ظریف امروز به هند می‌رود/گسترش همکاری‌های ایران و هند در پی تحریم‌های آمریکا

گروه سیاسی الف،   3971017062 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

روابط ایران و هند، پس از خروج آمریکا از برجام بیش از گذشته رو به گسترش بوده و طرفین بر گسترش همکاری‌ها در زمینه اقتصادی، سیاسی و روابط دو جانبه تاکید داشته‌اند. اکنون این همکاری‌ها ابعاد گسترده‌تری پیدا کرده و در زمینه‌های مختلف بانکی، نفتی، توسعه بندر چابهار و ... مورد توجه قرار گرفته است.

ظریف امروز به هند می‌رود/گسترش همکاری‌های ایران و هند در پی تحریم‌های آمریکا

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پیش از این در سفری که پس از خروج آمریکا از برجام به کشور هند داشت، در خصوص مسائل اقتصادی و روابط دو جانبه  با مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد که در جریان این سفر طرفین تاکید کردند که قصد راهکارهای بیش‌تری برای ادامه حمایت دولت هند از توافق هسته‌ای ایران بیابند. اکنون نیز  وزیر  خارجه کشورمان در راس هیاتی از بازرگانان  و تجار ایرانی به هند سفر می‌کند.    

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در مورد سفر ظریف به هند اظهار کرد: این سفر اهمیت  بسیاری با توجه به نوع همکاری‌ها و ظرفیت‌های دو کشور دارد.  نگاه ایران به همسایگان و کشورهای منطقه همواره نگاهی مثبت و همزیستی مسالمت آمیز، روابط بهتر و همچنین تلاش جمعی برای صلح و ثبات و امنیت پایدار در منطقه و گسترش بیشتر همکاری‌های اقتصادی است.

وی تاکید کرد که ارتباط با کشورهای همسایه به طور مستمر در سالیان اخیر دنبال شده و ارتباط مستمر و ارتباط تنگاتنگ با همسایگان سیاست کلان، دائمی و روشن جمهوری اسلامی ایران است و علاقه‌مند هستیم علاوه بر همسایگان و کشورهای پیرامونی بتوانیم با همه کشورهای منطقه در جهت همگرایی و همزیستی مسالمت آمیز و کاهش برخی اختلافات در بین برخی از کشورهای منطقه تلاش کنیم.

هند یکی از کشورهایی است که از تحریم‌های آمریکا برای خرید نفت ایران معاف شده است، درواقع مهم‌ترین خریدار نفتی ایران آن هم در شرایط تحریمی است، اخیرا سفیر هند در تهران طی گفت‌وگویی با ایسنا اعلام کرد که همچنان خرید نفتی از ایران ادامه دارد و برای آن هم از مکانیسم روپیه‌ای استفاده می‌کنند. با توجه به این‌که وزارت دارایی هند نیز پرداخت به روپیه برای واردات نفت ایران را از مالیات سنگین معاف کرده است به نظر می‌رسد همکاری های اقتصادی ایران و هند گسترش بیش‌تری داشته باشد زیرا مکانیسم مبادله بانکی بین دو کشور نیز بر اساس اعلام سفیر هند به رئیس کل بانک مرکزی کشورمان آماده شده است.  

اما همکاری‌های اقتصادی ایران و هند تنها به معاملات نفتی ختم نمی‌شود،  توسعه بندر چابهار یکی دیگر از زمینه‌های همکاری دو کشور است. اهمیت استراتژیک این منطقه بر هیچ یک از ذی نفعان آن پوشیده نیست و هند از کشورهای سرمایه‌گذار برای توسعه این بندر مهم اقتصادی است. بندر چابهار از دیرباز برای هندی‌ها منطقه‌ای مهم و استراتژیک جهت انجام مبادلات اقتصادی و دسترسی به آبهای آزاد بوده است. این بندر به لحاظ نظامی و اقتصادی برای هند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است،‌ زیرا مساعدترین مکان برای ورود و خروج کشتی‌های بزرگ است.

در زمینه انجام توافق‌نامه برای توسعه بندر چابهار تاکنون نشست‌ها و گفت‌وگوهایی میان سه کشور طرف یعنی ایران،‌ هندوستان و افغانستان برگزار شده و این پیگیری‌ها و گفت‌وگوها نشان می‌دهد که تا چه اندازه توسعه و بهره‌برداری از این بندر اقیانوسی دارای اهمیت است.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان نیز در دیداری که با سفیر هند در ایران داشته، بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به انجام تعهدات خود در قبال موافقت‌نامه چابهار تاکید کرده و گفته تاکنون تمامی مراحل اجرایی سازی آن را به طور کامل انجام یافته است.

بنابراین توسعه روابط همسایگی و منطقه‌ای مهم‌ترین رویکرد سیاست خارجی ایران است و برای تقویت این همکاری‌ها با کشورهای همسایه نیز تلاش می‌کند.

انتظار می‌رود در جریان سفر  وزیر امور خارجه کشورمان به هند راهکارهای موثر همکاری اقتصادی و تجاری دو طرف مورد بررسی قرار گرفته تا راهگشای شرایط تحریمی و عبور از تحریم‌ها باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۱۱۳۰۱۱۰:۱۲:۳۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
حالا باید دست به دامن کشوری شویم که دکترهایش در قدیم برای کار به ایران می امدن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین