52 درصد مخازن سدهای کشور همچنان خالی است

گروه اجتماعی الف،   3971002190

سرپرست بهره برداری از سدهای کشور گفت: ذخایر مخازن سدهای کشور در حال حاضر­ 48 درصد است .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وحید عسگری نژاد با اشاره به اینکه در سال آبی 98-97 تا پایان پاییز میزان ورودی سدهای کشور 9 میلیارد متر مکعب بوده است، افزود: تا پایان پاییز سال آبی 97-96 ورودی آب سدها 4 میلیارد متر مکعب بوده که این نشان دهنده افزایش قابل توجه میزان ورودی سدهای کشور در سال آبی جدید است.

وی گفت: کل آب خروجی از سدهای کشور تا پایان پاییز 97 حدود 5 میلیارد متر مکعب بوده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 24 درصد کاهش یافته است.

عسگری نژاد موجودی مخازن سدهای کشور را تا پایان پاییز سال آبی 98-97 ، 24 میلیارد متر مکعب دانست، اضافه کرد: ­­­این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 15 درصد افزایش داشته است .

سرپرست بهره برداری از سدهای کشور ادامه داد: از178­ سد در حال بهره برداری کشور در حال حاضر 23 درصد بیش از 90 درصد ذخیره­ دارند و 110 سد کشور کمتر از 50 درصد ظرفیت خود موجودی ذخیره کرده‌اند.

وی با بیان اینکه علیرغم افزایش بارش ها و جریانات ورودی به سدها در سه ماه گذشته تعدادی از سدهای بحرانی ما همچنان با محدودیت مواجه هستند، گفت: سد زاینده رود در اصفهان با 89 درصد ظرفیت خالی، شمیل و نیان و استقلال در هرمزگان با 70 درصد ظرفیت خالی و سد دوستی در خراسان رضوی با 78 درصد ظرفیت خالی از جمله سدهای مهم اما بحرانی کشور هستند.

عسگری نژاد با اشاره به اینکه تا پایان فصل پاییز امسال،­ ورودی سدهای تهران با 32 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستند، افزود: ولی مخازن این سدها با توجه به اینکه پاییز سال گذشته در کاهش بارندگی رکورددار است با 12 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده است.

وی با بیان اینکه پاییز 98-97 حجم بارندگی بطور متوسط در کل کشور 92 میلیمتر بوده است گفت: این حجم بارندگی نسبت به متوسط دراز مدت با حدود 49 درصد افزایش مواجه است زیرا حجم بارندگی در پاییز سال گذشته 30 میلی متر بوده است .

سرپرست بهره برداری از سدهای کشور اضافه کرد: در پاییز امسال در استانهای یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و اردبیل بارشها نسبت به متوسط دراز مدت با کاهش مواجه بوده است.

عسگری نژاد با بیان اینکه پاییز امسال از لحاظ بارشها و ورودی به سدها نسبت به سال گذشته وضعیت مناسبی داشتیم، ادامه داد: البته 6 ماه نخست سال آبی گذشته محدودیت شدیدی از لحاظ بارش در کشور وجود داشته است و چون ما در کشوری خشک و نیمه خشک هستیم، این محدودیت ها همیشه با ما همراه است بنابراین کنترل مصرف و ذخیره سازی آب در مخازن سدها در سالهای پر آب و کم آب نکته بسیار مهمی است.

وی با اشاره به اهمیت رعایت الگوی مصرف و صرفه جویی در مصرف آب گفت: سال آبی گذشته سال بسیار سختی بود و ما افزایش بارشهای امسال را در مقایسه با سال کم بارش گذشته محاسبه می کنیم بنابراین نباید به دلیل خشک بودن زمین منتظر روان آبهای خوب در کشور باشیم.

عسگری نژاد با بیان اینکه سال آبی 96-95 ذخیره سازی مناسبی در سدهای کشور انجام شد افزود: به دلیل این ذخیره سازی مناسب،​­ ما توانستیم سال آبی 97-96 را با کمترین تنش ­به خوبی بگذرانیم این در حالیست که در سال آبی 98-97 بسیاری از سدها با تراز پایین مواجه هستند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین