آیا حذف صفرهای ریال، حال اقتصاد را خوب می‌کند؟

دکتر محسن زنگنه،   3971017059 ۶۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

حذف صفر از پول ملی کشور، اقدامی است که برخی کشورها در جهان در برهه‌هایی به آن متوسل شده‌اند و حداقل یک بار آن را تجربه نموده‌اند. از سال ۱۹۲۳ که آلمان و فرانسه برای اولین بار اقدام به حذف صفرهای پول ملی خود نمودند تا به امروز کشورهای زیادی از جمله عربستان، ترکیه، کره جنوبی، افغانستان و برخی کشورهای آمریکای لاتین، اقدام به این کار نموده‌اند. عموما این اتفاق زمانی رخ داده است که به جهت افزایش حجم نقدینگی (که اغلب به جهت چاپ اسکناس برای تامین نیازهای جنگ و یا فراهم نمودن بازسازی کشور بعد از جنگ بوده است)‌،‌ ارزش پول ملی آن کشور به شدت افت نموده، قیمت کالا و خدمات در کشور، از نظر پول ملی به ارقام درشتی میل نموده است.

در ایران نیز که طی دهه های اخیر با شوک های متعدد ارزی و نیز تورم های عموما دو رقمی مواجه بوده، ارزش ریال به شدت افت نموده است به‌گونه‌ای که دیگر رقم های زیر ۱۰۰۰۰ و یا ۵۰۰۰ ریال ، چندان معنی و مفهومی در زندگی اقتصادی مردم ندارد و ۱۰۰۰۰ ریال به یک تومان ، مرسوم و شناخته شده است. بنابراین شاید در نگاه نخست، شرایط ایران شباهت زیادی با کشورهایی که اقدام به حذف صفر نموده اند،‌ داشته باشد و لذا این نسخه ، نسخه‌ای ناگزیر تلقی گردد.

حامیان این طرح، مزایایی از جمله سادگی معاملات و ثبت رویدادهای اقتصادی، سهولت در نقل و انتقال پول، کاهش هزینه‌های حسابداری و نگاه‌داری حساب‌ها، کاهش هزینه چاپ پول و نیز کاهش تورمی انتظاری را برای آن می‌شمارند.

در این خصوص چند نکته است که به اختصار بیان می شود:

۱- مزایای فوق در صورتی است که حذف صفرها به‌گونه‌ای باشد که بتواند تاثیرات مورد انتظار را جامه عمل بپوشاند و این امر با برداشتن یک یا دو صفر محقق نخواهد شد. به نظر می‌رسد در صورتی‌که دولت، الزاماتی را که در زیر می‌آید،‌ رعایت کند، بایستی حداقل بر روی حذف سه و یا حتی چهار صفر،‌ برنامه‌ریزی نماید. حذف یک یا دو صفر و حتی شاید سه صفر، هزینه‌هایی را بر کشور مترتب می‌سازد و در نهایت اهداف مدنظر را محقق نمی‌سازد.

۲- ثبات اقتصادی از الزامات انجام این طرح است. این طرح بایستی زمانی صورت گیرد که قیمت ارزهای عمده از یک ثبات محکمی برخوردار باشد و علاوه بر آن، تورم نیز به زیر ۱۰ و حتی بسیار کمتر از ۱۰ رسیده باشد. بی‌ثباتی در قیمت ارز و یا قیمت کاذب ارز، موجب ایجاد انتظارات کاذب شده و به جهت جو روانی و سازگاری ذهنی بازار و مردم با ارقام گذشته، شرایط برای جهش "قیمت حقیقی ارز " فراهم می‌آید.

بدین معنی که به جهت حذف صفرها،‌ فضای روانی "کاهش قیمت ارز" و یا کاهش "نوسانات قیمت ارز" ایجاد شده،‌ جامعه در برابر افزایش اسمی اندک ارز،‌ مقاومت نمی‌کند و دچار "توهم پولی" در زمینه قیمت واقعی ارز می‌شود و در چنین شرایطی، قیمت ارز افزایش می‌یابد که در این میان، با به میدان آمدن بازار غیر رسمی ارز و دلالان، این افزایش، بیشتر هم خواهد شد.

۳- از سوی دیگر، عدم ثبات قیمت‌های عمومی کالا و خدمات و وجود تورم‌های بالای ۱۰ درصد، از دیگر عواملی است که مانند پادزهر عمل کرده و تاثیر حذف صفرها را برای غلبه بر تورم، خنثی می‌نماید. در اینجا،‌ مصرف‌کنندگان و خریداران کالاهای واسطه‌ای هستند که نمی‌توانند تورم حقیقی را بر اساس "واحد پول جدید" درک نمایند و مکانیسم انتظارات عقلایی دچار اخلال شده، مقاومت جامعه در برابر افزایش آرام و خفی سطح قیمت‌ها، کاهش می‌یابد در حالی‌که، تورم حقیقی نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش هم یافته است و این یعنی بی‌اعتمادی جامعه به این سیاست و خنثی شدن آثار ضد تورمی آن.

۴- بخش اعظم نقدینگی ۱۷۲۵ هزار میلیارد تومانی کشور، ناشی از عملکرد نظام بانکی کشور و سیاست‌های پولی بانک مرکزی است. این رقم به سادگی و بدون توجه به رشد اقتصادی کشور و سایر شاخص‌های کلان، سالانه بین ۲۰ تا ۲۵ درصد رشد می‌نماید و عدم برنامه ریزی صحیح و ترمیم ساختارهای پولی و بانکی برای هدایت این نقدینگی و یا حداقل کاهش نرخ رشد آن،‌ موجب کم‌اثر شدن سیاست حذف صفر،‌ خواهد بود و اثرات انتظاری آن خیلی زود از بین خواهد رفت.

۵- دولت یازدهم که عمده انرژی خود را صرف کاهش نرخ تورم و کنترل آن نموده بود و از آن به‌عنوان اصلی‌ترین اقدام اقتصادی خود یاد می‌نمود؛ اکنون و در ابتدای راه دولت دوازدهم به یکباره با نرخ تورم بالای ۴۰ درصد (‌و حتی بیشتر )‌ و جهش چند صددرصدی قیمت ارز و طلا مواجه شده است، لذا بدنبال آرامش جو روانی جامعه و مدیریت انتظارات تورمی جامعه است.

همان انتظاراتی که به گفته رییس بانک مرکزی، عمده‌ترین دلیل عدم کاهش سطح عمومی قیمت‌ها علی رغم کاهش نرخ ارز است. از این رو به نظر می‌رسد اتاق فکر اقتصادی دولت به این تصمیم رسیده است که با کاهش صفرهای ریال، جو روانی جامعه را نسبت به سیاست های خود،‌ بهبود بخشد بیش از آنکه این سیاست یک سیاست اقتصادی باشد بیشتر یک استراتژی سیاسی است برای بهبود وجهه سیاسی دولت.

۶- نهایت آنکه، به جهت وضعیت اقتصادی کشور در حال حاضر،‌ سیاست حذف صفر از پول ملی، نه تنها، نمی‌تواند اهداف مدنظر را تحقق بخشد، بلکه جامعه را با هزینه‌های هنگفت مادی و حتی معنوی مواجه می‌سازد.

هزینه مادی به جهت هزینه‌های چاپ اسکناس‌های جدید، جمع‌آوری اسکناس‌های قدیمی و نیز لزوم تغییر در نرم افزارهای اقتصادی کلان و خرد کشور و هزینه‌های معنوی به جهت اعمال فشار بر محیط‌های کسب و کار و بنگاه‌های اقتصادی و حتی خانوارها به جهت تطبیق آنها با شرایط موجود آن هم در شرایطی که حال بنگاه‌های اقتصادی و اغلب کسب و کارها چندان حال مطلوبی نیست و خانواده‌ها هم زیر بار گرانی و عدم ثبات اقتصادی و نیز فشار حاصل از تحریم‌های خارجی‌، تحمل فشار روانی جدید را ندارند.

۷- پیشنهاد می‌گردد اکنون که مجلس و دولت در حال تنظیم و تصویب قانون بودجه سال آینده کشور هستند،‌ تمام همت و توان خود را در سال آینده بکار بندند تا ثبات اقتصادی را در کشور حاکم،‌ نرخ ارز را تعدیل و تورم را به نرخ مطلوب و منطقی و نیز پایدار کاهش دهند و علاوه بر آن،‌ سواد مالی بنگاه‌های اقتصادی و خانواده‌ها را در این زمینه افزایش و زیر ساخت های لازم را مهیا سازند تا انشاالله در سال‌‌های آینده در صورت فراهم شدن شرایط به این امر اقدام گردد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۱۱۳۰۵۱۰:۱۵:۴۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
بله حذف یک صفر که نه ولی چهار صفر . مشت محکمی بر دهان امریکا است که دلارش میشود ده تومان
ناشناس۷۱۱۳۸۰۱۱:۰۱:۴۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
عملیات صوری که نفعی برلی اقتصاد نداره پسرم
ناشناس۷۱۱۴۶۷۱۱:۴۴:۳۶ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
تنها راه مذاکره و حل مشکل با دلار است
ناشناس۷۱۱۸۸۹۱۵:۴۱:۰۵ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
کشورهای چین و هند و ترکیه و روسیه با حذف دلار از مبادلات شون موفق شده اند اقتصاد شون را سرو سامان بدهند.
ناشناس۷۱۲۱۵۷۱۹:۳۲:۲۰ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
تنها با حذف صفرها اقتصاد این ممالک جور نشده آنها در زمینه اقتصادی گام هایبزرگی همچون افزایش تولید و افزایش گردشگری و حدف فساد انجام دادن
ناشناس۷۱۲۹۸۲۱۲:۲۷:۰۶ ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
ترکیه سال ها قبل این طرح را اجرا کرده و موفق بوده است .
ناشناس۷۱۲۴۰۲۰۰:۲۰:۰۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
بر فرض محال اگه مذاکره راه حل باشه باز این دولت و مجلس لیاقت مذاکره هم ندارند! مذاکره قبلی کشور رو ده ها سال عقب انداخت و بدبخت کرد!
ناشناس۷۱۱۹۱۸۱۶:۱۳:۰۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
تا دزدی مقامات و عناصر آنها در بیت المال هست هزار صفر هم برچیده شود فرقی نخواهد کرد
ناشناس۷۱۲۱۳۵۱۹:۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
بخاطر همین احتمالا دارن صفر کم میکنن دیگه رقم اعلامی اختلاسها زیاد به نظر نیاد :)
ناشناس۷۱۱۴۶۹۱۱:۴۵:۰۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
پس از سیف تیر خلاص را هم نعمتی به اقتصاد خواهد زد رفت
ناشناس۷۱۲۳۴۰۲۲:۴۹:۲۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
ببخشید عزیز اون نعمتی نیست . همتی است
ناشناس۷۱۱۵۰۲۱۲:۰۰:۰۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
با این حرکت هوشمندانه دلار امریکا سقوط میکنه و امریکا در معرض فروپاشی قرار میگیره
ناشناس۷۱۲۵۰۶۰۶:۵۵:۰۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
و انشالله با تدابیر بانک مرکزی نرخ تورم هم به تدریج کاهش پیدا میکنه و دلار میشه 7 تومان !!!
ناشناس۷۱۲۵۱۹۰۷:۲۲:۱۰ ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
بعدش هم پیش به سوی دلار 7 تومنی.
ناشناس۷۱۱۳۱۱۱۰:۲۱:۵۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
ارزو هاش را انشا نوشته از این حرف ها گذشته
ناشناس۷۱۱۳۹۳۱۱:۰۷:۲۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
تنها راه نجات اقتصاد کشور اجرای انقلاب قانون از کجا اورده ای به این ثروت افسانه ای رسیده ای می باشد
ناشناس۷۱۱۳۴۴۱۰:۴۱:۲۳ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
خوبه که صفرها را برداریم شاید اقتصاد سامان گرفت
اقتصاد ندان۷۱۱۶۸۶۱۳:۵۲:۲۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
اینها صفر اضافه نکنند، نمیخواد بردارند.
ناشناس۷۱۱۳۴۹۱۰:۴۲:۵۶ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
حال اقتصاد مهم نیست مهم حال جیب بعضی هاست که عالیه
ناشناس۷۱۱۳۵۲۱۰:۴۳:۵۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
برید شغل و رونق اقتصادی ایجاد کنید تا همه خوب شود با برجام بازی ، حالا هم با بازی باصفر هیچ چیزی درست نمی شود
ناشناس۷۱۱۶۸۹۱۳:۵۳:۵۳ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
آفرین، بهترین عبارت برای وضع واقعی پیشنهاد حذف سه یا چهار صفر: بازی با صفر بازی با صفر بازی بی ثمر با صفرها
ف.خ۷۱۱۹۲۸۱۶:۱۹:۰۵ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
لطفا بفرمایید با کدام پول و سرمایه کار و رونق اقتصادی برقرار شود؟
ناشناس۷۱۱۳۶۵۱۰:۵۱:۴۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
آقای همتی وقتی راننده تاکسی می گوید کرایه شما هزار و هشتصد تومان می شود چقدر باید بهش بدیم؟
ناشناس۷۱۱۵۵۰۱۲:۳۱:۵۵ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
در این گونه مواقع باید به راننده 2 تومان بدهیم بعدش بگیم حالا دویست بقیشو رد کن و اگه راننده گفت آقا این که نمیشه شما هم فقط بگو زنونابین بقیشو بده
رضا۷۱۱۶۳۹۱۳:۲۴:۵۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
یک ریال و 80 دینار که رند کنیم میشه 2 ریال
ناشناس۷۱۱۸۴۹۱۵:۱۵:۰۶ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
شما باید دو تومان بدید بگید بقیه اش انعام خیرش ببینی دعاش بجان نعمتی کن
ناشناس۷۱۲۴۷۶۰۳:۰۲:۵۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
نه عزیز برادر با حذف ۴ صفر نرخ تاکسی از ۲۰۰۰ تومن (۲۰۰۰۰ ریال) به ۲ ریال خواهد رسید. من که دیگه مسافر کشی نخواهم کرد!
ناشناس۷۱۱۳۶۷۱۰:۵۲:۲۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
این صفرها نیستند که مشکل اقتصادی برای ملت درست کرده اند . مغزهای زیر صفر تصمیم گیرندگان هستند که حال اقتصاد را خراب میکنند . وگرنه مسئولین عاقل وکاربلد با 50تا صفر اضافه هم مشکلی براشون درست نمیشه .
ناشناس۷۱۱۳۸۴۱۱:۰۳:۰۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
حذف صفر از پول ملی یعنی آماده شدن برای فاجعه ای عظیم در کشور
ناشناس۷۱۱۳۹۴۱۱:۰۷:۴۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
نمی دانم چطور هر حرکتی و تصمیمی چگونه بر پیکر این اقتصاد ضربه وارد می کند ولی اگر می خواهید اثر مثبتی در پول ایجاد کنید صفر را حدف نکنید و ریال را حذف کنید یعنی پولی که در اختیار مردم است همان تومان است و قیمت ها هم همان تومان مثلا 10000 ریال به 10000 تومان تبدیل کنیم این می شود کاری کرد و گرنه هیج
رضا۷۱۱۶۶۰۱۳:۳۵:۱۶ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
برادر سردی ات نکند توی این اقتصاد داغون می خواهی درامدت 10 برابر شود؟ نه برادر اگر 10000 ریال 10000 تومان شود قیمت همه کالا ها هم با این پول جدید 10 برابر خواهد شد و این فقط بازی با اعداد است
ناشناس۷۱۱۳۹۸۱۱:۱۲:۱۰ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
همش فریب هیچ تاثیری در اقتصاد نداره
علی 671۷۱۱۴۰۰۱۱:۱۲:۳۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
حالا ما همه چیز مون آراسته مونده پولمون .دلتون خوشه .چقدر باید هزینه شود تا پول چاپ شود و چفدر هزینه شود تا این پول در بازار جمع شود .با این گرانی و مملکت داغون و مردم گرسنه .خدا وکیلی دست بر دارید از این ساختگی ها .ارزش پول با بر داشتن صفر ها بالا نمی رود .حودتان و مردم ساده را گول می زنید الان موقع این کار نیست .
ناشناس۷۱۱۴۳۱۱۱:۲۷:۵۵ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
روش همیشگی برخورد با مشکلات : پاک کردن صورت مسئله !!!!
ناشناس۷۱۱۴۳۳۱۱:۳۰:۴۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
مسئله حذف صفر از پول ملی مدت‌هاست که مطرح است و از سال ۸۷ که برنامه تحول اقتصادی در جنبه‌های مختلف مثل مالیات و غیره مورد بحث قرار گرفت، مسئله حذف صفر از پول ملی نیز یکی از اجزای آن بود اما در سال ۹۲ به دلیل جهش‌های ارزی شرایط مناسب نبود که این کار اتفاق بیفتد اما در سال‌های بعد باز پیگیری شد و بانک مرکزی درباره حذف صفر از پول ملی مظالعاتی انجام داده و تجربیات دیگر کشورها را نیز دیده است.
ناشناس۷۱۱۴۳۵۱۱:۳۰:۵۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
همانطور که با جراحی اقتصادی آمدید گفتید 45000 تومان یارانه می دهیم تا مردم خودشان تصمیم بگیرند با این پول یارانه چه کنند و یادمان نرفته احمدی نژاد می گفت مردم با این پول نروند پرده خانه هایشان را عوض کنند و بعد دیدیم که چطور مریض جراحی شده با چنان وضعیتی وحشتناک دار فانی را وداع گفت که قیمت ها چنان صعودی شد و کار از دست در رفت و بعد تازه مدعی شدید و تهدید کردید نباید یارانه بدهیم و قطع می کنیم و چنان..و الان نه تنها نتوانستید قیمتها را کنترل کنید که بلکه همان یارانه اولیه را که قرار هم بود با افزایش قیمتها افزایش پیدا کند را هم ندارید بدهید......حذف صفر خوبه ولی برای اقتصادی مانند ترکیه که حمایت دارد و رانتی نیست و نه برای اقتصاد رانتی و خصوصی سازی های رانتی و دوران تحریم و گرفتاری ما..حذف صفر انجام شود به سال نمی کشد که دوباره صفر ها بر می کردد....
علی حجتی۷۱۱۴۳۸۱۱:۳۱:۲۳ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
آقا خدایی بیخیال هر جا رو دست زدید گندش دراومد.مارا به خیر تو امید نیست شر مرسان.
ناشناس۷۱۱۴۴۱۱۱:۳۲:۱۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
حذف چهار صفر از پول ملی بیش از یک دهه است که مطرح شده باید ببینیم که آیا آن موقع که این پیشنهاد مطرح شد شرایط با الان یکی بوده که می‌خواهند دوباره این طرح را اجرایی کنند ما در این یک دهه شاهد رشد منفی بالای پنج درصد و دو موج تورمی بالای 40 درصد بوده‌ایم مسلما شرایط امروز حتی اندکی نیز شبیه آن موقع نیست. در شرایطی که زیرساخت‌هایی مثل کنترل نرخ تورم و ثبات قیمت ارز وجود ندارد. با این کار فقط اقتصاد کشور را دچار هرج و مرج و آشفتگی می‌کنیم.
ناشناس۷۱۱۴۵۳۱۱:۳۷:۳۰ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
واقعا مردمو چی فرض کردین؟
ناشناس۷۱۱۴۵۹۱۱:۳۹:۰۳ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
شاید در نگاه نخست، شرایط ایران شباهت زیادی با کشورهایی که اقدام به حذف صفر نموده اند،‌ داشته باشد ولی سیاستگذاران و مجریان اینگونه طرح ها در ایران شباهت چندانی با مجریان خارج ندارند!
حسین۷۱۱۴۸۲۱۱:۵۱:۰۶ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
واقعا هم تواین شرایط صفر بازی دردهای بزرگی رو درمان میکنه؟؟؟!!!! هزینه هاش رو هم مردم مثل هزینه همه نابخردی ها میدن مسولین فقط فکر سرگرم کردن مردم باشن چون قطعا عرضه رفع مشکلات رو ندارن
ناشناس۷۱۱۴۹۶۱۱:۵۶:۵۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
با اینکار تمام اجناس وخدمات خرد که قیمتی زیر هزار تومان دارند لاجرم به قیمت حداقل یک ریال نرخ گذاری خواهند شد که همان هزار تومان فعلی است.به همان نسبت اقلام دیگر هم شاهد صعود فزاینده قیمت خواهند بود.با اینکار جو روانی خودبخود به سرعت به سمت تورم فاجعه بار خواهد رفت
عدالت۷۱۱۴۹۹۱۱:۵۸:۱۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
سناریو دیگری در ادامه سناریوها و اتفاقات قبلی مانند انتشار بوی نامطبوع و تصادف اتوبوس و امثالهم برای فریب و انحراف افکار عمومی از وضعیف است
محمد۷۱۱۵۰۱۱۱:۵۹:۵۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
با نظر نویسنده موافقم. هرگاه چشم انداز ثبات اقتصادی مثبت بود می شود با حذف چند صفر علاوه بر بحث روانی قضیه، کاهش حجم نقدینگی و سهولت حمل نقل خواهد داشت. اما متاسفانه بدلیل تحریم ها چشم انداز سال آینده مثبت نیست. بهتر است این طرح بعد از تحریم ها و ثبات اقتصادی انجام شود
شهروند راضی۷۱۱۵۲۱۱۲:۱۵:۲۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
آقا دیر جنبیدین.الان مردم به یک ملیون تومان میگن.یک تومن
ناشناس۷۱۱۵۸۳۱۲:۵۴:۲۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
الف گزارشی تهیه کنید که با حذف صفر چه تغییراتی رخ میده
ناشناس۷۱۱۶۱۲۱۳:۰۹:۴۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
اخه بعنی اقتصاد کشور با حذف چهار صفر درست میشه که فقط بگیم به ده هزارریال یک تومان !؟
ناشناس۷۱۱۶۵۶۱۳:۳۳:۳۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
بعضی هم به یک میلیارد می گن یک تومن
ناشناس۷۱۱۶۷۸۱۳:۴۷:۵۶ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
خداوند متعال سیف رسوا دو عالم کند که هر ضربه ای به. اقتصاد زد
ناشناس۷۱۱۷۰۷۱۴:۰۶:۰۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
اگه بیان کردن فاصله بین مبدا و مقصد با واحد کیلومتر بجای واحد متر باعث میشه سریعتر به مقصد برسیم، حذف کردن صفر هم حال اقتصاد رو خوب خواهد کرد!
ناشناس۷۱۱۷۳۰۱۴:۱۷:۰۶ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
به جای صرف هزینه زیاد میتوان یک کار خیلی ساده انجام داد که نیاز به قانون هم ندارد: دسی ریال کیلو ریال هکتا ریال و ......
11111۷۱۱۷۴۶۱۴:۳۰:۳۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
بایدمنتظرفاجعه اقتصادی بود
ناشناس۷۱۱۷۸۷۱۴:۴۸:۵۶ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
تا زمانی که وضعیت بانکها درست نشه 10 تا صفر هم از پول برداشته شود باز اش همین اش و کاسه هم همین کاسه
رضا۷۱۱۸۲۵۱۵:۰۶:۳۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
تصور کنید با هزاران بدبختی در ایام بازنشتگی با 30 میلیون تومان پول سود بانکی مرهمی به هزاران زخم میزنم ان هم تحویل دولت
رضامیرزایی۷۱۱۸۵۶۱۵:۱۹:۴۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
رده بالا تصمیم را اجراکنند بعد رده میانی آنرا اتخاذ کنند .مزایا ومعایب وحوادث احتمالی وشناخت مشکل و راه حل برتر حل مشکل با مردم.مترجم جدید سازمان مدیریت
ناشناس۷۱۱۹۲۲۱۶:۱۵:۰۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
این تصمیم تنها زمانی کارآیی مثبت خواهد داشت که اقتصاد ایران هم درست شود که با توجه به اوضاع و احوال در احتضار اقتصاد ایران به خود زحمت ندهید
م فلاح۷۱۱۹۹۰۱۷:۱۰:۲۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
بانک مرکزی و دولت ابتدا باید گام های ثبات اقتصادی را بردارند بعد در گام اخر حذف صفر پول را در دستور کار خود قرار دهند با وجود تورم افسار گسیخته این سالها خصوصا سال ۹۷ حذف صفر اثرات تورمی به مراتب بیشتری دارد تا اثرات ضد تورمی
fhfh۷۱۲۰۲۰۱۷:۲۸:۴۵ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
لا اقل ارقام اختلاس کمتر میشه
بانکدار۷۱۲۱۷۶۱۹:۴۸:۰۰ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
بجای کم کردن چهار صفر پیشنهاد میشود چهار صفر به آن اضافه کنید تا به دنیا بگیم ما به مردم ماهیانه ( 4550000000) چهار میلیارد و پانصد و پنجاه میلیون ریال یارانه میدهیم.
ناشناس۷۱۲۳۳۹۲۲:۴۹:۱۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
حذف صفر بزرگنمایی فساها رو کم می کنه اون کجا بگی 3000 میلیارد اون کجا بگی 300 میلیون ناقابل
ناشناس۷۱۲۴۶۶۰۲:۴۱:۰۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
فکر خیلی خوبیه! گوشت رو دوباره با قیمت کیلویی ۱۰ تومن خرید. فقط نمیدونم چرا زودتر اینکارو نکردن؟
سیدناصر۷۱۲۸۳۷۱۱:۰۰:۴۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
حذف صفرهای پول ملی / افزایش گرانی و نابسامانی مالی
ناشناس۷۱۲۸۹۴۱۱:۳۹:۵۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
خودشون صفر گذاشتن بعد برش میدارن دوباره هم میزارن دوباره بر میدارن و ووو.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. کمی دیر نیست؟

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

آخرین عناوین