ظریف و پایان تدریجی یک رویا

گروه جهان الف،   3971003200 ۱۰۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

با توجه به صحبت های اخیر ظریف و عراقچی باید گفت اروپایی ها چندان تمایلی به همراهی با ایران ندارند و ترجیح می دهند در موضوع برجام صرفاً به راه و روش های بی هزینه مانند ارائه بیانیه حمایت از توافق هسته ای اکتفا کنند.

ظریف و پایان تدریجی یک رویا

به گزارش الف، در حالی که قرار بود دو هفته بعد از خروج آمریکا از برجام، اتحادیه اروپا بسته پیشنهادی خود را برای انتفاع ایران از پایبندی به تعهداتش ارائه دهد اما اینک بعد از گذشت حدود هفت ماه و نیم به نظر می رسد حتی وزیر خارجه نیز از آن همه مذاکره و قول و قرار ناامید شده است.

 محمدجواد ظریف اخیراً در مصاحبه ای که با شبکه المیادین داشته عنوان کرده است: اروپایی ها در انجام تعهداتشان به برجام کُند عمل می کنند، ما منتظرشان نمی مانیم مگر اینکه گام عملی اتخاذ کنند. وزیر امور خارجه کشورمان در رابطه با خروج آمریکا از برجام هم گفت: گزینه های زیادی بعد از خروج آمریکا از برجام داریم و هرگاه مصلحت ملی اقتضا کند این گزینه ها را به کار می گیریم.

حشمت الله فلاحت پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی هم روز یکشنبه بعد از نشست با وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره ساز و کار ویژه مالی اروپا (SPV) و مباحث مطرح شده در این خصوص در جلسه مشترک گفت: با توجه به فشار حداکثری آمریکا، ایران ساز وکار مقاومت حداکثری را در این موضوع دنبال کرده و حساب راهبردی بر روی آن باز نمی کند.

سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه هم دیروز در دیدار با سفیر رومانی در ایران ضمن استقبال از مواضع سیاسی کشورهای اروپایی در حمایت از برجام، این مواضع را کافی ندانست و بر ضرورت اتخاذ اقدامات عملی در کنار مواضع سیاسی تاکید کرد.

این سخنان در حالی بیان شده که حدود ده روز قبل محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور  و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عنوان کرده بودند بزودی از سازوکار مالی اروپا برای ارتباط مالی با ایران(اس پی وی) رونمایی خواهد شد. اکثر این وعده های مبنی بر این بود که تا قبل از پایان سال میلادی اس پی وی شروع به کار خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

رونمایی از کانال مالی اروپا برای ارتباط با ایران/ آیا اس پی وی کارآمد خواهد بود؟

ظریف در گفت‌وگو با المیادین: اروپایی ها در پایبندی به التزامات خود درباره برجام تعلل می کنند

محمود واعظی، 20 آذر ماه در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کشورهای اروپایی هم رهبران‌شان و هم وزرای خارجه آنها و حتی مقامات اقتصادی‌شان در تمام تماس‌هایی که با سفرا و مقامات ما داشتند و با وزیر امور خارجه داشتند در اراده اینکه باید این اس پی وی باید برقرار شود تردیدی ندارند و مکانیزم را دارند طراحی می‌کنند و به ما هم گفته‌اند که حداکثر تا دو یا سه هفته آینده انجام می‌شود. فدریکا موگرینی نیز از آماده شدن سازوکار ویژه مالی اروپا برای همکاری با ایران خبر داده بود.

گفتنی است یکی از ادعاهایی که برخی رسانه های خارجی مانند رویترز در طول این مدت بیان کرده اند این است که کانال ویژه مالی اروپا با ایران صرفاً به بحث دارو و غذا اختصاص دارد. حتی این اواخر خبرهایی مبنی بر حذف فروش نفت از SPV سخن گفته شده بود اما ظریف همان موقع عنوان کرده بود فروش نفت، محور کانال مالی اتحادیه اروپا با ایران است.

با توجه به صحبت های اخیر ظریف اما مشخص می شود اروپایی ها چندان تمایلی به همراهی با ایران ندارند و شروع کانال ویژه مالی و مهم تر، کارآمدی آن در هاله از ابهام است. در واقع اروپایی ها ترجیح می دهند در موضوع برجام صرفاً به راه و روش های بی هزینه مانند ارائه بیانیه حمایت از توافق هسته ای اکتفا نمایند. این اتفاق نیز به این دلیل صورت می گیرد تا دولت ایران را مجاب کنند تعهداتش را یک جانبه انجام دهد.

البته ظریف حدود یک ماه قبل عنوان کرده بود: اروپایی‌ها در تلاش برای ارتباط با ایران هستند... امیدواریم spv بتواند نیازهای کشور را در حد قابل قبولی تامین کند... از سوی اروپایی‌ها اطلاعات مقدماتی مثبتی برای ثبت کانال مالی به ما رسیده بنابراین امیدواریم هر چه زودتر به واقعیت بپیوندد البته بعد از آن تضمین عملی از اهمیت زیادی برخوردار است.

بعد از خروج دونالد ترامپ از توافق هسته ای در 18 اردیبهشت ماه، اتحادیه اروپا قرار بود با بروزرسانی قانون انسداد از شرکت های اروپایی که با ایران همکاری اقتصادی دارند در مقابل تحریم های آمریکا محافظت کند و از طرف دیگر با راه اندازی کانال ویژه مالی امکان تضمین همکاری اقتصادی اروپا با ایران بر پایه فروش نفت و بازگشت پول فراهم شود.

به گزارش الف، رهبر انقلاب در تاریخ 2 خرداد 97 در دیدار سران قوا و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام، با تاکید بر همراهی اروپا با امریکا در مهمترین موارد گفتند: ما بنای دعوا با اروپا را نداریم اما این سه کشور اروپایی نشان داده اند که در حساس‌ترین مواقع، با امریکا همراهی می کنند.

ایشان با تاکید بر این واقعیت که اقتصاد کشور را از راه «برجام اروپایی» نمی توان درست کرد افزودند: برجام اروپایی البته مسئله ای است اما قرائن فراوان از جمله انصراف و تردید شرکت های بزرگ اروپایی و نیز سخنان مسئولان سه کشور اروپایی نشان می دهد اقتصاد کشور را از راه برجام اروپایی نمی توان به جلو برد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۹۱۱۹۴۰۶:۲۳:۰۷ ۱۳۹۷/۱۰/۴
اگر جای حساب باشد باید اقای ظریف و اقای طیب نیا وزیر اقتصاد دور اول دولت روحانی به خاطر فاجعه برجام و فاجعه سودهای موهوم 25 درصدی و متلاشی شدن سیستم بانکداری ایران که حالا نتایج ان معلوم است مورد پیگرد قانونی قرار گیرند. ولی از انجا که هرگز در ایران از ارزشهای هیچ کدام از مسئولین و مقامات با وجود وحشتناک ترین کارکردهای حرفه ای و علمی کم نمی شود هرگز این اقایان هم پاسخگو نخواهند بود و دیگران را مقصر می دانند. دوستانی هم نگن مگر کار کرد وزرای زمان مدیر جهانی بهتر بود. سالهاست که این عدم شایسته سالاری وبال گردن همه دولتها و اقتصاد و سیاست ایران است که حالا دارد خود را اینجور در عرصه داخلی و سیاست خارجی نشان می دهد.
ناشناس۶۹۱۶۱۴۱۱:۳۲:۱۷ ۱۳۹۷/۱۰/۴
هر موقع تیم آقای احمدی نژآد مورد بازخواست قرار گرفتن بعد نوبت به این دولت میرسد.
ناشناس۶۹۱۸۶۰۱۳:۴۰:۳۸ ۱۳۹۷/۱۰/۴
افرادی که با برجام صنعت هسته ای 30 میلیارد دلاری ایران را تخریب کردند و 5 سال فرصت طلایی کشور را به امید کدخدا هدر دادند باید مورد بازخواست قرار بگیرند.
ناشناس۶۹۱۸۷۴۱۳:۴۷:۱۴ ۱۳۹۷/۱۰/۴
تیم احمدی نژاد هر روز با یک تحریم جدید بر میگشت وخیلی هم خوشحال بود !
ناشناس۶۹۲۲۵۱۱۸:۵۷:۲۲ ۱۳۹۷/۱۰/۴
در دولت دکتر احمدی نژاد در اوج تحریمها قیمت دلار از 3500 تومان بالاتر نرفت و رکود نبود و اوضاع اقتصادی مردم از حالا خیلی بهتر بود اما حالا در پسابرجام قیمت دلار به 19000 تومان هم رسید و قیمت مسکن و خودرو و موبایل و لوازم خانگی و موادغذایی نجومی شده و سفره های مردم کوچکتر از قبل شده است .
ناشناس۶۹۲۲۵۵۱۹:۰۰:۰۹ ۱۳۹۷/۱۰/۴
نه اینکه این دولت ناراحت است؟!!!
بچه کلاس پنجم ابتدایی۶۹۱۱۹۵۰۶:۲۶:۴۷ ۱۳۹۷/۱۰/۴
اروپا آمریکا رو ول نمیکنه بچسبه به ما اینو بچه کلاس سوم ابتدایی هم میفهمه من نمیدونم چرا سیاستمدارای ! این مملکت متوجه نمیشن
ناشناس۶۹۱۶۲۵۱۱:۴۳:۴۷ ۱۳۹۷/۱۰/۴
نه فقط اروپا بلکه هیچ کشور دیگه از جمله چین و روسیه هم به خاطر منافع یک کشور دیگر خود را فدا نمیکنند
تبریزی۶۹۱۸۷۸۱۳:۴۸:۴۰ ۱۳۹۷/۱۰/۴
بچه سوم ابتدایی هم می فهمه که دشمنی با آمرکیا شاید از نظر تئوری دشمنی با کل دنیا نباشه ولی در عمل هست.
محمد قاسمی۶۹۲۰۶۸۱۶:۲۳:۳۷ ۱۳۹۷/۱۰/۴
اون با ما دشمنه نه ما منصف باشیم
ناشناس۶۹۲۱۷۴۱۷:۵۱:۱۷ ۱۳۹۷/۱۰/۴
بچه ابتدایی رو هم اگه خودشو زده باشه بخواب نمیشه از خواب بیدار کرد.وقتی بعد از این همه جنایت آمریکا در حق ایران و مردمش هنوز معتقد باشی که ایران دشمن امریکاست نمیشه جوابی بهت داد.واقعا چه فکری میکنی این حرف رو میزنی
ناشناس۶۹۱۱۹۶۰۶:۲۸:۱۱ ۱۳۹۷/۱۰/۴
ظریف توی این 5 سال یه حرف درست زد اونم " قریبا هیچ " برجام بود .
محسن۶۹۱۳۰۴۰۸:۳۱:۴۳ ۱۳۹۷/۱۰/۴
تقریباً هیچ ، جمله سیف بود نه ظریف.
ناشناس۶۹۱۷۲۰۱۲:۴۹:۴۸ ۱۳۹۷/۱۰/۴
درسته ببخشید!! جمله ظریف تحقیقاً هیچه
ناشناس۶۹۱۳۹۶۰۹:۱۷:۱۹ ۱۳۹۷/۱۰/۴
روحانی و تیمش معیشت و تولید و اقتصاد مردم ایران رو نابود و آمریکا رو به هدفش رسوندند. _______________ ضمناً فاجعه بارترین دوره مجلس هم ، همین دوره است بدترین رای تاریخ ایران در دوره های اخیر دولت و مجلس اتفاق افتاد و متاسفانه آثارش شاید تا ده ها سال باقی بمونه.
ناشناس۶۹۱۶۱۳۱۱:۳۱:۵۹ ۱۳۹۷/۱۰/۴
ظاهرا برآورد هیات محترم دولت از ته دره اشتباه بوده خدا رحم کنه
ناشناس۶۹۱۷۳۸۱۳:۰۲:۲۶ ۱۳۹۷/۱۰/۴
شما راه حل بهتری دارید؟؟
ناشناس۶۹۱۴۳۴۰۹:۳۸:۴۵ ۱۳۹۷/۱۰/۴
کاش پایان رویا می بود و خواب اصحاب کهف نمی رفت .
ناشناس۶۹۱۱۹۷۰۶:۳۰:۰۷ ۱۳۹۷/۱۰/۴
تقریبا همه از برجام خارج شدن آمریکا اروپا آفریقا کانادا استرالیا به غیر از ما
ناشناس۶۹۱۳۲۳۰۸:۴۲:۲۳ ۱۳۹۷/۱۰/۴
الان توی برجامیم پوشک 85000 تومنه لابد از برجام خارج شیم پوشک میشه 485000 تومن
ناشناس۶۹۲۳۷۷۲۱:۱۹:۴۰ ۱۳۹۷/۱۰/۴
الان شما تو برجامید؟
ناشناس۶۹۲۳۷۹۲۱:۲۱:۳۶ ۱۳۹۷/۱۰/۴
تکلیف ما رو مشخص کنید بالاخره هدف برجام اقتصادی بوده یا نبوده؟
ناشناس۶۹۱۳۲۸۰۸:۴۴:۲۷ ۱۳۹۷/۱۰/۴
افغانستان هنوز مونده توی برجام چون دیروز یه قوطی رب خریدم که ساخت افغانستان بود معلوم میشه افغانستان به ایران صادرات داره
هواپیماهای انتخابات نامه ای۶۹۱۳۹۴۰۹:۱۷:۰۷ ۱۳۹۷/۱۰/۴
(((ما))) هم که از ابتدا امیدی نداشتیم و بی اعتمادی صد در صد را مستنداً اعلام کرده بودیم موجر و مستاجر رحم اجاره ای معتاد به توافق هستند
ناشناس۶۹۱۴۰۳۰۹:۱۹:۳۱ ۱۳۹۷/۱۰/۴
این مهمه که فرزندان این اقایان را از این کشورها خارج نکردند. برای این مقامات همین کافیه.
شهاب 3۶۹۱۱۹۹۰۶:۳۱:۴۷ ۱۳۹۷/۱۰/۴
بسته اروپا هم بر فرض محال اگر اجرایی شود ؛همان نفت در برابر غذاست
گشنگی مرده۶۹۱۳۱۳۰۸:۳۵:۳۴ ۱۳۹۷/۱۰/۴
بعید میدونم نفت در برابر غذا باشه اگه نفت در برابر غذا بود مرغ نمیشد 14000 گوشت 80000 برنج 17000 فکر کنم نفت در برابر هوا باشه
ناشناس۶۹۱۳۸۴۰۹:۱۲:۵۴ ۱۳۹۷/۱۰/۴
غذا بدهند که خوبه
کما30۶۹۱۲۰۰۰۶:۳۳:۱۲ ۱۳۹۷/۱۰/۴
فقط ظریف و روحاتی توی برجام موندن و هنوز خارج نشدن هیچکس توی دنیا در برجام باقی نمونده
ناشناس۶۹۱۳۹۱۰۹:۱۵:۲۳ ۱۳۹۷/۱۰/۴
از سیب و گلابی های برجام مد نظر روحانی ؛ رسیدیم به گوشت یخی برزیلی با کارت ملی روحانی مچکرم !!! از اینکه قرار بود به عقب برنگردیم
ناشناس۶۹۱۴۶۸۱۰:۰۱:۱۸ ۱۳۹۷/۱۰/۴
برجام هدیه کدخدا پرستها و غرب زده های داخلی بود که با عوامفریبی و دروغگویی تحمیل کشور کردن
ناشناس۶۹۱۲۰۳۰۶:۳۵:۲۳ ۱۳۹۷/۱۰/۴
اقای ظریف امروز فرمودند که هدف برجام اقتصادی نبود! پس حافظ شیرازی بود که پشت سر هم اعلام می نمود که همه تحریمها در یکروز بر داشته خواهد شد؟! نه اقای ظریف. شما امتحان خود را پس دادید. هر کشور دیگری بود باشد شما را تحت عنوان گزارش نادرست به یک ملت و مسئولان بالاتر مواخذه می نمودند. ولی شانس تاریخی شما این است که منتقدانی از جنس خود دارید که NPTرا MPT می نویسند و پدیده هایی هستند که مردم از علم انها به شما پناه می اورند و البته برخی مردم که حافظه تاریخی ضعیفی دارند و سوابق مسئولان را مورد مطالعه قرار نمی دهند و بارها از یک راه ضرر می کنند!
ناشناس۶۹۱۲۰۴۰۶:۳۶:۳۰ ۱۳۹۷/۱۰/۴
بنده خدا روحانی و ظریف هنوز به اروپا امیددارن
ناشناس۶۹۱۳۷۲۰۹:۰۱:۴۵ ۱۳۹۷/۱۰/۴
روحانی روی دیوار اروپا یادگاری ننویسد
ناشناس۶۹۱۲۰۵۰۶:۳۷:۴۳ ۱۳۹۷/۱۰/۴
اروپا مثل .. از آمریکا حساب میبره ظریف به آفریقا دل خوش کند
ناشناس۶۹۱۲۰۷۰۶:۳۸:۵۴ ۱۳۹۷/۱۰/۴
روحانی کجایی دقیقا کجایی ؟
ناشناس۶۹۱۲۹۶۰۸:۲۸:۰۳ ۱۳۹۷/۱۰/۴
تله کابین توچال
ناشناس۶۹۱۳۸۲۰۹:۰۹:۳۶ ۱۳۹۷/۱۰/۴
اوباما کجایی دقیقا" کجایی ؟
ناشناس۶۹۱۳۹۸۰۹:۱۷:۵۲ ۱۳۹۷/۱۰/۴
رفته کلید بیاره
جسمانی۶۹۱۲۰۸۰۶:۴۰:۲۲ ۱۳۹۷/۱۰/۴
ای کاش اوباما رئیس جمهور مادام العمر آمریکا بود
مهران۶۹۱۲۹۸۰۸:۲۹:۱۷ ۱۳۹۷/۱۰/۴
مشکل اینه که دوستانی مثل شما فکر میکنند اوباما خوب بود این داستان برجام بساطی است که اوباما برای ما درست کرد و با پنبه سر ما رو برید بیشترین تحریم های ایران زمان اوباما بود و تمدید ده ساله تحریم داماتو دقیقا بعد از برجام توسط اوباما بود
ناشناس۶۹۱۳۹۳۰۹:۱۶:۲۷ ۱۳۹۷/۱۰/۴
هیچ فرقی بین رییس جمهور های آمریکا نیست منتهی یکی رو بازی می کند و یکی زیر.
ناشناس۶۹۱۴۸۰۱۰:۰۷:۵۲ ۱۳۹۷/۱۰/۴
اوباما یک ولدزنایی بود که تاریخ برایش نمونه ندارد ! این اوباما بود که داعش را درست کرد و انداخت به جان جهان اسلام ! آنهم با پول و هزینه خود کشورهای مسلمان ! یعنی با کمترین هزینه ممکن برای آمریکا !
فلاحت پیشه۶۹۱۲۱۰۰۶:۴۱:۴۳ ۱۳۹۷/۱۰/۴
نفت شد بشکه ای 51 دلار ظریف جان بجنب داره دیر میشه ها
واقع بین هستم 73 ساله از رشت۶۹۱۲۱۲۰۶:۴۴:۰۹ ۱۳۹۷/۱۰/۴
تا رب گوجه فرنگی نشده قوطی 83000 تومن مذاکره رو شروع کنید
ناشناس۶۹۱۳۸۳۰۹:۱۱:۴۷ ۱۳۹۷/۱۰/۴
مذاکره فایده نداره فقط گزینه آخر الان بهترین فرصته ناوشون رو غرق کنیم
ناشناس۶۹۱۳۹۵۰۹:۱۷:۱۳ ۱۳۹۷/۱۰/۴
واقعاً متاسفم که هنوز این حرف ها را می زنید.
ناشناس۶۹۱۴۰۱۰۹:۱۹:۱۰ ۱۳۹۷/۱۰/۴
آره یک مذاکره جدید، بعدش برجام جدید، بعدش خروج از برجام جدید، بعدش با اروپا ادامه میدیم جدید، آخرش هم تقریبا هیچ جدید!
ناشناس۶۹۱۴۷۷۱۰:۰۵:۴۵ ۱۳۹۷/۱۰/۴
مذاکره با چه کسی رو شروع کنند،نتیجه مذاکرات قبلی چی بود که دوباره بخوان مذاکره شروع کنند،مذاکره فقط بهانه بود برای تحمیل برجام خسارت محض وگرنه از مذاکره و ارتباط با آمریکا و اروپایی ها هیچ چی نصیب ملت و کشور نخواهد شد غیر از وقت تلف کردن و یه مشت دروغ
ناشناس۶۹۱۹۹۸۱۵:۲۹:۴۳ ۱۳۹۷/۱۰/۴
خوب راهکار بده فقط نق زدن وبهانه گرفتن که نتیجه نداره !
ناشناس۶۹۱۶۳۲۱۱:۵۲:۴۱ ۱۳۹۷/۱۰/۴
صنعت هسته ای که با برجام نابود شد بحث موشکی هم که بحث امنیت ملی است و قابل مذاکره و معامله نیست .
ناشناس۶۹۱۲۱۵۰۶:۵۰:۲۸ ۱۳۹۷/۱۰/۴
الان که حتی سوخت به هواپیماهای ایران نمی‌دهند ،وقتی مسعولین ما ساده لوحان ابزار فشار و چانه زنی در مذاکرات را با بتون ریزی معدوم کردند ،معلوم است حاا باید به التماس و خواهش بیفتند ،سان تزو پدر علم استراتژی میگوید پیروزی واقعی آنست که بدون جنگ و هزینه حاصل شود و الان پیروزی آنها در معدوم کردن ابزار فشار ایران در مذاکرات بوده و مختومه شده و تلاش نافرجام برخی برای توهمی به نام برجام فقط تصورات خواب آلود ه برای گرفتن امتیازات وعده داده شده است،انها دیگر دلیلی برای امتیاز دادن نمی‌بینند ،
عاشقتم تله کابین۶۹۱۲۲۰۰۶:۵۹:۴۹ ۱۳۹۷/۱۰/۴
برجام هر روز یک گشایش علی برکت الله
امید۶۹۱۲۲۴۰۷:۰۴:۴۷ ۱۳۹۷/۱۰/۴
بسم الله الرحمن الرحیم روحانی و ظریف در انتظار سراب .
ناشناس۶۹۱۲۳۶۰۷:۲۶:۴۸ ۱۳۹۷/۱۰/۴
5 ساله ظریف و رئیس اش کشور رو خوابوندن برای برجام
ناشناس۶۹۱۴۲۹۰۹:۳۵:۰۴ ۱۳۹۷/۱۰/۴
حالا نه اینکه کشور در حال دوی سرعت بود
ناشناس۶۹۱۶۶۲۱۲:۱۲:۵۴ ۱۳۹۷/۱۰/۴
دوی سرعت نمی‌رفت ، مدتی در جا میزد این یکی که داره عقب گرد میره
ناشناس۶۹۱۹۶۲۱۴:۵۰:۰۳ ۱۳۹۷/۱۰/۴
رشد منهای 5 درصدی زمان احمدی نژاد, در جا زدن نبود , پس رفت تاریخی بود.
ناشناس۶۹۱۲۳۷۰۷:۲۸:۰۷ ۱۳۹۷/۱۰/۴
کی از برجام خارج میشم ؟ الان دیگه نوبت گزینه آخر روی میزه
ناشناس۶۹۱۲۴۴۰۷:۳۹:۳۵ ۱۳۹۷/۱۰/۴
شما و دلواپسان و کاسبان تحریم هم خوشحال باشید گرچه دست شما هم برای عموم مردم رو شده
ناشناس۶۹۱۳۶۱۰۸:۵۵:۴۹ ۱۳۹۷/۱۰/۴
خوابی دوست عزیز
ناشناس۶۹۱۶۳۹۱۱:۵۷:۱۱ ۱۳۹۷/۱۰/۴
دلواپس بودن برای منافع ملی غیرت می خواهد که شماها ندارید .
ناشناس۶۹۱۲۴۹۰۷:۴۲:۲۶ ۱۳۹۷/۱۰/۴
فعلا که نقدا داره همه چیز رو میده که دوستان غربیش بپذیرن
ناشناس۶۹۱۳۷۸۰۹:۰۵:۵۰ ۱۳۹۷/۱۰/۴
شما هم همه رو دادید به روسیه و چین دلواپس عزیز
ناشناس۶۹۱۲۵۷۰۷:۵۳:۳۶ ۱۳۹۷/۱۰/۴
یعنی واقعا کسی فکر میکرد اروپا سیستمی رو راه می انداخت که تحریم امریکا رو باهاش دور زد؟؟؟ درنهایت هم SPV رآه می افته اما برای غذا و دارو نه بیشتر. اروپا هم میگه ما تعهداتمون عمل کردیم و دولت هم میگه
ناشناس۶۹۱۲۵۹۰۷:۵۶:۲۷ ۱۳۹۷/۱۰/۴
چرا دارید ذهنیتمنفی تولید می کنید بزارید بازار آروم بمونه تنش ایجاد نکنید
ناشناس۶۹۱۲۶۰۰۷:۵۷:۳۴ ۱۳۹۷/۱۰/۴
درود بر دکتر ظریف
:-)۶۹۱۳۰۱۰۸:۳۰:۴۵ ۱۳۹۷/۱۰/۴
درود بر درازهی
ناشناس۶۹۱۶۳۷۱۱:۵۵:۴۹ ۱۳۹۷/۱۰/۴
بله درود !!!!! بر ظریف که مانع توسعه و گسترش صنایع (های تک) در ایران شد !
ناشناس۶۹۱۷۲۲۱۲:۵۴:۰۶ ۱۳۹۷/۱۰/۴
های تک نخواستیم ! سپر پرایدو خودمون بسازیم
ناشناس۶۹۱۲۶۳۰۸:۰۰:۰۷ ۱۳۹۷/۱۰/۴
به دلواپسان تبریک می گم شادی کنید .انزوای بیشتر .مشکلات بیشتر
ناشناس۶۹۱۳۸۱۰۹:۰۸:۲۴ ۱۳۹۷/۱۰/۴
روحانی نه در عرصه سیاست موفق بود و نه در اقتصاد بنده نمره - 3 - به ایشان میدهم از 100 نمره
علی۶۹۱۳۸۷۰۹:۱۳:۴۴ ۱۳۹۷/۱۰/۴
خودت را زدی به خواب یا واقعا خوابی؟!!!
ناشناس۶۹۱۴۰۰۰۹:۱۹:۰۴ ۱۳۹۷/۱۰/۴
بیشتر از چی؟
ناشناس۶۹۱۸۴۷۱۳:۳۶:۱۱ ۱۳۹۷/۱۰/۴
برای شفای این مریض دعا کنید
ناشناس۶۹۱۲۷۲۰۸:۱۰:۳۸ ۱۳۹۷/۱۰/۴
از عملکرد این دولت و دولتهای قبلی و دولتهای بعدی هم ک بیان چون هیچکاری نکردن اما واقعا ظریف مرد کار بلد و بجایی بود . شک نکنید اگر خود شخص مصدق هم الان می شد نمیزاشتن کار کنه.
ناشناس۶۹۱۴۰۵۰۹:۲۰:۳۵ ۱۳۹۷/۱۰/۴
ظریف کیست؟ ظریف کسی است که سال 92 رویای زندگی در آمریکا و به دست آوردن کرسی تدریس در یکی از دانشگاه های آمریکا را در حالی که در ترکیه بود در سر می پروراند و که با اصرار روحانی وزارت امور خارجه را به دست گرفت.
ناشناس۶۹۱۴۰۶۰۹:۲۱:۰۹ ۱۳۹۷/۱۰/۴
"نمیذارن کار کنه" دیگه قدیمی شده، یه خورده بگردید یک بهانه جدیدتر پیدا کنید.
ناشناس۶۹۱۶۴۰۱۱:۵۸:۵۶ ۱۳۹۷/۱۰/۴
اگر ظریف بلد کار بود دستاورد برجامش دقیقا"هیچ نمی شد !
ناشناس۶۹۱۲۸۱۰۸:۱۶:۳۸ ۱۳۹۷/۱۰/۴
بازنشستگی پیش از موعد آقای ظریف خیلی به نفع ایران میشد که متاسفانه نشد . تاریخ در مورد ضعف ها و امتیازاتی که ایشان بر علیه کشورمان به خارجی ها داده است قضاوت خواهد کرد . فعلا که خنده هایش اجازه نقد درست و حسابی نمیدهد .
ناشناس۶۹۱۳۰۳۰۸:۳۱:۲۸ ۱۳۹۷/۱۰/۴
از اول هم خود روحانی و ظریف و تیم مذاکره کننوه میدونستند که این برجام تهش چیزی برای ایران نداره نمیدونم کی و شاید هم هیچ وقت ولی یه زمانی بالاخره دست اینها میشه و ملتی که پشت اینها وایسادند روا خواهند شد
11111۶۹۱۳۴۰۰۸:۵۰:۳۳ ۱۳۹۷/۱۰/۴
برجام نه یک اقدام مشترک بلکه تعهدنامه ای است که فقط ایران ملزم به اجرای آن میباشد وجرات خارج شدن از آن راندارد اگر خارج شود مجددا شورای امنیت میتواند مجوز جنگ راصادر کند کسانی که برجام راامضاکردند همانهائی هستند که در زمان خاتمی دو سال تعلیق داوطلبانه را اجرا کردند
ناشناس۶۹۱۳۴۳۰۸:۵۱:۰۴ ۱۳۹۷/۱۰/۴
سلام. مگر قرار نبود اگر آمریکا برجام را پاره کرد ما آن را آتش بزنیم؟
ناشناس۶۹۱۳۵۳۰۸:۵۳:۵۴ ۱۳۹۷/۱۰/۴
برجام برا روحانی حکم فرزند برا مادر رو داره و براش سخته که مرگش رو باور کنه و ازش دست بکشه،و داره بهش تنفس مصنوعی میده شاید این جنازه دوباره زنده شه
ناشناس۶۹۱۳۹۰۰۹:۱۴:۵۱ ۱۳۹۷/۱۰/۴
امیر کبیر دوران!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پدرام۶۹۱۴۳۸۰۹:۴۰:۱۳ ۱۳۹۷/۱۰/۴
فرض کنیم که همین امروز از برجام خارج بشیم ، چی بدست میاریم ؟ گشایشی در شرایط اقتصادی و سیاست خارجی ما ایجاد میشه ؟
ناشناس۶۹۱۶۴۸۱۲:۰۴:۱۴ ۱۳۹۷/۱۰/۴
امریکا و اروپا حفظ برجام و حفظ تحریمها را با هم می خواهند و نباید اجازه بدهیم به این خواسته خود برسند آنها باید هزینه بدعهدی خود را بپردازند.
ناشناس۶۹۱۷۴۴۱۳:۰۴:۳۸ ۱۳۹۷/۱۰/۴
حرف شما کاملا متین ولی چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی
از سار کاشان۶۹۱۴۴۴۰۹:۴۳:۳۶ ۱۳۹۷/۱۰/۴
ظریف کارش را به نحو احسن انجام داد . تاریخ ایران او را فراموش نخواهد کرد.
ناشناس۶۹۱۶۴۴۱۲:۰۲:۱۴ ۱۳۹۷/۱۰/۴
نام ظریف بعنوان مردی که درب صنعت هسته ای ایران را گل گرفت در تاریخ ماندگار شد.
ناشناس۶۹۱۷۲۴۱۲:۵۶:۲۸ ۱۳۹۷/۱۰/۴
این هسته ای شما با 30 میلیارد دلار هزینه به غیر تحریم چه چیزی برای مردم داشته؟؟؟
ناشناس۶۹۲۲۴۲۱۸:۴۵:۱۶ ۱۳۹۷/۱۰/۴
خود هیلاری کلینتون گفته که تحریمهای بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
ناشناس۶۹۱۸۲۲۱۳:۲۶:۱۰ ۱۳۹۷/۱۰/۴
خوب کاری کرد هسته ای جز تحریم و هزینه چیزی برای مردم نداشته
ناشناس۶۹۲۲۴۰۱۸:۴۳:۴۷ ۱۳۹۷/۱۰/۴
برجام بازی دو سر باخت بود زیرا هم هسته ای تخریب شد و هم تحریمها دوبله و سوبله آیسا و کاتسا به کشور تحمیل شد.
ناشناس۶۹۲۲۴۹۱۸:۵۱:۴۷ ۱۳۹۷/۱۰/۴
قطعنامه 1929 که بسترساز تحریمهای بانکی و نفتی شد نتیجه فتنه دوستان شما در سال 88 بود.
ناشناس۶۹۱۶۵۱۱۲:۰۶:۱۶ ۱۳۹۷/۱۰/۴
هدف امریکا و اروپا بتن ریزی و تخریب تاسیسات هسته ای ایران بود که ظریف آنرا به نحو احسن انجام داد !
ناشناس۶۹۱۴۶۴۰۹:۵۸:۳۶ ۱۳۹۷/۱۰/۴
مگه مقام معظم رهبری همون ابتداء نفرمودن که اروپایی ها هم قابل اعتماد نیست پس چرا دولتمردای کدخدا پرست و غرب زده توجه نکردن،در زمان برجام هم به توصیه های رهبر توجه نکردن و برجام خسارت محض رو تحمیل کردن،،،آمریکا،انگلیس،فرانسه و آلمان دشمن جمهوری اسلامی هستند ولی غرب زده ها نمیخوان باور کنند
علیرضا۶۹۱۵۳۳۱۰:۳۶:۰۱ ۱۳۹۷/۱۰/۴
اظهار نظر آقای ظریف شبیه این است که بگویند وظیفه ما کاشتن درخت مثمر بود حال اگر این درخت ثمر نمی دهد تقصیر ما نیست.!!!؟ گشایش های اقتصادی قرار بود ثمره برجام باشد و در حین مذاکرات هم تاکید همه مذاکره کنندگان و رییس جمهور بر گشایش های اقتصادی از قبل این مذاکرات بود .از جمله لغو محدودیت های تبادلات پولی وبانکی. همین اگر رخ می داد اسمش ثمرات اقتصادی بود ولاغیر.
ناشناس۶۹۱۵۷۵۱۱:۰۵:۰۵ ۱۳۹۷/۱۰/۴
خدای بزرگ را رها کرده و سراغ کد خدا رفتند و اکثریت ملت هم پذیرفتند. سالهای سال باید تاوان این قدر نشناسی را داد.
ناشناس۶۹۲۲۴۶۱۸:۴۷:۱۸ ۱۳۹۷/۱۰/۴
هرکه بغیر خدا (کدخدا) امید ببندد ناامید خواهد شد و این سنت الهی است و در قضیه برجام این مشهود بود.
فرشید۶۹۱۷۰۳۱۲:۴۳:۳۷ ۱۳۹۷/۱۰/۴
راه حل جایگزین برجام را ارائه بدهند.فقط نفرمایید تکیه بر توانمندی های داخلی که مرغ پخته هم خنده اش میگیره.
ناشناس۶۹۲۲۴۸۱۸:۴۸:۵۰ ۱۳۹۷/۱۰/۴
امید بی حاصل به امریکایی که سال ها با ایران دشمنی کرده خنده دار تر است .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین