توکلی: فساد پایه حکومت را سست کرده و ناکارآمد می کند/ برخی روشنفکر مآب ها با اعدام مفسدان اقتصادی همه چیز را زیر سوال می‌برند

گروه اقتصادی الف،   3971018066 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز هیچ تهدید سختی نظام را تهدید نمی کند، اما فساد و شیوع آن ممکن است نظام را با خطر مواجه کند.

 احمد توکلی دوشنبه شب در اجتماع گروهی از مردم شاهرود در سرسرای هلال احمر این شهر افزود: نظام جمهوری اسلامی به خاطر جایگاه خاصی که دارد، نماد یک حکومت اسلامی است و چنانچه با شکست مواجه شود به اسلام هم ضربه وارد می شود. رییس هیات مدیره سازمان دیدبان شفافیت و عدالت گفت: فساد نابرابری را زیاد کرده و به تولید ملی هم ضربه وارد می کند.

به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه فساد سازماندهی شده و شبکه ای در بخشی از جامعه وجود دارد، افزود: هنگامی که رهبر معظم انقلاب اسلامی دستور برخورد با مفاسد را دادند، اعلام کردند ممکن است برخی عربده بزنند، اکنون هم می بینیم برخی روشنفکر مآب ها با اعدام مفسدان اقتصادی همه چیز را زیر سوال می برند. توکلی با بیان این که وقتی مردم می بینند برخی افراد خوشنام مشکل پیدا می کنند دچار بهت می شوند، افزود: فساد پایه حکومت را سست کرده و ناکارآمد می کند.

وی به برخی اقدامات که نتایج حاصل از آن ها ناموفق بوده اشاره کرد و گفت: قرار بود مناطق آزاد سکوی صادرات شوند اما اکنون تونل واردات شده و برخلاق اقتصاد مقاومتی کار می کنند. توکلی با ذکر این که هر فسادی شکست قوانین را بدنبال دارد، افزود: به فرموده امیرالمومنین (ع) اگر امر به معروف و نهی از منکر تعطیل شود اشرار حاکم می شوند.

وی با تشریح برخی مفاسد اقتصادی ادامه داد: با استمهال وام های میلیاردی برخی افراد که بسادگی انجام می شود هزاران جوان از گرفتن وام ازدواج محروم می شوند. رییس هیات مدیره سازمان دیدبان شفافیت و عدالت وظیفه اصلی این تشکیلات را امر به معروف و نهی از منکر خواند و گفت: بزرگترین طرف امر به معروف و نهی از منکر حکومت ها هستند.

وی شفافیت را لازمه جلوگیری از مفاسد اعلام کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر شفافیت تاکید داشته و آن را جز در امور دفاعی و امنیتی ضروری می دانند. توکلی هدف از راه اندازی سازمان دیدبان شفافیت و عدالت را دفاع از عدالت خواند و گفت: ما نمی توانیم همه مفاسد را برطرف کنیم اما با کمک مردم و بویژه کارشناسان اثرگذار بوده ایم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که تا کنون چندین پرونده از مفاسد را با افشاگری و ارسال موضوع به مقامات ذیربط به جریان انداخته ایم، ادامه داد: برای همین منظور تا کنون چندین شکایت علیه من در محاکم قضایی تشکیل شده است. وی از مردم خواست به خاطر آینده کشور با این سازمان همکاری کنند.

توکلی از همراهی دولت در برخورد با مفاسد قدردانی کرد و گفت: با این که از نظر سیاسی اختلافاتی داریم ، اما به نامه هایی که ارسال می شود اعتنا می کنند. وی سازمان دیدبان شفافیت و عدالت را سازمانی غیر دولتی، غیر انتفاعی و غیر سیاسی خواند و گفت: فعالیت این تشکیلات به هیچ وجه جنبه تسویه حساب با رقبا را نداشته و فقط از حقوق مردم دفاع می شود.

محسن جلواتی، قائم مقام سازمان دیدبان شفافیت و عدالت هم گفت: این تشکیلات در 22 استان نمایندگی دایر کرده و در سطح شهرستان ها هم شاهرود نخستین مورد است. وی از برگزاری 17 کارگروه تخصصی خبرداد و گفت: تلاش می شود قانون ها، بخشنامه ها و آیین نامه های فساد زا احصاء و برای اصلاح به مسوولین تذکر داده شود.

جلواتی شناسایی افراد یا گروه های مفسد را از دیگر برنامه های این تشکیلات عنوان کرد و گفت: تا کنون موفقیت های خوبی نیز حاصل شده است.

حجت الاسلام عباس امینی امام جمعه شاهرود هم دراین نشست عدالت را یکی از اهداف نظام اسلامی خواندو گفت: اینکه چه میزان موفقیت یا ناکامی در این راه بوده باید بررسی شود. وی با بیان این که در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی قرار داریم ، یادآورشد: یکی از کارهایی که باید با جدیت انجام شود برگرداندن اعتماد مردم است.

امام جمعه شاهرود با بیان این که همه باید دیدبان باشیم ، افزود: اگر مردم شفافیت و عدالت را ببینند به آینده امیدوارتر می شوند. وی گفت: عدالت باید به موقع اجرا شود، اجرای نابهنگام عدالت تاثیر کمتری دارد، قوه قضاییه، مجلس شورای اسلامی و دولت در این خصوص بایدجدی عمل کنند. امینی گفت: همه باید عدالت را از خود و خانواده شروع کنند، موفقیت های خوبی در مبارزه با فساد بدست آمده است.

سیدرضا رضایی مسوول دفتر دیدبان شفافیت و عدالت در شاهرود هم گفت: مردم برهمه امور و افراد باید نظارت کنند ، خاصیت قدرت فسادزایی است بویژه اگر دست افراد ضعیف باشد. وی افزود: باید حساسیت ها را برای نظارت مردم بالا ببریم، هیچ مانعی هم در این راه وجود ندارد،ما مکلف هستیم اعتماد را به جامعه برگردانده و فاصله ایجاد شده را برطرف کنیم.

دیدگاه کاربران

ن.د۷۱۲۸۲۶۱۰:۵۰:۱۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
آقای توکلی این مغلطه است که می گویید بعضی روشنفکرنماها با اعدام مفسدان مخالف اند. هر انسان منصفی می تواند دریابد که لپ کلام اینها این است که وقتی بستری از فساد هست اعدام مفسد خیلی کارساز نیست. چرا چنین برداشتی می کنید جای سئوال دارد. یکی از زمینه های ترویج فساد برخورد دوگانه با مفسدین است( وجود بستر فسادزا) .
ناشناس۷۱۳۳۹۱۱۵:۲۰:۲۰ ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
احسنت .. آفرین به حرف حساب ... مهم اینه که بیت المال برگرده وگرنه اعدام که واسه مملکت پول نمیشه !!!!
ناشناس۷۱۳۶۱۱۱۷:۰۸:۳۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
اما منظور خیلی از روشنفکرنماها واقعا چیزی نیست که شما نوشتین و حتی اگه اعدام برای دشمن اونها باشه باهاش موافق میشن
ناشناس۷۱۳۶۱۷۱۷:۱۴:۲۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
یکی از کارهای بزرگی که دیده بان باید استارت انرا بزند و کار بس بزرگ و مهمی است این است که پیگیر اجرایی شدن قانون از کجا اورده ای و چه کاری انجام داده ای که به این ثروت افسانه ای رسیده ای انوقت بالای 50 درصد از مشکلات اقتصادی کشور رفع خواهد شد ان لیس للانسان الا ما سعی
ناشناس۷۱۲۸۷۹۱۱:۲۴:۳۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
آقای توکلی عزیز ، دم شما گرم که پیگیر جلوگیری از فساد هستید . ـ مسئله اینه که اعدام مفسد چه دردی رو دوا میکنه ؟!؟! مهم اینه که پولهای به ناحق خورده و اختلاس شده برگرده به بیت المال ، وگرنه با اعدام که مشکلی از کار مملکت باز نمیشه ... مطمئن باشین زندانهای سخت و طولانی مدت از اعدام موثرتر خواهد بود ...
ارزنده۷۱۳۱۱۶۱۳:۲۹:۱۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
باسلام و احترام بنظر میرسد این اژدهای هفت سر که در دستگاههای دولتی و....برخی آقا زاده وپدران صاخب نفوذ وقدرت .بعضا نماینده مجلس و گاها دستگاه های نظارتی ریشه دارد. نیاز به اقدامی قاطع وبدون اغماض از سوی دستگاه های ذیربط با هدف بازگرداندن اعتماد به مردم وبرخورد قانونی قاطع با فاسدین وتداوم نظارت وکنترل در کاهش این گونه بزه ها میتواند موثر ومفید واقع گردد.
ناشناس۷۱۳۱۶۰۱۳:۴۷:۲۳ ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
ارزش پول ملی ما در عرض 7 سال به حدود یک دهم رسیده. تازه شما دارید هشدار میدید؟ چکار کردیم تا حالا؟ آیا سیستم مالیاتی منصفانه ای داریم؟ آیا سیستم بانکی سالمی داریم؟ آیا روند استخدام در ادارات عادلانه است؟ آیا حقوق بین بخشهای مختلف کشور عادلانه است؟ .... کار از هشدار گذشته عزیز. اقدام عاجل و بزرگ میطلبه.
ناشناس۷۱۳۲۲۵۱۴:۱۳:۴۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
به فساد اقایان عادت کرده بودیم فساد اقازادگان هم برایمان قابل هضم بود اما به فساد دامادها هنوز عادت نکردیم لطفا راهکار عادت به این یکی را هم بیان کنید ممنون می شویم
ناشناس۷۱۳۳۸۴۱۵:۱۸:۲۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
درود بر توکلی...............
ناشناس۷۱۳۵۱۱۱۶:۱۹:۱۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
این آقایان فکر میکنند با اعدام مشکلات حل میشه. فکر کنم سال 1364 بود که به یکباره گفتند قاچاق مواد مخدر مجازات اعدام دارد. شدیدا هم تبلیغ شد که دیگر مشکل مواد مخدر حل میشود. در بسیاری از میدانهای شهر هم چوبه دار برپاشد. ولی نتیجه؟!!!
امیر۷۱۳۵۲۱۱۶:۲۶:۲۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
جناب توکلی الان همین سازمان شفافیت در22 استان فعالیت دارند لطفا بفرمایید بودجه اش از کجا تامین میشه شما فرمودید غیردولتی و غیر انتفاعی است. دوم تا تمام بنیاد ها و سازمانها مالیات بر درآمد ندهند وضع همین است که میبینیم سوم علت اینکه سیستم مالی و اقتصادی کشور های پیشرفته که نه مفسد اقتصادی دارند نه اعدام مورد توجه دولتهای ما قرار نمیگیرند.
مرتضی۷۱۴۱۵۰۲۳:۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
سلام جناب توکلی مبارزه با فساد درست اما در همه جا نه تو دل بازاز بازاری ....باعث فسادش شده با رانت وقوانین یکطرفه که هر کس به نفع خودش تعبیرش میکنه
Hasan۷۱۴۲۲۲۰۰:۱۴:۳۵ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
درود بر شما .مردم و فضای کنونی کشور نیاز مبرم به اینگونه حرکت ها و پویش های مردمی عدالت محور دارد. باید روحیه مطالبه گری و نظارت را در مردم و جامعه تقویت کنیم. امیدوارم در پیمودن این راه دشوار موفق باشید انشاءالله
ناشناس۷۱۴۴۱۸۰۸:۳۳:۵۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
یکی از مکان های فساد زا مجلس شورای اسلامی است که در آن برخی از نمایندگان فاسد با لابی گری به دنبال رانت هستند. لذا بهترین راهبرد این است که نظارت بیشتری بر روی رفتار نمایندگان اعمال شود و در صورت بروز هر تخلفی بدون هیچ مماشاتی نماینده متخلف مجازات شود. از طرف دیگر باید نحوه انتخاب نمایندگان اصلاح شود تا ورود افراد فاسد به مجلس جلوگیری گردد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    2. کمی دیر نیست؟

    3. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    4. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    5. افزایش ۳۵ درصدی مزد کاهش قدرت خرید کارگران را جبران نکرد

    6. ماجرای طرح مالیات بر ازدواج چیست؟  

    7. ریزش قابل توجه بهای سکه و طلا در کمتر از ۲۴ ساعت

    8. افزایش قیمت دلار آزاد و سکه در معاملات امروز بازار

    9. مرغداری‌ها به ازای فروش هر کیلو مرغ ۱۲ هزار تومان ضرر می‌کنند!

    10. زعفران ایرانی به سرنوشت پسته و فرش دچار شد  

    11. خلجی: تغییر در تیم اقتصادی دولت کذب است

    12. افزایش حقوق بازنشستگان تأمین‌ اجتماعی در پرداختی اردیبهشت اعمال خواهد شد

    13. دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت

    14. موشک‌های سپاه کدام نقاط سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد؟

    15. اعلام زمان دومین حراج شمش طلا/ خریداران تا پایان امروز ۳۵۰ میلیون تومان واریز کنند

    16. ایران‌خودرو پژو پارس را گران‌ کرد

    17. مأموریت تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی همراه با عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی

    18. اعمال افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران از اردیبهشت ماه

    آخرین عناوین