در پادگان‌های ارتش آمریکا در حومه منبج چه می‌گذرد؟

گروه جهان الف،   3971012075

آمریکا که در عملیات سیطره قسد بر منبج نقش حیاتی داشت؛ در این منطقه سه پادگان نظامی دایر کرده است. در جریان فتح منبج ، آمریکا با داعش بر سر خروج تروریست‌های باقیمانده از شهر در پوشش ماشین‌های غیرنظامی و حرکت آنان به سمت الباب توافق کرد.

در پادگان‌های ارتش آمریکا در حومه منبج چه می‌گذرد؟

تسنیم نوشت: هنوز بسیاری از خود می‌پرسند ماجرای توییت  اخیر ترامپ چه بوده است؟ واقعا آمریکا از سوریه به صورت تدریجی عقب‌نشینی می‌کند یا ترامپ در برابر نئوکان‌ها عقب‌نشینی می‌کند؟ به نظر می‌رسد پاسخ را باید در «منبج» جست و جو کرد!

در پی جدی شدن موضوع خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، «سیطره بر منبج» به مهم‌ترین آوردگاه رقابت میان نظام سوریه و معارضین تبدیل شد.

برای توضیح این نقش، باید ابتدا به دو مساله «حجم حضور نظامیان آمریکایی در منبج» و «اختلاف میان مسئولین پرونده سوریه و سران کاخ سفید بر سر منبج» بپردازیم. در قسمت نخست این گزارش، پادگان‌های ارتش آمریکا در حومه منبج را همراه با نقشه فهرست کرده‌ایم.

سه پادگان در شمال، شمال غربی و غرب منبج

آمریکا که در عملیات سیطره قسد بر منبج نقش حیاتی داشت؛ در این منطقه سه پادگان نظامی دایر کرده است. در جریان فتح منبج توسط قسد، آمریکا با داعش بر سر خروج تروریست‌های باقیمانده از شهر در پوشش ماشین‌های غیرنظامی و حرکت آنان به سمت الباب توافق کرد تا بتواند منبج را با تلفات کم‌تری تصرف کند. به همین جهت، از همان روزهای نخست، مهم‌ترین نگرانی آمریکا در این منطقه، هجوم‌های احتمالی داعش بود که پیش بینی می‌شد از طرف شهر الباب (در غرب منبج و در مسیر حلب) یا از شهر جرابلس (شمال منبج) به آن حمله کنند. در همین راستا، پنتاگون سه پادگان نظامی را در این منطقه دایر کرد.

1. پادگان السعیدیه

مهم‌ترین پادگان نظامی آمریکا در فاصله پنج کیلومتری غرب شهر منبج واقع شده و به نوعی مسئولیت تامین امنیت شهر را بر عهده دارد. این پادگان مجهز که در کنار دانشگاه اتحاد واقع شده است، «السعیدیه» نام دارد که برگرفته از نام روستایی در فاصله کم‌تر از دو کیلومتری شمال غربی پادگان می‌باشد.

حجم نظامیان آمریکایی حاضر در این پادگان را به سختی می‌توان تخمین زد؛ اما برخی گزارش‌ها از حضور حدود 500 تا هزار نظامی در این پادگان خبر می‌دهند که اهمیت این پادگان را در معادلات فرماندهان اصلی پنتاگون در حوزه سوریه نشان می‌دهد.

2. پادگان العسیلیه

دومین پادگان بزرگ آمریکا در این منطقه، پادگان «العسیلیه» نام دارد که در شمال روستای عسلیه و جنوب شهرک الجاموسیه واقع شده است. این پادگان در مسیر میان منبج و شهر مرزی «الراعی» قرار دارد و کارکرد آن بیش‌تر آموزشی می‌باشد! روستای العسیلیه با جمعیتی نزدیک به یک‌هزار نفر، از روستاهای کردنشین منطقه منبج می‌باشد و هم‌اکنون یک پادگان آموزشی شبه‌نظامیان ypg در شمال این روستا و در فاصله چند صد متری پادگان العسیلیه وجود دارد.

https://muraselon.com/wp-content/uploads/2018/04/52366-750x363.pngاز معدود تصاویر منتشره و مستند در مورد پادگان آمریکایی العسیلیه

از العسیلیه تصاویر بسیار محدودی منتشر شده و همین نکته نشان می‌دهد از منظر امنیتی اهمیت بسیار بالایی برای قسد و آمریکا دارد. فاصله العسیلیه تا قلمرو درع الفرات کم‌تر از 5 کیلومتر می‌باشد و برخی کارشناسان اعتقاد دارند پیشرفته‌ترین تجهیزات جاسوسی و رصد آمریکا در این پادگان قرار دارد. همچنین تصاویر و شواهد نشان می‌دهد در پادگان آموزشی ypg، آموزش‌های پیشرفته زرهی به شبه نظامیان کرد داده می‌شود.

3. پادگان عون الدادات

سومین پادگان بزرگ آمریکا در منبج، پادگان «عون الدادات» می‌باشد که به نوعی هم‌مرز با قلمرو درع الفرات بوده و در حاشیه جنوبی رودخانه ساجور واقع شده است. سواحل شمالی این رودخانه در سیطره ارتش ترکیه و مزدوران آن در ارتش آزاد سوریه بوده و جزء قلمرو درع الفرات محسوب می‌شود.

اردوی مزدوران درع الفرات در بخش شمالی روستای مقسومه

این پادگان در میان دو روستای «الدادات» (عرب‌نشین) و «بوزکیج» (ترکمان‌نشین) جنوب رود ساروج واقع شده و درست در مقابل آن در سواحل شمالی این روستا، اخیرا ترکیه پادگانی را در ارتفاعات «تل الهوشریه» دایر کرده است. از نکات قابل توجه این است که طی دو هفته اخیر، ارتش آزاد و شبه نظامیان کرد به طور جدی در این منطقه تمرکز کرده‌اند. به عنوان مثال روستای «مقسومه» را می‌توان مثال زد که به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است که بخش شمالی آن (مقسومه العلیاء) در سواحل شمالی و بخش جنوبی (مقسومه السفلی) در سواحل جنوبی ساجور واقع شده است. طی یک هفته اخیر، ارتش آزاد در بخش شمالی و شبه نظامیان ypg در بخش جنوبی این روستا اردو زده‌اند!

جمع‌بندی

در مجموع، سه پادگان نظامی شامل بیش از هزار نظامی آمریکایی همراه با تجهیزات پیشرفته و یگان زرهی در حومه منطقه منبج حضور دارند. همین موضوع باعث می‌شود فرماندهان نظامی حاضر در سوریه بخواهند حتی الامکان در تعیین سرنوشت منطقه منبج به ایفای نقش بپردازند. همین موضوع نیز منشا تشدید پیچیدگی وضعیت شهر منبج شده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین