کانال مالی را در 2019 هم کش می‌دهیم!

گروه جهان الف،   3971013088 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

دوباره مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نخستین روز سال جدید میلادی، مدعی شده که اتحادیه اروپا همچنان به توافق با ایران پایبند است بدون اینکه معنای دقیق این پایبندی را روشن کند و زمان راه‌اندازی مکانیسم مالی وعده داده شده برای تسهیل تبادلات مالی با ایران را مشخص کند.

به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که اروپایی‌ها امیدوارند همانطور که تقریباً تمام سال گذشته میلادی دولت ایران را به ماندن در گوشه رینگ راضی نگه داشته‌اند، طبق همین رویه ماه‌ها و حتی سال‌های بعدی هم نقشی جز زبان‌بازی و وعده‌پردازی و معطل کردن ایران به نفع امریکا نداشته باشند و اصلاً و اساساً از نوکر می‌توان انتظاری جز اجرای منویات ارباب داشت؟!
فدریکا موگرینی که امسال (۲۰۱۹) به عنوان مسئول ارشد سیاست خارجی اروپا به کار خود در این سمت پایان می‌دهد، درگفت‌وگویی با پایگاه اینترنتی خبری «لایو مینت»، در پاسخ به این سوال که چقدر به اجرایی شدن ساز و کار مالی مختص ایران و اروپا امیدوار هستید، گفت‌: اتحادیه اروپا ۲۸ عضو دارد که همگی آن‌ها با همکاری جامعه بین‌الملل تلاش می‌کنند تا توافق هسته‌ای ایران حفظ شود. اساس کار ما، ۱۳ گزارش پی‌درپی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که در همه آن‌ها بر پایبند بودن ایران به همه تعهداتش تاکید شده است. تلاش ما حفظ این توافقنامه در سال جدید است. ما این کار را به علت تامین امنیت جمعی خود انجام می‌دهیم.»
 
موگرینی همچنین با بیان اینکه «نمی‌خواهیم ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد و توافقی که ما در سال ۲۰۱۵ آن امضا کردیم، دقیقاً در همین راستا است» نشان داد اروپایی‌ها در بدبینی به تهران هیچ فرقی با امریکایی‌ها ندارند. وی در توجیه این بدبینی گفت: این را می‌گویم که به برخی از شایعه‌ها پایان دهم. درسالی که گذشت بار‌ها شنیده‌ام که هدف اروپا از ادامه پایبندی بر توافق با ایران، صرفاً ملاحظات اقتصادی و تجاری با این کشور است. خیر به هیچ عنوان اینگونه نیست. ما به این دلیل به توافق با ایران ادامه می‌دهیم که این توافقنامه از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری می‌کند. ما می‌خواهیم مانع از بروز یک بحران امنیت در منطقه بحران‌زده خاورمیانه شویم.»
 
مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: البته بخشی از این هدف، مستلزم این است که شرکت‌های ما با شرکت‌های ایرانی بتوانند رابطه اقتصادی و تجاری داشته باشند. ما برای حصول این هدف همواره تلاش‌های زیادی را انجام داده‌ایم و اکنون نیز این تلاش‌ها ادامه دارد. ما تلاش می‌کنیم به تجار اروپایی ابزار‌هایی بدهیم که از آن‌ها در برابر تحریم‌ها و تهدید‌های امریکا محافظت کند و آن‌ها برای مبادله تجاری با ایران گام بردارند.
 
موگرینی همچنین برای باورپذیر کردن ژست استقلال اروپا در برابر امریکا گفت: البته این موضوع بحث‌های زیادی را درباره حاکمیت و استقلال اروپا مطرح کرده است. ما اروپایی‌ها به هیچ عنوان نمی‌توانیم بپذیریم که یک قدرت خارجی حتی اگر نزدیک‌ترین دوست و متحد ما باشد، برای ما تعیین تکلیف کند و بگوید با چه کشوری کار کنیم و با چه کشوری کار نکنیم. این اساسی‌ترین حق ما است و نه تنها اروپا، بلکه هیچ کشوری در جهان نمی‌پذیرد که یک کشور خارجی برای آن‌ها تعیین تکلیف کند.

اتحادیه اروپا از چند ماه پیش اعلام کرده برای مقابله با تحریم‌های امریکا علیه ایران، قصد دارد یک «کانال ویژه» (SPV) برای پرداخت مالی ایجاد کند که امکان ادامه همکاری اقتصادی با ایران را فراهم کند. ولی اروپایی‌ها هنوز نتوانسته‌اند این وعده را عملی کنند. موگرینی پیش از اجرای دور دوم تحریم‌های امریکا اعلام کرده بود که مکانیسم مذکور قبل از اجرایی شدن تحریم‌های امریکا در ۱۳ آبان عملی می‌شود. پس از این بدعهدی آشکار رسانه‌های غربی از راه‌اندازی این سازو کار تا پیش از پایان سال میلادی جدید خبر می‌دادند که آن نیز عملی نشد و مدتی است که اساساً هیچ سخنی در مورد زمان راه‌اندازی این مکانیسم حتی در رسانه‌ها هم به گوش نمی‌رسد چیزی که نشان می‌دهد اروپا بیش از آنکه بنا بر ادعایش از ترس فاش شدن ابعاد فنی کار در برابر امریکا در حال پنهان کاری است، عملاً در هماهنگی با امریکا در حال کش دادن این وضعیت تعلیق است تا هم ایران را در برجام نگه داشته باشد و هم تحریم‌ها چنان شدت بگیرد که به زعم خودشان ایران در وضعیت ضعف تن به مذاکرات و امتیازدهی در حوزه موشکی و منطقه‌ای بدهد.

خروج ترامپ و اسرائیل از زمین!
«محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران در واکنش به تصمیم رئیس‌جمهور امریکا و رژیم صهیونیستی برای خروج از «سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد» (یونسکو) ضمن اشاره به توافقاتی که تاکنون دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور امریکا از آن‌ها خارج شده، نوشت: «بعد از برجام، توافق نفتا، پیمان ترنس-پاسیفیک (TPP)، معاهده جوی [پاریس]و... رژیم ترامپ- همراه با رژیم اسرائیل- امروز رسماً از یونسکو خارج شدند. چیزی مانده که دولت ترامپ و رژیم دست‌نشانده‌اش از آن شوند؟ شاید کلاً سیاره زمین!»
ایالات متحده امریکا و رژیم صهیونیستی روز سه شنبه (۱ژانویه ۲۰۱۹) با متهم کردن سازمان یونسکو به رویکرد‌های ضداسرائیلی رسماً از این نهاد بین‌المللی خارج شدند.
 
ایالات متحده گفته بود برای اینکه در یونسکو باقی بماند، خواستار «تغییرات بنیادین» در این سازمان، مخصوصاً برنامه «میراث جهانی» آن است که بعضاً اماکن مقدس در اراضی اشغالی را برخلاف خواسته و فشار‌های صهیونیست‌ها، میراث اسلامی و فلسطینی نامیده است.
منبع: روزنامه جوان

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۰۷۰۹۲۰۹:۰۰:۳۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
این وعده ها برای کشیده شدن ملت تا انتخابات 1400 برای اصلاحی ها مفید است. انها برای پیروزی در انتخابات نیاز به حمایت کدخدا و دوستان کدخدا در اروپا دارند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین