روایت روزنامه اصلاح‌طلب از دعوای دولتی‌ها

گروه سیاسی الف،   3971015165

انتخاب معاون نوبخت به سمت سرپرستی وزارتخانه‌ای که پیشتر وزیر آن با شخص نوبخت درگیر شده بود، معانی زیادی در خود نهفته دارد، ازجمله اینکه رئیس جمهور کماکان مسحور حلقه خاکستری خود است.

به گزارش فارس، روزنامه آفتاب یزد با اشاره به استعفای وزیر بهداشت و تقابل رسانه‌ای قاضی‌زاده هاشمی با محمدباقر نوبخت از نزدیکان معتمد حسن روحانی و رئیس سازمان برنامه و بودجه نوشت: قاضی‌زاده‌هاشمی از زمانی که پای اجرای طرح سلامت به میان آمد برای عملیاتی کردن آن، همیشه با نهادهای دولتی دچار چالش بود با بیمه‌ها و وزارت کار اختلافات بسیاری داشت. با این حال از همان زمان می‌گفتند که اختلاف اصلی وزیر بهداشت با رئیس سازمان برنامه و بودجه است و نه کسانی مثل علی ربیعی وزیر سابق کار. 

این اختلافات آنقدر شد که قاضی‌زاده هاشمی برای قبول وزارت در دولت دوازدهم چند شرط گذاشت. اما علی‌رغم این شروط ماجرای طرح سلامت و چالش‌هایش پابرجا ماند و اعلام بودجه سال 98 انگار که تیر خلاصی بود بر وزارتخانه بهداشت. این بار قاضی‌زاده هاشمی آب پاکی را روی دست همه ریخت و استعفا داد.

برادران نوبخت علیه قاضی‌زاده هاشمی 
او مستقیما سازمان برنامه و بودجه و نوبخت را درکلامش مورد هدف قرار داد؛ موضوعی که درگیری‌های او و محمد باقر نوبخت را علنی کرد چرا که او بعد از این گفته‌ها با واکنش تند و کنایه آمیز نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز روبه‌رو شد. نوبخت خطاب به قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت: «یک مدتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دکتر ربیعی زحمتکش مورد خطاب بود. اصلا آن سازمان بیمه سلامت هم کنده شد و به وزارت بهداشت برده شد. اگر می‌خواهید سازمان برنامه و بودجه را هم بکنیم و ببریم آنجا بگذاریم؟ می‌خواهید ما هم مستعفی شویم. اینها که مشکل کشور را حل نمی‌کند.»

جالبی ماجرا آنجاست که علی نوبخت یعنی برادر محمد باقر نوبخت که هم اکنون رئیس کمیسیون بهداشت مجلس به شمار می‌آید نیز حسابی پشت برادرش درآمد تا نشان دهد که دعوای نوبخت و قاضی‌زاده هاشمی تبدیل به دعوایی شخصی شده است. علی نوبخت هم خبر از این داد که ما می‌خواستیم قاضی‌زاده هاشمی را استیضاح کنیم و استعفای او "فرار به جلو" است. 

اظهارات تند برادران نوبخت اما باز هم با پاسخ قاضی‌زاده هاشمی مواجه شد او این بار بی‌پرواتر رئیس سازمان برنامه و بودجه را هدف قرار داد. وزیر سابق بهداشت در آخرین جلسه شورای معاونین به تشریح علل استعفای خود پرداخت و پیش از خداحافظی گفت : «16 هزار میلیارد تومان در برابر ۳۵ هزار میلیارد تومان موسسات مالی و اعتباری فاسد، آن هم با چه منتی به طرح تحول سلامت دادند.»

هاشمی تصریح کرد:« شما بروید سازمان برنامه و بودجه از نگهبان‌های محترم، مسئولان طبقات و آسانسور بپرسید که خدا وکیلی در بین وزراء کدام یک، از بقیه بیشتر به اینجا رفت و آمد کرده است، برای ما مهم نبود که پیش چه کسی و چه وقت برویم، این افراد شب عید، پنجشنبه، جمعه و آخر سال از دست رفت و آمد‌های ما خسته شده بودند و بار‌ها به من می‌گفتند بالاخره شما باید بروید با فلانی صحبت کنید و من در جواب می‌گفتم چه فرقی می‌کند، مهم این است که کارم راه بیفتد.»

جنگ علنی‌هاشمی و نوبخت با یکدیگر بعد از استعفای وزیر بهداشت و البته تایید این استعفا از سوی رئیس جمهور وارد فاز تازه‌تری شد. این موضوع را شاید به عینه بتوان درباره گزینه جانشین قاضی‌زاده هاشمی به خوبی دید. 

معاون نوبخت سرپرست شد 
 سعید نمکی به عنوان یک دکترای ایمونولوژی نخستین وزیر بهداشتی است که پزشک نیست. بلکه داروساز و زیست شناس است که اگرچه همراه و همگام با وزارت بهداشت نیز فعالیت‌هایی انجام داده است، اما از سال 94 تا به امروز به عنوان دست راست محمد باقر نوبخت در سازمان برنامه و بودجه به عنوان معاون او شناخته می‌شود.

بی تردید انتخاب معاون نوبخت به سمت سرپرستی وزارتخانه‌ای که پیشتر وزیر آن با شخص نوبخت درگیر شده بود، معانی زیادی در خود نهفته دارد. معانی از جمله اینکه حسن روحانی رئیس جمهور کماکان مسحور حلقه خاکستری خود و در راس آن کسانی چون رئیس سازمان برنامه و بودجه است. 
درحالی که دلیل اصلی استعفای وزیر سابق بهداشت، شخص نوبخت به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه بود، اکنون معاون نوبخت می‌شود وزیر بهداشت؛ نکته‌ای که نشان می‌دهد همچنان در دولت افرادی چون او (محمدباقر نوبخت) و واعظی حرف اول و آخر را می‌زنند و وزرای روحانی و سایر نزدیکان او هیچ گاه جای نوبخت و واعظی را نتوانسته‌اند پر کنند. به همین سبب است که بسیاری اکنون انتخاب سعید نمکی به عنوان سرپرست وزیر بهداشت را پیروزی نوبخت بر قاضی‌زاده هاشمی می‌دانند. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین