تاکید روسای جمهور عراق و ترکیه بر لزوم بازسازی هرچه سریعتر عراق

گروه جهان الف،   3971013139

روسای جمهور ترکیه و عراق با حضور در مقابل دوربین رسانه‌های خبری در آنکارا، درباره تقویت روابط دوجانبه و لزوم مبارزه مشترک با تروریسم در منطقه صحبت کردند.

تاکید روسای جمهور عراق و ترکیه بر لزوم بازسازی هرچه سریعتر عراق

به گزارش فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و «برهم صالح» همتای عراقی او امروز (پنجشنبه) در نشست خبری مشترک در آنکارا شرکت کردند.

اردوغان به عنوان سخنران ابتدایی در این نشست خبری گفت بخش خصوصی ترکیه آماده است تا اقتصاد عراق را احیا کرده، به پروژه‌های زیرساختی و توسعه‌ای این کشور کمک کرده و برای همین منظور مشوق‌های تجاری دوجانبه به زودی اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه روابط دفاعی، نظامی و امنیتی با عراق را تقویت می‌کنند، توضیح داد: «درباره اهمیت مبارزه مشترک با تروریسم و لزوم موفق شدن در آن صحبت کردیم... سازمان‌های تروریستی مانند پ.ک.ک، داعش و گولن برای ترکیه و عراق تهدیدی مشترک هستند».

رئیس‌جمهور ترکیه ضمن اشاره به مشکل ایجاد شده در حوزه آب برای عراق درپی ساختن سد روی رود دجله، تصریح کرد: «در حوزه آب نیز گفت‌وگوهایی در سطح وزیران مرتبط داشتیم، امیدواریم این مشکل که مربوط به مدیریت آب است، هرچه سریعتر برطرف شود».

اردوغان با بیان اینکه «ما می‌خواهیم عراق روی پاهای خودش بایستد، زیرا این کشور برای ثبات در منطقه بسیار با اهمیت است»، از افزایش رقم تبادل تجاری دو کشور از 16 میلیارد دلار در سال به 20 میلیارد دلار خبر داد.

برهم صالح نیز به عنوان سخنران بعدی با بیان اینکه پیام ما برای همسایه عزیزمان ترکیه، پیام دوستی ، همکاری و منافع مشترک در ابعاد مختلف است، گفت: «ما روی تشکیل کمیسیون اقتصادی مشترک کار می‌کنیم».

صالح با مهم دانستن وجود امنیت مشترک برای تمام کشورهای منطقه، توضیح داد: «در این دوره حساس که منطقه شاهد تغییرات بنیادین است، عراق قویا خواستار روابط استراتژیک با ترکیه است».

وی با بیان اینکه روابط ترکیه و عراق نه تنها برای دو کشور، بلکه برای تمام منطقه اهمیت حیاتی دارد، افزود: «ما باید روی موارد بازسازی عراق بعد از جنگ تمرکز کنیم، مسائلی که می‌تواند روابط دو کشور را تقویت کند».

رئیس‌جمهور عراق ضمن اشاره به لزوم حل مسئله کمبود آب بین دو کشور، و اینکه نباید به مشکل فرسایشی برای دو دولت تبدیل شود، گفت: «مطمئنیم که می‌توانیم در حوزه صنایع دفاعی همکاری کنیم و سهم خود را در حفظ امنیت یکدیگر ادا کنیم».

صالح به‌صورت غیرمستقیم حمایت‌های آمریکا را رد کرده و گفت: «ما هیچ حمایت مالی یا هیچ محافظی از فواصل دور نمی‌خواهیم. سران کشورهای منطقه می‌توانند با یکدیگر همکاری کرده، به بحران‌ها پایان داده و در خدمت منافع مردم خود باشند». 

وی با بیان اینکه امنیت در منطقه برای همه است، نه برای یک کشور، خطاب به اردوغان گفت: «شما نمی‌توانید امنیت خودتان را تامین کرده و دیگر کشورها را فراموش کنید. بسیار مهم است که کشورهای منطقه، امنیت مشترک را به‌دست بیاورند و اجازه ندهند هیچ گروه تروریستی آن امنیت را تضعیف کند».

صالح همچنین گفت که با اردوغان درباره بحران سوریه، لزوم پایان دادن هرچه سریعتر به آن و بازگشت آوارگان سوری به کشور خود صحبت کرده است.

رئیس‌جمهور جدید عراق صبح امروز در راس هیات بلند‌مرتبه‌ای برای گفت‌وگو با مقامات ترکیه، وارد آنکارا شده و مورد استقبال اردوغان قرار گرفته بود.

 

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین