چرا مشکلات خودروسازان تمامی ندارد؟

گروه اقتصادی الف،   3971008019 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

با اینکه بسیاری از مسئولان کشور و مردم نسبت به خودروسازان داخلی نقد دارند، اما همچنان مشکلات این صنعت به قوت خود باقی است.

 چرا مشکلات خودروسازان تمامی ندارد؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، قیمت فراتر از حد معمول خودرو در ایران، کیفیت پایین آن، تحویل توام با تاخیر، عدم ارائه خدمات پس از فروش مناسب، قطعات منفصله تقلبی و بی کیفیت، آلایندگی بالا و ... تنها نمونه‌ای از گلایه‌هایی به شمار می‌رود که پیش از این به کرات در ارتباط با آن سخن به میان آمده، انتقاداتی که هر از چند گاهی از سوی مردم، برخی از نمایندگان مجلس، مسئولان اجرایی، دستگاه‌های ذی ربط، سازمان  ملی استاندارد و محیط زیست مطرح می‌شود، اما باز در بر همان پاشنه می‌چرخد.

وقتی اوضاع  در عرصه خودروسازی کشور تلخ‌تر می‌شود که کشوری همچون کره جنوبی همزمان با ما (ایران) صنعت خودروسازی را کلید زد، اما ما کجا و کره‌ای کجا؟

نمی‌توان واقعیت‌ها را ندید، تا کی قرار است برخی از سوء مدیریت ها و سوء استفاده‌های دلال‌ها، به تحمیل هزینه‌های سنگین منتهی شود.

هزینه‌های سنگینِ مادی از یکسو و ایمنی نه چندان مطلوب بسیاری از خودرو‌های تولیدِ داخلی از سویی دیگر مزید بر علت شده تا سنگینی این بار دو چندان شود.

در شرایطی که شاهد هستیم کره‌ای بخش قابل توجهی از بازار خودرو سازی جهان را با افتخار و اقتدار تسخیر کرده اند، اما خودروسازی ایران همچنان به تغییر شکل چراغ‌های عقب و جلوی خودرو‌ها مبادرت می‌ورزد و بعضا با اعمال تغییرات اندک داخلی، آن را به عنوان اتومبیل‌های جدید روانه بازار می‌کند.

متاسفانه حمایت‌های افسار گسیخته از این صنعت، شرایطی را ایجاد کرده که گویی خودروسازان نیز پذیرفته اند، حتی در صورت عدم بهبود وضعیت موجود، همچنان مشتریان پرو پا قرصی برای تولیداتشان وجود دارد، مشتریانی که وقتی به جیب خود نگاه می‌کنند، چاره‌ای جز انتخاب اتومبیل‌های تولید داخلی ندارند.

به عنوان نمونه، همه می‌دانند که پراید فاقد ایمنی مناسب است، اما برای کارگر یا کارمندی که با حقوق حداقلی معیشت می‌کند، هزینه پایین نگهداری این خودرو، چاره‌ای جز انتخاب این اتومبیل برای او باقی نمی‌گذارد.

معضل کیفیت، خدمات و قیمت خودرو در ایران منحصر به جناح یا دولت خاصی نبوده، و به انحای گوناگون در طول سالیان گذشته این نارسایی، جاری  بوده است.

مافیای صنعت خودرو نمی‌خواهد سود‌های بادآورده را از دست دهد
مدتی پیش، بهرام پارسایی، رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، اظهارات تامل برانگیزی را در برنامه حالا خورشید مطرح کرد.

وقتی سخن از افزایش تعرفه خودرو‌های هیبریدی در آن مقطع به میان آمد، پارسایی گفت: ما نیز موافق افزایش تعرفه خودور‌های مذکور نیستیم، به واقع یک مافیایی در صنعت خودروسازی وجود دارد که نمی‌خواهد سود‌های بادآورده را به راحتی از دست دهد.

پارسایی در ادامه افزود: ۵۰ سال است از صنعت اشاره شده حمایت می‌شود، اما در مقام عمل، تغییر چشمگیری حاصل نشده و با نیم نگاهی به آمار تصادفات داخلی این واقعیت مسجل می‌شود که خودروسازان داخلی در تامین نیاز‌های مردم موفق نبوده اند و به واقع علت اکثر قریب به اتفاق تصادفات ما، خودرو‌های داخلی هستند.

مافیای خودرو سازی یکی از علل آلودگی است، این جمله‌ای است که چندی پیش، عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست مطرح کرد.

وی در همایش هفته ملی مبارزه با سرطان گفت: هیچکس زورش به مافیای خودرو سازی کشور نمی‌رسد، صنعت خودورسازی، خودرو‌های با مصرف بالاتر از استاندارد را تولید می‌کند، و از طرفی سوخت مصرفی این خودرو‌ها نیز استاندارد پایینی دارد.

صنعت خودروسازی کشور مستلزم پاکسازی و بهبود شرایط است
بدون تردید، تمامی قوای سه گانه کشور در تحقق و حصول شعار سال (حمایت از کالای ایرانی) نقش نافذ و تاثیرگذاری دارند و در صورت همسویی و همگرایی همه جانبه میان قوای مذکور، کالای ایرانی از حیث کیفی و کمی (و به تبع آن اقتصاد کشور) از وضعیت هر چه مطلوب تری برخوردار خواهد شد، امری که می‌تواند در ارتباط با صنعت خودروسازی کشور نیز مصداق پیدا نماید.

با عنایت به مشکلات مستمر و متوالی موجود در این صنعت و لزوم حمایت شایسته از کالا‌ها و محصولات ایرانی، چندی پیش، حجت الاسلام و المسلمین منتظری، دادستان کل کشور، ضمن تایید حضور مافیای خودرو در صنعت مذکور گفت: خودروسازی ملی نیازمند پاکسازی و بهبود شرایط است.

پیش از این نیز، (آنچنان که مطرح شد) از سوی مسئولان و برخی نمایندگان مجلس، وجود مافیای پشت پرده خودروسازی مورد تایید قرار گرفته بود.

به زعم دادستان کل کشور، دستگاه‌های صنعتی و بخصوص محصولات و کالا‌هایی که بیشتر مردم با آن سر و کار دارند (همچون خودرو)، نیازمند کیفیت بالاتر هستند. به تبع با تحقق این امر، میل به استفاده از کالا‌های خارجی (خودرو‌های خارجی) کمتر خواهد شد.

حجت الاسلام منتظری در ادامه با تاکید بر ضرورت همت هر چه بیشتر مدیران صنایع داخلی اعم از خودروسازان (و البته صنایع دیگر) می‌گوید: نخستین اولویت باید بر رضایتمندی مردم و ترغیب آن‌ها به استفاده از کالا‌های ملی استوار شود.

فارغ از این توصیه ها، پیش از این نیز دادستان کل کشور به مطرح کردن این عبارت که اختاپوس صنعت خودروسازیِ داخلی به دنبال منافع خودش است، نسبت به وضعیت حاکم بر این حوزه، انتقاد کرده بود.

مجلس تا چه میزان در ساماندهی و بهبود وضعیت خودروسازی کشور موفق خواهد شد؟
چندی پیش، طرحی یک فوریتی با امضای ۱۶۲ نماینده مجلس به تصویب رسید تا مجلس نسبت به ساماندهی صنعت خودروسازی ورود کند.

آنچنان که بهرام پارسایی، رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ در گفت وگو با رسانه‌ها مطرح کرده، ساماندهی خودروسازی کشور در ابتدا با ۲۱۷ امضاء مطرح شد، اما به دلیل برخی اعمال نفوذ‌ها آراء کاهش یافت و دو فوریت آن نیز رای نیاورد، اما در نهایت این طرح با یک فوریت به تصویب رسید.

ثبت سفارش ۱۹ هزار خودرو در زمانی که سایت و سامانه مربوطه بسته بوده، واردات قطعات منفصله بی کیفیت و قاچاق و بسته بندی آن تحت عنوان تولید ملی، از نمونه انتقاداتی است که پارسایی مطرح می‌کند و البته وی پیش از این نیز نسبت به بی کیفیت بودن خودرو‌های داخلی، تلفات سنگین مردم بر اثر تصادفات، بی سرپرست شدن بسیاری از خانوار‌ها به دلیل سوانح جاده ای، وجود انحصار در حوزه مذکور، موضع گیری‌های تندی را اتخاذ کرده بود.

باید منتظر ماند و دید آیا تلاش‌ها برای ساماندهی خودروسازی کشور و برخورد و مقابله بامافیای قدرتمند فعال در این عرصه، تا چه میزان موفق خواهد بود، تلاش‌هایی که در سال‌های گذشته نیز کلید خورد، اما بعد از مدتی با شکست مواجه شد.

تردیدی وجود ندارد که نقش صنعت خودروسازی در اشتغالزایی کشور بسیار برجسته و قابل توجه است و اساسا ریشه بخشی از حمایت‌های جدی که از این صنعت می‌شود را می‌باید در ظرفیت‌های بالقوه این حوزه، در توسعه فرصت‌های شغلی، در بخش‌های متعدد و متنوعی همچون تولید، توزیع، ارائه خدمات، قطعه ساز‌ها و ... جستجو کرد، اما این موارد نافی تلاش هر چه بیشتر خودروساز‌ها برای بهبود فزاینده‌تر کیفیت خودرو‌های داخلی و تشدید نظارت دستگاه‌های ذیربط برای مجاب سازی آن‌ها (خودروسازان) در راستای حصول این امر خطیر نبوده و نخواهد بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۹۶۰۲۳۰۶:۳۸:۴۲ ۱۳۹۷/۱۰/۸
تیتر درست تر این بود ،چرا مشکل تراشی خودروسازان تمامی ندارد.
ناشناس۶۹۶۲۴۸۱۰:۳۷:۲۶ ۱۳۹۷/۱۰/۸
احسنت
ناشناس۶۹۶۰۳۶۰۷:۲۶:۱۲ ۱۳۹۷/۱۰/۸
حرف و حرف و حررررف. همش تکراری. وجود مافیا رانت آقا زاده و ... بعدش صحبت از کارا بودن سیستم میزنیم
ناشناس۶۹۶۰۵۵۰۷:۴۲:۱۲ ۱۳۹۷/۱۰/۸
لازم به گفتن شما نیست کی می تونه مافیای خودرو سازها رو انکار کنه. بانیان این مافیا هم دولت و مجلس هستش. دولت و مجلس هم دستپخت خود ملته.
همدرد۶۹۶۱۳۳۰۸:۵۵:۱۹ ۱۳۹۷/۱۰/۸
گل گفتی . جیبشون هم که ته نداره
ناشناس۶۹۶۰۷۷۰۸:۰۲:۲۴ ۱۳۹۷/۱۰/۸
حمایت نا بجای دولت از خودروسازان، انحصاری بودن آن، عدم برخورد سازمانهای نظارتی و ذی نفع بودن آنها در گرانفروشی خودروسازان، عدم برخورد قضایی و ... همه باعث غارت دارایی مردم ناگزیر از خرید خودروهای داخلی است.
ناشناس۶۹۶۰۹۶۰۸:۲۷:۱۴ ۱۳۹۷/۱۰/۸
وقتی رفتار یک نماینده که با رای همین مردم وارد مجلس شده رو ادم میبینه مشخصه که اون مسولی با انتصاب به قدرت رسیده چه کارهای میکنه پس جون مردم بی ارزش ترین چیزه الف عزیز دم از شفافیت میزنی ساده ترین کار ممکنه اینه میتونی خودروهای زیر پای مسولیین رو به مردم نشون بدی؟
ناشناس۶۹۶۱۰۱۰۸:۲۹:۱۵ ۱۳۹۷/۱۰/۸
بدلیل بی عرضگی دولت
ناشناس۶۹۶۱۱۲۰۸:۴۰:۰۹ ۱۳۹۷/۱۰/۸
این مافیا چه کسی یا کسانی هستند؟ چرا هیچ اسمی برده نمی شود؟ اگر قرار بر زندگی سخت گذراندن باشد بفهمم که ماندنی هستیم یا مردنی یا رفتنی؟
ناشناس۶۹۶۲۰۷۱۰:۱۲:۵۲ ۱۳۹۷/۱۰/۸
چون در انحصار دولت هستش
ناشناس۶۹۶۲۳۵۱۰:۲۷:۲۳ ۱۳۹۷/۱۰/۸
همیشه قیمت جهانی کالاها و خدمات برای مردم مطرح می شود یکبار قیمت تمام شده سوء مدیریت را محاسبه و اعلام کنید.
ناشناس۶۹۶۳۳۳۱۱:۲۶:۲۹ ۱۳۹۷/۱۰/۸
مشکل ملت این است که خودروهای خارجی نیز با توجه به خودرو های داخلی قیمت گذاری میشوند ...
ناشناس۶۹۶۳۵۹۱۱:۴۴:۵۷ ۱۳۹۷/۱۰/۸
علتش زیاده خواهی است و علت آن این است که کدام یک از مدیران این صنعت را سراغ دارید که استعفا داده باشد . همگی مدعی مدیریت هستند .
ناشناس۶۹۶۳۸۴۱۲:۰۰:۳۷ ۱۳۹۷/۱۰/۸
حمایت باید برداشته شود
ناشناس۶۹۶۴۹۶۱۲:۴۰:۲۲ ۱۳۹۷/۱۰/۸
لطفا به جای این حرفها مقاله کامل در مورد مدیران و مسئولان مستقیم و غیر مستقیم شرکته های خودرور ساز بنویسید تا معلوم بشه این صنعت توسط چه کسانی اداره میشه و چه کسانس سود می برند؟ مثلا نعمت زاده چکاره است؟ و ....
بهرام۶۹۶۵۶۶۱۳:۰۹:۵۶ ۱۳۹۷/۱۰/۸
ایا صنعت خودروسازی در اشتغالزایی باید به بهای ازدست دادن پول و کشته شدن مردم حتی چندین برابر تعداد کارکنان خودروسازی ها ارزش دارد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین