مسلمانان سیاسی در آمریکا

گروه جهان الف،   3971018131

ورود دو زن مسلمان که یکی حجاب اسلامی نیز بر سر دارد نشان داد، اسلام هراسی در کشوری به شدت متنوع از لحاظ‌ نژادی همچون آمریکا، در نهایت نتیجه عکس به همراه خواهد داشت.

مسلمانان سیاسی در آمریکا

بعد از حدود 200سال، نخستین زن محجبه در کنگره ایالات متحده حاضر شد. الیهان عمر به همراه رشیده طالب، دو زنی هستند که برای نخستین بار به عضویت کنگره آمریکا درآمدند. عمر سومالیایی تبار با پوشش اسلامی در مراسم تحلیف خود به عنوان عضو جدید کنگره حاضر شد و طالب نیز گرچه حجاب بر سر نداشت، اما لباس سنتی فلسطینیان را به نشانه دلبستگی به فرهنگ والدینش بر تن کرد و هر دو به قرآن سوگند خوردند. البته اولین مسلمان آمریکایی، کیت الیسون، حدود 10 سال پیش به کنگره آمریکا راه یافت. با این حال، پوشش الیسون و همچنین پوشش طالب، تفاوتی با عموم شهروندان آمریکایی ندارد.

اما حضور عمر در کنگره مستلزم تغییر قانونی است که حدود 180 سال پیش به تصویب رسید و بر اساس آن، حضور اعضای مجلس نمایندگان را با هرنوع پوشش سر از جمله کلاه، کلاه یهودی و پوشش اسلامی ممنوع کرده است. از آنجا که عمر اعلام کرده است که بدون حجاب اسلامی در جلسات مجلس حاضر نخواهد شد، تلاش‌هایی در جریان است تا این قانون لغو شود. انتخابات سال 2018، تنوع‌نژادی، دینی و فرهنگی را در کنگره آمریکا شدت بخشید به گونه‌ای که برای نخستین بار در کنار دو زن مسلمان، افرادی دیگر از جمله یک زن بومی، یک زن دو جنسگرا و یک مرد همجنسگرا نیز وارد کنگره شدند و تعداد زنان در کل اعضای دو مجلس نمایندگان و سنا به 100 تن رسید. این در حالی است که در سال‌های اخیر، آمریکا شاهد فعالیت شدید جریان‌های راستگرایی بوده است که با مظاهری همچون تنوع‌نژادی، دینی و جنسیتی مخالف می‌کنند.

در ارتباط با مسلمانان، حادثه 11 سپتامبر 2001 موج گسترده‌ای از اسلام ستیزی و اسلام هراسی را در آمریکا به راه انداخت. در نگاه اول چنین تصور می‌شد که افزایش حملات اسلام ستیزانه علیه مسلمانان، به‌ویژه مسلمانان مقید به رعایت شعائر اسلامی، به حاشیه رانده شدن این افراد از فعالیت‌های اجتماعی را در پی داشته باشد. اما ورود دو زن مسلمان که یکی حجاب اسلامی نیز بر سر دارد نشان داد، اسلام هراسی در کشوری به شدت متنوع از لحاظ‌ نژادی همچون آمریکا، در نهایت نتیجه عکس به همراه خواهد داشت.

نکته جالب اینکه رشیده طالب در نخستین روز در کسوت نمایندگی مجلس، رسما استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری متهم به جانبداری از راستگرایان افراطی را درخواست کرده است. قابل پیش‌بینی خواهد بود که تشدید فعالیت سیاسی-اجتماعی مسلمانان در آمریکا، تشدید فعالیت اسلام ستیزان را در این کشور در پی خواهد داشت و تشدید فعالیت اسلام ستیزان بار دیگر به تشدید فعالیت مسلمانان خواهد انجامید تا بتوانند از هویت دینی و‌نژادی خود در برابر تمایلات برتری جویانه راستگرایان افراطی پاسداری کنند.

با ادامه این روند، بر تعداد صاحب منصبان مسلمان در آمریکا افزوده خواهد شد و چه بسا همچون برخی از کشورهای اروپایی، وزرای مسلمان نیز به کابینه روسای جمهوری آمریکا راه یابند. آنچه مسلم است اینکه دوران در حاشیه ماندن اسلام در اروپا و آمریکا به سر آمده است و در آینده، حضور پر رنگ‌تری از مسلمانان، در جوامع مسیحی دیده خواهد شد.

*منبع: روزنامه آرمان

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین