یک عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع مجلس خبر داد احتمال «تثبیت قیمت» کارخانه‌ای پراید، تیبا، پژو و سمند

گروه اقتصادی الف،   3971011010 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با تصویب نهایی طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس قیمت کارخانه‌ای خودروهای پرتیراژ شامل پراید، تیبا، پژو و سمند مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت باقی مانده و از قاعده ثابت ماندن قیمت‌ها تبعیت خواهند کرد.

احتمال «تثبیت قیمت» کارخانه‌ای پراید، تیبا، پژو و سمند

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد حسینی‌کیا در گفت‌وگو با ایسنا، با تشریح آثار آزادسازی قیمت خودروهای غیرپرتیراژ، گفت: اگرچه چرخه اقتصاد خودروسازان و قطعه‌سازان در پی این تصمیم بهتر از قبل خواهد چرخید ولی باید مشتری‌مداری هم در تصمیمات مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد توجه قرار می‌گرفت.

وی طرح ساماندهی بازار خودرو که در دستور رسیدگی مجلس قرار دارد را شامل خودروهای پرتیراژ دانست و افزود: براساس این طرح خودروهای پرتیراژی که زیر ۴۵ میلیون تومان قیمت دارند و توسط شورای رقابت قیمت‌گذاری می‌شوند همچنان توسط این شورا قیمت‌گذاری شده و قیمت آنها «ثابت» نگه داشته می شود و در عوض قیمت خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان براساس نظام عرضه و تقاضا تعیین شده و خودروسازان از سود ناشی از فروش خودروهای غیرپرتیراژ به عنوان یارانه برخوردار شده و هزینه‌های افزایش نیافتن قیمت خودروهای پرتیراژ را پوشش می دهند.

وی همچنین با نقد آزادسازی قیمت خودرو، گفت: فروش خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار اگرچه مانع توقف چرخه تولید خودرو و رسیدن قطعه‌سازان به مطالباتشان شد اما جای مشتری در این بین خالی است. اگر وزارت صمت در مسئله قیمت گذاری خودرو به مشتری هم فکر می‌کرد باید با ۲۰ تا ۲۵ درصد زیر قیمت بازار موافقت می‌کرد.

نماینده مردم سنقر در مجلس تاکید کرد: به نظر بنده قیمت‌های جدید خودروهای غیرپرتیراژ ایران‌خودرو بالاست و به جای 5 درصد زیر قیمت بازار ۲۰ تا ۲۵ درصد زیر این نرخ، نرخ‌گذاری می‌شد التهابات بازار خودرو همزمان با حفظ قدرت خرید مردم مدیریت می‌شد اما با این تصمیم عملا توجهی به حفظ قدرت خرید مردم نشد.

وی با تاکید بر اینکه جای مشتری در این شیوه قیمت‌گذاری خالی است، از مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت پرسید: سوالم از شما این است که معیارتان برای قیمت‌گذاری خودرو پنج درصد زیر قیمت بازار چیست؟ اگر پنج درصد به قیمت خودروساز نزدیک شد آیا خودروساز پنج درصد دیگر قیمت‌ها را کاهش می‌دهد یا خیر؟ قیمت‌گذاری براساس پنج درصد زیر قیمت بازار باید در یک جا خودش را نشان دهد. بطور مثال اگر در حاشیه بازار قیمت‌ها به یک درصد نرخ کارخانه کاهش یافت آیا خودروساز مجددا قیمت‌هایش را به پنج درصد زیر قیمت بازار کاهش می‌دهد؟

این عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به وعده‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت برای استمرار کاهش قیمت خودروسازان در ثبت‌های مجدد چنین نتیجه‌گیری کرد: وزیر صنعت باید معیارهایش را به روشنی بیان کند که کاهش قیمت نسبت به کدام بازار خودرو؟ بازار شمال شهر یا جنوب شهر؟ منظور کدام بازار است؟ به هر حال به تجربه ثابت شده خودروسازان پس از افزایش تمایل چندانی به کاهش قیمت‌ها ندارند و اینجا همان جایی است که کسی به مشتری و توان مالی‌اش فکر نمی‌کند.

حسینی‌کیا با اشاره به وظیفه نظارتی کمیسیون متبوعش در نظارت بر عملکرد خودروسازان، گفت: کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به دلیل مشغله‌های فراوان یک بار وارد مسئله خودرو می‌شود و ساماندهی می‌کند و از آن عبور می‌کند حالا اگر مشکل جدیدی در بازار خودرو به وجود بیاید حداقل شش ماه زمان لازم است تا مجلس بتواند به آن رسیدگی کند و در این فاصله مشتریان خودروسازان گرفتار مشکلات متعدد می‌شوند.

این عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع مجلس خواستار ورود جدی وزارت صمت و مطالبه وعده‌های خودروسازان شد و افزود: امیدوارم آقای رحمانی به صورت جدی پیگیر تحقق وعده‌های خودروسازان باشد تا مشتریان شرکت‌های خودروساز تصور نکنند هیچ مسوولی به فکرشان نیست. هیچ اشکالی ندارد که نظارت‌های وزارت صمت به گونه‌ای باشد که قیمت خودرو به صورت روزانه تعیین شود و به صورت مرتب متناسب با قیمت‌های تعدیل شده در بازار پنج درصد پنج درصد، کاهش یابد.

وی گفت: با تصویب نهایی طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس قیمت کارخانه‌ای خودروهای پرتیراژ شامل پراید، تیبا، پژو و سمند مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت باقی مانده و از قاعده ثابت ماندن قیمت‌ها تبعیت خواهند کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۰۱۸۲۱۰۷:۲۳:۲۰ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
بالاخره یکی تقریبا حرف مردم بیای ایرانو زد
م.م۷۰۱۸۲۶۰۷:۳۰:۲۳ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
نکنید این کار و موجب ورشکستگی خوروسازان میشه
ناشناس۷۰۱۸۳۷۰۷:۴۱:۰۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
مگه میشه مگه داریم توی این مملکت چیزی ارزون بشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۷۰۱۸۷۹۰۸:۲۱:۲۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
من به عنوان خریدار محصولی، قیمت آن را 10 هزار تومان عادلانه دانسته و پیشنهاد می دهم. فروشنده ناگهان، مبلغش را 100 هزار تومان اعلام می کند و بعد با منت، می گوید نه قیمت من، نه قیمت تو. قیمت 80 هزار تومان باشد! حکایت خودروسازان هم همین است. اول با کاهش تولید در حد 70 درصد و بعد عدم عرضه همان خودروهای کم، قیمت بازار را نجومی بالا می برند، و بعد با کلی منت؛ به 5 درصد زیر قیمت بازار (همان قیمت مهندسی شده) راضی می شوند! دولت، وزارت صمت، نهادهای ناظر و ... هم که در خواب هستند یا خودشان را به خواب زده‌اند.
ناشناس۷۰۱۹۹۴۰۹:۴۴:۱۵ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
هزار بار احسنت. این دزدیها را کی جواب میده؟ ایا جرات دارید نمایش بدید که مردم این وسط مظلوم هستند و طبق ادعای خود مسولین باید به دادشون رسید؟؟؟؟؟ ایا ریس سازمان بهزیستی نگفت ایران خودرو و سایپا سالانه 20هزار تصادفی و زخمی تحویل جامعه می دهند حتی یک ریال به موسسات خیریه هم کمک نمی کنند. ایا جرات دارید از علما این را بپرسید که این کار شرعا حرام نیست...
ناشناس۷۰۱۹۰۳۰۸:۴۰:۱۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
ما که راضی نیستیم مافیای عزیز و دوست داشتنی خودرو ساز اذیت بشن ، تثبیت قیمت یعنی چه ؟! خدا نکنه . چرا این عزیزان را اذیت می کنید ؟ اگر فردا خدای ناخواسته از ما دلگیر شدن و قیمت پراید را به 400میلیون تومن رساندند چکار کنیم ؟! آقا صراحتا اعلام می کنیم ما از این عزیزان راضی هستیم .
رضا۷۰۲۰۰۴۰۹:۵۱:۲۰ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
برادر اگر روند چاپ پول بی پشتوانه ادامه پیدا کند مطمئن باش پراید 400 میلیونی را هم خواهی دید
رضا۷۰۱۹۶۲۰۹:۲۰:۲۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
به نظرم اگر صنایع سپاه پاسداران خودرو بومی را طراحی کند و در معرض فروش بگذارد قیمت خودرو سایپا و ایران خودرو کاملا واقعی میشود و طبقات متوسط که چه عرض کنم متوسط به پایین حداقل میتوانیم ماشین پاک و استاندارد و ارزان داشته باشیم
ناشناس۷۰۱۹۶۳۰۹:۲۲:۲۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
این هم ترفند دیگری است برای نجات خودرو سازان از ورشکستگی موضوع وامهای خرید خودرو که یادتان هست؟ با این افزایش قیمت بی حساب و کتاب که هیچکس هم زیر بار مسئولیت آن نمیرود عملا خرید خودرو صفر از حیطه قدرت مالی مردم خارج شده وخودروسازان باید خود سوار خودروهایشان شوند وبس
ناشناس۷۰۱۹۷۱۰۹:۲۵:۳۳ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
خودرو ساز کجا بود شما قطعات وارداتی رو به یک مکانیک بده این خودروها رو براتون میسازه
ناشناس۷۰۱۹۹۶۰۹:۴۴:۴۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
کدوم خودروها زیر 45 میلیون هستند؟ خداییش مسخره بازی حدی داره
مظلوم۷۰۲۰۴۱۱۰:۱۵:۱۰ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
اگر خودروسازان به ظلم و آثار آن معتقد هستن بدانند که صد سال دیگر وضعشان مطلوب میل نخواهد بود چون رسما ظلم می کنند و دولت هم پشتشان است واین یعنی ظلم دولتی که از دست ما هیییچ کاری بر نمی اد و با ظلم به مردم هرگز یک کمپانی پیشرفت نخواهدکرد صد سال هم بگذرد اینهاخودرو ساز نخواهند شد - من مرده شما زنده آه
احمدی۷۰۲۰۸۱۱۰:۴۸:۱۶ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
این افزایش اجحاف درحق مردم ونظام است گرچه قیمت تعدادی ازقطعات افزایش یافته اماآیا حقوق خریداران بویژه کارمندان وکارگران هم 80درافزایش یافته پس شهروندان رابیش ازاین ناراضی نکنید
ناشناس۷۰۲۱۳۸۱۱:۱۲:۳۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
مردم عزیز ایران یادتان هست !!! پژو پارس 39 میلیون تومان بود می گفتید گران است. منتظر باشید که با استعانت از درگاه حق تعالی و به کوری دشمنان این مرز و بوم، پژو پارس را در سال 99 به زیر 300 میلیون تومان خواهیم رساند. علی برکت الله.
ناشناس۷۰۲۲۲۶۱۱:۴۹:۰۰ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
پراید بیش از 25 ملیون تومن نمی ارزد حتی با دلار 14 هزار تومانی! این رو مسئولین بدانند...
رضا۷۰۲۲۸۵۱۲:۱۳:۰۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
باز انتخابات نزدیک شد و دوستان در حال بار کردن دیگ خود هستند
علی 671۷۰۲۳۴۴۱۲:۳۶:۴۰ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
این وزیر صنعت وزیر ثروتمندان است .باید استیضاح شود .چون درد مردم را نمی داند .
ناشناس۷۰۲۳۷۶۱۲:۴۸:۳۵ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
خوبه دیگه. شما بگو قیمت پراید نباید بالا بره خودروسازم میگه برام صرف نمیکنه پس تولید نمیکنم... مرد حسابی قیمت رب گوجه فرنگی ۴ برابر شده اونوقت میخوای ماشین همون قیمت بمونه؟
مصلح۷۰۲۴۱۶۱۳:۰۴:۵۵ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
خصوصی سازی ،رقابتی سازی و شفافیت راه حل بازار خودرو است و راه های دیگر بار ها امتحان شده و شکست خورده است.
نا شناس۷۰۲۵۲۴۱۳:۵۶:۰۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
وعده دورغ
ناشناس۷۰۲۵۲۹۱۳:۵۷:۰۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
مردم دارند با پوست و گوشتشون تورم رو احساس میکنند حتی ننه ی کروبی هم میدونه تورم چیه دیگه چه نیازی به اعلامه سازمانش هم منحل بشه مشکلی پیش نمیاد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین