شیرین‌سازی آب دریا راهکارمقابله با بحران آب/چرا ایران سهم ناچیزی در منطقه دارد؟

گروه اجتماعی الف،   3971004015 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی شیرین سازی آب دریا راهکار کشورها برای مقابله با بحران آب مطرح شده و47 درصد ظرفیت نمک‌زدایی جهان در منطقه¬ غرب آسیا و شمال آفریقا قرار دارد که ایران به رغم مشکلات کم‌آبی تنها یک درصد از این سهم را دارا است.

فارس نوشت: در روز­های ابتدایی تابستان امسال، کیفیت آب شهر­های خرمشهر و آبادان به ­قدری پایین آمد که نه ­تنها قابل آشامیدن نبود بلکه برای مصارف دیگر مانند استحمام نیز قابلیت استفاده نداشت و عملاً مردم را با مشکل جدی آب مواجه کرده بود. این اتفاق بستری برای به وجود آمدن تنش­های اجتماعی و امنیتی شد.

تامین آب همیشه یکی از مهم­ترین دغدغه حکومت­ها بوده است. عدم توانایی در تامین این نیاز مهم از سوی حکومت­ها، سرعت رشد و پیشرفت جوامع را تحت تاثیر قرار می­‌دهد و حتی در مواقعی باعث بروز تنش­ها، درگیری­ها و چه‌بسا جنگ­های فاجعه‌­باری می‌­شود.

کشور­ها معمولاً از منابع آب سطحی و یا زیرزمینی برای تامین آب موردنیاز خود استفاده می­‌کنند. اما کشورهایی نیز هستند که منابع آب تجدید­پذیر آن­ها بسیار کم است. برای مثال طبق آمار بانک جهانی، سرانه­ آب تجدیدپذیرکشورکویت بسیار ناچیز و نزدیک به صفر است و سرانه­ آب تجدیدپذیر کشور­های امارات و عربستان به ترتیب 17 و 78 مترمکعب است.کشور­هایی که دارای منابع آبی تجدیدپذیر کمی هستند برای تامین نیاز­های آبی خود باید علاوه بر برنامه ­ریزی و مدیریت دقیق منابع آبی به استفاده از منابع آبی غیرمتعارف مانند نمک­زدایی از آب دریا نیز بپردازند.

براساس گفته­ میگل آنگل سانز، مدیر انجمن بین ­المللی نمک­زدایی (IDA) در هفته­ بین ­المللی آب در سنگاپور در سال 2018، ظرفیت نمک­زدایی جهان 92.5 میلیون مترمکعب در روز است که 47 درصد آن در منطقه­ غرب آسیا و شمال آفریقا احداث شده است. کشور­های حاشیه خلیج‌فارس بیش از چهار دهه است که برای جبران کمبود آب موردنیاز خود به استفاده از آب­شیرین­ کن‌­ها روی آورده‌­اند.

عربستان دارای بزرگ‌ترین بازار شیرین‌سازی آب است که با تولید روزانه بیش از 13 میلیون مترمکعب آب، رتبه­ نخست دنیا را در استفاده از صنایع نمک­زدایی داراست. یعنی این کشور چیزی نزدیک به چهار برابر حجم آب فعلی دریاچه­ ارومیه در سال آب شیرین تولید می‌­کند! عربستان دارای بزرگ‌ترین  واحد حرارتی نمک­زدایی با فناوری MSF (multi-stage flash است که روزانه 880 هزار مترمکعب تولید می‌­کند.

همچنین این کشور در حال ساخت بزرگ‌ترین آب‌­شیرین­‌کن جهان (راس الخیر) با ظرفیت تولید 1میلیون و 25 هزار مترمکعب آب در روز است که با دو فناوری MSF و RO (reverse osmosis کار می‌­کند. عربستان تا سال 2011 دارای 44 واحد نمک­زدایی با ظرفت تولید بیش از 50 هزار مترمکعب آب در روز و همچنین 85 واحد با ظرفیت بین 10 هزار تا 50 هزار مترمکعب در روز بوده است. در حال حاضر عربستان حدود 50 درصد از نیاز آب خانگی خود را از طریق واحد­های آب­شیرین­‌کنی تامین می­کند. 

امارات نیز در میان سه کشور برتر دارای بیشترین حجم تولید آب از فناوری­های نمک­زدایی است. این کشور دارای واحد­های بزرگ نمک­زدایی است که بزرگ‌ترین آن روزانه 600 هزار مترمکعب آب تولید می­کند. همچنین امارات در حال ساخت یکی از بزرگ­ترین واحد های نمک­زدایی RO است که ظرفیتی برابر 900 هزار مترمکعب در روز دارد. امارات تا سال 2011 دارای 38 واحد نمک­زدایی با ظرفیت بیش از 50 هزار مترمکعب آب در روز و 60 واحد با ظرفیت بین 10 هزار تا 50 هزار مترمکعب آب در روز بوده است. این کشور درمجموع روزانه بیش از 9 میلیون مترمکعب آب تولید می­کند.

دیگر کشور­های حاشیه­ خلیج‌فارس نیز از صنعت نمک­زدایی برای رفع نیاز­های آبی خود استفاده می­‌کنند. ظرفیت تولید آب شیرین در واحد­های نمک­زدایی کشور­های کویت، قطر، بحرین و عمان به ترتیب برابر با 3 میلیون، 1.8 میلیون، 1.1 میلیون و 1 میلیون مترمکعب در روز است. 

ایران در سال‌های اخیر در میان کشور­های در تنش آبی قرارگرفته است و در آینده نیز این تنش در منابع آبی کشور پررنگ­تر خواهد شد. ظرفیت واحد­های نمک­زدایی در حال ساخت و در حال بهره­‌برداری کشور 400 هزار مترمکعب در روز است که سهمی حدود 1 درصد از ظرفیت نمک­زدایی منطقه غرب آسیا و شمال آفریقاست. این مطلب نشان می­دهد اگرچه کشور ما در سال‌های اخیر سرعت خود را در توسعه­ آب­شیرین‌­کن‌­ها افزایش داده اما هنوز به‌سرعت مناسب نرسیده است.

با توجه به منابع فراوان انرژی کشور، انتخاب فنّاوری و ظرفیت مناسب واحد­های نمک‌­زدایی، ­می‌­تواند هزینه‌­های تمام‌شده برای تولید آب از این روش را کاهش دهد و منابع آبی قابل‌اطمینانی را برای ما به ارمغان آورد. با توسعه­ صنعت نمک­‌زدایی، امنیت آب شرب در نوار ساحلی جنوب کشور و به­‌ خصوص سواحل مکران افزایش خواهد یافت که این امر از اهمیت ویژه­ای برای کشور برخوردار است.

دیدگاه کاربران

یوسفی۶۹۱۲۳۹۰۷:۳۱:۱۰ ۱۳۹۷/۱۰/۴
یعنی دستگاه آب شیرین کن هم نمی تونیم از دنیا بخریم بیاریم استفاده کنیم ؟؟!! جل الخالق
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین