سلیمی‌نمین: دشمنان با حماسه ۹دی ناامید شدند/تحریم‌ها با برهم خوردن انسجام در کشور تشدید شد

گروه سیاسی الف،   3971009023 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: حضور مردم در حماسه ۹ دی نا امیدی را به دشمنان پمپاژ کرد و اهداف آنان را خنثی کرد.

سلیمی‌نمین: دشمنان با حماسه ۹دی ناامید شدند/تحریم‌ها با برهم خوردن انسجام در کشور تشدید شد

 باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: انتخابات در همه کشورها یکی از مظاهر  مردم‌سالاری دینی در ایران بعد از انقلاب اسلامی است. برگزاری ۳۶ دوره انتخابات در آستانه چهل سالگی انقلاب به خوبی بالندگی انقلاب اسلامی را به نمایش گذاشته است اما در انتخابات  سال ۸۸ اقدامات برخی خواص بی بصیرت شادی حضور پرشکوه مردم به کام آنان تلخ شد.

این مسئله آن جایی کار را به بحران آشوب کشاند که برخی از عناصر فتنه و دو تن از کاندیدا‌های شکست‌خورده این انتخابات با پافشاری غلط بر خواسته‌های بدون دلیل خویش سبب بحران‌آفرینی زیادی در کشور شدند، اتفاقاتی که ملّت ایران در نهم دی ماه سال ۱۳۸۸ با حضور آگاهانه و مقتدرانه و بیعت دوباره با آرمان‌های امام خمینی (ره) و مقام معظّم رهبری حماسه‌ای جاودان و به یاد ماندنی را در تاریخ انقلاب آفریدند.در همین راستا بر آن شدیم تا گفت‌وگوی  مشروحی  را با عباس سلیمی نمین، این کارشناس تاریخی و رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران داشته باشیم.

سلیمی نمین معتقد است که برخی‌ها از جریان ۹ دی برای دهن‌کجی‌های سیاسی استفاده کردند اما مردم با حضور در ۹ دی به کسانی که قانون را نقش کردند و برای بدخواهان این ملت فرصتی را ایجاد کردند، پیام دادند که شما با مردم روبرو هستید و در نتیجه فتنه آنان خنثی شد. مشروح این گفت‌وگو به شرح زیر است:  

پیام حماسه ۹ دی صلابت قدرت و کرامت بود

با عرض سلام و احترام از وقتی که به ما دادید، به نظر شما پیام حماسه ۹ دی چه بود و حضور مردم در این روز چه واقعیتی را به نمایش گذاشت؟

سلیمی نمین:  حماسه ۹ دی پیامی از نوعی از قدرت دارد که در آن صلابت و هم کرامت وجود دارد. صلابت قدرت به معنای آن است که مشخص باشد کسانی که می‌خواهند از چارچوب قانون فراتر روند یا قانون را نادیده بگیرند بدانند با قدرت جامعه و مردم روبرو خواهند بود و از طرفی به معنی این است که به دنبال تلافی‌جویی یا سنگ اندازی در یک جریان نیست و قصد ندارد از این قدرت در جهت کوبیدن این جریان یا آن جریان استفاده کند.

در واقع، صلابتی همراه با نوعی رافت است یعنی هم مشکلی را حل می‌کند و هم بر  گسست اجتماعی نمی‌افزاید بلکه به دنبال ایجاد انسجام اجتماعی و برگرداندن انسجام جامعه است. در اینجا این پیام را می‌توانیم را به وضوح دریافت کنیم که برخی‌ها از دایره این پیام خارج شدند و تلاش می‌کنند از جریان ۹ دی برای دهن کجی‌های سیاسی استفاده کنند که به نظر من شایسته نیست. 

همگرایی و وحدت مردم در حماسه ۹ دی از کجا نشئت گرفت و چه اتفاقی افتاد که هدف دشمنان برای نابودی نظام جمهوری اسلامی زیر سوال رفت و به شکست انجامید؟

سلیمی نمین: حماسه ۹ دی شروع یک جریان همگرایی در جامعه بود، بدخواهان ملت به دنبال عدم انسجام بودند، اما با حرکت مردم در ۹ دی، انسجام جامعه شکل گرفت. در کنار آن، همه جریانات سیاسی دلسوز جامعه، دعوتی را لبیک گفتند تا در کنار هم قرار بگیرند و مسائل کشور را حل کنند. با وحدت و صلابتی که در حضور پرشکوه مردم در ۹ دی وجود داشت، برخی مطاعان متوجه شدند که با چه صلابتی روبرو هستند و این امر موجب تعدیل واکنش‌های افراد خودخواه شد.

از یک سو حضور مردم در حماسه ۹ دی نا امیدی را به دشمنان پمپاژ کرد؛ این امر به معنی این است که اگر کسانی که در این عرصه‌ها سرمایه‌گزاری می‌کنند، بدانند در اقداماتشان نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود، در ادامه حرکت خود تردید می‌کنند. در نتیجه حضور مردم تردیدی را برای بدخواهان ملت ایجاد کرد تا آنان بدانند هر نوع رویارویی مستقیم با یک ملت برای آن‌ها هزینه دارد و دشمنان علیرغم پرداخت هزینه  برای زیر سوال بردن اقتدار نظام جمهوری اسلامی به هیچ دستاوردی نائل نمی‌شوند، در نتیجه طبیعی است که در فعالیت‌های خود تجدید نظر کنند و از راه رفته برگردند.

حضور مردم باعث تغییر رویکرد در بدخواهان شد/تحریم‌های اقتصادی با برهم خوردن انسجام در کشور  تشدید شد/ حضور مردم ناامیدی را به دشمنان پمپاژ کرد

در شرایطی که برخی قانون‌شکنان درصدد برهم آرامش و امنیت در کشور بودند، نقش مردم را در بقا و استحکام نظام چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

سلیمی‌نمین: وقتی مردم چنین قدرت‌نمایی را از خود نشان دادند، در واقع صلابت بارزی را به نمایش گذاشتند که دشمنان نمی‌توانند انسجام ملت را بر هم زنند و انسجام و قدرتی در جامعه وجود دارد و هیچ چیزی از برهم زدن نظم در جامعه عاید دشمنان نمی‌شود و حضور مردم باعث تغییر رویکرد در بدخواهان شد. از طرفی پیام حضور پرشکوه مردم در حماسه ۹ دی به نقض کنندگان قانون که فرصتی را برای بدخواهان این ملت ایجاد کردند، این بود که شما با مردم روبرو هستید.

از برخی خواص انتظار اینکه فرصت‌سازی برای دشمن کنند، نمی‌رود

قدرت حضور مردم را نسبت به رسانه‌های خارجی که ماه‌ها درصدد پمپاژ ناامیدی در کشور بودند، چگونه ارزیابی می‌کنید؟  انسجام جامعه چه تاثیری بر روند سیاسی کشور دارد؟

سلیمی نمین: در آن شرایط دشمن به دنبال برهم زدن انسجام جامعه بود چرا که به خوبی می‌دانست وقتی انسجام جامعه برهم خورد، فرصت ضربه زدن به کشور و نظام فراهم می‌شود، اما این مسئله در شرایط وحدت و انسجام مردم با هم محقق نمی‌شود یا اگر هم شرایط فراهم شود، تاثیرگزاری زیادی نخواهد داشت در نتیجه برخی با برهم زدن انسجام در جامعه این فرصت را به دشمن دادند.

من فکر می‌کنم کار فتنه‌گران در وقایع سال 88 را تخطئه می‌کنیم چراکه آنان به دشمن فرصت دادند، بدترین ضربات را به جامعه وارد کردند و حتی شاهد بودیم که تشدید تحریم‌های اقتصادی در کشور هم بعد از برهم خوردن انسجام ملی در کشور بود و بدترین تحریم‌ها به ملت ایران روا داشته شد، اگر ما این بحث درک کنیم که صرفا طمع‌ورزی بیگانه را با انسجام خود پاسخ دهیم، این مسئله می‌تواند در بسیاری از موارد کارگشا باشد.

در حقیقت با انسجام و وحدت می‌توانیم هم جلوی لغزش‌های خودمان و هم جلوی لغزش‌های کسانی که باید به جامعه خدمت کنند و در خدمت مصالح عمومی جامعه باشند را بگیریم چراکه از برخی مسئولان انتظار اینکه فرصت‌سازی برای دشمن کنند، نمی‌رود.

 رهبر معظم انقلاب فرمودند:« دشمن حیله گر است و ممکن است قصد فریب داشته باشد تا برای سال ۹۷ جنجال کند، اما برای سال ۹۸ نقشه بکشد»، به نظر شما نشانه و جنس فتنه بعدی دشمن چه چیزی می‌تواند باشد؟

سلیمی نمین: ما بعد از هر رخدادی تجربه‌هایی کسب می‌کنیم که خود آن تجربه به ما مصونیت می‌بخشد. قطعا با وجود تجربه‌هایی که داریم، مصونیت‌هایی پیدا کرده‌ایم، حتی اگر به مسائل اساسی جامعه توجه نکنیم بازهم جامعه در طول زمان مصونیت‌هایی پیدا می‌کند اما همزمانی که یک گام به جلو حرکت می‌کنیم و در جهت مصونیت‌سازی اقدام می‌کنیم، دشمنان هم تلاش می‌کنند پیچیده‌تر عمل کنند و به گونه‌ای رفتارکنند که تشخیص اقدام آن‌ها در کوتاه‌مدت راحت نباشد،

به ویژه اینکه دشمنان ابزار‌های فریب فراوان دارند یعنی ابزار‌هایی دارند که بر اساس فریب بنا شده و جنس آنان فریب است، در نتیجه دشمنان می‌توانند از راهی وارد شوند که جامعه در ابتدای امر متوجه فریب نشود و تا این مسئله را بیابند زمان گذشته است و لطمات جدی به جامعه وارد شده است.

ابزارهای دشمن بر اساس فریب بنا شده است

 با توجه به نقش آفرینی سفارت خانه‌های اروپایی در فتنه ۸۸ برخی از دفتر اتحادیه اروپا در کشور نگران هستند، چرا که ممکن است کارکرد‌های مداخله جویانه مانند سال ۸۸داشته باشند؛ نظر شما چیست؟

سلیمی نمین: از کشور‌هایی که رسما رسانه‌ها و دولت‌هایشان از فتنه پشتیبانی کرده بودند، معلوم است که سفارت‌خانه آن‌ها هم در جهت منافع کشورشان حرکت می‌کنند. وقتی دولت رسما قواعدی را بر هم می‌زند و اعلام می‌کند ما مداخله آشکار خواهیم داشت، سفارتخانه‌های متبوع آن کشور‌ها هم همان مسیر را دنبال می‌کنند تا بتوانند عملکرد خود را مطابق با اطلاعات تنظیم کنند. در واقع لازمه دخالت کشور‌ها اطلاعاتی است که از محل نیرو‌های تحت پوشش دیپلماتیک در اختیار دارند. 

هدف تحریم‌ها شکننده‌تر کردن جامعه است/ تحریم یکی از ابزارهای فتنه است

 ارزیابی شما از عملکرد بازدارنده ایران در مقابله با چنین موارد مشابهی چیست و افزایش آگاهی جامعه چه تاثیراتی را بر این امر خواهد داشت؟

سلیمی نمین: باید به دشمن بفهمانیم که اگر در این مسیر حرکت کنند ما نیز در صدد مقابله به مثل هستیم و این امر می‌تواند بازدارنده باشد.  در ادبیات دیپلماتیک شاهد هستیم که اگر دیپلماتیکی از یک کشور اخراج شود، کشور دیگر نسبت به این مسئله واکنش نشان خواهد داد.

راه حل دیگر مقابله با چنین پدیده‌هایی افزایش آگاهی جامعه است؛ یعنی اگر ملت ایران بفهمد که انگلیس در امور داخلی کشورش دخالت می‌کند، واکنشی از خود نشان خواهد داد، بنابراین در همه ادبیات دیپلماتیک دنیا عرف این است که اگر یک کشور خارجی در امور کشور دیگری مداخله کرد، واکنش و عکس‌العمل‌هایی را در پی خواهیم داشت که این مسئله دیپلماسی عمومی را تغییر خواهد داد و  به نوعی حالت بازدارنده دارد.

 ما شاهد بودیم که تحریم‌های شدید علیه کشورمان از سال ۸۹ و دقیقا یکسال پس از آغاز فتنه شکل گرفت، ارتباط فتنه ۸۸ را با فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها چه می‌دانید؟

سلیمی نمین: اعمال تحریم‌ها می‌تواند یکی از ابزار‌های فتنه باشد اما فشار شرایط جامعه را شکننده می‌کند و زمینه فتنه‌گری‌های دیگر را تقویت می‌کند. وقتی یک جامعه شکننده شد با یک ترفند دشمن، به راحتی می‌تواند دچار برهم ریختگی شود، در واقع هدف تحریم‌ها سخت کردن شرایط و شکننده‌ترکردن جامعه است و اگر با مسائل دیگر پیوند بخورد، فتنه می‌شود. اگر حد تحمل جامعه به جایی رسید که شکنندگی در آن حاصل شد و به سقف شکنندگی خود رسید، جامعه بسیار ضربه‌پذیر می‌شود و عوامل دیگر می‌تواند به این مسئله پیوند بخورد.

زمینه‌هایی البته در این موارد همیشه وجود دارد اما فشارها بستری برای شکنندگی جامعه فراهم می‌کند که در این شرایط هر اتفاقی ممکن صورت بگیرد و تاثیرات آن تبعات منفی را برای کشور به همراه خواهد داشت.

دیدگاه کاربران

حمید۶۹۷۹۰۳۰۷:۱۳:۰۸ ۱۳۹۷/۱۰/۹
اصلا موافق دیدگاه ایشون نیستم این صحبت ها نشان دهنده عدم شناخت صحیح و درک درست از مشکلات مردم و جریانهای سیاسی کشور هست
ناشناس۶۹۸۰۰۹۰۸:۱۷:۴۸ ۱۳۹۷/۱۰/۹
تحریمها به خاطر سیاست خارجی در منطقه نیست ؟به خاطر فعالیت موشکی نیست ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

آخرین عناوین