پیامدهای راهبردی آرایش قوای نظامی ایران در اقیانوس اطلس

گروه جهان الف،   3971016084 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

اعلام خبر استقرار قریب الوقوع نیروی دریایی ایران در اقیانوس اطلس طی ساعات اخیر به طور گسترده در محافل خبری منطقه و جهان مطرح شده و درباره آن تحلیل متعددی عنوان شده است.

پیامدهای راهبردی آرایش قوای نظامی ایران در اقیانوس اطلس

 اعلام خبر استقرار قریب الوقوع نیروی دریایی ایران در اقیانوس اطلس طی ساعات اخیر به طور گسترده در محافل خبری منطقه و جهان مطرح شده و درباره آن تحلیل متعددی عنوان شده است. در همین رابطه«شارل ابی نادر» تحلیلگر لبنانی در یادداشتی برای العهد نوشت: معاون فرمانده نیروی دریایی ایران به تازگی اعلام کرده که قوای دریایی ایران در مارس ۲۰۱۹ قرار است در یک ماموریت ۵ ماهه در اقیانوس اطلس حضور پیدا می کنند. این مسئله می‌تواند به یک نقطه تنش زا و بسیار حساس در رویارویی میان آمریکا و ایران که پشت پرده اکثر پرونده های منطقه قرار دارد تبدیل شود. حضور این بخش از نیروی دریایی ایران در اقیانوس اطلس می‌تواند خطر جدی برای سواحل و نیروی دریایی آمریکا ایجاد کند و آنها را در تیررس قرار خواهد داد.

نکته مهم اینکه این حمله احتمالی به دور از مناطق اصلی تمرکز ایران در آب‌های بین‌المللی رخ خواهد داد و بدون نیاز به حمایت‌های هوایی که هر نیرویی دریایی به آن نیاز دارد انجام می شود؛ چون اساسا نیروهای ایرانی در نقاط تمرکز اصلی خود حضور ندارند. در حقیقت اهمیت اعلام ماموریت نیروی دریایی ایران در اقیانوس اطلس که مکانی دور از مکان کلاسیک استقرار نیروهای ایرانی محسوب می شود، معنای راهبردی بسیار عمیقی دارد که می‌توان آن را در موارد زیر خلاصه کرد:

1. اعلام این عملیات دریایی در راستای بالا بردن سطح تهدید و رویارویی با آمریکا در پی عقب‌نشینی و خروج آمریکا از توافق هسته ای رخ داده است، تا تهران از این طریق قدرت و توانمندی های خود در مواجهه با اقدام آمریکایی‌ها را به طرف مقابل گوشزد کند و تاثیرات منفی اقدام آمریکا بر امنیت و اقتصاد خود را دور کند. ایران در ماههای اخیر با استفاده از اهرام دیپلماسی فعالانه اروپایی ها را مجبور به الزام به توافق هسته ای کرده و آمریکایی ها را نیز از معادله به صفر رساندن فروش نفت و گاز ایران منع کرده است.

2. عملیات قریب الوقوع دریایی ایران در اقیانوس اطلس برای این رخ می دهد که حق ایران را در انجام اقداماتی که برای تحقق امنیت و ثبات و حاکمیت ملی خود لازم می‌بیند، گوشزد کند. تا ایران این گزینه را نیز به توانمندی های راهبردی خود که شامل موشک های بالستیک و پهپاد های هدایت شونده می شود اضافه کند و این رخدادها با وجود فشارهای بین المللی و منطقه ای دامنه دار علیه ایران رخ می‌دهد.

۳. اهمیت اجرای این ماموریت به دور از سواحل و آب های اقلیمی ایران در این مسئله نهفته است که در مناطقی رخ می‌دهد که سواحل جنوب شرقی آمریکا را شامل می شود و این مسئله را به اثبات می‌رساند که هر کشوری در جهان از جمله ایران حق استقرار نیروهای دریایی خود را در مناطقی که مناسب می بیند در راستای انجام مانور و یا گشت‌زنی دریایی، دارد. مسئله ای که قوانین بین المللی، قوانین دریایی و قوانین عبور از آبهای بین المللی بر آن صحه می گذارد. این اقدام ایران این مساله را مورد توجه قرار می دهد که تنها کشورهای بزرگ جهان از این حق برخوردار نیستند و نمی‌توان این اقدامات را تنها برای کشورهایی که قدرت نظامی دارند و دارای اطماع تاریخی مانند آمریکا هستند، منحصر کرد.

4. حضور قریب‌الوقوع نیروهای دریایی ایران در غرب اقیانوس اطلس که در برابر منطقه دریایی مقابل سواحل کوبا و ونزوئلا قرار دارد به نوعی یک حمایت و پشتیبانی از این دو کشور که همواره از ایران در اکثر پرونده ها حمایت کرده و در برابر آمریکا موضع‌گیری کرده اند محسوب می شود.

برخی از تحلیلگران آمریکایی ها و از دیگر کشورها معتقدند ایران از طریق این اقدام می خواهد سطح چانه زنی خود را در هر مذاکرات و گفتگویی در آینده با آمریکایی ها بالاتر ببرد دقیقا همان چیزی که در زمان انجام توافق هسته ای در سال ۲۰۱۵ رخ داد. اما با پیگیری روند تحولات و پیشرفت نظامی ایران در استفاده از تسلیحات مختلف و توانمندی های راهبردی در بخش‌های موشکی و دیگر عرصه‌ها که باعث تحمیل قوای ایران بر منطقه شده است و دلیل اصلی هجمه غرب و آمریکا به منطقه بوده است، نمی‌توان حضور نیروهای دریایی ایران در دریاها و آبهای بین المللی به ویژه غرب اقیانوس اطلس را که یک نقطه حساس و استراتژیک محسوب می‌شود، نادیده گرفت تا جایی که آمریکایی‌ها نیز نمی توانند از این حضور ایران، چشم پوشی کنند و به طور قطع این اقدام ایران مانند توانمندی هسته‌ای و موشکی به موضوع تنش زای دیگری در صحنه بین المللی به ویژه برای آمریکایی ها تبدیل خواهد شد.

منبع: خبرگزاری قدس

دیدگاه کاربران

حسین۷۱۰۲۰۱۱۳:۰۶:۴۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
با تمرکز نیرو ها تا پراکندگی آنها بیشتر موافقم
valor۷۱۰۶۷۳۱۸:۲۴:۵۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
نیروی دریایی باید منافع ما را در تمام نقاط دنیا تضمین کنه. آب های بین المللی محلی برای دریا نوردی همه است . و ما هم جزئی از همه هستیم.
ناشناس۷۱۰۲۱۹۱۳:۱۶:۰۳ ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
دلتون خوشه ...شما برای اینکه بتونید جلوی یک کشور معمولی هم، قدرت چونه زنی داشته باشید .. اقلا باید بتونید صد هزار نیرو بفرستید.. باید ناو هواپیما بر داشته باشید.. باید هواپیمای پیشرفته داشته باشید .. باید پایگاه های نظامی برون مرزی داشته باشید ... باید قابلیت پیاده کردن نیروی نظامی در مرزهای خارجی داشته باشید. باید ماهواره جاسوسی داشته باشید! خوبیییی؟
ناشناس۷۱۱۰۱۰۰۰:۲۰:۳۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
آره ، ما دلمون خوشه شما چرا ناخوشی؟؟؟؟
کریم مهدوی۷۱۰۲۷۵۱۳:۴۶:۵۳ ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
فشار نظامی چانه زنی دیپلماسی
ناشناس۷۱۰۳۱۳۱۴:۰۷:۳۳ ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
آخه دو تا کشتی یکی لژستیکی و دیگری یک ناو جنگی مگه میتونه چه تاثیر استراتژیکی در اقیانوس اطلس داشته باشه؟ اون هم در برابر نیروی دریایی جهنمی آمریکا که هر ناو هواپیمابرش همراه با ناوشکن های اسکورتش بیش از تمام نیروی دریایی ایران قدرت دارند؟
مسعود۷۱۰۵۷۷۱۷:۰۵:۱۶ ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
اینقدر ترسو نباش. وقتی بشه به اون نقطه جغرافیایی رسید انشاا... کارهای دیگری هم میشه کرد. بشرطی که باورمند باشیم.
سعید تمر۷۱۰۶۱۵۱۷:۳۶:۳۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
نظامی گری را به نظامیان می سپاریم و از اقدامات آنان حمایت می کنیم. والسلام
ناشناس۷۱۰۷۲۳۱۹:۱۸:۳۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
این نظر یعنی نادیده گرفتن توان نیروهای خودی وتعریف و تمجید از نیروهای بیگانه ، بیگانه پرستی هم حدی دارد!
ناشناس۷۱۰۷۵۹۱۹:۵۰:۱۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
این یعنی حقیقت
ناشناس۷۱۰۶۲۶۱۷:۴۵:۰۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
افتابه لگن هفت دست شام وناهار هیچی بهتره فکر نان شب مردم باشید نه ماجرا جویی
ناشناس۷۱۰۸۲۲۲۱:۰۴:۴۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
نق نق و باز هم نق!
ناشناس۷۱۰۸۶۸۲۱:۴۲:۱۵ ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
نان شب و مشکلات اقتصادی را از متولیان و وزارتخانه های مربوطه بخواهید بی شک اگر دولتمردان ما اگر نگاه به توانمندیهای داخلی داشتند این وضع معیشت و اقتصادمان نبود
ناشناس۷۱۰۶۳۷۱۷:۵۱:۴۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
ولخرجی است
هموطن۷۱۱۰۵۵۰۱:۳۹:۳۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
تا خرج نکنی نمیتونی جمع کنی.....باید به دشمنی دلال حساب گر فهموند درگیری ولخرجیه،تابره گمشه همون خلیج خوکا،وبدونه اگه لازم باشه اونجام باید جوابگو باشه،
ناشناس۷۱۰۸۴۹۲۱:۲۴:۲۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
احتمالا فرمانده نیروی دریایی می خواهد خودش را مهم جلوه دهد
ناشناس۷۱۱۰۱۳۰۰:۲۳:۴۵ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
انشاالله که خیر است
ناشناس۷۱۱۰۳۶۰۰:۵۲:۴۵ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
لطفا منطقی باشید قدرت و نفوذ نظامی و راهبردی باید بر پایه اقتصاد پویااستوار باشه در غیر اینصورت جز نمایش نتیجه ای نخواهد داشت
ناشناس۷۱۱۱۴۹۰۸:۰۶:۱۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
اوه امریکا ترسید تمام ناوهای هواپیما بر امریکا عقب نشینی کردند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین