الجزیره: سرنوشت مشاور سعودی و متهم قتل خاشقچی نامعلوم است

گروه جهان الف،   3971018053 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

شبکه خبری الجزیره گزارش داد: سعود القحطانی مشاور دیوان پادشاهی عربستان که بنا به اعلام دادستانی این کشور نقش زیادی در ماجرای قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد در کنسولگری سعودی در استانبول داشته است، دور از انظار بسر می برد و از سرنوشت وی اطلاع دقیقی در دست نیست.

سرنوشت مشاور سعودی و متهم قتل خاشقچی نامعلوم است

به گزارش ایرنا، این شبکه خبری به نقل از مقاله ای از روزنامه واشنگتن پست افزود: مقام های سعودی آنچه را بر سر القحطانی آمده است فاش نخواهند کرد و از زمانی که دولت گفت وی تحت بازجویی قرار دارد، واکنش آنها در برابر شایعات همواره سکوت بوده است.

با این حال شاهدان عینی می گویند وی اخیرا در شهر ساحلی جده و دفتر دیوان پادشاهی این کشور در ریاض دیده شده است. روایات دیگری نیز حاکی است که او در نقطه دور افتاده ای از عربستان بسر می برد.

در ادامه این مقاله آمده است: آمریکا و بسیاری از کشورها برخورد مقام های سعودی با القحطانی را به عنوان آزمونی برای پی بردن به صداقت عربستان در محاکمه عاملان قتل خاشقچی از جمله مقام های بلندپایه، از نزدیک زیر نظر دارند.

این گزارش می افزاید: دولت سعودی تاکنون به درخواست های مطرح شده برای اظهار نظر درباره آزادی، دستگیری و یا متهم بودن القحطانی پاسخی نداده و این در حالی است که یک مقام نزدیک به دیوان پادشاهی سعودی معتقد است که القحطانی در بازداشت خانگی بسر می برد.

دادستانی عربستان پنجشنبه گذشته اعلام کرد که 11متهم این پرونده برای نخستین بار در دادگاه حاضر شده اند اما درباره اسامی این افراد و اینکه آیا القحطانی نیز در میان آنهاست، توضیحی نداد. ناظران معتقدند که سرنوشت القحطانی نکته کلیدی این ماجراست. آنها می گویند که مهم ترین پرسش این است که آیا عربستان گام های عملی را برای دور شدن از سیاست های سرکوبگرانه اتخاذ کرده است.

گروه های مدافع حقوق بشر نیز گفته اند که القحطانی در بازداشت های صورت گرفته علیه منتقدان و رقبای محمد بن سلمان ولیعهد این کشور و شکنجه افراد زندانی و پیگرد منتقدان عربستان در خارج از کشور نقش اساسی داشته است.

«مجتهد» افشاگر معروف سعودی از نخستین کسانی بود که از نقش پررنگ القحطانی، احمد العسیری و عبدالعزیز مطرب در پرونده قتل خاشقچی در دوم اکتبر (10 مهرماه) گذشته پرده برداشت.

وی در آن زمان اعلام کرد که القحطانی کینه شدیدی نسبت به خاشقچی داشته و همزمان با قتل وی، با گذرنامه معمولی و با اسم شخص دیگری وارد ترکیه شده است.

عربستان برای نجات ولیعهد سعودی از بحران قتل خاشقچی، 18 تن را بازداشت کرد تا آنها را به عنوان مقصر قتل خاشقچی معرفی کند.

با وجود تمامی شواهد و قرائن مبنی بر اثبات نقش بی بدیل بن سلمان، عربستان چند فرد را به اتهام دست داشتن در این پرونده بازداشت کرده است.

این اقدام نه تنها موجب اقناع افکار عمومی و نهادهای حقوق بشری نشد، بلکه دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در تازه ترین اظهار نظر، اقدام سعودی ها درخصوص محاکمه این افراد را ناکافی خواند و خواستار مجازات عادلانه شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۱۲۷۶۴۱۰:۱۳:۴۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
در خاورمیانه روزی ده ها خاشقجی کشته میشود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین