تجمع جمعی از دانشجویان و مردم در مقابل سازمان خصوصی سازی در اعتراض به واگذاری‌ها/ دستگاه قضایی ورود کند+ عکس و فیلم

گروه اقتصادی الف،   3971012108 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

جمعی از دانشجویان، کارگران و طلاب صبح امروز مقابل سازمان خصوصی سازی در حمایت از کارگران هفت تپه، فولاد ملی، هپکو، آذرآب و ماشین سازی تبریز تجمع کردند و از دستگاه قضایی خواستند واگذاری‌‌ شرکت‌ها را بررسی و پوری حسینی را ممنوع الخروج کنند.

به گزارش الف، جمعی از دانشجویان، طلاب و مردم در همبستگی با کارگران هفت‌تپه، فولاد ملی، هپکو، آذر آب، ماشین‌سازی تبریز، کشت و صنعت دشت‌مغان و… امروز مقابل سازمان خصوصی‌سازی تجمع کردند؛ اعتراض مردم به خصوصی‌سازی و همبستگی با کارگران و نحوه خصوصی‌سازی است و خواستار توقف واگذاری‌ها هستند.

حاضرین در این تجمع که به همت اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی و با عنوان «خصوصی سازی افسار گسیخته را متوقف کنید» برگزار شد نسبت به روند غیر شفاف خصوصی‌سازی‌ در کشور هم اعتراض کردند.

دانشجویان، طلاب و کارگران شرکت‌کننده در این تجمع دست‌نوشته‌هایی را به‌همراه دارند که روی آنها شعارهایی همچون «خصوصی‌سازی رانتی عامل بیکاری»، « خصوصی‌سازی غیرشفاف را متوقف کنید» نوشته شده است. تجمع‌کنندگان با سردادن شعارهایی از مسئولان خواستار توقف خصوصی‌سازی افسارگسیخته و استعفای رئیس سازمان خصوصی‌سازی شدند. همچنین از دستگاه قضایی خواستند رئیس سازمان خصوصی‌سازی ممنوع‌الخروج شود.

  • بیشتر بخوانید:

آقای پوری حسینی؛ چرا سازمان خصوصی سازی شفاف سازی نمی‌کند!

مجتمع صنعتی گوشت اردبیل مصداق «خودمانی سازی شده‌های » انکار شده

ورود دستگاه قضایی به پرونده‌های خصوصی‌سازی

نامه احمد توکلی به وزیر اقتصاد: رئیس فعلی سازمان خصوصی سازی را عزل کنید

محمدحسین صبوری دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی و جمعی از دانشجویان و طلاب انقلابی در حمایت از کارگران با لباس کارگری در بین معترضین حاضر شدند.

احمد توکلی رئیس هیئت مدیره «دیده‌بان شفافیت و عدالت» و احمد علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز هم در تجمع امروز در برابر سازمان خصوصی‌سازی در اعتراض به واگذاری‌های این سازمان در سال‌های اخیر حضور یافتند و خواستار برخورد مراجع قضایی با "پوری‌حسینی" رئیس سازمان خصوصی‌سازی شدند و سخنانی را درباره روند خصوصی‌سازی در کشور مطرح کردند.

علیرضابیگی نماینده تبریز گفت: باید دید پشت این همه خصوصی‌‌سازی‌های رانتی چه کسانی هستند و همه باید محاکمه شوند. ما در مجلس تا انتها پیگیر شفافیت هستیم.

لازم به ذکر است که  این تجمع در پی فراخوانی که در روزهای گذشته در فضای مجازی درج شده بود صورت گرفت که در بخشی از این فراخوان آمده است: با توجه به اینکه در شرایط حساسی هستیم که دولت علیرغم فساد و تخلف گسترده در واگذاری ها و خصوصی سازی قبلی اراده جدی تری برای ادامه این فرایند اشتباه دارد پس لازم است در یک حرکت گسترده تر و رسانه ای تر اعتراض خودمان را به گوش حاکمیت و مردم برسانیم.

عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران هم شب گذشته در ارتباط زنده با رادیو تهران در پاسخ به این پرسش که آقای پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی، یک شرکت را خصوصی کرده و خریداری کرده است؟ گفت: درباره این موضوع دستگاه قضایی به زودی ورود می‌کند. خصوصی‌سازی یک قانونی دارد که البته نمایندگان مجلس نیز به آن واکنش نشان داده‌اند و به زودی این موضوعات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

لزوم شفافیت در واگذاری‌ها

محمد صادق شهبازی از دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی هم طی سخنانی در جمع تجمع‌کنندگان ضمن انتقاد از عدم شفافیت در خصوصی‌سازی‌ها گفت: چرا در نیشکر هفت تپه کار را به کننده نداده‌اند؟ چرا شفافیتی در این حوزه وجود ندارد؟ چرا اینکه کارگر اخراج نشود در قرارداد واگذاری‌ها درج نشده است.

وی گفت: مطمئنا در جاهای دیگر هم که خصوصی‌سازی با این روند صورت گرفته مشکلاتی ایجاد خواهد شد. یک عده می‌خواهند ماجرای بلوای اقتصادی در روسیه را در ایران تکرار کنند.

شهبازی تصریح کرد: ما از اظهارات رئیس‌جمهور در زمان ارائه بودجه خیلی نگران هستیم. آیا قرار است برای اینکه دولت درآمدی به دست بیاورد چوب حراج به کارخانه‌ها و شرکت‌های دیگر زده شود؟ در کارخانه‌های باید در روند خصوصی‌سازی کارآیی ایجاد شود نه اینکه همه کارگران را به معترض تبدیل کند.

وی با بیان اینکه ما مخالف خصوصی‌سازی درست نیستیم، گفت: کما اینکه می بینیم در بحث شرکت مبپنا این روند به درستی صورت گرفته است.ترمز این خصوصی‌سازی‌های رانتی باید کشیده شود و ادامه خصوصی‌سازی‌ها با نظارت و شفافیت صورت بگیرد. 

شهبازی تاکید کرد: باید مشخص شود این شرکت‌ها به چه کسانی واگذار می‌شود و اگر هم بعد از واگذاری دیدید توانایی ندارند شرکت‌ها را پس بگیریم.چرا تضمین ها را به سرمایه گذار داخلی نمی‌دهید تا مردم انگیزه داشته باشند بمانند؟ اصل حرف ما اینست که «نظارت» ترمز کارهای خلاف را خواهد کشید در حوزه های دیگر می‌بینیم که آقایان به جای پاسخگویی استعفا می‌دهند! شما باید در دادگاه حاضر شوید و پاسخگوی مشکلات به وجود آورده باشید!

* می‌خواستند بیمارستان را با ورشکستگی ساختگی به نصف قیمت واقعی خریداری کنند!

یکی از کارمندان بیمارستان امام خمینی کرج نیز در تجمع امروز سخنانی افزود: :یک سری از نماینده های ما که می توانستند از طریق لایحه دوفوریتی اصلاح تعرفه در مجلس، تعرفه بیمارستان را برگردانند، هیچ قدم مثبتی برنداشتند!

وی ادامه داد: می‌خواستند بیمارستانی که یک زمانی سوددهی داشت، توسط سازمانی که کارشان بیمارستان داری نیست و از طریق افرادی که آنجا بودند، با ورشکستگی ساختگی و طی سه بار مزایده به ثمن بخس خریداری کنند!

* باید در مقابل روند خصوصی سازی ایستادگی، مطالبه و مبارزه کنیم

احمد توکلی رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت هم طی سخنانی در این تجمع گفت: ما با اینکه که کارگران تحقیر شوند، مخالفیم، اگر آن‌ها می‌توانند باید خودشان سهام کارخانجات را بخرند و آن‌ها را اداره کنند. وقتی که مردم می‌توانند بهتر کار را اداره کنند چرا باید اموال دولت را به کسان دیگری بفروشند.

وی تصریح کرد: باید در مقابل روند خصوصی سازی ایستادگی، مطالبه و مبارزه کنیم، ما بخیل نیستیم که صنایع و کارخانجات به مردم واگذار شوند و خیر آن را ببرند.

توکلی افزود: تیمی تشکیل شده که مسئول آن آقای امیرآبادی نماینده مجلس است این تیم به دنبال بررسی مسائل خصوصی سازی در سال‌های اخیر است و گزارش‌های آن در مجلس ارائه می‌شود. 

وی افزود: ما درسازمان دیده بان شفافیت و عدالت علیه پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی سازی کشور و خریدار کارخانه آلومینیوم المهدی هرمزگان اعلام جرم کرده‌ایم.

 رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت ادامه داد: کسی که دشت مغان را خریداری کرده گردش مالیاتی سه میلیون تومان بوده با این وجود آیا این فرد اهلیت دارد که یک کارخانه چند هزار میلیاردی را خریداری کند در هر حال یا مالیات او بیشتر بوده و نداده و یا همین میزان بوده است پس حق ندارد صنعت به این بزرگی را بخرد. 

وی افزود: بنده به عنوان یک سیاستمدار همراه مردم و جوانانی هستم که به خصوصی سازی معترضند. معتقدم این اعتراضات نتیجه خواهند داشت. بنده در قانون خصوصی سازی ماده‌ای را پیشنهاد کردم که براساس آن خریداران حق نداشته باشند به مدت پنج سال تعداد کارگران کارخانه را کم کنند با این وجود این پیشنهاد در مجلس رای آورد، ولی شورای نگهبان آن را خلاف قانون اساسی دانست. 

وی گفت: من در این رابطه با مرحوم هاشمی رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز رایزنی کردم و ایشان نیز از این پیشنهاد حمایت کردند.

* برکناری و محاکمه مسئولان متخلف سازمان خصوصی سازی را دنبال می‌کنیم

دانشجویان، طلاب و کارگران شرکت کننده در این تجمع با قرائت بیانیه‌ای به تجمع خود پایان دادند.

در این بیانیه آمده است:

« از آنجا که چند ماهی است صدای اعتراضات کارگری در اقصی نقاط کشور به گوش می رسید، جمعی از دانشجویان و فعالان اجتماعی تلاش داشتند تا از نزدیک با مشکلات و دغدغه های این کارگران آشنا شوند.
با جمع آوری اطلاعات مختلف از بنگاه های تولیدی، جلسات و نشست های کارشناسی در دانشگاه های کشور با حضور کارشناسان اقتصادی و اجتماعی برگزار شد.

مهمترین خروجی این نشست ها اذعان متحد کارشناسان به فساد اداری و اقتصادی ناشی از عدم شفافیت در واگذاری ها بوده است. از سوی دیگر مطالبه این تشکل ها از مسئولان سازمان خصوصی سازی و وزارت اقتصاد برای شفاف کردن روند واگذاری ها بی نتیجه ماند.

از همین رو جنبش عدالتخواه دانشجویی در ادامه روند مطالبه گری خود، دعوت نامه ای را به رئیس سازمان خصوصی سازی ارسال و درخواست پاسخگویی در دانشگاه تهران را داشت.

لیکن با توجه به عزم راسخ ریاست آن سازمان بر عدم پاسخدهی نسبت به عملکرد خسران بار اخیر، تصمیم بر آن شد تا در کنار اصناف اجتماعی چون کارگران، دانشجویان و مردم، روز ۴ شنبه در تجمعی جلوی درب سازمان خصوصی سازی، با اعلام اعتراض نسبت به وضع موجود واگذاری ها این سازمان را به پای میز پاس‌خدهی وادار سازیم.

لازم به تذکر است، دانشجویان عدالتخواه در این تجمع مطالبات زیر را دنبال خواهند کرد:

1- برکناری و محاکمه مسئولان سازمان خصوصی سازی که در روند واگذاری ها دچار  تخلفات اداری و اقتصادی شده اند.

2- شفاف سازی قراردادهای بنگاه های واگذاری شده و بازگشت بنگاه هایی که در فرایندهای رانتی و غیرقانونی و غیر شفاف به دولت واگذار شده اند.

3- اجرای تمام و کمال اصول سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی با تاکید بر «مشارکت تعاونی ها» و «تامین حقوق کارگران»

4- برخورد جدی قوه قضاییه با سرمنشا اتفاقات یعنی مسئولان متخلف دولتی و خریداران نا اهل 

5- هیات نظارت بر سیاست های کلی نظام به بررسی نحوه اجرای سیاست های اصل ۴۴ پرداخته و به رفع نواقص و ایرادات این سیاست ها اقدام فرمایند و زمینه مشارکت کارگران در مالکیت و مدیریت بنگاه های واگذار  شده را فراهم آورد.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۰۴۴۲۴۱۴:۲۲:۱۵ ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
امثال خانم ابتکار و مولارودی مامورند با بحث ورود زنان به ورزشگاه و لغو کنسرت در مشهد و امثالهم ، حواس ها رو از این موضوعات پرت کنند..
ناشناس۷۰۴۵۳۵۱۵:۱۷:۰۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
ولی ما حواسمون پرت نمی شه
mostafa.kamali95@yahoo.com۷۰۴۹۸۸۱۹:۵۸:۳۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
ما از اقای سید میر علی اشرف عبدالله پوری حسینی می خواهیم صریحا و شفاف نحوه واگذاری ها را در سایت سازمان شفاف سازی و در یک برنامه زنده تلویزیونی در مقابل جنبش عدالت خواه دانشجویی به مناظره و پایخگویی بپردازند
ناشناس۷۰۵۲۰۹۲۲:۵۹:۵۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
ریس و عوامل خصوصی سازی های مسله دار باید محاکمه شوند
سعید۷۰۵۲۷۱۰۰:۳۸:۴۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
اینها بزن سوالاتشان رو از کسی بپر سن که در دهه ۸۰ همش میگفت اصل ۴۴ باید اجرایی بشه
رضا۷۰۴۴۲۶۱۴:۲۵:۰۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
بسیاری از شرکت های واگزار شده شرکت های ورشکسته ای هستند که تکنولوژی تولید در انها متعلق به عهد دقیانوس است،چند برابر نیاز نیرو دارند و کیفیت نیروهایشان هم نازل است.خریدار باید ماشین الات را به سطل زباله بریزد و بسیاری از نیروها را هم تعدیل و جایگزین کند پس منافع زیادی از بین می رود و مقاومت عجیب نیست.
تن۷۰۵۰۳۰۲۰:۳۱:۱۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
کسی مجبورشون نکرده بخرن
ناشناس۷۰۵۱۱۲۲۱:۵۰:۴۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
زمینها و دارایی و ... که بیشتر از قیمت کارشناسی میارزد
ناشناس۷۰۴۴۳۹۱۴:۳۰:۳۰ ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
حرکت قشنگی بود متشکریم
مطالبه گر انقلابي۷۰۴۴۷۷۱۴:۵۲:۲۵ ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
تجمعی که برای خدا می باشد زیرا روحیه ، روحیه مطالبه گری و عدالت خواهی و مردم سالاری دینی است .آفرین بر شما ----- امام زمان همچنین یارانی می خواهد . امیدوارم که نیت ها هم خالص باشد .
ناشناس۷۰۴۴۹۱۱۵:۰۱:۰۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
به من مردم چه ربطی داره که سازمان خصوصی سازی مثلا آلمینیوم المهدی رو چند و به کی فروخته 2 زارش توی جیب من میره ؟
ناشناس۷۰۴۵۸۳۱۵:۳۹:۰۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
خب دادن به یکی نصف قیمت و یارو با هیچی صاحب میلیاردها تومان شده و در عوض کارگران حقوق نگرفتن الان همین مدیر هفته فرار کرده رفته و... سرچ کن
ناشناس۷۰۴۴۹۶۱۵:۰۲:۳۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
ایول آقای توکلی
ناشناس۷۰۴۵۱۴۱۵:۱۱:۱۵ ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
درود بر توکلی.......................
حسن۷۰۴۵۲۰۱۵:۱۳:۱۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
خدا کنه به نتیجه برسه.من ۳۵ سالمه با اینکه حدود ۸ سال دارم کار میکنم خدا شاهده یه دوچرخه نتونستم بخرم و دخل و خرجم نمیخونه اونوقت دو جوون ۲۸ و ۳۱ ساله میان شرکت نیشکر هفت تپه رو با اون عظمت میخرن!واقعا مملکت دست چه کسانی افتاده؟
ناشناس۷۰۴۵۲۵۱۵:۱۳:۵۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
آش را با جاش بردند دستگاه قضایی لطفا"ورود نماید.
ناشناس۷۰۴۵۳۶۱۵:۱۷:۱۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
فقط اینها نیست به مجموعه های واگذار شده وزارت نفت شامل پالایشگاههای گازی ونفتی و پتروشیمی ها هم سری بزنید
ناشناس۷۰۴۶۴۰۱۶:۱۴:۱۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
ای کاش اینها از ۱۰ سال پیش هشیار می شدن و تجمع می کردن همان زمانی که مخابرات را با یک قیمت بسیار پایین و ان هم اقساط به دیگران واگذار کردن ای کاش مطالبه گری های خودجوش مان جنبه سیاسی نداشت و از ابتدای انقلاب تا حال را بررسی می کردیم که چه کسانی خورده اند و برده اند .
ناشناس۷۰۴۹۸۱۱۹:۵۳:۵۰ ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
این شرکتها به ثمن بخس و اقساط در قبال چکهای بلاوصول به افرادی خاص واگذار و بعد از مدتی اموال دارایی ها شرکت چپاول میشود و در نهایت ورشکستگی به تقلب در انتظار شرکت
ناشناس۷۰۵۲۱۱۲۳:۰۰:۲۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
خصوصی سازی در ایران جواب نمی‌دهد متاسفانه خیانتی که این دولت داره میکنه توتاریخ بی نظیره
ناشناس۷۰۵۳۸۲۰۸:۱۲:۳۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
آقای توکلی و تیمشان جرات ورود به خصوصی سازی خصولتی ها رو هم دارند یا نه ؟؟ مخابرات و پتروشیمی ها که سود ده هستند و بودند به قیمت واقعی و با شرایط برابر فروخته شدند ؟؟
ناشناس۷۰۵۵۷۲۱۰:۳۶:۵۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
آلومینیوم اراک را هم به لیست ها اضافه کنید....
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

آخرین عناوین