولان وزارت بهداشت تعداد مبتلایان به فشار خون را در ایران بیش از 10 میلیون نفر برآورد کرده اند، مشکلی که می تواند زمینه ساز سکته مغزی و قلبی، دیابت و بسیاری دیگر از بیماری های غیر واگیر باشد.

بسیاری از مبتلایان به فشار خون باید با تجویز پزشک داروهایی مصرف کنند تا فشار خون آنها کنترل شود و در معرض خطرات بعدی قرار نگیرند، داروهایی که اغلب باید تا آخر عمر مصرف شود، حالا به تازگی سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرده که یکی از پر مصرف ترین این داروها یعنی لوزارتان می تواند خطر سرطان را افزایش دهد.

محمد عبده زاده، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره احتمال سرطان زا بودن داروی فشار خون لوزارتان به خبرنگار ایرنا می گوید: فقط در صورت مصرف 10 سال از دوز 360 میلی گرم لوزارتان با ماده اولیه مشخصی ممکن است منجر به سرطان شود، اما در حال حاضر داروهای لوزارتان موجود در بازار مشکلی ندارند.

وی افزود: در این رابطه سازمان غذا و داروی آمریکا اطلاعیه ای صادر و اعلام کرده که ماده اولیه این دارو که از یک یا دو منبع تهیه شده در صورت مصرف 10 سال با دوز 360 میلی گرم، احتمال ابتلا به سرطان را به دنبال دارد. عبده زاده می افزاید: به همین علت سری ساخت مربوط به همه نمونه ها را به آزمایشگاه فرستادیم و فقط محصول یک کارخانه مشکل داشت که ریکال (جمع آوری) شده است و لوزارتان های موجود در داروخانه های کشور مشکلی ندارند.

لوزارتان برای درمان پرفشاری خون و توسط پزشک تجویز می‌شود. این دارو از دسته داروهای بلوک کننده گیرنده آنژیوتانسین دو است.

فریدون نوحی، رئیس هیات مدیره انجمن قلب و عروق ایران نیز می گوید: داروهای فشارخون موجود در کشور از جمله والسارتان در کشور استاندارد است و سرطانزا نیست. وی افزود: به تازگی سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) بر روی ماده دارویی والسارتان که ساخت چین بوده نیز تحقیقی انجام داده و نتایج آن نشان داده که این دارو سرطانزا است.

این فوق تخصص قلب و عروق می افزاید: گفته می شود این داروی مشکل دار ساخت کشور چین بوده است و داروهای مشابه کشورهای دیگر مشکلی ندارند.

نوحی تصریح می کند: تمام داروهای فشارخون موجود و مورد مصرف کشور هیچ مشکلی ندارند و بیماران در مورد مصرف آنها نگرانی نداشته باشند.

 نتایج یک تحقیق نشان می دهد ماده ای سرطان زا در داروی فشارخون موسوم به والسارتان وجود دارد که توجه سازمان غذا و داروی آمریکا به دیگر انواع داروهای فشار خون را جلب کرده و هم اکنون همه این داروها در حال بررسی توسط کارشناسان این سازمان هستند.

همچنین این سازمان دریافته است که پس از جمع‌آوری داروهای حاوی والسارتان از سطح بازارهای جهانی برخی تولیدکنندگان همان داروی را احتمالا با بسته بندی‌های جدید و تحت عنوان‌های دیگر به فروش می‌رسانند. این داروها اگر چه با کنترل فشار خون بیماران باعث نجات جان بسیاری از آنها می‌شود اما با گذر زمان می‌تواند به تدریج به سرطانی شدن سلول های بدن فرد بیمار منجر شود. با این حال با در نظر گرفتن مقدار کم ماده سرطانزای احتمالی «ان نیتروزودی متیل آمین» (NDMA) در داروی والسارتان، خطر ابتلا به سرطان با مصرف این دارو پایین است. به طوری که اگر شخصی به مدت چندین سال به صورت روزانه 320 میلی گرم از این دارو را دریافت کند خطر ابتلا به سرطان به وجود می آید.

اما اکنون سازمان غذا و داروی آمریکا دریافته است که داروی والسارتان پس از جمع آوری از سطح بازار تحت عنوان داروهای دیگر فشار خون به فروش می‌رسد. محققان نگرانند افرادی که به داروی فشارخون نیاز دارند به دلیل ترس از سرطانزا بودن والسارتان، مصرف آن را به طور ناگهانی قطع کنند که این اقدام، آنها را در معرض خطر سکته‌های ناگهانی یا حملات قلبی قرار می‌دهد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین