واردات پوشاک به کشور به صورت قانونی انجام نمی‌شود/ طی ۴ سال گذشته قاچاق پوشاک رتبه اول را در کشور داشته است

گروه اقتصادی الف،   3971014023

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک می‌گوید: صنعت پوشاک برای سرمایه گزاران حوزه جذابی نیست و کسانی که در حوزه پوشاک فعالیت می‌کنند ترجیح می‌دهند که سرمایه خود را از این صنعت خارج کنند و در ۴ سال گذشته قاچاق پوشاک رتبه اول را در کشور داشته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته پنج شنبه ۱۳ دی ماه با موضوع برندسازی فرصت مغفول در صنعت پوشاک برگزار شد. در ابتدای برنامه شاهرخ جعفری عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک اظهار کرد: صنعت پوشاک در کشور ما سودآوری ندارد چرا که واردات این محصول به صورت قانونی صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: صنعت پوشاک برای سرمایه گزاران حوزه جذابی نیست و کسانی که در حوزه پوشاک فعالیت می‌کنند ترجیح می‌دهند که سرمایه خود را از این صنعت خارج کنند. ورود به حوزه برندینگ هزینه‌های به مراتب مضاعف تری دارد، در ۴ سال گذشته قاچاق پوشاک رتبه اول را در کشور داشته است.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک گفت: قاچاق پوشاک توسط یک مافیا مورد حمایت قرار می‌گیرد که این مافیا قاچاق را ارزان کرده است. قاچاق پوشاک در ایران از ناحیه برند‌های تقلبی می‌خورد به عنوان مثال یک برندی به کشور چین محصولی را سفارش می‌دهد ممکن است بسیاری از محصولات نهایی مورد تایید آن برند نباشد و چنین محصولاتی با قیمت‌های ارزان و به صورت فله‌ای وارد کشور ما می‌شود.

جعفری بیان کرد: تولیدات درجه دو برند‌ها وارد ایران می‌شود، در بزرگترین مرکز‌های تجاری کشور کپی لباس‌هایی از بزرگترین برند‌های دنیا که در کشور‌هایی مانند پاکستان و هند تولید می‌شود به فروش می‌رسد.

در ادامه برنامه حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد گفت: حوزه مد و لباس در ایران نوپا بوده و نباید توقع داشته باشیم که تجربیات چندین ساله کشور‌های دیگر را دارا باشیم، ترکیه و کشور‌های مشابه در قالب ساختار صنعتی جلو رفته اند، اما لباس به عنوان یک محصول فرهنگی در قانون و مصوبات شورای عالی فرهنگی پیش بینی شده است.

وی افزود: اکنون با اطمینان می‌توانیم بگوییم که در حوزه لباس بانوان بالغ بر ۹۵ در صد محصولات در داخل کشور تولید می‌شود، موضوع الگوسازی در کشور در حال توسعه است، اما ما به شدت در حوزه برندسازی دچار ضعف هستیم. مهمترین دلیل ضعف ما در حوزه برندسازی این است که طراحان و تولید کنندگان زیر ساخت‌های مناسب را در اختیار ندارند و ۵ سال طول کشید تا میان تولید کنندگان و طراحان تا حدودی آشتی برقرار شود. پیش از این نمونه‌ها از خارج از کشور تهیه می‌شد و نتیجه این بود که بسیاری از نمونه‌های نامناسب پوشاک وارد جامعه می‌شد.

در ادامه برنامه بخشی طراح پارچه در گفتگوی زنده تلفنی درباره نحوه ارتباط طراحان و تولیدکنندگان لباس اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از طراحی‌های پارچه در جشنواره‌ها کپی هستند و هیچکدام از آنها طرح هایی نیستند که از پایه به درستی طراحی شده باشند.

قبادی در واکنش به صحبت‌های این طراح پارچه گفت: اکثر طراحان ارتباط موثری با تولیدکنندگان دارند و بنده حرف‌های خانم بخشی را قبول ندارم.طبق آمار الگو‌های جدید بسیاری وارد جامعه شده و تاکنون بیش از ۲۶ الی ۲۷ هزار طرح در سال جاری وارد جامعه شده البته به نسبت نیاز جامعه فاصله بسیاری وجود دارد، اما در ۵ سال گذشته طرح‌های ایرانی به تعداد انگشت‌های دست بود و اکنون طرح‌های ایرانی به تولید انبوه رسیده است و این گونه نیست که بگوییم همه طرح‌ها کپی و فیک هستند.

بخشی گفت: طراحان ما به مدت ۴ سال در نمایشگاه‌های بین المللی حضور پیدا می‌کنند و یکسال روی مجموعه طرح‌های خود کار می‌کنند تا بتوانند اثری مطابق با استاندارد‌های بین المللی ارائه دهند، اما ساماندهی صنعت مد و لباس چه حمایتی از ما کرده است؟

قبادی ادامه داد: ما در طراحی پارچه ضعف داریم و بنده یک ماه پیش در جمع نساجان سخنرانی داشتم و گفتم که مبحث قاچاق مشکل بزرگی است، اما تمام معضل ما نیست.طراحان پارچه باید مانند طراحان لباس تلاش بیشتری کنند تا هویت خوبی به دست بیاورند‌ موسسه های معتبری در حوزه طراحی لباس ایجاد شده که توانسته اند وجهه خوبی به دست بیاورند و ما در لباس بانوان بالای ۹۵ درصد تولید داخلی داریم.

جعفری گفت: قاچاق حوزه طراحی را تحت تاثیر قرار داده است و تولید کننده نمی‌تواند به استخدام طراح بپردازد و متاسفانه هنوز جایگاه طراحان در کشور ما مشخص نیست و این قشر به تاسیس نام تجاری و مزون می‌پردازند.

دبیر کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد با اشاره به اینکه طراحان با همه مشکلات و سختی‌ها خوش درخشیدند و لذا قابل دفاع هستند، گفت: بالغ بر ۹۵ درصد طراحی‌ها در بخش لباس بانوان، ایرانی است، در ساخت نشان تجاری یکی از مشکلات مسئله تبلیغات است، زیرا هزینه تبلیغات بعد از محل عرضه بسیار بالا است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در صنعت نساجی وجود دارد تبدیل طرح به محصول است که فرآیند سختی دارد، اظهار کرد: نقطه عطف کار گروه ساماندهی مد و لباس، لباس اجتماعی بانوان بوده است، اما تولید کنندگان و طراحان لباس زیرساخت‌های مناسب را در اختیار ندارند.

قبادی با اشاره به اینکه برندسازی داخلی هزینه‌های سربار و هنگفتی دارد، گفت: مجتمع‌های تجاری ما غیر دولتی و خصوصی هستند لذا باید کسانی که متولی ایجاد و تاسیس این‌گونه مجتمع هستند برنامه‌هایی پیرامون لباس داشته باشند تا برند‌های ایرانی نیز جانمایی شود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه تنوع در بخش لباس آقایان وجود ندارد، افزود: در لباس کودک و نوجوان هم نیز دچار ضعف هستیم، اما در این حوزه امسال دومین جشنواره را برگزار خواهیم کرد لذا ژانر لباس کودک و نوجوان شکل گرفته است.

دبیر کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد با اشاره به اینکه بیداری در موضوع مد و لباس شکل گرفته و این مسئله رو به جلو و مثبت است، گفت: در حوزه تبلیغات بیلبورد‌های شهری هزینه بسیار بالایی دارند لذا واژه مد دولتی کلمه نخ نما شده و تکراری است به طوری که در برخی مواقع عده‌ای مشکلات خود را با استفاده از این گونه کلمات می‌خواهند برطرف کنند.

وی با اشاره به اینکه مسائل سنتی یکی از مشکلات ما در بازار لباس است، گفت: نقدی به حوزه نساجی وارد است، دوستان نساجی ما به واسطه یارانه‌ها و کمک‌هایی که گرفته‌اند هنوز خوابیده اند و دارایی‌ها، ملک و املاک آن‌ها ارزش افزوده پیدا کرده و علاقه‌ای به طراحی ندارند، در هر جشنواره مشخصاً یک بخش را به طراحی اختصاص داده ایم، ۱۰ میلیون دانش آموز واجد شرایط استفاده از لباس مدارس هستند لذا وزارت آموزش و پرورش آیین نامه مسابقه طراحی لباس دانش آموزی را تدوین کرده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین