سوختگی سالانه ۱۸۰ هزار ایرانی/ ۳۰۰۰ نفر جان می‌بازند

گروه سلامت الف،   3971010060

مدیر مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از سوختگی سالانه ۱۸۰ هزار ایرانی بر اثر تماس با آتش خبر داد و افزود: از این تعداد متاسفانه سالانه سه هزار نفر جان می‌بازند.

سوختگی سالانه ۱۸۰ هزار ایرانی/ ۳۰۰۰ نفر جان می‌بازند

دکتر رامین رضایی در گفت و گو با خبرنگار  ایسنا، سوختگی را یکی از مشکلات حوزه سلامت عنوان کرد و افزود: سوختگی بیماری نیست و یک رخداد و آسیب محسوب می‌شود که یا به عمد یا به سهو ایجاد شده و می‌تواند سلامت افراد را تهدید کند.

وی افزود: در کنار درد و رنج ناشی از سوختگی، این معضل همراه خود بیماری‌های بسیاری نیز به دنبال دارد.

رضایی با اشاره به وقوع سالانه بیش از 180 هزار مورد سوختگی در کشور، گفت: متاسفانه از این تعداد سالانه سه هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند و این یعنی از هر 60 رخداد سوختگی یک مورد به مرگ می‌انجامد.

وی تصریح کرد: همچنین از این تعداد سالانه حدود 28 هزار نفر بستری می‌شوند که عمده موارد بستری مربوط به درجات بالای سوختگی بیش از 20 درصد، سوختگی در سالمندان و نیز سوختگی در کودکان است.

رضایی خاطرنشان کرد: همچنین از این تعداد 1300 نفر بر اثر سوختگی ناشی از برق‌گرفتگی که از آن به عنوان سوختگی الکتریکی یاد می‎‌شود دچار قطع عضو می‌شوند و متاسفانه عمده این موارد را در جامعه کارگری شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه متناسب با میزان سوختگی و اینکه چه عضوی از بدن درگیر شده، درصدی برای سوختگی تعیین می شود، اظهار کرد: درکنار همه درد و رنج ناشی از سوختگی، هر یک درصد سوختگی منجر به بستری در بیمارستان پنج میلیون تومان هزینه به سیستم درمان کشور تحمیل می‌کند که شامل ارائه خدمات جراحی،  بستری در بیمارستان، درمان دارویی و مراقبت های بهداشتی و بازتوانی و فیزیوتراپی است.

مدیر مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: قطعا در مواردی که سوختگی صورت افراد و سیمای ظاهری آنها را درگیر می‌کند، خسارات آن تنها مالی نبوده و عملا زندگی افراد قربانی تحت شعاع قرار می گیرد.

رضایی تصریح کرد: با توجه به این شرایط، سوختگی و پیشگیری از آن از اهمیت بالایی در سیستم درمان کشور برخوردار است و بر همین اساس وزارت بهداشت پیشنهاد داده که یک روز به عنوان روز پیشگیری از سوختگی نامگذاری شود تا بتوان در این روز به شکل ویژه تری در زمینه سوختگی و راه های پیشگیری از آن اطلاع رسانی کرد.

وی افزود: در حال حاضر روز اول دی ماه برای این کار پیشنهاد شده، اما امکان دارد با توجه به افزایش موارد سوختگی در شب چهارشنبه سوری، این روز انتخاب شود، البته همه اینها فعلا در حد پیشنهاد مطرح شده است.

رضایی در ادامه با اشاره به بالابودن میزان مرگ و میر ناشی از سوختگی در کودکان، گفت: کودکان به دلیل تحرک بالا و عدم آموزش کافی و قرارگیری درمحیط های ناامن، بسیار در معرض سوختگی قرار دارند و آمار مرگ و میر ناشی از سوختگی در آنها بالاست.

این مسئول افزود: همچنین سوختگی در افراد سالمند به دلیل تحرک پایین و اینکه نمی توانند به سرعت از حادثه آتش سوزی فرار کنند با مرگ و میر بالایی همراه است.

رضایی با بیان اینکه شیوع سوختگی در ایران هشت برابر بیشتر از متوسط جهانی است، گفت: این درحالی است که می‌‎توان با آموزش و رعایت نکات ساده ایمنی از بسیاری از موارد سوختگی پیشگیری کرد.

این مسئول شایع ترین علت سوختگی درکودکان را مایعات داغ عنوان کرد و افزود: کودکان عمدتا بر اثر ریختن آب جوش یا غذای داغ و موارد اینچنینی در محیط‌هایی ماننند حمام و آشپزخانه دچار سوختگی می‌شوند و لازم است والدین در این زمینه مراقبت‌های بیشتری داشته باشند.

وی افزود: کودکان به خاطر جنب و جوشی که دارند باید از محیط‌های خطرناک و بویژه از نزدیک شدن به وسایلی مانند بخاری، کتری و سماور و قابلمه پخت و پز دور نگه داشته شوند.

مدیر مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، توصیه کرد: والدین بطور جد از ورود بچه ها به آشپزخانه خودداری کرده و حمل ظروف غذای داغ را به کودکان محول نکنند.

رضایی تاکید کرد: همچنین برای پیشگیری از سوختگی الکتریکی در کودکان باید تمام پریزهای برق محافظ پلاستیکی داشته باشند و وسایل برقی مانند چای ساز و ... دور از دسترس کودکان نگه داشته شوند، چرا که سوختگی الکتریکی می تواند به راحتی منجر به قطع عضو در کودکان بویژه قطع انگشتان آنها شود.

وی در ادامه به تشریح برخی راهکارها و نکات ایمنی جهت پیشگیری از سوختگی پرداخت و افزود: زمانی که فردی دچار آتش سوزی می‌شود و لباسش آتش می‌گیرد باید درجای خود متوقف شده و به جای فرار، روی زمین دراز کشیده و غلط بزند، زیرا فرار نه تنها کمکی به خاموش شدن آتش نکرده بلکه آن را شعله ور می کند. همچنین توصیه میشود افراد باتوجه به اشتعال‌پذیری لباس های پلاستیکی از پوشیدن لباس‌هایی با این جنس پارچه پلاستیکی خودداری کنند.

رضایی با بیان اینکه کارگران ساختمانی بیشترین قربانیان برق گرفتگی الکتریکی هستند، آموزش کارگران، در کنار استانداردسازی محیط کار را بهترین راه پیشگیری از اینگونه حوادث عنوان کرد.

این مسئول با بیان اینکه بیشترین موارد آتش سوزی به علت عدم رعایت برخی نکات ساده در منزل رخ می‌دهد، گفت: افراد باید همواره از وسایل گرمایشی استاندارد استفاده کرده و حتما عدم نشت گاز از این وسایل را بررسی کنند.

وی افزود: در زمستان برخی افراد، لباس‌های شسته شده را کنار وسایل گرمایشی مانند بخاری آویزان می کنند تا خشک شود که این کار می تواند بسیار خطرناک بوده و آتش سوزی های گسترده را به دنبال داشته باشد.

این مسئول در خصوص انبار کردن بنزین و گازوییل و نفت در حیاط منازل نیز هشدار داد و افزود: این مواد می تواند با یک بی احتیاطی به یک انبار باروت تبدیل شوند.

رضایی در خصوص نگهداری موادی مانند جرم گیر و انواع سفید کننده ها در طبقه های فوقانی کابینت نیز هشدار داد و افزود: این مواد باید دور از دسترس کودکان در طبقات زیرین کابینت نگهداری شوند.

این مسئول به رعایت برخی نکات ایمنی هنگام آشپزی هم تاکید کرد و افزود: ظرف روغنی که آتش گرفته به هیچ عنوان نباید آب روی آن ریخته شود، چرا که این‌کار آتش ظرف را بیشتر می کند و باید آتش آن را با گذاشتن درپوش خفه کرد.

رضایی تاکید کرد: همچنین زنان خانه‌دار به هیچ عنوان نباید از دستگیره‌هایِ آشپزی که با یک بند به هم متصل هستند استفاده کنند، چرا که ممکن است بند آن به جایی گیر کرده و ظرف غذا روی آنها بریزد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین