افشاگری نیویورک‌تایمز درباره ماموریت جوخه‌های ویژه سیا

گروه جهان الف،   3971010186

نیویورک تایمز در گزارشی فاش کرد: نیروهای مبارزه با تروریسم افغانستان که فراتر از قانون عمل کرده‌اند، تحت فرماندهی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا قرار دارند.

به گزارش فارس، نیویورک تایمز در گزارشی در مورد نیروهای آموزش دیده سیا و اعمال ورا قانونی آنها در افغانستان نوشت: تیم‌های تعقیب مبارزه با تروریسم در ولایت‌های «ننگرهار» و «خوست» واقع در شرق این کشور توسط عاملان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) استخدام شده‌اند، تجهیز و آموزش داده می‌شوند.

در ادامه این گزارش آمده است: در حالی که نیروهای امنیتی افغانستان دچار تلفات زیادی در سال‌های اخیر شدند، نیروهای تحت آموزش سیا برای کنترل خط مقدم علیه طالبان، شبکه حقانی و حتی داعش تشکیل شده است.

این نشریه آمریکایی نوشت که این یگان‌ها در عملیاتی مخفیانه بدون محدودیت قوانین درگیری که به منظور حفاظت از غیرنظامیان طراحی شده است به حملات شبانه، شکنجه و کشتار می‌پردازند که برخی نظامیان آمریکا و افغانستان این نوع اقدامات را زیر سوال بردن تلاش واشگنتن برای تقویت نهادهای افغانستان عنوان کردند. 

برخی از مقامات افغانستان عنوان کردند که این گونه اقدامات مردم را جذب طالبان خواهد کرد، اما با اعلام خروج نظامیان آمریکا از افغانستان احتمالا نقش این گروه‌های ضربت بیشتر خواهد شد.

بر اساس این گزارش و به نقل از مقامات ارشد افغان و خارجی این نیروهای ضربت که در سال 2012 تشکیل شدند به ظاهر تحت نظارت نیروهای افغانستان هستند اما دو گروه  از موثرترین و بی‌رحم‌ترین این نیروها در خوست و ننگرهار واقع در شرق افغانستان بطور عمده توسط سیا حمایت و آموزش داده می شوند و سه برابر سربازان عادی افغانستان حقوق دریافت می‌کنند.

به گفته مقامات ارشد افغانستان رهبری این یگان‌های ضربت توسط افغانستان نمایشی است و تنها نمایندگانی از کابل برای هماهنگی این نیروها حضور دارند. تایید پیش از یورش یا در دقایقی پیش از حمله مقامات افغان یا حتی پس از عملیات از آن مطلع می‌شوند.

به نوشته این رسانه آمریکایی، تیم تحقیق نیویورک تایمز برای هفته‌ها این نیروها را مد نظر داشته و در بسیاری از مواقع 24 ساعت بعد از حمله این افراد به مناطق مختلف در صحنه حاضر بوده است.

این تحقیقات نشان می‌دهد موفقیت اندک این گروه در ازای هزینه کشته شدن مردم بی‌گناه افغانستان به دست آمده است و حتی یک مقام سابق نظامی افغانستان این گروه را به انجام جنایت جنگی متهم کرده است.

این حملات که معمولا از نزدیکی مقرهای نظامیان افغانستان انجام می‌شود، بسیاری از افرادی که تحت حمایت آمریکا به دنبال ارتباط برقرار کردن با شبه نظامیان هستند را دچار سرخوردگی کرده و به این دلیل که این افراد در حین عملیات با انگلیسی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کند، سواستفاده آنها از افراد مترادف با این است که آمریکایی‌ها این اعمال را انجام می‌دهند.

«کارول اکانبری»، فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در افغانستان در این رابطه می‌گوید: مشکل اینجاست که سیا به دنبال این است که به صورت پنهانی کار جنگ خود را به پیش برد و زمانی که آمریکا به دنبال ملت سازی در افغانستان است این دو نگاه باهم تضاد پیدا کرده و این موضوع باعث پیچیدگی اوضاع خواهد شد. 

به نوشته نیویورک تایمز، سازمان ملل نیز از کشته شدن غیرنظامیان و «گزارش‌های مداوم و موثق از تخریب عمدی اموال غیرنظامیان، بازداشت غیرقانونی آن‌ها» و دیگر موارد از این دست توسط این یگان‌ها ابراز نگرانی کرده است.

سازمان ملل بطور ویژه با اشاره به نیروها در خوست تصریح کرد که این یگان خارج از ساختار دولت افغانستان با «نبود شفافیت و تداوم مصونیت» فعالیت می‌کند.

در روستای در نادرشاه کوت، یکی از مقامات ولایتی در مورد این نیروهای می‌‌گوید: مصونیت قضایی این نیروها باعث شده که مردم به سمت طالبان گرایش پیدا کنند و اگر عدالت اجرا می شد و افرادی که مرتکب جرم می‌شدند، دستگیر می‌شدند اوضاع به این صورت نبود.

مقامات وزارت دفاع آمریکا در واشنگتن اعلام کردند که عملیات سیا در افغانستان به ژنرال‌های بستگی دارد که در این کشور مشغول به انجام ماموریت هستند و با وجود رشد نیروهای اطلاعاتی و امنیتی افغانستان نقش سیا در حال کم رنگ شدن است، اما با اعلام خبر خروج نظامیان آمریکا از افغانستان مجدد نقش سیا در این کشور بااهمیت خواهد بود.

همچنین مقامات امنیتی کابل تلاش کردند در مستقل عمل کردن این گروه و همچنین سواستفاده های ضد قانونی که این گروه انجام داده را زیرسوال ببرند و از دادن جزئیات در مورد رویدادهای خاص نیز طفره می روند. 

به نوشته این رسانه آمریکایی، آمار تلفات در مواردی که مورد تحقیق قرار گرفت، متفاوت است. به عنوان مثال زمانی که گروه به اشتباه خانه یک فرد غیرنظامی را به جای طالبان منفجر کرد 12 نفر از اعضای این خانواده جان خود را از دست دادند. 

نیویورک تایمز در ادامه به یک مورد تکان‌دهنده اشاره می‌کند که در منطقه خوگیانی ولایت ننگرهار رخ داده است. نیروهای آموزش دیده توسط سیا دو برادر را دستبند زده و در جلوی زن و کودکان وی بازجویی می‌کنند، سپس این دو مرد را در حمام اعدام کرده و با مواد انفجاری آنجا را حمام را بر سر آنها منفجر می‌کنند.

سابقه این نیروهای ضربت سیا به زمان حمله نیروهای خارجی به افغانستان باز می‌گردد، زمانی که نیروهای طالبان به مرزهای پاکستان فرار کردند،‌نیروی رسمی از نظامیان افغان برای سازماندهی مرزهای وجود نداشت و این نیروهای تحت آموزش آمریکا در آنجا تشکیل شد. 

بنابر این گزارش، در مناطق شرقی خوست که عمدتا تحت نفوذ شبکه حقانی بود، سیا شروع به تشکیل گروهی از محلی ها کرد که به شبه نظامیان در این منطقه حمله کنند. این نیروها عمدتا برای جلوگیری از ورود شبکه القاعده به این منطقه تشکیل شد و این نیروها به دلیل کارآمدی به سایر مناطق افغانستان نیز گسترش یافتند. 

حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان که تلاش بسیار کرد تا آمریکایی را از حملات شبانه علیه روستائیان افغان منع کند متوجه شد که این نیروها نیز کاری مشابه نیروهای آمریکایی انجام می دهند.

در یک مورد که باعث خشم کرزی شد این نیروهای ضربت در سال 2009 تلاش کرده بودند به توسل به زور یکی از دوستان خود را که در بند پلیس قندهار بود آزاد کنند، زمانی که فرمانده پلیس این منطقه در برابر آنها مقاومت کرده بود وی بهمراه 7 نیز دیگر کشته می‌شوند و سیا افرادی را در کشتار این نظامیان دخیل بودند را به بی میلی تحویل مقامات افغان داد. 

یکی از مقامات ارشد آمریکا در مورد این گروه ضربت گفت: این نیروها که خارج از چهارچوب مرسوم نظامیان افغانستان در حال عملیات بودند از همه مراحل تشکیل به مشکل جدی تبدیل شد. اما بن لادن زنده بود و القاعده در مرزهای افغانستان فعال بود و نیروی نظامی منسجم افغانستان که در برابر این گروه بایستند نیز وجود نداشت و بنابراین سیا در زمینه آموزش و حمایت از این نیروها دست بالا را داشت. 

اما مقامات افغانستان اعلام کردند در حال حاضر این نیروهای تحت آموزش سیا در مناطق خوست و ننگرهار و بدون توجه به قانون در حال عملیات هستند و نیروهای آمریکایی از نزدیک با این افراد ارتباط دارند، و برای آنها اطلاعات لازم و تجهیزات را فراهم می کنند.

براساس این گزارش، فقط در طول یکسال مقامات حقوق بشر افغانستان بیش از 15 مورد شکنجه توسط این نیروهای ضربت در ننگرهار ثبت کردند، که این نیرو در این منطقه 1000 عضو دارد و بعنوان نیروهای 02 شناخته می‌شوند.

صابر حمیدی، رئیس حقوق بشر شرق افغانستان در این رابطه گفت: در طول 13 سال خدمت در این منطقه تاکنون موفق نشده است به هیچ کدام از این نیروهای ضربت برای بازپرسی دسترسی داشته باشد، نیروهای 02 در بسیاری از عملیات خود به مردم بی‌گناه آسیب وارد می‌کنند و زمانی که افراد را بازداشت می‌کنند، آنها را به شدت تحت شکنجه قرار می دهند و این افراد معمولا قادر نیستند از این افراد شکایت کنند. 

دریکی از این موارد این نیروهای ضربت از پایگاه نظامی خود خارج شده و به منطقه ای در ننگرهار حمله ور می شوند، یکی از شاهدان عینی درباره این حادثه می‌گوید، در ابتدا فکر کردم که نیروهای داعش به روستان حمله کردند بعد متوجه شدم که نیروهای دولتی هستند اما به انگیسی صحبت می کردند،‌ آنها شروع به تیراندازی کردند و دروازه ورودی  را منفجر کردند. 

زمانی که تیم تحقیق فردای آن روز به محل حادثه رسید،‌ خانه یکی از روستاها به صورت کامل تخریب شده بود و تمامی اعضای خانواده نیز کشته شده بودند. یکی از شاهدان عینی در این مورد می گوید که افرادی که به پشتو و انگلیسی و بر بالای دیوار رفته و اعضای خانواده را بزور بیرون بردند. 

وی گفت: زنها در حال جیغ کشیدن بوده، سپس آنها در را منفجر کرده و وارد خانه می‌شوند. یکی از پسرهای خانه کشته شده و مابقی را دستبند زده و با خود می‌برند و زنها و بچه را در یک خانه حبس می‌کنند. بعد از یک ساعت این افراد محل حادثه را ترک می‌کنند و به خانواده می گویند حتی اگر هواپیما خانه را منفجر کرد نباید از خانه بیرون بیایند. 

به نوشته این رسانه، مقر پلیس تنها در صد قدمی محل حادثه بوده و دو پلیس در آنجا حضور داشتند. 

ساکنان این روستا عنوان کردند که برای آنها هیچ تفاوتی بین داعش و این افراد که تحت آموزش سیا هستند وجود ندارد زیرا هر دوی این افراد به خانه های آنها حمله می کنند. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین