خروج آمریکا از سوریه؛ چرایی و پیامدها/ هدف ترامپ چیست؟

علیرضا علیپور*،   3971014024 ۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
خروج آمریکا از سوریه؛ چرایی و پیامدها/ هدف ترامپ چیست؟

حضور نیروهای ایالات متحده آمریکا در سوریه و اشغال بخش‌هایی از سرزمین این کشور به بهانه مقابله با داعش از سال ۲۰۱۴ میلادی که در قالب ائتلاف بین‌المللی آغاز شد، محصول دوران ریاست جمهوری باراک اوباما است. دونالد ترامپ که خود را مخالف سرسخت سیاست‌های اوباما معرفی می‌کرد، با انتقاد از این حضور نظامی، بازگرداندن سربازان آمریکایی به وطن‌شان را جز شعارهای خود در انتخابات ریاست جمهوری خود قرار داد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که به اتخاذ تصمیمات جنجالی و پیش‌بینی نشده مشهور است، ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ به طور ناگهانی اعلام کرد که نیروهای آمریکایی را از سوریه خارج می‌کند. رئیس جمهور آمریکا با اعلام پیروزی در برابر گروه تروریستی داعش، مدعی شد که دیگر دلیلی برای باقی ماندن در سوریه نمی‌بیند.

با توجه به گفته‌های ترامپ، منطق وی درباره خروج از سوریه به این ترتیب است: داعش شکست خورده است، متحدان آمریکا در منطقه می‌توانند بقایای داعش را نابود کنند، اعزام نیرو به سوریه از ابتدا موقت بود، زمان بازگشت نیروهای آمریکایی درپی نابودی داعش در سوریه از راه رسیده است، سربازان باید به خانه برگردند، زمان بازسازی خانه فرارسیده است، آمریکا نباید پلیس جهان باشد، نبایستی سرمایه و جان با ارزش آمریکایی‌ها را برای کسانی فدا کرد که کمک‌های آمریکا را قدر نمی‌دانند، وقت آن است که دیگران بجنگند، بار مسوولیت جنگ با داعش بر دوش ایران، روسیه و سوریه خواهد بود و این کشورها از رفتن امریکایی ها از سوریه خوشحال نخواهند شد، اگر داعش اقدامی علیه آمریکا انجام دهد، محکوم به فنا خواهد بود. متحدان بسیار مهم هستند اما نه زمانی که از آمریکا سوء‌استفاده می‌کنند.

زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که وی نیروهای آمریکایی را از سوریه خارج می‌کند، این خبر شوک بزرگی در ساختار سیاسی هیئت حاکمه ایالات متحده ایجاد کرد که منجر به شکل گیری موجی از انتقادات به این مواضع ترامپ شد. انتقادتی که از اسرائیل تا برخی از کشورهای اروپایی و نمایندگان کنگره آمریکا را در بر می‌گرفت. در ادامه نیز جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا و «برت مک‌گورک»، فرستاده ویژه دولت آمریکا در ائتلاف ضد داعش از سمت خود استعفا دادند.

مخالفان ترامپ بر مسائلی همچون احتمال ظهور مجدد داعش و لزوم حضور آمریکا در سوریه برای محدود کردن نفوذ ایران تمرکز کردند. در این راستا رنج علاالدین در بروکینگز نوشت: «خروج نیروها از نظر استراتژیک به ایران کمک می کند و فضای بیشتری برای پیشبرد هدف دیرینه آن در زدن پلی زمینی از تهران تا بیروت فراهم می آورد.» در جبهه دیگر، استفن والت در فارن پالسی تصمیم ترامپ را «اقدامی درست به شیوه ای اشتباه» خواند و به این مساله اشاره کرد که سوریه ارزش استراتژیک زیادی برای ایالات متحده نداشته و در اصل یک مسئولیت اقتصادی برای ائتلاف پیروز از جمله روسیه و ایران است.

دلائل خروج آمریکا از سوریه

در مورد خروج نیروهای آمریکا از سوریه دیدگاه و نقطه نظرات متفاوتی مطرح شده اند که در ذیل به برخی از این موارد اشاره می کنیم:

۱- یکی از دلائل این اقدام وجود نوعی نوعی توافق و معامله میان دو قدرت بزرگ یعنی روسیه و آمریکا می‌دانند، یعنی معامله بر سر تبادل مناطق نفوذ، به عبارتی دیگر آمریکا سوریه را به روسیه واگذار می‌کند تا دست بالا را در آن داشته باشد در مقابل روسیه نیز درباره حضور آمریکا در عراق یا دیگر کشورهای منطقه سکوت می کند.

۲- نظر به اینکه این تصمیم در اوج فشارهای ترکیه بر ایالات متحده برای توقف حمایت از نیروهای کرد یگان های مدافع خلق (ی.پ.گ) و نیز در سایه احتمال حمله نظامی ترکیه به مناطق کردنشین شرق فرات صورت گرفته است، بسیاری دلیل اصلی اتخاذ چنین تصمیمی را ناشی از همین فشارها و تهدیدها و زد و بندهای احتمالی میان رئیس‌جمهور ترکیه و همتای آمریکایی‌اش می‌دانند.

۳- دلیل دیگر در مورد « تجاری سازی امنیت» است؛ یعنی مخالفت با ادامه حضور نظامی آمریکا در نقاطی از منطقه و جهان است که منافع مادی برای آمریکا نداشته و صرفا متضمن هزینه‌های مالی و انسانی باشد. از دیدگاه ترامپ این اقدام به معنای تعهدات بی‌حاصل برای آمریکا و در واقع ادامه سیاست "سواری مجانی" به متحدان این کشور در منطقه است. لذا رئیس جمهور آمریکا خواهان این است که متحدانش تعهدات منطقه‌ای این کشور را برعهده بگیرند و هزینه آن را نیز بپردازند

در یک نگاه کلی می توان اقدام پرزیدنت ترامپ در خروج نیروهای آمریکا از سوریه را مبتنی بر راهبرد «موازنه از راه دور» دانست. نگاهی به هزینه‌های نظامی – امنیتی که ایالات متحده آمریکا در دهه های اخیر در غرب آسیا صرف کرده، گویای بی سابقه بودن آن در تاریخ این کشور است. این کشور مبالغ هنگفتی در جنگ های افغانستان و عراق هزینه کرد و تلفات سنگینی نیز متحمل شد. مجموع این عوامل چالش جدی پیش روی سیاستگذاران آمریکایی قرار داد و آن ها را مجبور کرد تا در سیاست های غرب آسیا خود بازنگری جدی انجام دهند.

یکی از گزینه‌های تغییر سیاست‌های غرب آسیایی آمریکا، استفاده از راهبرد «موازنه از راه دور» بود. از منظر این راهبرد؛ غیر از نیمکره غربی که تحت تسلط آمریکا است، سه منطقه مهم دیگر در جهان وجود دارند: اروپا، شرق آسیا و غرب آسیا. در اروپا و غرب آسیا تهدید جدی برای هژمونی آمریکا در جهان در دهه‌های آتی وجود نداشت؛ اما در شرق آسیا تحولاتی در حال رخ دادن بود که هژمونی آمریکا را با تهدید مواجه می کرد. در این منطقه، چین با سرعت قابل توجهی در حال رشد و توسعه بود و تحلیلگران آمریکایی احتمال می دادند که این کشور به قدرت هژمون آسیا و در مرحله بعد جهان تبدیل شود.

بنابراین طبق راهبرد «موازنه از راه دور» آمریکا از طریق هم‌پیمانان منطقه‌ای به مدیریت تحولات غرب آسیا می‌پردازد. بدین صورت علاوه بر این که هزینه‌های ناشی از بحران توسط متحدان منطقه ای صرف می‌شود ، به اعتبار سیاسی این کشور نیز لطمه ای وارد نمی‌شود. از طرف دیگر این فرصت برای آمریکا به وجود می‌آید که تمرکز خود را معطوف مهار چین کند. به تعبیر دیگر آمریکا با واگذاری مسئولیت به دیگران، آن‌ها را درگیر منازعات کرده و خود از دور آن ها را کنترل می‌کنند.

عنصر اصلی راهبرد موازنه از راه دور، بازدارندگی دو مرحله‌ای است. بازدارندگی دو مرحله از دو بازدارندگی منطقه‌ای و تعمیم یافته تشکیل شده است. در بازدارندگی منطقه‌ای مکانیزم‌های بازدارندگی توسط قدرت‌های منطقه‌ای همسو با آمریکا در مناطق جغرافیایی نزدیک به تهدید تقویت می‌شود. به این ترتیب در خاورمیانه در لایه اول ساختاری از بازدارندگی منطقه‌ای در مقابل روسیه و ایران با حمایت از عربستان، اسرائیل و ترکیه شکل می‌گیرد. حمایت‌هایی که به اشکال مختلف از جمله فروش سلاح، ارائه خدمات مستشاری، طراحی الگوهای مشترک سازماندهی نیرو و دیگر تغییرات فنی و تکنیکی در نیروهای مسلح این کشورها صورت می‌گیرد تا قابلیت عملیات مشترک میان آنها ایجاد شود.

در لایه‌ دوم، بازدارندگی تعمیم‌یافته قرار دارد که وابسته به تسلیحات و زیرساخت‌های استراتژیک اتمی آمریکا است. به کمک بازدارندگی تعمیم‌یافته، آمریکا نقش ضامن نظام‌های بازدارندگی منطقه‌ای را بازی می‌کند. به این معنی که شرکا و هم‌پیمانان راهبردی‌ خود را زیر چتر تسلیحات اتمی‌اش قرار می‌دهد تا تلاش‌های احیانا نامتعارف برای تغییر در بازدارندگی منطقه‌ای را خنثی کند.

پیامدهای آشکار خروج آمریکا از سوریه

۱- گروه‌های کرد سوریه که در دو سال گذشته همکاری‌های نزدیکی با سربازان آمریکایی داشته‌اند، در وضعیت خلا و ابهام امنیتی قرار می‌گیرند. از همه مهم‌تر آنکه در چنین شرایطی زمینه‌های جدیدی از تلاش برای پر کردن خلا امنیتی توسط سایر نیروها و بازیگران در سوریه ایجاد خواهد شد. چنین روندی به‌گونه اجتناب‌ناپذیر نه‌تنها ثبات سیاسی منطقه را دچار تغییر و دگرگونی می‌کند بلکه نشانه‌هایی از رویارویی گروه‌های جدید در منطقه را اجتناب‌ناپذیر می‌سازد.

۲- این اتفاق نگرانی ترک‌ها از ایجاد یک ساختار کردی در شرق سوریه را از بین می‌برد و این امکان را برای دولت سوریه و حامیانش فراهم می‌کند که با هزینه کمتر، دولت را بر شرق سوریه حاکم کنند. به‌علاوه کردها درمی‌یابند بازیچه دست آمریکایی‌ها بوده‌اند و حمایت آن‌ها استراتژیک نبوده است و ناچار به گفت‌و‌گو با دولت می‌شوند تا در معرض خطر نیروهای ترکیه برای سرکوب قرار نگیرند.

۳- با خروج آمریکا از سوریه و شکل گیری خلا قدرت، زمینه ناامنی منطقه‌ای را فراهم می‌کند و این امر خود منجر به افزایش خرید تسلیحات از آمریکا توسط کشورهای منطقه می‌گردد.

جمع بندی

بنابراین بر اساس راهبرد موازنه از راه دور، خروج آمریکا از سوریه این پیام را به ایران و روسیه به عنوان بازیگر تعیین کننده در بحران سوریه مخابره می‌کند تا بر گسترده عملیاتی خود در این کشور بی‌فزایند. اما تلاش دو کشور برای پر کردن این خلاء، باعث می‌شود تا تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران تحمیل کرده از کارایی بیشتری برخوردار شوند.

در ارتباط با تصمیم ترامپ به خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه و تاثیر آن بر ایران، دو سناریو- یکی مثبت و یکی منفی- وجود دارد. در سناریوی مثبت، معلوم می‌شود که تصمیم خروج آمریکا از سوریه مقدمه‌ای برای بازنگری جدی در سیاست خصمانه و یکجانبه علیه ایران در حمایت از مذاکره و مصالحه از طریق تمرکز بر توافقنامه‌هایی همچون آتش بس در یمن، ثبات در افغانستان و عملیات علیه داعش است.

به هر حال، اگر ترامپ حقیقتا به دنبال طراحی مجدد سیاست خارجی ایالات متحده باشد، باید فرصت‌هایی برای کاهش تنش‌ها با ایران بیابد. البته با توجه به مشاوران کاخ سفید و همچنین بی اعتمادی ایران به آمریکا، چنین اقدامی نمی‌تواند ساده باشد و به نشانه‌هایی مثبت نیاز خواهد بود. در سناریوی منفی، خروج سوریه تاکتیکی پیچیده است تا ترکیه را در برابر ایران قرار دهد و امکان متمرکز شدن ایالات متحده روی ایران را فراهم آورد. ترامپ در چنین شرایطی احتمالا درصدد معامله با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بر سر حضور ایران در سوریه بر خواهد آمد تا ایران را خارج کند، آنگاه مواجهه‌ نظامی با ایران ترتیب خواهد داد. اینکه در نهایت کدام سناریو به حقیقت می‌پیوندد را فقط زمان می تواند معلوم کند.

*دانشجوی دکترای روابط بین الملل

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۰۷۰۹۳۰۹:۰۰:۵۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
امریکا می بینه که دیگه داعش با کمک امریکا هم بجای نخواهد رسید لذا بهتر است از آنجا خارج شود وداعش را در افغانستان تقویت کند در هر صورت داعش را حمایت خواهند کرد
ناشناس۷۰۷۱۳۳۰۹:۳۳:۴۶ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
آره تو راس میگی ! پس با این حساب برای اینکه داعش از افغانستان به یزد و کرمان حمله نکنه و ما فردا نخواهیم در خراسان جنوبی با داعش بجنگیم الان باید بریم افغانستان و کابل ! بریم دیگه خوب
؟؟؟؟۷۰۷۱۴۲۰۹:۴۵:۰۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
راستی چرا نمیرینم افغانستان برای جنگ با داعش ؟!!!!
ناشناس۷۰۷۵۶۴۱۶:۱۰:۲۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
برای اینکه اون طرف افغانستان چین و هند هستن و روابط خوبی با ایران دارن اما اون طرف سوریه اسرائیله. فکر کنم خودت هم فکر میکردی اینو میفهمیدی.
ناشناس۷۰۷۷۸۳۱۹:۱۷:۵۰ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
ما چی کار به اونطرف افغانستان داریم !؟؟؟ ما با داعش کار داریم که میاد کرمان و یزد اگه ما نریم باهاش بجنگیم توی افعانستان
ناشناس۷۰۷۵۷۳۱۶:۱۵:۰۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
شماها چرا دوست دارین همه چی رو باهم مقایسه کنین!!؟؟ داعش نصف عراق و سوریه رو گرفته بود هدفش هم مقابله با ایران برای اسرائیل بود. اما الان داعش توی افغانستان عددی نیست. بله اگر یه روزی مثل سوریه قدرت بگیره ممکنه اونجا هم بریم.
ناشناس۷۰۷۸۳۶۱۹:۵۵:۳۳ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
4 تا داعشی هم که حمله کردن مجلس عددی نبودن !!!
ناشناس۷۰۷۹۲۷۲۱:۲۷:۲۵ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
داعش هدفش همه جا بود نه فقط ایران ! چند فقره بمب گذاری در ترکیه دوحمله بزرگ در فرانسه حمله به مردم در انگلیس وآلمان وچند کشوردیگر اروپایی حتی آمریکا وکانادا پس سعی نکنید داعش رو فقط دشمن ایران جابیندازید !
مطلع به امور جاریه و متنفر از آدمای ساده لوح۷۰۷۱۳۵۰۹:۳۷:۴۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
اگه آمریکا به داعش کمک میکرد ، داعش ظرف 1 سال کل اروپا و آسیا رو فتح میکرد
ناشناس۷۰۷۵۷۷۱۶:۱۸:۳۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
ترامپ که گفت آمریکا داعش رو ایجاد کرده حالا شما نظر دیگه ای داری نمیدونم. ضمنا آمریکا از عربستان که تجهیزاتش چند برابر داعشه همه جوره حمایت کرده اما عربستان نتونست یمن رو بگیره حالا داعش کل اروپا رو بگیره یه کم .....
منتظر جواب هستم 40 ساله از رشت۷۰۷۱۳۸۰۹:۴۰:۳۰ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
پس چرا ما نمیریم توی افغانستان با داعش بجنگیم ؟؟؟!!!!! اگه نریم اونجا باهاشون بجنگیم ، احتمالش نیست فردا توی یزد بخواهیم باشون بجنگیم ؟!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۷۰۷۱۵۷۰۹:۵۵:۳۳ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
جناب رشتی حق با شماست
ناشناس۷۰۷۱۷۶۱۰:۱۱:۲۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
اشرف غنی احمد زی هم درخواست کتبی بده اونجا هم میریم و داعش رو 3 ماهه از کره خاکی محو میکنیم
ناشناس۷۰۷۴۶۶۱۴:۱۳:۱۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
مگه هنوز داعش داریم ؟ مگه میشه ؟ مگه داریم مگه از کره خاکی محو نشده هنوز ؟
ناشناس۷۰۷۵۸۶۱۶:۲۱:۴۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
به نظر شما داعشی که توی افغانستان هست قابل مقایسه با داعشی که نصف عراق و افغانستان رو گرفته بود هست؟ خود افغانیها از پسش بر میان.
ناشناس۷۰۷۱۷۳۱۰:۱۰:۰۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
ذهن تک بعدی!
ناشناس۷۰۷۴۵۵۱۴:۰۰:۱۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
آقای ذهن 3 بعدی ! خوب جوابش رو بده شما که روشنفکری با اون ذهن چند بعدی ات
ناشناس۷۰۷۱۱۸۰۹:۲۰:۲۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
ترامپ به 100% وعده های انتخاباتی اش جامع عمل پوشاند . ترامپ باید رئیس جمهور مادام العمر ایالات متحده باشد که این برای مردم آمریکا بهتر است
ناشناس۷۰۷۹۶۷۲۲:۰۰:۲۳ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
لطفا بدون سرچ توی گوگل سه تا از وعده های ترامپ رو نام ببر!! البته یکیش دیوار مقابل مکزیک بود که به قفس بچه ها تبدیل شد!#
ناشناس۷۰۷۱۱۹۰۹:۲۰:۵۰ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
خیلی ساده اید . ایران در سوریه امریکا را شکست داد .آنها هم در حال فرار هستند .این تمام ماجرا است
ناشناس۷۰۷۱۴۸۰۹:۴۷:۱۵ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
ایران در کره شمالی هم باید امریکا رو شکست بده
ناشناس۷۰۷۱۷۲۱۰:۰۸:۴۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
و ایضا" در یمن و ونزوئلا و بحرین و عراق و قطر و کوبا و عربستان و ایضا" کوبا نیز هم !
ناشناس۷۰۷۱۶۸۱۰:۰۳:۳۳ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
این چه جور فراری است که به ما نزدیکتر شدند ؟! از ترس دارن فرار میکنن به سمت مرزای ما !!!
ناشناس۷۰۷۱۷۰۱۰:۰۵:۱۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
تو خیلی ساده ای چون از سوریه اومدن عراق به ما نزدیکتر شدن و این همه ماجراس !
ناشناس۷۰۷۱۲۳۰۹:۲۴:۳۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
آمریکا با غلبه بر داعش و از بین بردن این گروه تروریستی لزومی نداشت که در سوریه لنگر بیاندازد و صرف هزینه غیر ضرور نماید . آمریکا ، روسیه نیست که سوریه را همچون شبه جزیره کریمه را اشغال نماید
ناشناس۷۰۷۱۵۲۰۹:۵۱:۱۳ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
بازسازی رو هم گذاشت برای مااااااااااا
پازوکی۷۰۷۱۸۷۱۰:۲۰:۰۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
روسیه در سوریه نقش سیاهی لشکر را بازی میکندو هیچ خاصیتی ندارد . همه جا ؛ جا میمونه ! ارتش روسیه رو در سوریه شناختم !
ناشناس۷۰۷۴۱۱۱۳:۱۸:۰۰ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
راست میگی . چقدر این امریکاییها خوبن . الان ببین کابل شده پاریس از صدقه سر امریکاییها .
ناشناس۷۰۷۴۶۰۱۴:۰۴:۳۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
کابل پاریس نشده ولی ارزش پول افغانستان از پول ایران بیشتر شده . منطقی باش
ناشناس۷۰۷۶۰۰۱۶:۳۱:۳۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
تهران پاریس شد از صدقه سر شما؟
ناشناس۷۰۷۱۳۲۰۹:۳۳:۱۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
هنوز که هیچ خروجی صورت نگرفته و ان اعلام با اعتراض جمهوری خواهان سنا لغو شد.
ناشناس۷۰۷۱۶۳۰۹:۵۸:۳۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
البته اگه آمریکا توی سوریه نباشه ، بازسازی سوریه برای ما راحت تر خواهد بود
ناشناس۷۰۷۱۹۰۱۰:۲۳:۴۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
در امریکا رئیس جمهور باید در قبال همه کاره بودنش در تمام مسائل جوابگوی مردم اش باشد .
ناشناس۷۰۷۳۰۹۱۱:۵۰:۰۶ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
نقشه خاورمیانه بزرگ، جواب ساده است،
ناشناس۷۰۷۵۱۵۱۵:۱۹:۱۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
مرگ بر آمریکا و آمریکا پرستان
ناشناس۷۰۷۶۱۸۱۶:۴۴:۳۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
مهم اینه که به وعده ی انتخاباتیش عمل کرده مثل کشور خودمون که انچنان رونق اقتصادی ایجاد کردند.....
ناشناس۷۰۸۰۵۲۲۳:۰۵:۲۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
آفرین مقاله درستی بود. ترامپ گفت سوریه فقط شن و مرگ است یعنی منافعی ندارد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

آخرین عناوین