یک اقتصاددان: نقدینگی عامل گرانی است/ متوسط قیمت مسکن در تهران 14 میلیون تومان می‌شود

گروه اقتصادی الف،   3971017148 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک اقتصاددان با بیان اینکه نقدینگی باعث گرانی اجناس است، گفت: در این دولت در 5 سال تاکنون میزان نقدینگی 3.5 برابر شده است و پیش بینی می شود میزان نقدینگی درپایان این دولت نسبت به ابتدای آن 6 برابر شود.

عبدالله مشکانی شب گذشته با در برنامه پایش با بیان اینکه نقدینگی باعث گرانی اجناس است، گفت: دولت قبل وقتی به رئیس جمهور فعلی داده شد نقدینگی 500 هزار میلیارد تومان بوده، الان نقدینگی کشور 1.8 میلیون میلیارد تومان است یعنی از ابتدای دولت نقدینگی 3.5 برابر شده است. در دولت قبل در 8 سال نقدینگی 3 برابر شد و در این دولت در 5 سال تاکنون میزان نقدینگی 3.5 برابر شده است. پیش بینی می شود میزان نقدینگی درپایان این دولت نسبت به ابتدای آن 6 برابر شود.

وی افزود: همین نقدینگی علت بسیاری از مشکلات و گرانی های کنونی است، مثلا قیمت مسکن که متوسط هر متر آن در تهران 4 میلیون تومان بود در حال حاضر متوسط قیمت هر متر در تهران 10 میلیون تومان است ، اگر بر اساس همین مدل پیش برویم قیمت هر متر مسکن در پایان این دولت به 14 میلیون تومان می رسد.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: خلق پول باعث افزایش هزینه تولید شد و تولید کننده داخلی نمی تواند در برابر وارد کننده ای که با ارز دولتی وارد می کند رقابت کند، اختصاص ارز 4200 تومانی به وارد کنندگان باعث ایجاد سلاطین در بازارهای مختلف شده و می شود، در آینده قوه قضائیه سلاطین زیادی را باید دستگیر کند. در سال 85 حاشیه سود واردات یک کالا 170 تومان بود که این رقم در سال 92 به 3 هزار و 300 تومان رسیده است.

وی گفت: اکنون سه نرخ نرخ دلار داریم،دلار 4200 تومانی برای کالاهای اساسی ، دلار 8 هزار تومانی که بعنوان دلار نیمایی شناخته می شود و البته نرخ آن بیرون 9 هزار تومان در حال خرید و فروش استو نرخ سوم دلار در بازار آزاد که 10 هزار تومان است. اجناسی که با دلار 4200 تومانی وارد می شود هیچوقت با این نرخ دلار به دست مردم نمی رسد بلکه فقط سودش در جیب وارد کننده است.

مشکانی اظهار داشت: در حال قیمت گوشت بریزیلی در برزیل 3هزار و 750 یورو است، این گوشت وقتی به ایران می رسد قیمت هر کیلون آن باید 5 دلار باشد، چون دلار 4200 تومانی برای واردات آن اختصاص یافته قیمت هر کیلو گوشت برزیلی باید در ایران 20 هزار تومان باشد اما اکنون قیمت هر کیلو ان 40 هزار تومان است.قیمت مرغ دو دلار است، با دلار 4200 تومانی قیمت هر کیلو مرغ باید 8400 تومان باشد ولی در حال حاضر هر ککیلو مرغ 14 هزار تومان است.

وی گفت: در تمام بازارها این اتفاق افتاده است. در حال حاضر گندم ، جو و ذرت تراریخته از قرقیزستان وارد کشور می شود که به مقصد عراق یا سوریه ترانزیت شود اما متاسفانه سودجویان این گندم درجه سه ایی که از قرقیزستان وارد می شود و مصرف دامی دارد را در ایران خالی می کنند و به جای ان گندم درجه یک بار می زنند و صادر می کنند. قیمت هر کیلو گندم ایران در بورس کالا 900 تومان است که در بازار عراق کیلویی 4 هزار تومان است. در بازار گوشت ، مرغ و .. نیز به همین صورت است، افراد دلار 4 هزار تومانی می گیرند و بعد همان کالا را با دلار 10 هزار تومانی صادر می کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۱۲۰۷۴۱۸:۲۷:۳۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
اقتصاددان کیلوئی بدون کنکور
سبزی۷۱۲۱۰۸۱۸:۵۵:۴۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
دوست عزیز نقدینگی درابتدای دولت نهم 70هزار میلیارد و درپایان دولت دهم بالغ بر 500هزار میلیارد بود یعنی افزایشی بیش از 7 برابر. لطفا در ارایه اطلاعات و تحلیل امانتدار باشید.
ناشناس۷۱۲۱۶۸۱۹:۴۰:۰۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
این اگه اقتصاد دان بود میبایست در مورد قوی کردن کارگران و کارمندان پیش بینی می کرد و اینکخ چه باید کرد که مردم از تورم جلو بیفتند نه که روز به بروز بد بخت تر وفقیر تر شون وگر نه هر کوری میدونه با داشتن این دولت و مخارج فامیل واحزاب شون رو به بد بختی پیش می رویم
ناشناس۷۱۲۲۹۷۲۲:۰۴:۵۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
مگه مردم نقدینگی را ایجاد کردند که حالا باید بار تورم را به دوش بکشند. در ثانی مگه این همه نقدینگی بدست کیست اگر ما هستیم که ما نسبت به سال پیش کم پول تر شدیم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  11. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  12. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  13. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  14. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  15. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  16. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  17. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  18. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  19. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  20. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  21. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  22. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  23. با انواع شیوه‌های اعدام در دنیا آشنا شوید

  24. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

  25. همکاری شریفی‌نیا با رهبری درارتباط با موسیقی و قرآن

آخرین عناوین