45 درصد مدارس کشور زیر 40 نفر جمعیت دارند

گروه اجتماعی الف،   3971011003

معاون امور آموزش و پرورش عمومی و فنی‌وحرفه‌ای گفت: 107 هزار مدرسه در کل کشور داریم که 45 درصد مدارس زیر 40 نفر جمعیت دارند و این موضوع در بحث اقتصاد آموزش و پرورش ضربه می‌زند.

به گزارش فارس، سلسله نشست‌های علمی نقد و بررسی پیرامون مسائل آموزش و پرورش با موضوع بررسی بودجه 98 آموزش و پرورش در حسینیه شهید همت برگزار شد.

فرج‌الله فتح‌الله پور معاون امور آموزش و پرورش عمومی و فنی‌وحرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور در این نشست اظهار کرد: اینکه توزیع منابع بر چه اساسی است باید بگویم ما یک نظام مسائل در کشور باید داشته باشیم که بر اساس آن اولویت‌بندی‌هایی انجام شود و توزیع منابع در بخش‌های مختلف کشور صورت گیرد.

وی ادامه داد: بودجه آموزش و پرورش حدود 10، 11 درصد بودجه عمومی کشور است و بلاخره منابع بودجه عمومی کشور هم محدود است و باید به سرعت به سمت اصلاح روش‌ها برویم و نباید تصور کرد اگر بودجه آموزش و پرورش دو برابر شود، مشکلات آموزش و پرورش حل خواهد شد.

* فرق پاداش پایان خدمت فرهنگیان با برخی دستگاه‌ها

فتح‌الله پور اضافه کرد: هم اکنون در کل کشور 720 منطقه آموزش و پرورش داریم و ببینید وضع هزینه‌های بالاسری نسبت به خدماتی که ارائه می‌شود، چقدر است؛ واقعاً مشکل صرفاً بحث اعتبار نیست بلکه باید اصلاح روش‌ها و فرایندها انجام شود.

وی افزود: خیلی جاها پرسنل دستگاه‌های مختلف پاداش پایان خدمت را با رقم‌های بالا به موقع دریافت می‌کنند ولی برای فرهنگیان با رقم‌های متوسط 40، 50 میلیون تومان و آن هم در بازه‌های چند ماهه انجام می‌شود.

معاون امور آموزش و پرورش عمومی و فنی‌وحرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه اگر می‌خواهیم اصلاح اساسی در آموزش و پرورش انجام شود، باید یک اصلاح ساختاری انجام شود، گفت: در تبصره 21 در بحث خرید خدمات آموزشی، ما در ماده 41 قانون الحاقی 2، بحث خرید خدمات آموزشی داریم هر چند در ماده 25 برنامه ششم، این را منع کرده است؛ بعضاً تصور این است که می‌خواهیم مدارس را به بخش خصوصی واگذار کنیم اما منظور مشارکت بخش خصوصی است.

فتح‌الله پور بیان کرد: در کل کشور چالش عظیم املاک مازاد را داریم که یکی از آنها آموزش و پرورش است البته ظرفیت املاک مازاد در شرکت‌های دولتی به مراتب بیشتر وزارتخانه‌هاست؛ مثلا بررسی کنید در آموزش و پرورش چه تعداد اردوگاه و کانون‌های فرهنگی داریم که استفاده بهینه از آنها نمی‌شود.

وی افزود: هم اکنون 107 هزار مدرسه در کل کشور داریم که 45 درصد مدارس کشور زیر 40 نفر جمعیت دارند و این چقدر در بحث اقتصاد آموزش و پرورش ضربه می‌زند و چقدر هزینه‌ در آموزش و پرورش ایجاد می‌‌کند. 

معاون امور آموزش و پرورش عمومی و فنی‌وحرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه با توجه به شرایط کشور و محدودیت منابع، باید بودجه را مدیریت کند و در چنین شرایطی از کدام بخش می‌توانیم اعتبار بکنیم و به آموزش و پرورش اضافه کنیم؟

فتح‌الله پور تاکید کرد: تامین آموزشی به این معنا نیست که برای یک مکان دور افتاده یک مدرسه بسازیم بلکه به شیوه‌های مختلف می‌توان کار را مدیریت کرد، از جمله بحث روستا مرکزی، ارائه آموزش‌های مجازی و خرید خدمات آموزشی می توان اقدام کرد.

وی با طرح این پرسش که اقتصاد مقاومتی در آموزش و پرورش چیست؟ گفت: آیا اصلاح ساختارها و روش‌ها در راستای اقتصاد مقاومتی نیست، هرچند ممکن است در شیوه‌ها اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد و برخی بگویند آموزش و پرورش به سمت خصوصی‌سازی حرکت می‌کند، اما این ذهنیت در مجموعه دولت وجود ندارد.

معاون امور آموزش و پرورش عمومی و فنی حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: قطعا آموزش و پرورش مشکل اعتباری دارد، اما آیا صرفا با جهش اعتبار مشکلات آموزش و پرورش حل خواهد شد؟ نباید این تصور ایجاد شود که دولت و سازمان برنامه و بودجه مخالف آموزش و پرورش هستند.

فتح‌الله‌پور خاطر نشان کرد: از بسیاری از مناطق مختلف بازدید می‌کنیم و از نزدیک با مسائل آموزش و پرورش آشنا هستیم. یکی از دغدغه‌های ما این است که فضاهای آموزشی و پرورشی توسط دانش‌آموزان مورد استفاده قرار گیرد. در بازدیدهایی که انجام دادیم محرز شد سالن‌های ورزشی صبح‌ها به مدارس غیردولتی و عصرها به بخش خصوصی اجاره داده می‌شود در حالی که این سالن ورزشی برای استفاده دانش‌آموزان است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین