ابراز خرسندی تونس از احتمال بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

گروه جهان الف،   3971016181

نماینده شخصی رئیس جمهور تونس تاکید کرد که فعالیت‌های زیادی برای رفع تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب انجام می‌شود و دمشق باید به جایگاه طبیعی خود بازگردد.

به گزارش فارس، یک هیات از ریاست جمهوری تونس به ریاست «لزهر القروی الشابی» امروز یکشنبه وارد لبنان شد.

الشابی در بدو ورود به فرودگاه بیروت، در جمع خبرنگاران درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت که مسئله سوریه به تونس ارتباطی ندارد، بلکه مربوط به اتحادیه عرب است که فعالیت‌های این کشور را به حالت تعلیق درآورده است.

خبرگزاری آناتولی به نقل از این مسئول تونسی که نماینده شخصی رئیس جمهور این کشور است، گزارش داد که «اگر اتحادیه [عرب] تعلیق را بردارد، ما نیز بسیار خوشحال خواهیم شد».

وی در ادامه اعلام کرد که «الباجی قائد السبسی» رئیس‌جمهور تونس او را نزد «میشل عون» رئیس جمهور لبنان فرستاد تا از عون برای حضور در نشست سران عرب که در مارس آتی در تونس برگزار خواهد شد، دعوت کند.

آناتولی به نقل از ناظران گزارش داد که «احتمالا اظهار نظر الشابی نخستین گام در راستای عادی‌سازی مجدد روابط با نظامی سوریه خواهد بود... به ویژه اینکه طی روزهای گذشته چند کشور عربی دست به اقدام مشابه زده‌اند».

این مسئول تونسی ابراز امیدواری کرد که نشست سران عرب در تونس، خیر و خوبی برای کشورهای عربی در پی داشته باشد و نشستی برای اتحاد بین آنان باشد.

الشامی در ادامه درباره تلاشهایی که برای بازگشت سوریه صورت می‌گیرد، گفت: «تلاش‌ها در اتحادیه عرب انجام می‌شود و نشانه‌های خوبی در این زمینه وجود دارد؛ به ویژه اینکه شماری از کشورهای عربی سفارت‌های خود را در دمشق بازگشایی کردند».

وی در پایان تاکید کرد که فضا برای بازگشت سوریه مناسب است تا این کشور «به جایگاه طبیعی خود در امت عرب بازگردد؛ زیرا سوریه نمی‌تواند خارج از آن باشد».

در همین ارتباط، «پیتر فورد» سفیر سابق انگلیس در دمشق اظهار داشت که «به عقیده من همه کشورهای عربی به استثنای قطر آماده پذیرش بازگشت سوریه به اتحادیه عرب هستند، چرا که قطر از در طول سال‌های گذشته از اخوان‌المسلمین حمایت کرده و تحریک علیه دولت سوریه را مدیریت کرده است».

وی با اشاره به اینکه قطر از گروه‌های مسلح در ادلب حمایت مالی به عمل می‌آورد، اظهار داشت که البته معارضان قطر هرگز مانع دیگر کشورهای حاشیه خلیج (فارس) برای ازسرگیری روابط با دمشق نخواهند شد.

سفیر سابق انگلیس در دمشق درباره موضع عربستان سعودی در خصوص بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نیز تصریح کرد: «فشارهایی که عربستان پس از پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی با آن مواجه است، باعث می‌شود که این کشور به دنبال دوستان جدید در دمشق باشد».

دمشق در روزهای پایانی سال 2018 شاهد چرخش کامل برخی کشورهای عربی به سوی خود است. چندی پیش «عمر البشیر» رئیس جمهور سودان به دمشق رفت و با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه دیدار کرد. این اولین سفر یکی از سران عربی پس از آغاز بحران در سوریه به دمشق بود.

امارات عربی متحده که از متحدان عربستان سعودی در منطقه است هفتم دسامبر سفارت خود در دمشق را پس از هفت سال بستن، بازگشایی کرد و کاردار امارات از تمایل چندین کشور عربی دیگر برای بازگشایی سفارت خود در دمشق خبر داد.

یک روز بعد نیز بحرین، دیگر متحد عربستان سعودی اعلام کرد که هیچ گاه روابط خود با دمشق را قطع نکرده و ارتباط منامه با دمشق در جریان بوده است و در حقیقت از آغاز به کار سفارت خود در دمشق خبر داد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین