رشد تولید عظام به ازای حذف کدام قطعه سازان

گزارش بازرگانی،   3971016131

حدود یکماه از انتشار اسناد رسمی مالی شرکت ساپکو- شرکت تامین کننده قطعات ایران خودرو- می‌گذرد که راوی بدهی چند ساله گروه قطعه سازی عظام به ایران خودرو برخلاف رویه معمول بوده و یک رابطه خاص را نشان می‌داد.

به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرگزاری دانشجو، یک ماه پیش یکی از روزنامه‌های معتبر کشور اقدام به انتشار اسناد مالی ساپکو کرد که نشان می‌داد گروه قطعه سازی عظام، سه سال پیاپی مبلغ ۴۶۳ میلیارد تومان به ایران خودرو بدهکار است. این بدهی‌ها شامل ۷ شرکت از ۱۲ شرکت زیرمجموعه گروه عظام بود. پس از انتشار این گزارش، گروه عظام به فاصله چند روز توضیحی منتشر کرد و به جای بیان دلیل این مبلغ بدهی، هر نوع نسبت با این شرکت‌ها را در حالی رد کرد که همچنان نام این شرکت‌ها به عنوان زیرمجموعه در سایت گروه قطعه سازی عظام موجود است.


مدیرعامل ایران خودرو نیز ترجیح داد در این رابطه سکوت کند و هیچ توضیح موجهی از سوی این شرکت به بیرون ارائه نشد. تا اینکه پای این پرونده به فراکسیون شفاف سازی مجلس شورای اسلامی باز شد و مدیرعامل ایران خودرو برای ارائه توضیحات به مجلس فراخوانده شد. در همین راستا، محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی و رییس فراکسیون مذکور اعلام کرد: " در این جلسه کلیاتی از طرف نمایندگان و مسوولین دعوت شده مطرح شد و بررسی جزییات به جلسه آتی موکول شد. " 

در حالیکه شنیده‌ها حاکی از این بود که هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو مدعی شده که این بدهی‌ها حاصل مدیریت ادوار گذشته است و نه دوره او، صورت‌های مالی شش ماهه ابتدایی سال جاری ساپکو منتشر شد که نه تنها باز هم بدهی گروه عظام به ایران خودرو را نشان می‌داد بلکه حاکی از افزایش رقم بدهی به ۵۳۰ میلیارد تومان بود. 

اکنون در حالیکه بیش از یکماه از انتشار دو سند معتبر مبنی بر بدهی گروه عظام به عنوان قطعه ساز به ایران خودرو می‌گذرد و نکته ماجرا اینجاست که این رویه برخلاف رفتار دو خودروساز بزرگ کشور با سایر قطعه سازان بوده و نشان دهنده یک رابطه خاص است، ایران خودرویی‌ها سکوت پیشه کرده و گروه عظام نیز به فرافکنی روی آورده است.

پس از آن تنها واکنش گروه عظام انتشار خبری بود که در آن به افزایش ۱۱ درصدی تولید این گروه اشاره شده بود در حالیکه تولید خودرو در کشور ۵۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته و طبیعتا باید میزان تولید قطعه سازان نیز کاهش داشته باشد، ولی اینکه خود شرکت عظام به رشد تولید اذعان کرده باز هم نشان می‌دهد که قطعه سازانی به نفع عظام از زنجیره تامین حذف شده اند. 

با این تفاسیر باید به چند پرسش پاسخ داده شود، اگر بدهی عظام به ایران خودرو حاصل یک رابطه خاص نیست و طبق روال کاملا قانونی صورت گرفته، چرا تاکنون توضیح یا سند موجهی از سوی هیچ کدام از شرکت‌های عظام و ایران خودرو به بیرون ارائه نشده است و چرا در گزارش‌های حسابرسی که در سایت کدال بورس آمده برای این بدهی‌ها توضیح خواسته شده؟ چرا سازمان بازرسی کشور تاکنون به این پرونده ورود نکرده و چرا عمده مسوولین در این رابطه سکوت کرده اند؟

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین