ادعای انجام قمار بزرگ ترامپ درباره ایران

گروه جهان الف،   3971010136 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
ادعای انجام قمار بزرگ ترامپ درباره ایران

اعلام تصمیم ناگهانی دونالد ترامپ مبنی بر خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه و افغانستان موجب تحلیل و گمانه‌زنی‌های متفاوتی شد. در این بین برخی مدعی شدند رئیس جمهور آمریکا قصد دارد در سال جدید میلادی دست به قمار بزرگ بزند و به ایران حمله کند؛ اما این تحلیل تا چه اندازه مبتنی با واقعیت های میدانی منطقه است؟

دونالد ترامپ روز ۱۹ دسامبر یعنی کمتر از دو هفته قبل طی توییتی عنوان کرد آمریکا نمی‌خواهد پلیس خاورمیانه باشد و داعش دشمن سوریه، ایران و روسیه است و آنها باید با آن مقابله کنند.

بر اساس گفته‌های ترامپ، نیروهای نظامی قرار است طی چند ماه آینده از سوریه خارج شوند؛ البته ساعاتی بعد از این اتفاق همچنین اعلام شد نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان نیز خارج خواهند شد.

این اتفاق موجب واکنش‌های بسیاری در بین مقامات سیاسی کشورهای مختلف و در رسانه‌های جهان شد. به خصوص این که جان بولتون چند وقت قبل اعلام کرده بود هدف از استقرار نیروهای آمریکا در سوریه تنها نابودی داعش نبوده، بلکه محدودسازی قدرت منطقه‌ای ایران بوده و به همین دلیل آمریکا فعلا سوریه را ترک نخواهد کرد.

اما عکس‌العمل غالب در بین سیاستمداران آمریکایی ابزار نگرانی از سرانجام جنگ سوریه و اشتباه بودن تصمیم ترامپ بود. اکثریت رسانه‌های جهان نیز ترکیه، سوریه، ایران و روسیه را برنده‌های خروج آمریکا از جنگ سوریه معرفی کردند. در مقابل نیز از رژیم صهیونیستی، کردها و برخی کشورهای عربی مانند عربستان و امارات به عنوان بازنده‌های اصلی این تصمیم نام برده اند.

برخی نیز عنوان کردند خروج حدود ۲یا ۳ هزار نیروی آمریکایی در سوریه موجب نمی‌شود قدرت تاثیرگذاری آمریکا بر تحولات سوریه از وضعیتی که در حال حاضر وجود دارد آن چنان کاهش یابد و از این رو نباید زیاد بر روی این موضوع مانور داد. با این وجود تصمیم دونالد ترامپ تاکنون بدون تبعات نیز نبوده و منجر به استعفای جیمز متیس، وزیر دفاع و برت مک‌گورک، نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف جهانی برای شکست داعش شده است؛ البته بحث کناره گیری یا کنار گذاشتن متیس از چند ماه بعد از آغاز به کار دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور بارها مطرح شده بود تا اینکه این بار به واقعیت پیوست.

اما در این بین از زمان اعلام خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، تحلیل هایی نیز عنوان شده که این تصمیم حاصل یک معامله پشت پرده بین ترکیه، روسیه، رژیم صهیونیستی با دونالد ترامپ است تا در نهایت منجر به حفظ بشار اسد، برقرار شدن ارتباطات کشورهای عربی با دمشق و در مقابل توافق بر روی محدود کردن نقش ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای است. حتی فراتر از این موضوع عنوان شد دولت ترامپ در تلاش است تا با تجمع نیروهای آمریکایی در عراق، زمینه تمرکز بیشتر بر روی ایران را فراهم آورد.

در راستای تقویت این فرضیه به ورود همزمان «ناو هواپیمابر یواس‌اس‌ جان سی‌استنیس» به خلیج فارس و بازدید ترامپ از نیروهای نظامی آمریکا در عراق اشاره می‌شود؛ همچنین برخی تعقیب ناو نظامی آمریکا توسط قایق‌های تندروهای سپاه را نیز حامل پیامی مبنی بر اعلام آمادگی ایران برای مقابله با هر گونه تهدید و خطر تفسیر کرده اند.

اما این فرضیه‌ها و احتمالات تا چه اندازه با واقعیت ها مرتبط و همخوان است؟ آیا این اقدامات را می‌توان به عنوان نشانه‌هایی از وقوع یک اتفاق بزرگ‌تر دانست؟

در مقابل این ادعاها می‌توان شواهد و قرائن بسیار منسجم‌تری حاکی از بعید بودن رخ دادن چنین اتفاقی نیز بیان کرد. مثلا می‌توان به سیاست انزواطلبی بدلیل کاهش هزینه‌ها، تاکید بر روحیه تاجرمابانه و منفعت طلبانه دونالد ترامپ اشاره کرد؛ همچنین در حال حاضر ایران به لحاظ قدرت منطقه‌ای در اوج قرار دارد و واشنگتن هیچ وقت نمی‌تواند دست به قماری بزند که سرانجام آن از پیش مشخص نباشد.

فراموش نشود هدف آغاز جنگ سوریه، سرنگونی دولت دمشق برای خروج این کشور از محور مقاومت بود که با پذیرش بشار اسد و حفظ سیستم سیاسی این هدف عملاً با شکست سنگینی مواجه شده است. البته بدون شک اگر آمریکایی‌ها قدرت دشمنان خود را آن گونه برآورد کند که توانایی ضربه زدن به آن را دارا باشند از انجام هیچ اقدامی کوتاهی نخواهند کرد.

بر این اساس باید گفت با توجه به تشدید تقابل ایران و آمریکا و عدم پذیرش خواسته های ۱۲ گانه واشنگتن، احتمالاً تلاش کاخ سفید نه راه اندازی جنگ بلکه توطئه برای تحریک داخلی و تمرکز بر فعال نمودن شکاف‌های اقتصادی، سیاسی، قومی و ... جهت راه اندازی کشمکش‌های داخلی است.

اگر چنین اقدامی با موفقیت همراه بود آن موقع نئوکان‌های جنگ طلب می‌توانند ترامپ را ترغیب کنند به هزینه برخی کشورهای منطقه تکه‌های و قطعات دیگر پازل نیز اجرایی شود. بنا بر این ضروت رفع مشکلات اقتصادی، توجه به اقشار ضعیف جامعه و برخورد با هر گونه تحریک اقوام بیش از پیش ضروری و لازم به نظر می رسد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۰۱۱۴۶۱۶:۲۱:۵۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
جنگ بشه هم که قرار بود ما امریکا رو نابود کنیم و فرصت خوبی است
علی 671۷۰۱۱۵۰۱۶:۲۷:۰۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
برای خودتان نبرید و ندوزید .ترامپ شهامت نقشه و حمله به ایران راندارد .نه خودتان بترسید و نه واهمه درون ایران ایجاد کنید .ترامپ مرد این کارها نیست و جز قمپز کاردیگری بلد نیست .این اواخر سال شمسی برای ایرانیان ترس و دلهره بیخودی ایجادنکنید .بگذارید مردم زندگیشان را بکنند و دچار هول و هراس نکنید تا بخواهید به هدف شوم خودتان برسید .
ناشناس۷۰۱۱۵۱۱۶:۲۸:۲۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
خلاصه این است که امریکا و اسراییل با روسیه به توافق رسیدند که در قبال تحویل سوریه به روسیه پوتین هم تضمین دهد که همه نیروهای خارجی از جمله ایران و حزب الله به صورت کامل از سوریه خارج شوند و داعش هم توسط روسیه کاملا از صحنه خارج شود و همچنین روسیه تضمین می کند که در یک دوره چند ساله با تصویب قانون اساسی جدید اسد محترمانه از قدرت کنار گذاشته شود و از همه مهمتر روسیه در مورد ایران از سیاست فشار اسراییل و امریکا بر ایران تبعیت کند. اگر هم می بینید که مخالفترین جبهه عربی با ایران یعنی عربستان و امارات و بحرین زودتر از همه و بسیار سریع سفارت خود را در دمشق دارند باز می کنند نتیجه همین توافق بزرگ است و البته بعد از ایران دومین کشوری که بیشترین ضرر را از این توافق خواهد دید همان ترکیه رجب اردوغان است که تصور می کرد در خاورمیانه دوباره وزنه ای شده است. ترکیه هم باید سوریه را ترک کند و اهرم فشار کردها را در سوریه که با پوتین ورابط ویژه و تاریخی دارند به جان خود بخرد. البته اسد هم که مهمترین اولویت او بقای قدرت است تا اینجا کاملا با این طرح موافق است که اگر هم نباشد باز مهم نیست چون او نیست که در سوریه تصمیم اساسی می گیرد بلکه پوتین است. هر چند شاید اسد هم نداند که بر سر اینده او هم توافق شده!
رضا۷۰۲۲۹۳۱۲:۱۸:۱۳ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
برادر شما وزیر خارجه سوریه هستی یا روسیه و یا ترامپ و اسد؟این اوهام و رویاهای امثال ترامپ و نتانیاهو است که البته به تحققش هم امیدوار نیستند وگرنه نه کسی می تواند ایران را از سوریه خارج کند ،نه اسد تن به چنین داستانی می دهد،نه پیوستگی ایران ،عراق،سوریه و حزب الله قطع می شود و نه روسیه به دنبال درگیر شدن در چنین داستانی است.
ناشناس۷۰۱۳۶۳۱۸:۲۸:۵۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
از همین الان دارید مقدمه می چینید تا کسی اگر به گرسنگی و بیکاری اعتراض کرد سرع وصلش کنید
ناشناس۷۰۱۴۸۲۲۰:۰۷:۰۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
اصلاح طلبان ترسو در زمانیکه امریکا به افغانستان حمله کرد میگفتن هدف بعدی حمله به ایران است و اکنون همان حرف را تکرار می کنند در حالیکه ترامپ یک بیزنس من بزرگ است و برای کاهش هزینه های نظامی امریکا از سوریه خارج شده است .
رضا۷۰۱۹۸۳۰۹:۳۷:۳۳ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
اتفاقا در زمان حمله آمریکا به افغانستان بعضی از اصلاح طلبان کمک به نیروهای افغان و حتی حضور نیروها را فرصتی برای مبارزه با آمریکا می دانستند
بیگی29۷۰۱۴۸۴۲۰:۰۷:۵۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
ترامپ به منافع مادی فکرمیکند.از سوریه خارج میشود تا سهمی در هزینه باز سازی سوریه نداسته باشد و آن را به ایران و روسیه و ترکیه محول میکند تا روزیدیگر... منافعش کجا باشد؟
ناروسینه۷۰۱۷۰۰۲۳:۱۵:۳۳ ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
تازه سوریه پولی ندارد به ترامپ بدهد ولی اگر غائله به این طرف منتقل شود ،عرب ها و ایران پول دارند و میشه اونها را دوشید.
ناشناس۷۰۱۴۹۵۲۰:۱۶:۱۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
سیاست امریکا از گذشته حفاظت از مسیر نفت خاور میانه بوده هم اکنون در عراق در دو منطقه مشغول ساخت پایگاه نظامی برای حضور دائمی است سوریه را به ترکیه و اسرائیل واگزار کرد خواهید دید که اسرائیل با ضربات هوائی سوریه را وادار به تابعیت از سیاستدهای دفاعی اسرائیل خواهد کرد هر آنچه در سوریه مطابق میلش نباشد زیر ضربات نیروی هوائی اسرائیل خواهد بود .
ناشناس۷۰۱۵۰۴۲۰:۲۹:۲۳ ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
یادتونه که زمان انتخابات امریکا مخالفین برجام چقدر از شکست کلینتون و پیروزی ترامپ خوشحال بودند؟!!
ناشناس۷۰۱۵۲۳۲۰:۴۵:۰۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
مساله حمله امریکا به ایران همیشه یک بلوف و حرف توخالی بوده. امریکایی ها تا قبل از سال 88 تمام راه ها رو بطور مبسوط بررسی کرده بودن و در آخر به نتیجه رسیدن که حمله امکان پذیر نیست و در اون سال به نتیجه رسیدن که بهترین راه مقابله با ایران انقلاب مخملی هستش که اون هم در سال 88 با شکست مواجه شد.
ناشناس۷۰۱۵۷۹۲۱:۳۲:۰۵ ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
باگفتن مرگ برآمریکا چیزی درست نمیشودبایدکمک کنیم تااین حرف اجراشود
ناشناس۷۰۱۷۰۴۲۳:۲۰:۵۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
با نگفتن مرگ بر آمریکا هم چیزی درست نمیشود
ناشناس۷۰۱۶۳۵۲۲:۱۳:۰۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
روی ما حساب نکنید در زمان صلح بجز بیکاری و نداری چیزی عاید ما نشد لطفا به آقازاده ها و آنهایی که سهمی دارند از این مملکت حساب باز کنید ما که نیستیم.
ناشناس۷۰۱۶۵۳۲۲:۳۴:۱۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
امیدوارم جنگ شروع بشه تا مشت محکمی به دهان ترامپ بزنیم
علی۷۰۱۶۶۳۲۲:۴۰:۵۵ ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
امریکا فقط در این کشور حضور ندارد. گفته ترک می کنم
ناشناس۷۰۱۷۲۲۰۰:۰۱:۲۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
نه بابا اگه میخواست به ایران حمله کنه نیروهاشو از تیر رس حشد اشعبی تو عراق خارج میکرد تحلیلهای اولیه اشتباه بوده
سیدرضا۷۰۱۸۸۴۰۸:۲۴:۲۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
با عرض سلام بقول اقای ناطق نوری که فرد باتجربه ای هستند نباید باب مذاکره با آمریکا بسته شود.امروز ایران به کسی نیاز داردتا همه راهکارها را برای برون رفت مردم از مشکلات شدید اقتصادی درنظر بگیردکه قطعا رضای خدا نیز دراین است. با تشکر
رضا۷۰۱۹۷۸۰۹:۳۴:۰۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
یک احتمال دیگه می تونه نزدیک شدن به ایران باشه (حداقل کم کردن تنش باایران) اگر بپذیریم هزینه جنگ نظامی آمریکا با ایران بسیار بیشتر از جنگ در عراق وافغانستان وسوریه خواهد بود، این تحلیل قوت می گیره. خروج از سوریه، مذاکره ایران با طالبان ....
ناشناس۷۰۲۰۱۶۰۹:۵۷:۲۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
دشمن در خانه است کسانی که با تصمیمات غلط کاری که دشمنان خارجی هرگز توان انجامش را ندارند بر سر ملت می آورند آنهایی که سرمایه های مملکت را توسط آقازاده هایشان از کشور خارج می کنند و در همین کشورهای غربی سرمایه گذاری می کنند. همین افرادی که مردم را مایوس از اصلاح رویه های غلط و امکان توسعه اقتصادی و فرهنگی می کنند. دشمن در خانه است
ناشناس۷۰۲۱۶۵۱۱:۲۲:۵۰ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
ایران و آمریکا مخفیانه دارند مذاکره میکنند. بعید نیست این هم در رابطه با آن باشد. آمریکا مایل است هم با ایران سر و سری داشته باشد و هم عربها را تا آنجا که میشود بدوشد! البته تحولات اخیر عربستان را هم در این تحلیلها باید در نظر گرفت. کلا وضعیت به سمت تعیین تکلیف پیش میرود: یا جنگ میشود یا صلح.
ناشناس۷۰۲۲۱۲۱۱:۴۲:۴۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
گر جنگ شود باید اقازاده هایتان از اروپا و کانادا و امریکا برای دفاع از منافعشان برگردند
ناشناس۷۰۳۵۸۳۰۱:۳۴:۰۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
ادعای حمله غلط است چون ایران بهترین متحد و تضمین کننده منافع آمریکا در منطقه است و این موضوع برای آنان که میاندیشند واضح است
ناشناس۷۰۴۲۶۱۱۳:۰۰:۲۰ ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
در جنگ متولد شدیم با کاستی های جنگ بزرگ شدیم و با استرس جنگ جدید زندگی کردیم و با این وضعیت بعید نیست در جنگ هم بمیریم....
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین