هدف، وسیله را توجیه می‌کند.. نقاب زنی‌های متفاوت از اصلاح‌طلبان!

  3971002184 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

مرور مستندات تاریخی نشان می دهد که اصلاح طلبان، گاهی چپ گرا بوده اند و گاهی راست گرا. آنان گاهی با حمله به مردم، آنان را قابلمه به دست خطاب کردند و گاهی حامیان مطالبات مردم شده اند. گویا فقط کسب و حفظ قدرت، محور و هدف است و از هر وسیله ای باید استفاده شود!

نقاب زنی‌های متفاوت از اصلاح‌طلبان!

اعتراضات کارگری که در دو سال اخیر شدت بیشتری یافته‌اند برای عده‌ای از بازیگران فرصت طلب عرصه سیاست کشور به عنوان دست آویزی برای رسیدن به اهداف خود نگریسته می شود. در این مدت مشخصا افراد برجسته‌ای از طیف به اصطلاح اصلاح طلب به این موضوع پرداخته‌اند که به نظر با گذشته آنان کمی متفاوت می‌آید زیرا جنبش‌های کارگری و سندیکاها اساسا ذیل عنوان جریان‌های چپ و مارکسیستی تعریف می‌شود و همیشه این جنبش‌ها و اعتراضات علیه اقتصاد لیبرالی و بازار آزاد انجام می‌گرفته است و حمایت از این جنبش‌ها از طرف افرادی که خود را منادی لیبرالیسم در کشور می‌دانند عجیب به نظر می‌رسد. در ابتدا مروری سریع بر سابقه افراد این جریان خواهیم کرد.

چپ‌گرایی

سردمداران جریان اصلاحات در سالهای ابتدایی انقلاب و دهه شصت به اذعان خود دارای گرایش‌های چپ بودند؛ مصطفی تاجزاده در این مورد می‌گوید: «اصلا ما تحت تاثیر گفتمان بین المللی بودیم و تا حدودی هم گفتمان چپ مارکسیستی». این گرایش‌ها در قضایای مختلفی تمایلات رادیکال خود را بروز می دادند به عنوان نمونه در فتح لانه جاسوسی افرادی چون عباس عبدی، عبدالله رمضان زاده، معصومه ابتکار، مصطفی تاجزاده با محوریت موسوی خوئینی‌ها نقش به سزایی را بر عهده داشتند. یا در مسئله راهپیمایی هواداران جبهه ملی علیه لایحه قصاص بسیاری از همین افراد، تندترین حملات را به لیبرال‌ها داشتند و انواع شعار‌ها را  علیه آنان سر دادند. در انتخابات مجلس سوم نیز که در دوره وزارت کشوری علی اکبر محتشمی پور بود از بیم اینکه مبادا شورای نگهبان کاندیداهای نهضت آزادی را تایید کند با ارسال نامه خدمت امام این افراد را در همان هیات های اجرایی حذف کردند.

راست‌گرایی

همین افراد بعد از چند سال در چرخشی عجیب وارد انتخابات ریاست جمهوری هفتم شدند و بعد از پیروزی در انتخابات، منادی آزادی، تساهل فرهنگی، آزادی بیان، پرهیز از خشونت و رابطه با غرب به ویژه آمریکا گشتند. همین افرادی که روزی نهضت آزادی و بازرگان را خائن به انقلاب می‌دانستند با آنها وارد تعامل شدند و حتی در شورای شهر دوم کاندیداهای آنان را تایید نمودند. در دوره‌ای که دولت و مجلس در دست این افراد قرار داشت آنها بیشتر مشغول پی گیری اهداف سیاسی خود بودند و لوایح و طرح‌هایی که به مجلس داده می‌شد غالبا دارای جنبه سیاسی بود تا اقتصادی. طبق پژوهشی که به صورت تصادفی از بین 200 نطق پیش از دستور مجلس ششم صورت گرفته است تنها 2 درصد به مسائل اقتصادی پرداخته شده است و بیشتر نطق‌ها حول حمله به شورای نگهبان، صدا و سیما، مجمع تشخیص، سپاه، حمایت از دولت و دیگر مسائل سیاسی بوده است. 

جنبش قابلمه به دستان

سیاسی کاری این افراد و دور بودن از مطالبات مردم به حدی بود که عباس عبدی مردم را با عنوان "قابلمه به دستان" خطاب کرد. او و هم‌قطاران وی در مجلس ششم مدعی بودند چون شعارهای ما سیاسی بوده بنابراین بهبود معیشت را از ما مطالبه نکنید و اینکه «جناح مقابل به دنبال به صف کردن لشکر قابلمه به دست‌ها علیه اصلاح‌طلبان است». همچنین رجبعلی مزروعی نماینده مجلس ششم و عضو حزب مشارکت که اکنون خارج از کشور ساکن است؛ در نطقی در مجلس گفت که اگر به ملت ایران، مرگ موش هم بدهی برای آن به صف می شوند.

اکنون که به دلیل ناکارآمدی دولتی که خود آنان در انتخابات حامی آن بودند اعتراضات کارگری افزایش یافته است، خود را حامی کارگران نشان می‌دهند تا از این طریق به اهداف سیاسی خود برسند. عباس عبدی از چهره‌های فعال اصلاح طلب طی یادداشتی در روزنامه ایران با حمایت از کارگران هفت تپه می نویسد: «پیشنهاد می‌شود که وزارت کار کمیته‌ای را با اختیارات کافی تشکیل دهد که حتی می‌تواند از نهادهای دیگر نیز عضو آن باشند که در این صورت باید مرجع تشکیل‌دهنده آن دولت یا رئیس جمهوری باشد. وظیفه اصلی این کمیته بررسی فوری مطالبات اقتصادی و بویژه پرداخت حقوق و دستمزدهای معوقه است و اجازه ندهد که درخواست‌های بحق کارگران آن قدر با تاخیر مواجه شود که قضایای اراک تکرار شود.»

وی در ادامه به لزوم تشکیل اتحادیه‌های کارگری می پردازد و می‌گوید: «نکته مهم دیگر این است که دولت و سایر نهادهای رسمی باید میان دو راه زیر یکی را انتخاب کنند؛ احترام به حق سازماندهی مردم بویژه کارگران از طریق سندیکا و انجمن و گفت‌وگوی سه‌جانبه کارفرما و دولت با این نهادها یک راه است. راه دیگر آنکه هیچ نهادی را به رسمیت نشناسد و نداند که با چه کسی و چه گروهی مواجه است و اجازه دهد که امور به‌صورت خودبه‌خودی پیش بروند و قابل تصور است که این راه با چه پایان تاسف‌آوری همراه خواهد شد.» 

سعید حجاریان که خور را تئوریسین اصلاحات می‌داند طی یادداشتی می نویسد: «بنا بر همین الگو می‌توان به‌صورت پایلوت برای اعتراضات معیشتی و صنفی مجوز صادر کرد. برای مثال، معلمان که خود منادی فرهنگ هستند یا مال‌باختگان که غالباً در موضع ضعف قرار دارند، می‌توانند شعارهای اعتراضی را کنترل کنند و هزینه‌ای را متحمل نشوند؛ تجربه «راهپیمایی سکوت» نیز موید آن است که‌ مردم ما خودکنترل هستند. از این گذشته، چنانچه اعتراضات را اصناف و احزاب نمایندگی کنند، شعارها و مطالبات بیش‌تر از سایر حالات به رسمیت شناخته می‌شوند و دیگر امکان تخفیف و ترجمه نادرست اعتراضات از نهادها و تریبون‌های رسمی ستانده می‌شود».

لیبرالیسم و صف مرگ موش

خاتمه کلام اینکه اگر این افراد بر اصول ابتدایی خود در اوایل انقلاب پایبند بودند، حمایت از جنبش‌های کارگری و مطالبات اقتصادی آنان به این شکل توجیه داشت؛ اما آنانی که نزدیک به دو دهه مطالبات سیاسی را بر خواسته‌های اقتصادی مرجح دانسته و زمانی که در قدرت بوده‌اند درخواست‌های اقتصادی مردم را غیر موجه می‌دانستند این موضع‌گیری‌ها کاملا سیاسی و غیر صادقانه به نظر می‌رسد. و جا دارد این سوال پرسیده شود مگر این کارگران همان قابلمه به دستانی نیستند که اگر مرگ موش هم بدی برایش صف می‌کشند، پس چرا اعتراضات آنان نزد شما لیبرال‌ها مشروع است؟

منبع:دیدبان

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۸۹۲۶۵۱۸:۳۰:۱۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲
کلا هر دو گروه دیگر اعتماد مردم را ندارند
ناشناس۶۸۹۴۶۶۲۲:۰۳:۴۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲
سخن حجاریان نشان می‌دهد که مدعیان اصلاحات برای عبور از آقای روحانی برنامه تدارک دیده‌اند.
ناشناس۶۸۹۴۷۱۲۲:۰۹:۴۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲
مدعیان اصلاحات گویا دچار فراموشی شده‌اند که در این 5 سال مدام از دولت به مثابه مولود جریان مدعی اصلاحات دفاع می‌کردند. حال که کارنامه مردود دولت در مقابل ملت گشوده شده اعلام برائت می‌کنند!
ناشناس۶۸۹۵۰۱۲۲:۳۷:۵۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲
دولت مهر پرور و ساده زیست شما رو هم دیدیم !
ناشناس۶۸۹۸۲۶۰۹:۰۸:۱۲ ۱۳۹۷/۱۰/۳
همه مخالفان اصلاحات از هواداران مهرپروران نیستند. کمی بزرگتر فکر کنید دنیا از حیاط خانه تان بزرگتر است
ناشناس۶۸۹۲۷۰۱۸:۳۸:۲۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲
دقیقا همینطور است... احسنت
ناشناس۶۸۹۲۷۱۱۸:۳۸:۵۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲
دیگر فرقی بین اصلاحطلب و اصولگرا وجود ندارد. هر دو، دو روی یک سکه هستند که در چهارچوب منافع گروهی و نه مردمی فعالیت می کنند. جای بسی تاسف است.
ناشناس۶۸۹۲۷۹۱۸:۴۴:۲۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲
نه اصلاح طلبا به درد مردم خوردن و نه اصولگراها
ناشناس۶۸۹۲۸۲۱۸:۴۶:۵۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲
ما نیاز به یه چهره مستقل داریم حالا میخواد کاسب باشه هتل دار باشه بیزینس من باشه
ناشناس۶۸۹۵۸۸۰۰:۱۷:۱۰ ۱۳۹۷/۱۰/۳
به کسی نیاز نداریم مملکت خودش همینطوری بهتر می چرخه هر کی بیاد فقط هزینه سازه
ناشناس۶۸۹۲۸۴۱۸:۴۸:۱۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲
تقریبا هر کسی اومده فقط برای جیب خودش و اطرافیاش کار کرده
ناشناس۶۸۹۲۹۳۱۸:۵۴:۴۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲
اصلاح طلبها از اصولگراها بدتر اصولگراها از اصلاح طلبا بدتر مستقلا از هردوی اینا بدتر بفکر جیب خود نه بفکر سفرهٔ مردم...
امیر۶۸۹۳۰۱۱۹:۰۵:۴۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲
درد اصلی مردم، تبعیض، عدم شفافیت، بی عدالتی، نداشتن رفاه اجتماعی، نداشتن امنیت شغلی و نداشتن امنیت روانی است و این قضیه مشکلات اقتصادی هم که چندین سال اخیر اضافه شده است؛ ولی اصلیا اون موارد اولی هستن... یا حق
ناشناس۶۸۹۳۱۵۱۹:۱۸:۳۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲
من به لیست امید 30 نفره تهران رای دادم اما الان افسوس خوردم که چرا یکی از اینها نرفت جلوی این رو بگیره که به خاطر یک موضوع شخصی نماینده سراوان، جلسه مجلس برگزار نشه!
راستگو۶۸۹۳۴۲۱۹:۳۵:۴۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲
لطفا اگر بی طرف و عادل هستید و از خدا میترسید در مورد نقاب زنان اصولگراها را هم مقاله بنویسید.
ناشناس۶۸۹۳۴۹۱۹:۴۴:۰۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲
اره راست میگین.اصلاحطلب ها به هیچ دردی نمیخورن و فقط اصولگرایان همیشه از ته دل به فکر مردم و کشور بودند و هستند و خواهند بود.!!!!
ناشناس۶۸۹۳۵۸۱۹:۵۸:۱۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲
باشه شما خوبید
ناشناس۶۸۹۳۶۸۲۰:۱۴:۵۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲
نقاب رو شما ها زدید نه اینها
ناشناس۶۸۹۳۷۸۲۰:۲۷:۵۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲
مردم از این حرف ها خسته شده اند
ناشناس۶۸۹۴۱۶۲۱:۰۳:۴۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲
اصلاح طلبان ریشه خودشون رو از سازمان مجاهدین خلق میگیرند اندیشه اینها ترور هست مجاهدین با اسلحه ترور فیزیکی میکردند اصلاح طلبان با رسانه ترور شخصیت
ناشناس۶۸۹۴۲۳۲۱:۱۴:۱۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲
دیگه چپ و راست برای مردم فرقی نداره..هر روز بدبخت تر از دیروز
ناشناس۶۸۹۴۵۲۲۱:۴۹:۱۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲
افراطی های دهه 60 الان شده اند روشنفکران افراطی دشمنترین افراد دهه 60 الان شده اند عاشق امریکا و این مردم هستند که کم حافظه شده اند
مهدی۶۸۹۴۸۲۲۲:۲۱:۳۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲
بنام خدا. اوایل انقلاب شاید خیلی از مردم و مسئولان تلقی امروز از نظام را نداشتند. وقتی خانم بی حجابی که کرارا فیلم آن را در تلویزیون دیده ایم میگوید من به جمهوری اسلامی رای میدهم، آیا واقعا میدانسته که ممکن است ۵ سال بعد دیگر نتواند با این هیبت در خیابان راه برود؟ یا تا سال ۶۰ و ۶۱ اشخاص کرواتی آستین کوتاه و بی حجاب در خیلی از دستگاه های دولتی و دادگاه ها مشغول بکار بودند وبعد ها این رفتارها ناهنجار قلمداد شد. تغییر تفکر فی نفسه بد نیست و نشانه تعقل است مشروط به اینکه مبنای آن هم تعقل و اعتقاد به حقانیت تفکرات و روش ها باشد نه نان به نرخ روز خوردن و تمایل به در موضع قدرت بودن.
ناشناس۶۸۹۵۲۰۲۲:۵۴:۱۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲
توئیت دهباشی عالی بود
ناشناس۶۸۹۵۴۴۲۳:۱۹:۳۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲
تا وقتی که جوانان ما خام و بی تجربه هستند و به جای عقل گرایی احساسی عمل می کنند هر شخص غیر متعهدی می تواند با شعارهای تو خالی آنها را گول بزند و رایشان را جذب نماید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین