ارزش دلار نصف شد اما قیمت‌ها تکان نخورد!

گروه اقتصادی الف،   3971014008 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی که ارزش دلار در یک ماه گذشته تقریباً نصف شده، قیمت‌ها همچنان در اوج مانده است. گوشت قرمز، مرغ، ماهی و دیگر محصولات هنوز به هیچ علامتی پاسخ نمی‌دهند.

ارزش دلار نصف شد اما قیمت‌ها تکان نخورد!

به گزارش فارس، قیمت گوشت قرمز ، گوشت مرغ و ماهی در ماه‌های گذشته به شدت بالا رفته و قصد پایین آمدن ندارد. کسانی که به بهانه بالا رفتن قیمت دلار این گونه محصولات را گران کردند با پایین آمدن دلار هم به فکر کاهش قیمت نیستند. در حالی که قیمت دلار در یک ماه گذشته به 19 هزار تومان هم رسید، در بازار تهران در محدوده 10 تا 11 هزار تومان معامله می‌شود.

مساله دوم این است که این محصولات همه تولید داخل هستند و هیچ ارتباطی با بالا و پایین آمدن دلار ندارند. کشور ایران در تولید مرغ کاملاً خودکفا است و صادرات هم دارد و هیچ گونه واردات ماهی نداریم و نیاز کشور در داخل تامین می‌شود. تنها در گوشت قرمز واردات 120 هزار تنی وجود دارد که آن هم با مدیریت دقیق و برنامه‌ریزی قابل جبران است. 

قیمت مرغ در بازار تهران کیلویی 13 هزار و 300 تومان، ران مرغ 11 هزار و 600 تومان، سینه مرغ 14 هزار و 600 تومان، جوجه کبابی 20 هزار تومان، فیله مرغ 22 هزار تومان، کتف و بال مرغ 14 هزار تومان عرضه می‌شود. 

آخرین قیمتی که ستاد تنظیم بازار مصوب کرده بود، کیلویی 9800 تومان بود، اما تولیدکنندگان با این بهانه که نهاده‌ها گران‌تر شده قیمت را افزایش دادند. اینکه در طی چند ماه گذشته با بالا رفتن قیمت دلار خوراک قیمت طیور در بازار بالا رفته است غیرقابل انکار است، اما به هیچ عنوان تناسبی بین قیمت نهاده‌ و قیمت مرغی که افزایش یافته وجود ندارد. ضمن اینکه قرار نیست هر گونه اتفاقی که در قیمت‌ها بیفتد، تاوان آن را مردم پس بدهند.

همین تولیدکنندگان باید به دنبال راهکارهایی باشند که قیمت تمام شده خود را پایین بیاورند. مدیریت در تولید، استفاده از نژادهای مناسب، کاهش ضریب تبدیل دان، افزایش بهره‌وری انرژی، افزایش بهره‌وری تولید و کارگران، بازاریابی مناسب، زمان عرضه به بازار همه از جمله اقداماتی است که تولیدکنندگان می‌توانند با به کارگیری آنها قیمت تمام شده را کاهش دهند و همه این فشارها را بر دوش مصرف‌کنندگان نیندازند.

در دیگر سو، دولت هم می‌تواند با برنامه‌ریزی برای تامین خوراک دام و طیور و نهاده‌های آنها با اولویت تولید داخل کاری کند که قیمت تمام شده تولیدکنندگان افزایش نیابد. ظاهراً هم دولت و هم تولیدکنندگان ساده‌ترین کار را در آن می‌بینند که حاشیه سودشان را از جیب مردم بردارد و این توجیه منطقی ندارد.

اخیراً وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که قیمت منطقی مرغ کیلویی 10 هزار تومان است و در حال حاضر قیمت در بازار حداقل 3300 تومان با آنچه که وزیر گفته فاصله دارد. البته خبرهایی وجود دارد که قیمت مرغ در شمال تهران بیش از 14 هزار تومان عرضه می‌شود.

* قیمت بالای گوشت در بازار

قیمت گوشت گوساله (ران و دست) کیلویی 67 هزار تومان، گوشت مخلوط گوساله 64 هزار و 500 تومان، چرخ‌کرده گوساله 56 هزار تومان عرضه می‌شود. این قیمت‌ها مربوط به جنوبی‌ترین منطقه تهران است و قیمت‌های کیلویی 80 هزار تومان هم در شمال شهر وجود دارد. قیمت گوشت بنا به آمار بانک مرکزی در یک سال گذشته 56 درصد رشد کرده است.

چند دلیل عمده برای افزایش قیمت گوشت در بازار وجود دارد؛ دلیل نخست اینکه تولید کمتر شده و با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها و خوراک و علوفه انگیزه برای پرورابندی کاهش یافته است. دلیل دوم؛ قاچاق دام افزایش یافته و بر جمعیت آن در داخل تاثیر گذاشته است. 

* ماهی تیلاپیا 38 هزار و 500 تومان

هر کیلوگرم ماهی تیلاپیا در بازار تهران 38 هزار و 500 تومان عرضه شد، ماهی آزاد هم 14 هزار و 800 تومان و ماهی قزل‌آلا 26 هزار تومان به فروش می‌رسد.

به نظر می‌رسد که دولت باید برای کاهش قیمت کالاهای ضروری اقدام جدی کند. این قیمت‌ها با درآمد قشر ضعیف و حتی متوسط به هیچ عنوان همخوانی ندارد و صنوف و تولیدکنندگان باید همسو با دولت به فکر کاهش قیمت باشند که در این صورت منافع آنها هم تامین خواهد شد. تولیدکنندگان و مردم و مصرف‌کنندگان همه در یک کشتی هستند که منافع آنها کاملاً به همدیگر گره خورده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۰۷۰۰۰۰۵:۲۱:۱۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
چون قیمت ها اصلا به دلار 15 و 20 نرسیده بود که بخواد الان کم بشه. من هر وسیله وارداتی که میبینم تقریبا 3 برابر شده. یعنی حدود همین قیمت دلار 10-11 تومن. 5-6 برابر نشده که بخواد پائین بیاد
رضا۷۰۷۲۲۶۱۰:۵۷:۴۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
نکته مغفوله این است که اساساً پایین نگه داشتن و اوردن قیمت دلار مصنوعی است و با تزریق ارز این کار انجام شده پس انتظار کاهش قیمت ها امری واهی است!!!
ناشناس۷۰۷۰۸۲۰۸:۵۵:۵۰ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
کم کم خیلی از غذاها داره رویا میشه.من یک قشر متوسط هستم . خرید گوشت و آجیل و لباس برام خیلی خیلی سخت شده. زورم می یاد برم 100 هزار تومن بودم یک کیلو گوشت بخرم و دوباره 100 تومن برای نیم کیلو گردو و .... فسنجان رویا قرمه سبزی رویا کباب رویا آجیل رویا میوه رویا لباس نو رویا فقط مانده سیب زمینی من بچه دارم .زن دارم. آخر با ماهی 3 تومن چی کار میشه کرد ؟؟؟ دیگر غیر قابل تحمل شده .
ناشناس۷۰۷۹۲۶۲۱:۲۷:۲۰ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
خوش بحال شما که ماهی سه تومن در آمد داری، منی که یک و نیم میلیون در آمد دارم و باید یک خانواده پنج نفره رو اداره کنم باید دردم رو به کی بگم.
ناشناس۷۰۷۱۱۶۰۹:۱۹:۴۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
دلار 11 تومان پایین هست؟ قیمت دلار رو کم کنید ریال یعنی اینقدر بی ارزشه؟؟ قرار هم نیست ظاهرا ارزشمند بشه. خجالت بکشید..........
ناشناس۷۰۷۱۲۶۰۹:۲۶:۳۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
قیمت های دستوری بر دلار اثری بهتر از این نخواهد داشت. ملت و تولید کننده میدونن که مواد اولیه برای تولید رو با دلار 20 تومنی از دولت و وارد کننده میخرن بعد چجوری بیارن به دلار ده تومنی بدن؟ اگه راست میگه دولت بزار از خودش شروع کنه و قیمت خودروی خود رو 100 درصد افزایش نده دولت بد راهی رو داره میره با این بازی که در آورده قطع به یقین اینبار با کوچکترین اتفاقی دلار سر از 30 تومن در میاره
رضا۷۰۷۷۷۰۱۹:۰۷:۵۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
نه برادر هر وقت نقدینگی ۱۷۰۰ تریلیون تومانی شد ۵۰۰۰ تریلیون تومان دلار میشه ۳۰ هزار تومان که میشه ۵ سال دیگر
ناشناس۷۰۷۱۶۹۱۰:۰۴:۰۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
من بازنشسته کلا گوشت روحذف کردم چون باحقوق ۲میلیونی نمیتونم زندگی کنم وشرمنده خانواده هستم تو رو خدادولت کاری کنه ارزش ریال بره بالا چون افزایش ۲۰درصدی حقوق دردی رو دوانمی کنه
ناشناس۷۰۷۲۱۲۱۰:۳۹:۵۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
خیلی خنده داره دلار ۳۶۰۰ تومانی شده ۱۱۰۰۰ تومان آنوقت میگه دلار نصف شده . واقعا اینا فکر میکنند با دسته کورا طرف هستند .
ناشناس۷۰۷۲۶۰۱۱:۲۰:۲۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
شاید باز کالا گرون تر هم بشه ؛ زمان مشخص میکنه
ناشناس۷۰۷۲۹۶۱۱:۴۴:۵۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
دولت ورششکستگان و سالخوردگان, خوب تدبیر و امیدی به مردم داد
ناشناس۷۰۷۶۰۱۱۶:۳۲:۱۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
چون عامل گرانی ها نه دلار بلکه اخلاق ماست !
ناشناس۷۰۷۶۹۵۱۷:۵۹:۴۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
چیزی با دلار 19 تومن وارد نشده که حالا با 11 تومن کاهش پیدا کنه
سعیدروشن کرمانشاهی۷۰۷۷۲۰۱۸:۲۹:۴۰ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
دولت خود عامل‌گرانی ‌دلاربرایرپرداخت بدهی ریالی ‌دولت به پیمانکاران بود
مهدی۷۰۷۸۹۵۲۱:۰۱:۲۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
اشتباه نکنم اگر ارزش دلار نصف میشد الان بای دلار 1800 تومان بود نه 10500 ایشون با کدام معیار سنجش میکنند
ناشناس۷۰۷۹۴۷۲۱:۴۱:۱۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
دلار ۲۵الا سی هزار تومان میشه. صبر کنید.
ناشناس۷۰۷۹۸۹۲۲:۱۳:۱۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
دلار نصف شد؟ یا 3 برابر؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    آخرین عناوین