از اعتراض کارگران تا جنجال‌های انقلاب جنسی در جشنواره عمار

گروه فرهنگی الف،   3971012077

مستندهای مختلفی در دومین روز از جشنواره مردمی فیلم عمار اکران شد.

از اعتراض کارگران تا جنجال‌های انقلاب جنسی در جشنواره عمار

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، دومین روز از جشنواره مردمی فیلم عمار همراه با اکران مستندهای مختلف برگزار شد. هم‌چنین نشست نقد و بررسی «یک روز، یک تجربه» با حضور سید محمدعلی صدری‌نیا، کارگردان مستند «قائم مقام» برگزار شد و حسن عباسی نیز مهمان ویژه روز دوم بود. او در نشستی با موضوع «آینده‌شناسی در سینما» سخنرانی نمود. 

در روز دوم جشنواره، مستندهای خوبی نظیر «معجزه انقلاب»، «بهای خون»، «یک انتخابات طنزیم شده»، «نان گزیده‌ها»،« مرد نفتی»، «ترینیتی»، «جلیل و خلیل»، «زمین می‌لرزد»، «انقلاب جنسی 2»، «رویای روهینگیا»، «یوما» و ... اکران شد. هم‌چنین فیلم داستانی «فروشنده 2» به کارگردانی علیرضا بوالی مورد استقبال قرار گرفت. در این گزارش، تعدادی از آثار اکران شده در این روز را مرور می‌کنیم. 

معجزه انقلاب، شهید محسن حججی است

یکی از مستندهای خوب و خوش‌ساخت روز دوم جشنواره، مستند «معجزه انقلاب» به کارگردانی سید حسین موسوی بود. این کارگردان که با 4 اثر، در جشنواره حضور یافته و از این منظر رکوردار است، اولین اکران خود را در روز دوم تجربه کرد. مستندی که با استقبال خوبی روبه‌رو بود و علیرغم زمان بالای آن، مخاطب را رضی از سالن خارج کرد.

مستند «معجزه انقلاب» روایتی کامل و جامع از زندگی شهید محسن حججی است. این مستند بلند، از دوران کودکی شهید آغاز شده و تا اتفاقات بعد از شهادت او را براساس خاطرات خانواده‌اش، هم‌رزمان و دوستان آن شهید روایت می‌کند که از این جهت، مستند پرتره‌ای کامل به شمار می‌رود. داستان این فیلم براساس یک سوال اساسی شکل می‌گیرد و آن هم این است که چه اتفاقی می‌افتد که یک نفر تا این اندازه مقرب شده و محبوب همگان قرار می‌گیرد؟ هم‌چنین مستندساز قصد دارد تا به یک شبهه نیز پاسخ دهد و آن هم این است که شهادت آن شهید بزرگوار یک سناریوی از پیش تعیین شده نبوده است.

روایت یک سنت قدیمی در بستر ترس و اضطراب؛ به جای قصاص، با دختری ندیده از خانواده قاتل ازدواج کنید!

مستند «بهای خون» به کارگردانی مرجان خسروی، دومین مستند خوب روز دوم جشنواره بود که همراه با ترس و امید تماشاگران اکران شد. «خون‌بس» یک سنت قدیمی در مناطق لرنشین کشور است که بر اساس آن اگر میان دو قوم، قتلی اتفاق بیفتد، به جای پرداخت دیه، دختری را از خانواده قاتل به خانواده مقتول می‌دهند تا صلح و آرامش برقرار شود. البته کارگردان این مستند به این مساله نپرداخته است بلکه وارد جریانی پیجیده شده که ترس و امید را به همراه دارد.

خانم‌ و آقای ظفری سال‌ها پیش به واسطه سنت قدیمی خون‌بس، به عقد یکدیگر درآمده و زندگی مشترک خود را آغاز می‌کنند. ماحصل این ازدواج دو فرزند است که هر دو به بیماری تالاسمی مبتلا شده‌اند. تنها یک راه‌حل برای درمان این دو کودک وجود دارد و آن هم پیوند مغز استخوان از یک فرزند سالم به این دو نفر است. به همین دلیل خانواده ظفری به دنبال فرزند‌ جدیدی است که به تالاسمی مبتلا نباشد. حال خانم ظفری باردار است و همه خانواده با ترس و امید به این ماجرا نگاه می‌کنند چرا که اگر فرزند سوم سالم باشد، دو فرزند دیگر نیز نجات می‌یابند و اگر او هم مبتلا به تالاسمی باشد، مشکلی دیگر به مشکلات خانواده افزوده خواهد شد.

طنزپردازان کشور از «یک انتخابات طنزیم شده» می‌گویند

فیلم طنز و جالب روز دوم جشنواره، مستند «یک انتخابات طنزیم شده» به کارگردانی حجت‌الله عدالت‌پناه بود. این مستند که با واکنش‌های مختلفی در سالن همراه بود، خنده را بر لبان مخاطبان قرار داد. این مستند، نگاهی طنز‌آلود به انتخابات سال 96 دارد و رفتار کاندیدها را از جنبه‌های مختلف مورد نقد قرار داده است. در این فیلم 60 دقیقه‌ای، رویدادهای انتخاباتی سال گذشته و بی‌اخلاقی‌های کاندیدا از دید طنزپردازانی نظیر ناصر فیض، محمدرضا شهبازی، سعید بیابانکی، مازیار بیژنی،‌ مسعود مرعشی و ... روایت می‌شود. رویکرد طنز این فیلم در کنار نگاه نقادانه اش به انتخابات سال 96، واکنش‌های متفاوتی را در بین مردم داشت اما با این حال، اکثر واکنش‌ها یک لبخند تلخ بود.

اعتراض کارگری در جشنواره عمار؛ لطفا نان ما را آجر نکنید

مستند نان گزیده‌ها، یکی از مستندهای دردناک کارگری است که در روز دوم جشنواره و در آخرین سانس به نمایش درآمد. این مستند که به کارگردانی محمدرضا حاج محمد حسینی تولید شده است، در ماه‌های اخیر اکران‌های زیادی را تجربه کرد و سر و صدای زیادی پیرامون آن بلند شد. این فیلم در ابتدا در اراک لغو رونمایی شد و سپس در دقایق پایانی در دانشگاه تهران رونمایی و اکران شد.

این روزها، وضعیت کارخانه هپکو اراک که یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های کشور است اصلا خوب نیست و اعتراضات کارگری زیادی در آن شکل گرفته است. مستند «نان گزیده‌ها» اولین مستندی است که در داخل کشور با موضوع اعتراضات کارگری کارخانه «هپکو» تولید شده است و اعتراضات کارگران آن را به تصویر کشیده است. به گفته کارگردان این اثر، ساخت این مستند، سختی‌های بسیار زیادی را داشته است و بارها تجهیزات او به وسیله افراد مختلف توقیف شده است.

مسابقه بزرگ ورزشی در انتظار «جلیل و خلیل»

بدون شک مستند «خلیل و جلیل» یکی از مستند هیجان‌انگیز جشنواره است. این مستند، داستان زندگی ورزشی دو جوان روستایی است که رویاهای بزرگ در سر دارند. آنان علیرغم تمام محدودیت‌ها، ورزش قهرمانی را انتخاب کرده‌اند و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند. تمام تلاش آنان برای کسب رتبه‌ای درخور در مسابقات آسیایی صحرانوردی است اما مشکلات باعث می‌شود که در این مسیر نتوانند موفق شوند. حالا آنان یک رویای بزرگ‌تر در ذهن دارند و برای موفقیت در آن، تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند.  

جنجال «انقلاب جنسی» در جشنواره عمار

یکی از مستندهای سانس پایانی روز دوم جشنواره، مستند جنجالی انقلاب جنسی به کارگردانی حسین شمقدری بود. این مستند که تاکنون اکران‌های زیادی را در دانشگاه‌ها تجربه کرده است، به جشنواره عمار آمده تا روایتگر انقلاب جنسی ایران و غرب باشد. انقلاب جنسی، داستانی متفاوت از موضوع پرچالش روز کشور یعنی مسائل جنسی است. حسین شمقدری با سفر به اروپا، پنجره جدیدی از این مساله را باز کرده و تلاش می‌کند تا پژوهشی جدید از این مساله را ارائه بدهد. سوالات صریح کارگردان و پاسخ‌های بی‌پرده مصاحبه‌شوندگان در مورد شخصی‌ترین مسائل جنسی، از نکات جالب توجه این مستند 50 دقیقه‌ای است که شاید لازم باشد از ورود کودکان خردسال برای دیدن این مستند جلوگیری شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین