بجای اظهار تاسف، از حوادث درس گرفته و پیشگیری کنیم

حمید مقیمی، گروه تعاملی الف،   3971008031 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
بجای اظهار تاسف، از حوادث درس گرفته و پیشگیری کنیم

جمله "احتیاط شرط عقل است" در فرهنگ ما یا "اول ایمنی بعدا کار" در کارگاهها حکایت از اهمیت پیشگیری از حوادث دارد اما متاسفانه سهل انگاری کم و بیش قابل توجهی که در جامعه دیده می شود بر این توصیه ها به ویژه در زندگی روزمره پیشی گرفته است. چیزی از آتش گرفتن کلاس درس در سیستان و بلوچستان نگذشته، در این که باید وسایل گرمایشی در مراکز عمومی و مدارس کمترین خطر محتمل را داشته باشند شکی نیست اما همین چند دهه پیش سوخت غالب مردم نفت بود و بخاری های نفتی نه فقط در همه مدارس بلکه چراغ های خوراک پزی در تمام خانه ها وظیفه گرمایش و تهیه غذا را همزمان به عهده داشت. اگر در تامین بودجه یا دستگاه های گرماساز جدید به هر علت تاخیر شده، آیا مسئولین مدرسه نباید مانع، محل خاص یا حصاری برای بخاری تعبیه می کردند؟ آیا نباید کپسول آتش نشانی و آموزش های لازم در درجه اول به مربیان و بعد دانش آموزان داده می شد؟ آیا نباید همه سازمانها، ادارات و کارگاهها نظارت دائم بر مساله مهم، اساسی و مبنایی ایمنی داشته باشند؟

همین مساله در حادثه اتوبوس فرسوده واحد علوم و تحقیقات هم مشاهده می شود. سازنده مسیر بلندی در دل کوه طرحی برای محافظ جاده (گارد ریل) نداشته یا اجرا نکرده! صرفه جویی یا سهل انگاری؟ پیمانکار مطلع از نداشتن معاینه فنی و فرسودگی اتوبوس ها، لزومی برای هزینه کردن برای ایمنی و جایگزینی خودروهای فرسوده یا تعمیر اساسی ندیده و راننده هم خود را درگیر اعتراض یا خودداری از رانندگی نکرده است. رئیس سابق دانشگاه تله کابین وارد و تا 80 درصد تکمیل کرده ولی صدای آن وقتی درمیاید که حادثه اتفاق افتاده است.

سهل انگاری در جامعه ما تا آنجا وجود دارد که گاهی پلیس برای اطمینان از وجود زنجیر چرخ، باید خودروها را در خروجی شهرها متوقف و آنها را وارسی کند، درصد قابل توجهی از وسایل نقلیه بیمه بدنه که هیچ بیمه شخص ثالث هم ندارند! همین هم می شود که وقتی حادثه ای اتفاق افتاد چند روز و چند هفته ای صدای همه بلند می شود اما بعد از آن به تدریج در بر همان پاشنه برگشته و می چرخد. البته حادثه همه جای دنیا هست اما تمرکز کشورهای دیگر بر اقداماتی قرار می گیرد که آن حادثه خاص تا آنجا که توان بشری اجازه می دهد مجدد رخ ندهد ولی تمرکز ما بیشتر بر غمگساری، تاسف و خود حادثه معطوف می شود. باید توجه کرد، آنچه هزاران هزار سفر هوایی روزانه را در دنیا امن و هواپیما را ایمن ترین وسیله حمل و نقل کرده، درسهایی بوده که هر سقوط به دستگاه های نظارتی داده که گاهی با خرج میلیونها دلار تا آخرین جزئیات حادثه را استخراج و قوانین مربوطه را اصلاح کردند.

اگر ما هم بخواهیم که کمتر شاهد حوادثی جانگداز باشیم، باید از دستگاه های حاکمیتی، دانشگاهی و خدماتی آغاز و با تدوین اصول ایمنی بدون گذشت و بدون استثنا به همراه بازرسی و نظارت محکم فرهنگ جامعه را بهبود بخشیم. همین حادثه واحد علوم و تحقیقات باید باعث تدوین قانونی شود که براساس آن هر وسیله نقلیه –دست کم- در محیط های دانشگاه، از نظر سلامت راننده و خودرو مورد بازرسی های دوره ای مورد تایید راهنمایی و رانندگی قرار بگیرد و بخشی در هر موسسه آموزشی عالی یا شرکت های خصوصی صاحب صلاحیت به برعهده گرفتن مسئولیت کامل، نظارت کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۹۶۰۵۲۰۷:۳۹:۳۶ ۱۳۹۷/۱۰/۸
الان فرصت مناسبی است تا در زمان تحریم توانمندی خودمان را نشان بدهیم و در عرض دو سه سال تمام خودروهای فرسوده را تعویض کنیم با خودروهای نو ساخت داخل
ناشناس۶۹۶۱۰۴۰۸:۳۳:۰۲ ۱۳۹۷/۱۰/۸
طرف پیش خرید کرده پولشو داده 6ماه از موعد تحویلش گذشته بهش خودرو نمیدن شکم سیری حرف میزنی
ناشناس۶۹۶۱۳۱۰۸:۵۴:۲۱ ۱۳۹۷/۱۰/۸
بله ما میتوانیم ماشینهای سال 2000 یا پایینتر را در کشور بسازیم
رضا۶۹۶۱۸۱۰۹:۳۷:۳۰ ۱۳۹۷/۱۰/۸
شرکتهای زرین خودرو و مشابهش دارن محصولات قابل ارائه تولید میکنن. داریم خودروهای زرهی میسازیم و توانمندی این رو داریم که اتوبوسهای خوب بسازیم ولی باور مدیران غربزده و بسیاری از پایتخت نشینها این نیست.. کاش مدیریت کشور به دست توانمند صنعتگران واقعی می افتاد...
ناشناس۶۹۶۱۸۵۰۹:۴۴:۵۵ ۱۳۹۷/۱۰/۸
ژیان و رنو 5 منظورتان بود دیگه ؟
ناشناس۶۹۶۱۸۷۰۹:۴۵:۵۵ ۱۳۹۷/۱۰/۸
الان سال 2019 هستیم اخوی
ناشناس۶۹۶۲۲۶۱۰:۲۲:۰۹ ۱۳۹۷/۱۰/۸
مطمئن باشید این آخرین حادثه از این دست حوادث نخواهد بود تا زمانی که این مدیران بی لیاقت ( اغلب با ژنهای خوب) در راس امور هستند.
ناشناس۶۹۶۲۳۰۱۰:۲۴:۱۲ ۱۳۹۷/۱۰/۸
خطای اصلی ساخت و ساز در ارتفاع 1800 متری است و تجمیع این همه دانشگده در یک نقطه. چرا نمی گوید مسئول همه این حوادث هاشمی رفسنجانی است
ناشناس۶۹۶۵۲۲۱۲:۵۰:۱۹ ۱۳۹۷/۱۰/۸
و صد البته جاسبی و دارو دسته اش
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. بازی با کلمات

    2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    آخرین عناوین