در گفتگو با الف مطرح شد؛ واگذاری‌ها مشکلی به مشکلات کشور افزوده/ آقایان در سازمان خصوصی سازی به جای فرار باید پاسخگو باشند/ به صورت شفاف بگویند چرا و چگونه واحدها واگذار شده است؟

گروه اقتصادی الف،   3971011108 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس دهم می‌گوید: آقای پورحسینی باید پاسخگوی اقدامات خود در سازمان خصوصی سازی باشد که چرا و چگونه بنگاه‌ها را واگذار کرده است.

واگذاری‌ها مشکلی به مشکلات کشور افزوده/ آقایان در سازمان خصوصی سازی به جای فرار باید پاسخگو باشند/ به صورت شفاف بگویند چرا و چگونه واحدها واگذار شده است؟

به گزارش الف، هدف از واگذاری شرکت‌های دولتی و خصوصی سازی افزایش کارایی و بهره‌وری بنگاه‌های دولتی بود، و اصل ۴۴ قانون اساسی در سال ۸۴ تصویب و اجرایی شد و روند خصوصی سازی و واگذاری شرکت‌های دولتی رشد مضاعفی به خود گرفت و قرار بود با اجرای اصل۴۴ قانون اساسی و تقسیم اقتصاد ایران به سه بخش دولتی، خصوصی و تعاون شاهد انقلاب اقتصادی باشیم اما هدف واگذاری که محقق نشد، هیچ؛ در این چند ساله هم واگذاری این بنگاه‌ها با مشکلاتی ایجاد کرد از جمله اعتراضات و تجمع کارگران برخی شرکت‌های واگذار شده مانند هفت تپه، هپکو و آذرآب و... که در دو سال اخیر شدت گرفته است.

براساس این گزارش، واگذاری شرکت‌های دولتی در این چند سال اخیر به طوری بوده است که شواهد نشان از انجام تخلف می‌دهد و باید دستگاه قضایی و دستگاه‌های نظارتی به این موضوع ورود کنند، اما هرچه هست این است که شفافیت لازم در جهت واگذاری این شرکت‌ها وجود ندارد، البته ممکن است سازمان خصوصی سازی، این موضوع را رد کند اما طلا که «پاک است از محاسبه چه باک است» و لازم است رئیس سازمان خصوصی با انتشار قردادها و نحوه واگذاری پاسخ دهد البته با انتشار قراردادها، نه سخن گفتن.

علی اشرف پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در طی چند روز گذشته بارها به سالم و شفاف بودن واگذاری‌هایش تاکید داشته و حتی گفته که از واگذاری‌هایی که به بخش خصوصی واقعی انجام داده به هیچ وجه پشیمان نیست. اما ایشان چرا قراردادها را واگذار نمی‌کنند و یا اینکه اگر موفق بوده است چرا شاهد اعتراضات کارگران هفت تپه و... بودیم؛ در حالی که عنوان شد خریدار هفت تپه به خارج از کشور فرار کرده است.

احمد توکلی، رئیس هیئت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت هم طی نامه‌ای به فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی خواستار خلع ید فوری علیمحمدی از مالکیت مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمزال ، عزل پوری حسینی رئیس فعلی سازمان خصوصی سازی و حمایت از اعلام جرم دیده بان علیه وی شد.

توکلی از دژپسند خواست تا علت فسخ قرارداد این مجتمع به صورت صریح و مبسوط بیان شود و تمامی اموال فروخته شده این مجتمع مشخص و از مالک پیشین مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمزال ستانده شود.(اینجا بخوانید)

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد عدم شفافیت سازمان خصوصی سازی در واگذاری‌ها اظهار کرد: به طور یقین این اصل ۴۴ قانون اساسی، اصل مترقی است که می‌توانست بسیاری از مسایل کشور را حل و فصل کند، ولی در اجرا مشاهده می‌شود که نه مشکلی را حل کرده و هم اینکه این واگذاری‌ها مشکلی را هم به مشکلات کشور افزوده است و آقایان باید بیایند به جای فرار پاسخ بدهند که متاسفانه نتیجه این گونه می‌شود.

وی افزود:‌ سه نکته بسیار مهم وجود دارد، ابتدا اینکه نقطه مشترک این واگذاری‌ها این است که شرکت‌ها در اصل دو-سه برابر کمتر از قیمت واقعی واگذار شده است و دوم اینکه افرادی که این واحدها را گرفتند، اهمیت و جایگاه لازم این واحدها را ندانسته و لذا عموما بعد از واگذاری این واحدها دچار مشکل شدند. نکته بعدی این است که جریان نفاقی در برخی از واحدهای بزرگ‌تر و به نوعی افرادی که سابقه داشتند در این واگذاری‌ها برنده شده یا برنده‌شان کردند و تلاش اصلی آنها این بود که کارگران و افراد ضعیف را زمین بزنند و به آنها ظلم کنند و به عبارتی آنها را تنگنا قرار دهند و از این جهت نارضایتی ایجاد کنند.

نماینده مردم اصفهان تاکید کرد: در نیشکر هفته تپه هم اگر دقت کنید، می‌بینید که وضع به همین صورت بود. هدف مشترک این افراد این بود که در دریافت این واگذاری‌ها در مناقصه یا مزایده شرکت کنند و هدفشان این نبوده که این واحد را حفظ کنند، بلکه خواستند این واحدها را بگیرند و همان‌طور که گفتم کارگران‌شان را تعدیل کنند و کاربری زمین‌های مرغوب را تغییر دهند و سود هنگفتی ببرند.

حاجی دلیگانی در مورد برکناری پورحسینی تاکید کرد: واگذاری این شرکت‌ها خلاف بوده و آقایان باید در این زمینه پاسخگو باشند. آقای پورحسینی باید پاسخ دهد که چرا و چگونه این واحدها را واگذار کرده و کمیسیون اقتصادی باید ایشان را احضار کرده و خواستار پاسخگویی باشد.

سید حسن حسینی شاهرودی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، هم در گفت‌وگو با خبرنگار الف در مورد واگذاری شرکت‌های دولتی و اقدامات سازمان خصوصی سازی گفت: دولت‌ها متاسفانه نه با هدف حفظ تولید و اشتغال بلکه با هدف رد دیون به بنگاه‌های غیر دولتی از جمله صندوق‌های بازنشستگی و دیگر حوزه ها اقدام به واگذاری کرده و در حقیقت نظارت دولت بر این بنگاه‌ها به شکل رسمی از بین رفته و حیات خلوتی را برای توسعه دولت‌ها درست کرده است.

وی افزود: سیاست غیرکلان ما در حوزه واگذاری این بنگاه‌ها سیاست اشتباهی بوده و نتوانستیم بخش خصوصی غیر فعال را با اعتبار کنیم و آنچه در اصل ۴۴ قانون اساسی آمده این است که در مورد واگذاری به بخش خصوصی و تعاونی‌ها را محقق کنیم. شاکله خصوصی سازی ما دچار ایراد و اشکال است، برای اینکه تصمیمات صحیحی گرفته نشده و راهکارهای درستی را برای این واسپاری ترسیم نکردیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد اینکه عنوان شده مجتمع صنعتی گوشت اردبیل به  آقای پوری حسینی واگذار شده است، گفت: باید دستگاه قضایی در این مورد اظهارنظر کند و دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان بازرسی یا دیوان محاسبات آن را بررسی کنند که آیا این موضوع صحت دارد یا خیر.

شاهرودی افزود:‌ تخلفات باید مستند باشد و مستندات باید توسط شخص یا افراد ارائه شود و دستگاه‌های نظارتی باید به مجلس گزارش دهد و اگر خطا و خلافی انجام شده باشد، قطعا رسیدگی می‌شود و تحقیق و تفحصی انجام خواهیم داد و یا از ابزار ماده ۲۳۶ استفاده می‌کنیم و به دستگاه قضا معرفی خواهیم کرد؛ همچنین کمیسیون اصل نود مجلس وجود دارد که به آن رسیدگی خواهد کرد و باید مسیر قانونی خودش را طی کند؛ اگر دستگاه نظارتی اعلام می‌کند که تخلفی صورت گرفته و اگر اکنون به این نتیجه رسیده است باید به دادگاه صالحه و مجلس برای پیگیری شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۰۴۷۹۶۱۷:۳۰:۴۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
نمونه مشهود آن واگذاری پتروشیمی ها بود که باعث شد ارز حاصل از فروش محصولات بجای بانک مرکزی سر از دوبی و سلیمانیه و تورنتو در بیاورد .
ناشناس۷۰۴۸۲۸۱۷:۵۸:۵۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
پتروشیمی ها که هنوز واگذار نشدند، ارز حاصل از فروش رو هم اگه بخوان نمی تونند بیارند تو ایران برای بانک مرکزی. به دلیل تحریم مجبورند پول فروش محصولاتشون رو توی صرافی های دیگر کشورها(عمدتاً دبی) نگه داری کنند یا مثل زمان دولت گذشته با چمدون از طریق هوایی منتقل کنند.
ناشناس۷۰۵۰۹۱۲۱:۳۶:۲۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
شش سال همه کار کردن آنوقت اصلاح طلبان میگویند نباید پشت روحانی را خالی کنیم
ناشناس۷۰۵۱۵۴۲۲:۱۶:۵۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
قربون خیلی از این خرابکاریها تو دولتهای قبل صورت گرفته !
ناشناس۷۰۵۲۵۰۲۳:۵۳:۳۳ ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
دولت قبل؟ نکنه خودتی
ناشناس۷۰۴۹۹۴۲۰:۰۱:۴۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
از اقای سید میر علی اشرف عبدالله پوری حسینی انتظار میرود ضمن شفاف سازی های صورت گرفته سایت سازمان خصوصی سازی در یک برنامه زنده تلویزیونی پاسخگوی سوالات جنبش دانشجویی باشند
ناشناس۷۰۵۳۸۶۰۸:۲۴:۰۰ ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
ریس محترم سازمان خصوصی سازی با این همه پیشوند و پسوند لطفا کمی هم شفاف سازی کن
ناشناس۷۰۵۱۸۶۲۲:۴۲:۰۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
رئیس خصوصی سازی کشتارگاه اردبیل رو به نام خودش کرده با مبلغ ۴ میلیار تومان .میگن ۴۰۰ میلیارد قیمتشه .
ناشناس۷۰۴۸۳۸۱۸:۰۵:۳۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
جناب میر علی اشرف عبدالله پوری حسینی تهرانی اصل لطفا نحوه واگذاری ها در سایت سازمان شفاف معین فرمایید با سپاس از جنابعالی
ناشناس۷۰۴۹۱۲۱۸:۴۷:۰۵ ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران متعلق به سازمان گسترش و نو سازی صنایع ایران به یک پنجم ارزش واقعی آن در زمان واگذاری به خانواده "ت ج" در قبال بهای ناچیزی که از محل بخشی از پورسانت کرسنت تامین گردیده بود واگذار گردید.
ناشناس۷۰۵۰۰۷۲۰:۰۹:۲۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
اونوقت میگن فساد ساختاری نیست.
مهرداد۷۰۵۰۳۸۲۰:۳۹:۱۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
سالهاست در مورد ابهامات و مسائل خصوصی سازی (خصولتی سازی) صدای فریادها شنیده نشده است و اکنون اثرات تخریبی خود را در اقتصاد تا حدودی نشان داده و اثرات آتی بسیار مخرب آن نیز در صورت عدم برخورد قاطع مانند دمل چرکینی سر خواهد درآورد.
ناشناس۷۰۵۴۲۹۰۹:۰۶:۱۰ ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
گذر زمان نشان خواهد داد که خصوصی سازی در بخشهای صنایع و تولیدات استراژیک، بانکداری، بیمه، سلامت، آموزش و پرورش جواب نخواهد داد. مابقی خصوصی باشند بهتر است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

    1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

    3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

    5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

    7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

    9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

    10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

    11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

    12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

    13. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

    14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

    15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    4. جلاد، به پایان سلام کن!

    5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    10. انتقام از پوتین؟

    11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

    12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

    20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    آخرین عناوین