کربلای ۴ همچنان ادامه دارد

احسان تقدسی،   3971009024 ۵۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
کربلای ۴ همچنان ادامه دارد

«کربلای چهار» اسم رمزی است برای یادآوری اینکه هرجا اطلاعات میدانی، شواهد و استدلال ها نادیده گرفته می شوند، شکست در انتظار ماست. کابوس کربلای چهار مارا رها نمی کند. گویا دی ماه هر سال قرار است پرونده کربلای چهار از قفسه های آرشیو بیرون کشیده شود و بازخوانی شود. هر سال هم ناگفته های جدیدی از آن فاش می شود.  

حالا که همه از لورفتن یا نرفتن، تدبیر یا سوءتدبیر فرماندهان کربلای چهار سخن می گویند، گفتن از اینکه در ۵ دی ۱۳۶۵ چه شد جز حرف های تکراری چیزی نیست. مباحث تاریخی و خواندن کتب و اسناد صرفًاً برای پی بردن به دلایل آنچه در یک ساعت و روز مشخص اتفاق افتاده نیست. آنچه تاریخ را لذت بخش تر می کند کنکاش در این رابطه است که آیا از تاریخ عبرت گرفته شده یا خیر. آیا تاریخ سبب شده ما اشتباهی را تکرار نکنیم یا خیر. با این تعریف آیا کربلای چهار سبب شد تا ما از آن تجربه بزرگ که قیمت آن خون چندهزار جوان بوده عبرت بگیریم یا همچنان در تاریخ مانده‌ایم؟

صدام امروز نیست. از حزب بعث عراق و ژنرال ماهر عبدالرشید افسانه ای عراق هم خبری نیست. چه اصراری هست در همان روزهای کربلای چهار بمانیم و به درس های آن بی تفاوت باشیم؟ لااقل در چند روز گذشته که محسن رضایی فرمانده وقت سپاه روایت جدیدی از عملیات کربلای چهار را بیان کرده موج گسترده ای از اظهارنظرها و بعضاً تسویه حساب های سیاسی به راه افتاده که همگی بلااستثناء در ۳۲ سال پیش مانده و قدمی به جلو نیامده اند.

براساس آنچه بسیاری از فرماندهان وقت نظامی درگیر عملیات گفته اند، کربلای چهار بر اساس شواهد میدانی و گزارش های واحدهای مختلف اطلاعات و عملیات سپاه و ارتش، از پیش از عملیات لو رفته بود. آنهایی که در روایت خود قائل به لو نرفتن کربلای چهار هستند در اقلیتند و جز چندفرمانده، بقیه همه از هشدارهای خود به فرماندهان وقت سپاه درباره ممکن نبودن عملیات سخن گفته اند.

بر این اساس کربلای چهار نماد بی توجهی به شواهد و استدلال ها در میدان تصمیم گیری است. هرجا به مبانی علمی و نظرکارشناسی بی توجه باشیم همانجا کمینگاه کربلای چهار ماست و چه باید گفت که وقت گذر از کربلای چهار سال ۱۳۶۵ گذشته و باید به ده‌ها کربلای چهاری که بعد از آن اتفاق افتاد، پرداخت. هزینه کربلای چهار ۱۳۶۵ یکجا و با خون چندهزار شهید پرداخت شد اما هزینه بی توجهی به نظرکارشناسی و یکه تازی نومدیران و سوءمدیریت ها سال هاست ادامه دارد و نسل بعد از ما هم تاوان همین ها را می دهد.

قرار نیست در وقایع تاریخی بمانیم. برخی هنوز به هنگام طرح نام ترکمانچای و گلستان به دنبال آه و نفرین ملوک ها و خان ها هستند و غافلند از شرایطی که کشور در آن برهه تاریخی در آن گرفتار شد و در نهایت ترکمانچای یا گلستان به ما تحمیل شد. تاریخ یعنی آنکه عبرت بگیریم و نگذاریم روزگار دیگری ترکمانچای یا گلستان شاید به نام برجام یا هرچیز دیگری دندان های قدرت ایران را یکی یکی بکشند.

دنبال کربلای چهار اگر می‌گردیم به وضعیت اقتصادی کشور نگاهی کنیم. مگر رمز شکست کربلای چهار سوءمدیریت یا نادیده گرفتن هشدارهای کارشناسان و تحلیلگران نیست؟ مگر همین حالا کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی نسبت به آینده اقتصادی کشور هشدار نمی‌دهند؟ مگر ترکمانچای و گلستان جز پس از وادادگی مسئولان وقت کشور در برابر بیگانه، اختلاف بین مدیران وقت و پذیرش ذلت و تحقیر به کشور تحمیل شد؟

کربلای چهار فصل مهمی در تاریخ دفاع مقدس و پس از انقلاب است. خواندن جزئیات و روایات مختلف از آن اتفاق مبارکی است و باید به درستی و با پژوهش و تحقیق و به دور از تعصبات جناحی به آن پرداخت. هرواقعه تاریخی در یک بستر زمانی و مکانی و فقط یک بار اتفاق می افتد اما در تاریخ می توان رگه های مشابهی از وقایع دید که فقط عبرت گیرندگان از تاریخ آنها را درمی یابند و مانع از تکرار بی خردی ها می شوند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۹۷۹۵۶۰۷:۴۶:۳۷ ۱۳۹۷/۱۰/۹
12000 جوان با غیرت که مطمئناً اگر باقیمانده بودند اوضاع اقتصاد مملکت اینگونه دست نا اهلان و مدافعین حرم امن آقازادگان نمی افتاد. این است نتیجه یک تصمیم اشتباه در یک شب سیاه.
ناشناس۶۹۸۰۶۰۰۸:۴۹:۵۲ ۱۳۹۷/۱۰/۹
برجام ، بزرگترین عملیات فریب معاصر بود.
ناشناس۶۹۸۲۲۴۱۰:۰۲:۳۲ ۱۳۹۷/۱۰/۹
ولی آواکسهای آمریکا خیلی ضعیف شدند به منفی های این پیام نگاه کنید
فرزاد۶۹۸۳۳۶۱۰:۵۶:۳۸ ۱۳۹۷/۱۰/۹
بله اونقدر بد بود که اسرائیل آل سعود و ... از توافق برجام خوشحال شدند و حمایت کردند
ناشناس۶۹۸۷۴۲۱۴:۰۰:۵۲ ۱۳۹۷/۱۰/۹
کربلای۴ ادامه دارد امانه با آن مردان بی ادعا و پشت کرده به دنیا متاسفانه با برخی سهامخواهان از سفره انقلاب که آرمانها ی آن مردان بی ادعا را با زندگی در خانه های چند ده میلیاردی و اشرافگرایی لگد مال کرده اند ،روح آن تارکان دنیا این دنیا طلبان تارک آخرت را نخواهد بخشید
ناشناس۶۹۸۰۷۹۰۸:۵۶:۱۸ ۱۳۹۷/۱۰/۹
جناب اشنا به بهانه توییت رضای ، خوب حواس ها را از افتضاح اقتصادی دولت پرت کرده..
علی۶۹۸۲۵۴۱۰:۱۸:۰۴ ۱۳۹۷/۱۰/۹
این دو مطلب هیچ ارتباطی با هم ندارند، مگر آقای آشنا یا هر کس دیگر به آقای رضایی گفته بود بیاید این جریان را توییت کند؟
ناشناس۶۹۸۱۲۲۰۹:۱۵:۱۶ ۱۳۹۷/۱۰/۹
اگر مانده بودن مطمئن باش اوباش سیاسی هر روز برای تخلیه کینه از قلب کثیفتان بهشون حمله می کردن
ناشناس۶۹۸۲۱۹۱۰:۰۰:۴۳ ۱۳۹۷/۱۰/۹
چرا جان انسان اینقدر بی ارزش شده؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۶۹۷۹۷۲۰۷:۵۵:۳۶ ۱۳۹۷/۱۰/۹
احسان جان درست گفتی.اما این رو یادت باشه که اگه می خواهیم عبرت بگیریم و آینده را بدون اشتباهات کربلای 4 سپری کنیم،لا جرم نیازمند مطالعه دقیق و موشکافانه تاریخ کربلای 4 هستیم.گذشته باید بی کم و کاست و بدون سانسور بیان شود تا چراغ راه آینده باشد.از این رو باید القب،عناوین و مناصب را نادیده گرفت و از عده ای سوالات سختی پرسید.
فرناز۶۹۸۲۰۷۰۹:۵۶:۰۷ ۱۳۹۷/۱۰/۹
بحث عبرت گرفتن یک طرف ولی متاسفانه آقای تقدسی سعی در تبرئه آقای محسن رضایی دارد. باید بپذیرید که آقای محسن رضایی در داستان کربلای چهار مرتکب اشتباه شده است.
ایرانی۶۹۷۹۷۷۰۷:۵۸:۵۰ ۱۳۹۷/۱۰/۹
با سلام خیلی جالبه در یک عملیات فریب(به فرموده محسن رضایی فرمانده جنگ) برابر خاطرات آقای هاشمی فقط حدود 8000 جوان شهید می شوند!!!!!!
ناشناس۶۹۸۰۴۴۰۸:۴۰:۰۳ ۱۳۹۷/۱۰/۹
و مسببین این تصمیم اشتباه که باعث شهید شدن این جوانان شد را باید به دادگاه صالح سپرد.
ناشناس۶۹۸۰۶۱۰۸:۵۰:۱۲ ۱۳۹۷/۱۰/۹
8000 نفر خیلیه. آقای رضایی باید بیاد خیلی چیزها رو توضیح بده.
ناشناس۶۹۸۰۳۲۰۸:۳۱:۱۵ ۱۳۹۷/۱۰/۹
تاریخ و گذشت زمان خودش بهترین قاضیست.
ناشناس۶۹۸۱۳۶۰۹:۲۱:۰۷ ۱۳۹۷/۱۰/۹
رضایی چرا خودش باغواص ها به عملیات نرفت !؟؟؟!
علی۶۹۸۲۴۸۱۰:۱۴:۲۹ ۱۳۹۷/۱۰/۹
چون شهادت برازنده آنان بود که رفتند.
ناشناس۶۹۸۰۳۸۰۸:۳۷:۲۵ ۱۳۹۷/۱۰/۹
نکته بسیار مهمی را یاداوری کردند لزوم عبرت از تاریخ لزوم توجه به هشدار کارشناسان وادادگی مسئولین یعنی همان شکست و تحقیر ترکنمنچای ها!
م.م۶۹۸۴۲۳۱۱:۲۹:۳۴ ۱۳۹۷/۱۰/۹
اگر سایت الف از بدو پیدایش ش تا حالا یک مقاله درست و حسابی را انتشار داده باشه این مقاله است من خودم در این عملیات بودم و مجروح شدم دقیقا عین بی تدبیری و سوء مدیریت را درآن زمان دیدم هر وقت به ان شب فکر میکنم حال عجب و غریبی برایم عارض میشه. جالبه این سوء مدیریت به شکل ها و به انواع مختلف تو این دوران سی ساله را شاهدیم .
ناشناس۶۹۸۰۴۵۰۸:۴۰:۰۷ ۱۳۹۷/۱۰/۹
سلام من نمیدونم تو عملیات کربلای 5 چه اتفاقی افتاده ولی دقیقا و به عینه سالهاست که می بینم سوء مدیریت و وجود برخی مدیران نالایق کشور رو به نا کجا آبادکشانده و نارضایتی بسیار به بار آورده خودم عضو خانواده شهدا هستم پدر دائم ناراحته و میگه خدا خون بچه های ما رو زمین نگذاره بچه های ما نرفتند تا بعضی ها اینهمه نارضایتی ایجاد کنند امام اینهمه زحمت کشید رنج تبعید رو تحمل کرد انقلاب شد تا اسلام ناب محمدی باشه چرا اینا به رهبری توجه نیمکنن چرا بعضی مدیران مدام دست بدست میشن وقتی یکی یه جایی امتحان پس میده و ازش نارضایتی هست دیگه نباید جای دیگه وویا وقت دیگه بازم بیاد چرا نظر سنجی نمیکنن تا کارکنان ومسئولین شهری هم بودن یا نبودن یه مدیری رو تائید کنن چرا جمع نمیکنن مدیران بدنامی رو که با مسخره بازی تاب آوری رو از مردم گرفتن فلان استادی زحمت کشیده و طرحی اجرا کرده و مقاله ای نوشته وعنوان جهانی کسب کرده جایزه اش رو رئیس دانشگاه نالایقی گرفته و خجالت نمیکشه عکسشو رو بنرهای بزرگ همه جا نصب کرده رئیسی که درش رو مردم بسته اس رئیس نیست رئیسی که تمام کاراش تفویض اختیار شده رئیس نیست رئیسی که هفته ای دو روز هم پیداش نیست ووقتی هم هست هیچکس رو نمیپذیره دزدکی میره دزدکی میاد رئیس نیست فقط عنوان ریاست رو یدک میکشه وبودجه کشور رو الکی معطل کرده و به ناحق میلیونها حق مدیریت میگیره و خدا جواب اون کسی رو بده که با دوست بازی اونو نیگه داشته و عوضش نمیکنه اینا ظلم به ملت و شهداست ایناظلم به بینی و بین الله است دیگه نیمدونم چی بگم فقط اینکه علیرغم اینکه رسانه های استانی بسیار قلم زدن نمیدونم چرا رسانه های ملی سکوت کردن چرا ؟
ناشناس۶۹۸۴۸۶۱۱:۵۵:۲۲ ۱۳۹۷/۱۰/۹
به پدرتون بفرمائید : میخانه اگر ساقی صاحبنظری داشت میخواری و مستی راه و رسم دگری داشت
ناشناس۶۹۹۶۱۰۲۱:۱۷:۰۳ ۱۳۹۷/۱۰/۹
مستی در هر حالت و هر شکلش بد است.هوشیار باش مانند پدر محترم آن پیامگذار عزیز
ناشناس۶۹۸۰۴۶۰۸:۴۰:۱۹ ۱۳۹۷/۱۰/۹
عالی بود حرف دل خیلی ها بود
ناشناس۶۹۸۰۵۱۰۸:۴۴:۲۵ ۱۳۹۷/۱۰/۹
چرا وقایع تاریخی ما بیطرفانه براساس واقعیت آنچه گذشته بمیان کشیده نمیشود . با نگاهی به نهضت ملی شدن نفت بیاندازیم حتی بر اساس اسناد مطمئن تاریخی هم میبینیم که تاریخ گرفتار تعصبات فردی و گروهی میشود . همین عملیات کربلای 4 که همه ابعاد ش مشخص شده از تصمیم گیرندگان شروع تا نتایج اولیه و در نهایت هم آن نتایج پایاتی . ممکن است عده ای با طرح آن مقاصد دیگری داشته باشتد اما دلیل نمیشود اصل آنچه گذشته را زیر سئوال برد و برای تطهیر فرد یا افرادی تاریخ را واژ گونه مطرح کنیم .
یک رزمنده۶۹۸۰۵۵۰۸:۴۷:۳۲ ۱۳۹۷/۱۰/۹
کربلای 4 اولین و آخرین عملیاتی نبود که با شکست مواجه شد. این یکی فقط مشهور شد.
ناشناس۶۹۸۱۱۲۰۹:۱۲:۱۴ ۱۳۹۷/۱۰/۹
رزمنده صهیون هستی؟
ناشناس۶۹۸۶۷۷۱۳:۲۶:۱۳ ۱۳۹۷/۱۰/۹
دلبندم ، ما عملیات های موفقی هم داشتیم واگر نبود که الان ایران اشغال شده بود اما بیان واقعیت و درس گرفتن از اشتباه آیا برابر با دشمن بودن است؟ با منطق بچگانه شما ، ما کلا پیروزیم و هیچ عملیات اشتباه نداشتیم ، یعنی برادرامون خودشون همینجوری شهید شدند و مواضعی را که میگرفتیم داوطلبانه تحویل عراقی ها میدادیم تا دوباره با یک عملیات موفق آنها را پس بگیریم؟!
ناشناس۶۹۸۹۳۱۱۵:۲۲:۰۴ ۱۳۹۷/۱۰/۹
نمیخای دست برداری و اصلاح بشی؟
ناشناس۶۹۸۵۰۶۱۲:۰۴:۰۴ ۱۳۹۷/۱۰/۹
کربلای 4 تلخ ترین سو مدیریت آقایان بود ولی سو مدیرتهای دیگری هم رخ داد مانند عملیات رمضان و عقب نشینی از فاو که عراقی ها تا پشت دروازه خرمشهر آمدند
ناشناس۶۹۸۰۶۴۰۸:۵۰:۳۹ ۱۳۹۷/۱۰/۹
این همان ادمی بود که میگفت بریم هزار تا امریکایی بگیریم و بابت هر یک یک میلیارد تا وضع اقتصادی خوب شود یعنی این میخواست با این نظرات رئیس جمهور هم بشود شما ایشان را جدی نگیر
ناشناس۶۹۸۱۴۲۰۹:۲۲:۵۷ ۱۳۹۷/۱۰/۹
خدا به مردم ایران رحم کرد که ایشان پرزیدنت نشدند
ناشناس۶۹۸۰۷۲۰۸:۵۳:۲۲ ۱۳۹۷/۱۰/۹
واقعا ۱۲۰۰۰ نفر کشته برای این تاکتیک فریب. ارتش بعث صدام تنها را درو کرد. واقعا این فرماندهی باید محاکمه شوند.
ناشناس۶۹۸۰۸۶۰۹:۰۰:۱۹ ۱۳۹۷/۱۰/۹
این چه تیتری بود آخه ؟؟؟ از دیدگاه آقای رضائی اگه بخواهیم این مسئله رو ببینیم یعنی اینکه همچنان "‌فریب " ادامه دارد
ناشناس۶۹۸۰۸۷۰۹:۰۱:۰۲ ۱۳۹۷/۱۰/۹
متاسفانه تاریخ فقط برای ما تکرار میشود ..
ناشناس۶۹۸۱۰۱۰۹:۰۷:۳۹ ۱۳۹۷/۱۰/۹
برجامچای خفت بار ترین معاهده تاریخ است و مسببین آن ذلیل ترین آدمها
ناشناس۶۹۸۲۲۵۱۰:۰۲:۴۱ ۱۳۹۷/۱۰/۹
خزرچای هم فراموش نشود
ناشناس۶۹۸۱۱۸۰۹:۱۴:۲۹ ۱۳۹۷/۱۰/۹
علت سقوط هواپیمای مسافربری هم همینطوری بود
ناشناس۶۹۸۱۲۴۰۹:۱۵:۵۱ ۱۳۹۷/۱۰/۹
حالا چه شده اوباش سیاسی داخلی و خارجی نگران شهدای ما شدن؟
ناشناس۶۹۸۳۴۱۱۱:۰۵:۰۶ ۱۳۹۷/۱۰/۹
شهدا هم مصادره شما و امثال شما شده
ناشناس۶۹۸۹۳۷۱۵:۲۳:۴۸ ۱۳۹۷/۱۰/۹
شهدای شما؟ عجب! همه چی را می خواهید مصادره کنید؟ بر چه اساسی خودت را جای حق گذاشتی؟
ناشناس۶۹۸۱۳۳۰۹:۱۹:۱۸ ۱۳۹۷/۱۰/۹
بزرگترین خائنین به کشور اسلاحتلب ها هستن که باید یک به یک تارومار شوند
[utv۶۹۸۸۱۵۱۴:۲۸:۴۱ ۱۳۹۷/۱۰/۹
آقای تار ومار دوتا نکته اول شما دیکته رو صحیح بنویس اسلاحتلب نیس درستش اصلاح طلب هست دوما عزیزم چه کسی به تو اجازه داده مردم رو تار ومار کنی خدا ، رسول ؟؟؟؟؟ اختلاف نظر و ازادی بیان و سلیقه چیزی هست که خدا برای بشریت آزاد کرده و هیچ کسی حق سلب آن را نداره . اگه باور نداری ایت الکرسی را بخوان و بسیاری آیات دیگر
سپهر۶۹۸۱۴۸۰۹:۲۶:۲۹ ۱۳۹۷/۱۰/۹
رضایی و دیگر فرماندهان دفاع مقدس جوان و کم تجربه بودند. اشتباهات زیادی هم داشتند ولی گره های جنگ با فرماندهی با تجربه های ارتشی بار نشد بلکه همین جوان های تازه کار سپاهی در کنار ارتش خرمشهر را آزاد کردند. البته خون های زیادی هم دادیم. پذیرفتن آن اشتباهات چه اشکالی دارد؟؟ آقای رضایی با کتمان آن اشتباهات در پی چیست؟؟؟ مردم میفهمند. میدانند. با این حال برای مجاهدت رضایی و دوستانش ارزش قائلند. آقای رضایی هم بهتر است که واقعیت را قبول کند و از خانواده شهدا عذرخواهی کند. این حرکت، رضایی را عزیزتر خواهد نمود.
حرف حق۶۹۸۱۶۴۰۹:۳۶:۰۴ ۱۳۹۷/۱۰/۹
یاد شهدا همیشه در دل ماست اما خجالت بر کسانی که این عزیزان را پله کردند برای مقاصد دنیوی خود انان جنگیده برای دفع ظلم و تجاوز و رفع دیکتاتوری
دلارام۶۹۸۱۷۱۰۹:۳۹:۵۴ ۱۳۹۷/۱۰/۹
البته باید از تاریخ عبرت گرفت .ولی طرف مقابل ببو گلابی که نبوده صدام بانقشه قبلی وامادگی کامل وازطرف تمام دنیا پشتیبانی اطلاعاتی ولجستیکی میشد.حالا که امثال اقای رضایی سالها دفاع کردند وهزاران شهید دادیم اینجوری ازبازماندگان تجلیل میکنین .بالاخره جنگ بالا وپایین داره قراربوده همه عملیاتها ما موفق باشیم حالا یکی لو رفته .بی دردهای جبهه ندیده حالا با قلمشون نیش به رزمنده ها میزنند .اقای رضایی خانواده اشو گذاشت سر همین دفاع
علی۶۹۸۲۲۹۱۰:۰۴:۱۹ ۱۳۹۷/۱۰/۹
تمام اطلاعات لازم از زبان برخی فرماندهان در باره عملیات کربلای ۴ در فضای مجازی و بصورت مستند موجود است. بروید و بخوانید و ببینید چه جنایتی را آگاهانه در قالب فریب دشمن مرتکب شده اند.
علی۶۹۸۲۴۰۱۰:۱۰:۳۰ ۱۳۹۷/۱۰/۹
این نوشتار بهترین و مستدل ترین در بین مقالات چند روز اخیر در باره عملیات کربلای ۴ است. پاراگراف چهارم این مقاله تمامی واقعیت ها را بیان میکند.
مهدی۶۹۸۲۵۷۱۰:۲۳:۳۲ ۱۳۹۷/۱۰/۹
دوم بهمن تاریخ عروج یکی از ستارگانی است که از کربلای چهار جاماند و یارانش دست او را در کربلای پنج گرفتند. دیروز سر مزارشان رفتم و تنهایشان را گریه کردم
ناشناس۶۹۸۵۲۷۱۲:۱۵:۵۵ ۱۳۹۷/۱۰/۹
ربط دادن کربلای 4 به برجام خیلی بی معنی هست .
ناشناس۶۹۸۸۲۴۱۴:۳۱:۵۸ ۱۳۹۷/۱۰/۹
نادیده گرفتن اطلاعات میدانی جزوی از فرهنگ ماست وگرنه نه بخاری در مدارس آتش میگرفت نه اتوبوسی آتش میگرفت یا به ته دره میرفت نه موسسات مالی اعتباری و بانکها ورشکسته میشد و نه خیلی از مصائبی که امروز میبینیم اتفاق میفتاد. محسن رضایی هم یکی از ماست فقط چون مسوولیتش بیشتر بوده خطایش هم بزرگتر است راستی چند نفر از ما سر چهارراه موقع پیچیدن راهنما میزنیم همه اتفاقات از همین نادیده گرفتن مسوولیتهای جزیی بوجود میآیند. آیینه چون نقش تو بنمود راست _ خود شکن، آیینه شکستن خطاست
محمد۶۹۸۸۸۴۱۴:۵۸:۳۰ ۱۳۹۷/۱۰/۹
یکی می‌گفت، بدی جنگ اینه که همه‌ی مردا می‌میرن و بزدلا زنده می‌مونند.
مهدی۶۹۸۹۸۱۱۵:۵۰:۰۳ ۱۳۹۷/۱۰/۹
فریب خب فریب به چه ارزشی اضلا کربلای پنچ چی گیرمان آمد
ناشناس۶۹۹۱۹۳۱۷:۲۹:۱۴ ۱۳۹۷/۱۰/۹
رضایی چه تخصصی در جنگ داشته ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  11. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

  25. نگاهی به جایگاه و موقعیت ارتش شاهنشاهی

آخرین عناوین