تمنای مذاکره آمریکا از ایران

گروه سیاسی الف،   3971018129

«امریکایی‌ها از طریق نمایندگان خود به ما اعلام کردند که آماده مذاکره با ایران هستند» این ناگفته‌ای بود که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از جریان سفر اخیرش به افغانستان اعلام کرد.

این خبر کمی پس از آن اعلام شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا هفته گذشته در آغاز سال نو میلادی و در تشریح مهم‌ترین اهداف دولتش با امیدواری به نتیجه گرفتن از تلاش‌هایش برای اعمال فشار علیه ایران گفته بود: «می‌خواهم با ایران مذاکره کنم.» درخواستی که از طریق نمایندگان این کشور در خلال سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به افغانستان نیز تکرار شد.

شمخانی که در همایش بین‌المللی دفاع و امنیت در غرب آسیا سخن می‌گفت، به راهبرد شکست خورده امریکایی‌ها در ایجاد فشار علیه جمهوری اسلامی و زیر پا گذاشتن دستاورد مذاکرات پیشینی ایران و امریکا درباره توافق هسته‌ای اشاره کرد و چنین پیشینه‌ای را دلیلی بر نپذیرفتن درخواست مذاکره ترامپ با ایران دانست. شمخانی گفت:«امروز نیز آنها حرف از مذاکره می‌زنند، در افغانستان که بودم دو نفر نماینده به من مراجعه کردند و گفتند امریکا آماده مذاکره است، ولی این سوال مطرح است که چه کسی در امریکا به آن چیزی که شما امضا می‌کنید متعهد است؟»

درخواست امریکا برای مذاکره با ایران پیشتر هم به مقام‌های بلندپایه ایران پیشنهاد شده بود. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران چندی پیش در مراسم روز دانشجو گفت: «امریکا سال گذشته 8 بار مستقیم و امسال 3 بار غیرمستقیم درخواست مذاکره داشت، بر مبنای عزت مردم نپذیرفتم».

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری می‌گوید هشت بار از این درخواست‌ها در زمان سفر روحانی به نیویورک برای شرکت در نشست سازمان‌ملل متحد مطرح شده است. سید حسن موسویان، دیپلمات سابق نیز پیش‌تر در گفت‌وگویی با «ایران» با تایید تلاش ترامپ برای تماس با ایران گفته بود: «معاون رئیس جمهوری امریکا با آقای عراقچی تماس گرفت و گفت ترامپ روحانی را به شام دعوت کرده است.»

موسویان در بیان دلیل پاسخ نگرفتن این دعوت تصریح کرد: «آقای روحانی می‌داند نظام مخالف دیدارش با رئیس جمهوری امریکا است.»درخواست‌های پرشمار امریکا برای گفت‌و‌گو با ایران در حالی مطرح می‌شود که موضوع مذاکره با ایران پیشتر و در دوره اوباما مطرح و پیگیری شد. خواسته‌ای که ترامپ کوشید پس از خروج از برجام و پاسخ نگرفتن تقاضای دیدار با روحانی با استفاده از سیاست فشار بر ایران، آن را ممکن کند. او به‌دنبال اثبات این است که سیاستش می‌تواند به سیاق الگویی که در رابطه با کره شمالی در پیش گرفته است، ایران را به نرمش و مذاکره مجاب کند.

** خواسته محال ترامپ
این همان آرزویی است که سخنگوی وزارت امور خارجه آن را محال و باطل توصیف می‌کند. بهرام قاسمی در واکنش به ادعاهای ترامپ علیه ایران و درخواست همزمان مذاکره با ایران می‌گوید:«خیال‌پردازی و اقدامات خصمانه ایالات متحده امریکا تاکنون با وجود همه تلاش‌های کینه توزانه آنها نسبت به مردم ایران راه به‌جایی نبرده و بی‌شک در آینده نیز نخواهد برد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه «صحبت‌های ترامپ تکرار همان زیاده خواهی و جاه طلبی‌های قدرت‌های قرون وسطایی و تاریخ مصرف گذشته است»، تصریح کرد:«ایرانیان در طول تاریخ پرفراز و نشیب اما افتخارآمیز خود آموخته‌اند چگونه در برابر زیاده خواهان و زورگویان ایستادگی کرده و با شکست دادن ایران ستیزان، آنان را در خود هضم کنند.»رئیس جمهوری امریکا که دو روز پیش در واشنگتن در جمع گروهی از خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «اوضاع ایران اصلاً خوب نیست. کنار گذاشتن توافق وحشتناک هسته‌ای با ایران، اثر عظیمی روی آنها داشته و دارند نیروهایشان را از همه‌جا عقب می‌کشند. اوضاع‌شان خوب نیست. می‌خواهند مذاکره کنند.»

** سیاست ثابت ایران امنیت دسته جمعی است
دبیر شورای عالی امنیت ملی طی سخنانی در همایش دفاع و امنیت در غرب آسیا تصریح کرد: مردم ایران در سال 2018 در سایه سیاست‌های ثبات آفرین که حاصل تفکر راهبردی رهبر معظم انقلاب می‌باشد با اقتدار در برابر مجموعه تهدیدات ایستادند و امروز جغرافیای گسترده‌ای از سوریه تا دریای سرخ و مدیترانه شاهد پیروزی و موفقیت ملت‌های آزاده منطقه شده است.

علی شمخانی گفت: در سال 2019 خروج اجباری امریکا از منطقه ما کلید می‌خورد و درآینده بی‌ثبات سازان مجبور می‌شوند خروج خود از خلیج فارس را هم آغاز کنند.وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امریکا هیچ بهانه‌ای برای اعمال تحریم‌های غیر قانونی علیه ایران ندارد و با پیگیری رویکردی یکجانبه و غیرحقوقی حتی متحدانش را نیز در جبهه مقابل خود قرار داده است.دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: امریکا با اعمال تحریم‌های غیر قانونی به دنبال درگیر کردن منابع ایران است لیکن با تدابیری که اندیشیده شده و فرصت‌هایی که در دل تحریم برای ما فراهم گردیده به‌طور قطع با قدرت و موفقیت از آن عبور خواهیم کرد.

شمخانی همچنین با مرور تحولات سیاسی و امنیتی منطقه، سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه مشارکت‌های سیاسی و امنیتی برای دستیابی به امنیت دسته جمعی اظهار داشت: سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران برای ثبات‌سازی در منطقه بر پایه ایجاد امنیت دسته جمعی توسط کشورهای منطقه، جلوگیری از تغییر مرزها و تجزیه کشورها و مخالفت جدی با حضور نیروهای فرا منطقه‌ای است.وی با یادآوری تحولات مثبت امنیتی در سوریه وعراق و ایجاد ثبات نسبی در این کشورها، شرایط حاضر را نتیجه توجه جدی به ضرورت‌های مشارکت منطقه‌ای برای برقراری امنیت جمعی و پشتیبانی فعال از دولت‌های قانونی خط اول مقابله با تروریسم دانست.شمخانی اتحاد راهبردی میان ایران، روسیه و سوریه را تجربه‌ای موفق در عرصه مقابله با تروریسم توصیف کرد.

وی بر لزوم خروج امریکا از سوریه و دیگر کشورهای منطقه به دلیل ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی اشاره کرد و گفت: امریکا و بی‌ثبات سازان سیاست ایجاد اختلاف و دشمنی برای فروش سلاح و غارت منابع و ثروت کشورهای منطقه توسط امریکا به صورت مستمر در حال پیگیری و انجام است. دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: امریکایی‌ها هیچ اِبایی از بیان صریح این سیاست ندارند و وقیحانه، بارها به آن اعتراف کرده‌اند.

وی با طرح این سوال که قتل عام و نسل کشی در یمن چه سودی برای امنیت در غرب آسیا دارد و چرا در برابر اراده و خواست مشروع، قانونی، برحق و انسانی مردم یمن برای تعیین نظام سیاسی حاکم بر کشورشان مقاومت می‌شود؟ اظهار داشت: باید هر چه سریع‌تر جنگ تحمیلی علیه مردم یمن به‌طور کامل متوقف شده و در چارچوب مذاکرات یمنی - یمنی حق تعیین سرنوشت مردم یمن به خودشان واگذار شود.

منبع: روزنامه ایران

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین