نمی‌توان در تفسیر اطلاعات ژنتیکی جبرگرایانه عمل کرد وقتی می‌پذیرید ژن خوب ندارید، چه اتفاقی برایتان می‌افتد؟

سارا ژانگ / ترجمه نجمه رمضانی،   3971016153 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

نقشه ژنتیکی بدن ما انسان‌ها با هم تفاوت‌هایی دارد. می‌دانیم که بعضی‌ها از نظر ژنتیکی بیشتر مستعد برخی سرطان‌ها هستند یا ممکن است دی.ان.ای ما در چاقی تاثیراتی داشته باشد. به همین دلیل برخی از موسسات تحقیقاتی تلاش کرده‌اند تا بر اساس خصوصیات ژنتیکی هر فرد برنامه‌های غذایی یا ورزشیِ مخصوصی تدوین کنند

وقتی می‌پذیرید ژن خوب ندارید، چه اتفاقی برایتان می‌افتد؟

پیش از هر چیز باید بدانید که نتایج دی‌.ان‌.ای اعلام‌شده به افرادِ حاضر در این مطالعه نادرست بودند.

این کار هدفمند انجام شد. طی بیش از یک سال، روانشناسان دانشگاه استنفورد روی بیش از ۲۲۳ شرکت‌کننده مطالعه‌ای انجام دادند که به دانشمندان کمک می‌کرد برنامه‌های غذایی و ورزشی اختصاصی برای آن‌ها تهیه کنند؛ در واقع این‌طور به آن‌ها گفته شده بود. دو محقق درگیر در این مطالعه، برد ترنوالد و آلیا کرام، بیش از همه می‌خواستند بدانند که شرکت‌کنندگان پس از آزمایش دی‌.ان.‌ای و شناخت گرایش‌های ژنتیکی خود در زمینه ورزش و تغذیه چه واکنشی نشان می‌دهند.

دیگر محققان به مطالعه این موضوع پرداخته‌اند که آزمایش دی.‌ان.‌ای چطور به افراد انگیزه می‌دهد تا سبک زندگی خود را عوض کنند -یا نکنند- اما ترنوالد و کرام به مسئله عمیق‌تری می‌اندیشیدند. آیا دانستن نتایج آزمون دی‌.ان‌.ای می‌توانست نه تنها رفتار که جسم را هم، در سطح مولکولی، تغییر دهد؟

برای پاسخ به این سوال، به رویکردی رسیدند که تا حدی فریبکارانه بود. به این مقایسه دقت کنید؛ تاثیر روانی در فیزیولوژی ریشه دارد: وقتی کسی قرص قندی می‌خورد و گزارش می‌کند که دردش کم شده، مغز او در عمل مسکن‌هایی طبیعی به نام اندورفین آزاد می‌کند. شاید وقتی ژن‌های خود را می‌شناسیم، اتفاقی مشابه در ما رخ بدهد.

تیم استنفورد دو آزمایش ابداع کردند. حدود نیمی از شرکت‌کنندگان نتیجه آزمایش روی یکی از ژن‌های خود را –نتیجه‌ای تقلبی را- که به ورزش مرتبط بود، دریافت کردند، سپس از آن‌ها خواسته شد روی تردمیل بدوند. نیم دیگر شرکت‌کنندگان نتیجه آزمایش روی ژنی را دریافت کردند که به گرسنگی مرتبط بود، سپس از آن‌ها درخواست شد یک اسموتی بنوشند که ۴۸۰ کالری انرژی داشت. کسانی که فهمیده بودند نسخه «بدتر» ژن را دارند در مقایسه با کسانی که فکر می‌کردند نسخه «بهتر» ژن را دارند، زودتر دویدن را متوقف و اعلام گرسنگی کردند. جالب آنکه حتی عملکرد ریه و سطح هورمون‌های گرسنگی هم در آن‌ها تغییر کرد.

استیون هاینه، روانشناسی در دانشگاه بریتیش کلمبیا که در این مطالعه حضور نداشته است، می‌گوید: «از نتایج به دست‌آمده چندان تعجب نکردم.» هاینه به مطالعه چگونگی واکنش افراد به نتایج آزمایش‌های دی.‌ان.‌ای می‌پردازد و می‌گوید افراد اغلب اطلاعات ژنتیکی را «به گونه‌ای بسیار جبرباورانه» تحلیل می‌کنند.

در عین حال، خرید کیت دی.‌ان.‌ای به صورت آنلاین روز به روز آسان‌تر می‌شود. سازمان غذا و دارو مثلِ شرکت ۲۳اَندمی۱ آزمایش‌هایی را طراحی می‌کند که درباره خطرات بیماری‌های خاص اطلاعاتی ارائه می‌دهند، اما آزمایش‌های «سلامت» دی.‌ان.‌ای مبهم‌اند و قاعده‌مندی بسیار کمی دارند. شاید این آزمایش‌ها رژیم یا برنامه ورزشی مناسب با ژن‌های شما را معرفی کنند، اما شواهد زیادی در دست نیست که نشان دهد برنامه‌های مبتنی بر دی‌.ان.‌ای برای کاهش وزن مناسب‌تر هستند، زیرا ژن‌ها تنها مبینِ تفاوت‌هایی بسیار کوچک در توده بدنی افراد هستند.

ترنوالد و کرام در این مطالعه تصمیم گرفتند که نتایج ژنتیکیِ تصادفی‌ای را به شرکت‌کنندگان بدهند. به گفته ترنوالد، با در نظر گرفتن فریبی که در این کار بود، نمی‌خواستند خطر ژنتیکیِ دروغینی درباره بیماری‌هایی مانند آلزایمر یا سرطان را به شرکت‌کنندگان منتقل کنند، اما دوست داشتند به چیزی معنادار دست یابند. در نتیجه روی چاقی تمرکز کردند و دو ژن را برگزیدند: CREB1 که به ظرفیت تمرینات ایروبیک ربط دارد و FTO که به نشانه‌های گرسنگی مرتبط است. 

این تیم همچنین درباره مسائل اخلاقی برنامه تحقیقاتی خود با گروه ارزیابی سازمانی استنفورد مشورت کرد، گروهی که بر تحقیقات انجام‌شده روی نمونه‌های انسانی نظارت دارد. در نهایت لازم بود شرکت‌کنندگان سه بار مراجعه کنند: برای دادن تست دی‌.ان‌.ای، برای آزمایش اولیه تردمیل یا اسموتی و سپس برای گرفتن نتایج تقلبی دی‌.ان.‌ای خود و بلافاصله تکرار آزمایش تردمیل یا اسموتی. در پایان سومین ملاقات، تیم محققان حقیقت مطالعه را برای این شرکت‌کنندگان فاش می‌کرند و به آن‌ها این امکان را می‌دادند که در صورت تمایل نتایج واقعی آزمایش دی‌.ان.‌ای خود را دریافت کنند.

در مقایسه با آزمایش‌های پایه اولیه، افرادی که به آن‌ها گفته شده بود خطر بالای CREB1 دارند زمان کمتری دویدند و افرادی که به آن‌ها گفته شده بود نسخه ایمنی از FTO را دارند کمتر از قبل بیان کردند که احساس گرسنگی می‌کنند. تیم تنها روی این معیارهای مبتنی بر گزارش شخصی تکیه نکردند. افرادی که روی تردمیل می‌دویدند ماسک‌هایی داشتند که اکسیژن و کربن‌دی‌اکسید موجود در بازدم آن‌ها را اندازه‌گیری می‌کرد. از افرادی که اسموتی نوشیدند نمونه خون گرفته شد تا سطح هورمون گرسنگی در آن‌ها آزمایش شود. جسم شرکت‌کنندگان با برداشت آن‌ها درباره خستگی و گرسنگی خود هماهنگ عمل می‌کرد.

اگر این اثرات در طول زمان تداوم یابند، شاید اطلاعات ژنتیکی در نهایت به نوعی پیشگویی کام‌بخش بدل شوند. البته شرکت‌کنندگان حداکثر برای یک ساعت فریب داده شدند، که این مسئله نتایج تحقیق را محدود می‌کند. اریک توپول۲، متخصص قلب و ژنتیک در موسسه تحقیقاتی اسکریپس می‌گوید: «زمان این آزمایش خیلی کوتاه بود.» و می‌افزاید که این حوزه آرام‌آرام از تحلیل‌های تک‌ژنی دور می‌شود و به سوی درجه خطرهای چندژنی می‌رود که تاثیر هزاران ژن مختلف را ارزیابی می‌کنند. یک مطالعه بزرگ که در فنلاند انجام می‌شود دارد کم‌کم به این نتیجه می‌رسد که درجه خطر چندژنی در خصوص بیماری قلبی در واقعیت افراد را ترغیب می‌کند که وزنشان را کم و سیگارکشیدن را ترک کنند.

ترنوالد و کرام هر دو پیش از آغاز این مطالعه آزمایش دی‌.ان.‌ای دادند تا ابتدا خودشان را بیازمایند. کرام دریافت که نوع ایمنی ژن ورزش و نوع پرخطر ژن گرسنگی را دارد. «از هیچ کدام از این نتایج تعجب نکردم و تقریباً حالم این بود که بگویم 'آره، من این ژن رو دارم، پس یه قهرمانم، یه دونده‌ام' و 'آهان، پس به این خاطره که همه‌اش گرسنه‌ام'».

ولی اضافه کرد «آیا این اطلاعات واقعاً برایم معنادارند یا من هستم که به آن‌ها معنا می‌بخشم؟» 


پی‌نوشت‌ها:
• این مطلب را سارا ژانگ نوشته است و در تاریخ ۱۳ دسامبر ۲۰۱۸ و با عنوان «What Happens When You’re Convinced You Have Bad Genes» در وب‌سایت آتلانتیک شده است. وب‌سایت ترجمان آن را در تاریخ ۱۶ دی ۱۳۹۷ با عنوان «وقتی می‌پذیرید ژن خوب ندارید، چه اتفاقی برایتان می‌افتد» و ترجمه نجمه رمضانی منتشر کرده است.
•• سارا ژانگ (Sara Zhang) در دانشگاه هاروارد نوروبیولوژی خوانده است و پس از دوره‌ای از کار تحقیقاتی درباره حشرات، به روزنامه‌نگاری روی آورده است. ژانگ در آتلانتیک در زمینه علم و سلامت می‌نویسد.

[۱] 23andMe: شرکتی آنلاین که اطلاعات ژنتیک مشتریان خود را با استفاده از نمونه بزاق آنها به دست آورده و برای آنها ارسال می‌کند [مترجم].
[۲] Eric Topol

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۱۰۸۲۰۲۰:۵۷:۴۶ ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
من ژن خوب ندارم چون علیرغم زحمت زیادی که کشیده ام الان بیکار و بی آینده و افسرده و نگرانم
ناشناس۷۱۱۰۹۳۰۶:۳۴:۴۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
بهتر بود وقتی می‌پذیریم عده ای مدعیان ژن خوب نمایی سمت بگیرند و اعتراض قانونی به اخراج آنها از ادارات و وزارت خانه هایس که هزینه آنها از اموال ما مردم پرداخت میشود نمیکنیم چه می شود
ناشناس۷۱۱۰۹۵۰۶:۳۸:۰۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
دامنه طلبکاران پدران و فرزندان مدعی زن برتر نمایی در دست اندازی به سمت ها و منابع کشور به حدی شده که مردم بایستی برای مهار کردن دندان طمع آنها بطور حقوقی با نوشتن طومار به دادستان و مدعی العموم خواستار اخراج و برخورد آنها شوندمردم هم باید در زمینه کنترل فساد با رجوع و شکایت به مدعی العموم وارد صحنه شوند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین