پورابراهیمی: واگذاری‌ها فقط حضور دولت در اقتصاد را «جابجا» کرده است

گروه اقتصادی الف،   3971010217

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تحلیل ما در ارتباط با بخش‌عمده‌ای از واگذاری‌ها این است که این واگذاری‌ها منجر به جابه‌جایی حضور دولت در اقتصاد شده و منجر به کاهش سرمایه‌گذاری دولت در اقتصاد نشده است.

به گزارش فارس، محمدرضا پورابراهیمی امروز در حاشیه جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: تحلیل ما در ارتباط با بخش‌عمده‌ای از واگذاری‌ها این است که  این واگذاری‌ها منجر به جابه‌جایی حضور دولت در اقتصاد شده و منجر به کاهش سرمایه‌گذاری دولت در اقتصاد نشده است.

وی افزود: براین اساس از مجموعه وزارت نفت مجموعه پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها واگذار شده اما صندوق‌های وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از جمله صندوق‌‌های بازنشستگی، صندوق بیمه عشایر و صندوق فولاد کشور این سهام‌ها را خریداری کرده‌اند و به عبارتی وزارت نفت کاهش سهم داشته است اما از طریق صندوق‌های وابسته به وزارت رفاه این افزایش یا کاهش سهم جبران شده است. 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هدف از واگذاری‌ها کاهش سهم دولت در اقتصاد بوده است، گفت: این امر منجر به کاهش واقعی نشده و شکل جایگزینی ایجاد شده است و شکل اداره شرکت‌ها هم متاسفانه از ادبیات تخصصی سابق جدا شده و پاسخگویی آنها به مجلس هم تحت تاثیر این مساله کاهش یافته است.

پورابراهیمی بیان داشت: از نظر شکلی هم اشکالات متعددی بوده که نمونه آن مسائلی بوده که در رابطه با تحقیق و تفحص‌ها انجام شده است و تقریبا 4 تحقیق و تفحص در رابطه با نحوه واگذاری در طول 2 سال اخیر در کمیسیون اقتصادی به تصویب رسیده و برخی از آنها در صحن علنی هم به تصویب رسیده و اکنون موضوع بحث تخلفات در حوزه‌های پالایشگاه‌های کرمانشاه و امثال ان در حال بررسی است.

وی افزود: یکی از موضوعات دیگر هم تحقیق و تفحص در سازمان خصوصی‌سازی است که مراحل آن در حل انجام است .

پورابراهیمی با بیان اینکه در اجرا اشکالات جدی بر عملکرد سازمان خصوصی‌سازی وارد بوده است اگرچه در اجرا مشکلاتی سازمان خصوصی داشته و دارد و گفت: اما نحوه اجرای قوانین و مقررات در این حوزه ضروری است و گزارش‌هایی که در این حوزه از اقدامات اولیه کمیسیون اقتصادی حاصل شده تخلفاتی قابل احراز در واگذاری‌ها است.

این نماینده مجلس بیان داشت: تصمیم در ارتباط با ادامه این روند در حوزه ساختار و مدیریت بر عهده دولت است اما مجلس هم این موضوع را براساس آئین‌نامه‌های داخلی پیگیری می‌کند. 

وی بیان داشت: در بررسی‌های مجلس این موضوع مورد بررسی قرار خواهد گرفت که آیا در حوزه قوانین نیاز به بازنگری هست یا خیر و آیا خلاء قانونی وجود دارد و پیش‌بینی ما این است که برخی موضوعات می‌تواند احصاء شود ولی تا امروز موضوعی به ما اعلام نشده است اما اگر دولت موضوعی در این ارتباط از طریق لایحه ارائه دهد ما آمادگی داریم. 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: تحقیق و تفحص در مورد سازمان خصوصی‌سازی به این صورت خواهد بود که موضوع در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود و بعد در کمیسیون اقتصادی مورد بررسی قرار می‌گیرد و کمیسیون اعضا را تعیین و سپس هیات رئیسه انتخاب می‌شود و یک بازه زمانی 6 ماهه برای آن در نظر گرفته می‌شود و در صورت نیاز به زمان بیشتر یک دوره سه ماهه و یا حتی بیشتر به آن اضافه می‌شود. 

وی اظهار داشت: بعد از تهیه گزارش و جمع‌بندی گزارش، گزارش به صحن علنی می‌رسد و سپس نتیجه گزارش به دستگاه قضایی ارسال می‌شود. 

پورابراهیمی در پاسخ به این سوالات که قراردادهای خصوصی‌سازی منتشر می‌شود یا خیر، گفت: اطلاعات در زمانی که قرار است برای واگذاری تصمیم گیری شود اعلام می‌شود ولی وقتی مناقصات مشخص شد و نتیجه کار مشخص شده اطلاعات باید افشا شود و معمولا دستگاه نظارتی در این زمینه ورود می‌کنند، این اطلاعات در اختیار افکار عمومی قرار نمی‌گیرد اما دسترسی این اطلاعات برای بازرسین امکان پذیر است و ما مانعی نمی‌بینیم که این اطلاعات به مردم ارائه شود تا جزئیات اقدامات سازمان خصوصی سازی برای واگذاری چگونه بوده است مگر مواردی که به تشخیص سازمان غیر قابل انتشار باشد. 

وی در پاسخ به این سوال که ممنوع‌الخروج شدن رئیس سازمان خصوصی‌سازی اجرایی شده است یا خیر، گفت: در این رابطه باید دستگاه قضایی اظهار نظر کند و در خصوص جواب دستگاه قضایی اطلاعی ندارم. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین