حاشیه‌های صحن مجلس؛ از تحصن نمایندگان تا یابود آیت‌الله هاشمی شاهرودی

گروه سیاسی الف،   3971004066 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

جلسه تقدیم لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ تحت تاثیر اختلافات نمایندگان خوزستان، اصفهان، کهکیلویه و چهارمحال بر سر آب قرار گرفت.

حاشیه‌های صحن مجلس؛ از تحصن نمایندگان تا یابود آیت‌الله هاشمی شاهرودی

به گزارش مهر، ارائه بودجه سال ۹۸  در دستور کار  جلسه علنی مجلس قرار گرفت و با حاشیه هایی نیز همراه بود.

*جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی ساعت ۸:۱۵ به ریاست علی لاریجانی و با حضور ۱۹۸ نماینده آغاز شد.

*در ابتدای جلسه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی میلاد حضرت مسیح را تبریک گفت و بعد از  آن رحلت آیت الله شاهرودی را تسلیت گفت.

*رئیس جمهور ساعت ۸:۲۰ برای تقدیم لایحه بودجه سال ۹۸ وارد صحن علنی مجلس شد.

*پس از ورود رئیس جمهور به صحن علنی تعداد زیادی از نمایندگان استان های خوزستان و اصفهان، اطراف رئیس جمهور جمع شدند.

*ساعدی رئیس مجمع نمایندگان خوزستان و عابدی نماینده مردم اصفهان خطاب به رئیس جمهور و خطاب به یکدیگر با صدای بلند صحبت می کردند.

*حدود دو هفته پیش مجمع نمایندگان اصفهان در اعتراض به مشکلات آب اعلام استعفا کرد. این اقدام نمایندگان اصفهان مورد اعتراض مجمع نمایندگان خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری قرار گرفت و این نمایندگان در نامه ای به رئیس جمهور خواستار اتخاذ تصمیم جدیدی برای حل مشکل آب شدند.

*بالاخره با وساطت اعضای هیئت رئیسه مجلس، رئیس جمهور توانست از میان نمایندگان معترض خارج شده و در جایگاه سخنرانی قرار گیرد.

*سخنرانی رئیس جمهور آغاز شد، تعدادی از نمایندگان خوزستان در اعتراض به تصمیم اخیر رئیس جمهور در خصوص آب اصفهان وسط صحن تجمع کردند و به ردیف ایستادند.

*نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تلاش کرد تا این نمایندگان را به جایگاه خود هدایت کند اما نمایندگان خوزستان در بیان اعتراض خود با این شیوه اعتراض داشتند.

*هدایت الله خادمی نماینده مردم ایذه در مجلس، سید راضی نوری نماینده مردم شوشتر، عباس پاپی زاده نماینده مردم دزفول، محمدیان نماینده رامهرمز، ساعدی نماینده مردم دشت آزادگان، ناصری نژاد نماینده مردم شادگان، کعبی نماینده آبادان در این تحصن حضور داشتند اما تعدادی از نمایندگان استان خوزستان از جمله سهراب گیلانی نماینده مردم شوشتر، سامری نماینده آبادان، یوسفی و ساری نمایندگان اهواز در این تجمع و تحصن حضور نیافتند.

*بالاخره پس از حدود نیم ساعت با رایزنی های اعضای هیئت رئیسه نمایندگان خوزستان و گل مرادی نماینده مردم ماهشهر، بالاخره تعدادی نمایندگان خوزستان به تحصن خود پایان دادند. اما هدایت الله خادمی نماینده ایذه و مجید ناصری نژاد نماینده شادگان همچنان به تحصن خود ادامه دادند.

*پاپی زاده نماینده مردم دزفول رئیس جمهور به نمایندگان معترض خوزستان وعده داده بود که پس از جلسه علنی در جلسه دیگری اعتراضات آنها را گوش خواهد داد علاوه بر این قرار است امروز بعدازظهر نمایندگان خوزستان با معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه جلسه مشترک داشته باشند تا موضوع آب استان خوزستان را مورد بررسی قرار دهند.

*اردشیر نوریان نماینده شهر کرد، خدیجه ربیعی نماینده بروجن نیز به جمع تجمع کنندگان اضافه شدند. وکیلی عضو  هیئت رئیسه مجلس به جمع تجمع کنندگان آمد تا آنها را راضی کند که به تجمع پایان دهند. گل مرادی با تجمع کنندگان با صدای بلند دعوا می کرد، صدای وی به حدی بالا رفت که برای ثانیه هایی صدای رئیس جمهور شنیده نمی شد.

*حیدرضا فولادگر، عابدی نمایندگان اصفهان و کوهکن به جمع نمایندگان معترض خوزستان آمدند تا آنها را راضی کنند به تجمع پایان دهند اما این اقدام آنان نمایندگان خوزستان را عصبانی کرد.

*روحانی رئیس جمهور که در جایگاه سخرانی ایستاده بود متوجه بالا گرفتن دعوا شد و خطاب به نمایندگان تجمع کننده اظهار داشت: مشکل آب، مشکل همه کشور است. از ابتدای جلسه نیز تعدادی از نمایندگان در این خصوص بحث می کنند. بحث آنان بر سر نان نیست بلکه بر سر آب است.

*وی خطاب به تجمع کنندگان گفت: جلسات شورای عالی آب را افزایش خواهیم داد. وقتی دولت اعلام می کند جایی باید احیا شود به معنای بی توجهی به سایر حوزه هانیست. وظیفه دولت نسبت به همه استان ها مساوی است. همانقدر که زاینده رود مهم است کارون هم مهم است. همانقدر که به دریاچه ارومیه اهمیت می دهیم دریاچه هامون نیز برای ما اهمیت دارد.

*رئیس جمهور خطاب به تجمع کنندگان، گفت: دولت متعلق به یک استان و محله نیست. دولت خادم همه ملت ایران است.

*روحانی به سمت تجمع کنندگان برگشت و گفت: راجع به کارون اقدامات مهمی انجام داده ایم. کارون رودخانه حیات ملی است. این رودخانه، ما را به خلیج فارس متصل می کند. نگران این مسئله نباشیم. ما به فکر همه استانها خواهیم بود.

*همزمان با افزایش اعتراضات نمایندگان خوزستان، وکیلی به سمت واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور رفت که وی را راضی کند به جمع تجمع کنندگان بیاید اما واعظی چند قدمی به جلو آمد و مجددا به جایگاه خود برگشت و حاضر به حضور در جمع نمایندگان معترض نشد.

*علی رغم وعده های رئیس جمهور باز هم صدای نمایندگان معترض بالاتر رفت. ساعدی رئیس مجمع نمایندگان مردم خوزستان با صدای بلند به جایگاه سخنرانی نزدیک می شد. تعداد زیادی از نمایندگان و تقریباً از همه اعضای هیئت رئیسه به سمت جایگاه رئیس جمهور رفتند و تلاش کردند تحصن کنندگان را متفرق کنند.

*حسن روحانی رئیس جمهور نیز در ابتدای سخنرانی خود رحلت آیت الله هاشمی شاهرودی را تسلیت گفت اما در کنار جایگاه سخنرانی در جلسه علنی امروز، میزی قرار داده بودند که روی آن عکس آیت الله شاهرودی قرار داشت.

*دقایقی نگذشت که مجدداً ساعدی نماینده دشت آزادگان و محمدیان نماینده رامهرمز به جمع تحصن کنندگان بازگشتند.

* رئیس جمهور در حال تشریح جزئیات بودجه سال ۹۸ بود که تعدادی از نمایندگان با صدای بلند اعتراض خود را در قبال مشکلات حوزه های خود اعلام کردند؛ اعتراض آنها با تذکر رئیس مجلس روبه روشد. لاریجانی خطاب به آنها گفت: نظم جلسه را رعایت کنید. اعتراض باید از مسیرش باشد.

*هنوز دقایقی از آرام شدن فضای صحن علنی مجلس نگذشته بود که مجید ناصری نژاد نماینده دشت آزادگان به جایگاه سخنرانی رفت و با خطاب قرار دادن، روحانی خواستار حل مشکل آب کشور شد.

*بلافاصله اعضای هیات رئیسه در جایگاه سخنرانی قرار گرفته و ناصری نژاد را به سمت صندلی ها راهنمایی کردند.

*روحانی با خنده گفت چقدر امروز مسئله آب حساس است، البته حساسیت نمایندگان نسبت به موضوع آب درست است، زیرا آب موضوعی حیاتی و مهم است.

*بالاخره امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور به سمت تجمع کنندگان رفت و با آنها صحبت کرد. صدای معترضین به حدی بالا رفته بود که صدای رئیس جمهور شنیده نمی شد. بالاخره اعضای هیئت رئیسه با کمک تعدادی از نمایندگان و معاون پارلمانی رئیس جمهور توانستند نمایندگان معترض خوزستان را آرام کنند.

*رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود گلایهای هم از نمایندگان کرد و گفت: هنوز وزارتخانه هایی که در نظر داشتیم تفکیک شوند، تفکیک نشده اند و شما هنوز آنها را جدا نکرده اید.

*رئیس جمهور بالاخره بعد از حدود یک ساعت سخنرانی، لایحه بودجه سال ۹۸ را به رئیس مجلس تقدیم کرد و بلافاصله صحن مجلس را ترک کرد.

*نمایندگان استان خوزستان نیز همزمان با خروج رئیس جمهور از مجلس، از صحن علنی خارج شدند تا در جلسه ای مشترک با روحانی موضوع آب را بررسی کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۹۱۴۷۵۱۰:۰۴:۲۹ ۱۳۹۷/۱۰/۴
خدایا ریشه این مجلس و دولت را بخشکاند که فاتحه مملکت و ملت را خوانند و همان ذره اعتقادی که به مسولین داشتم از ما گرفتند
ناشناس۶۹۱۶۳۳۱۱:۵۳:۰۳ ۱۳۹۷/۱۰/۴
ایشالله
ناشناس۶۹۱۵۹۰۱۱:۱۴:۵۶ ۱۳۹۷/۱۰/۴
چقدر حرکات نمایندگان دور از ادب اجتماعی و سیاسی است نماینده سراوان هم یکی از شما است با داد وبیداد و هوچیگری حق مردم را میگیرند اینها همه سیاه بازی است و نمایش آن در خارج ابروی ملت را میبرد شما و دولت دستتان در یک کاسه است
ناشناس۶۹۱۶۳۴۱۱:۵۳:۴۵ ۱۳۹۷/۱۰/۴
تازه دولت خادمه ملته و وضع مردم اینه اگه نبود چی میشد!!!!!!!!!!
ناشناس۶۹۱۶۳۶۱۱:۵۴:۳۴ ۱۳۹۷/۱۰/۴
مجلس نه پیش دبستانی بهارستان
ناشناس۶۹۱۶۵۸۱۲:۰۹:۰۵ ۱۳۹۷/۱۰/۴
ضعف فرهنگ در این نمایندگان موج می زند.
مسلم۶۹۱۶۶۳۱۲:۱۳:۴۶ ۱۳۹۷/۱۰/۴
نزدیک انتخابات برای مطرح کردن خود چه می کنند ای نماینده ها؟!!!!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین