استقبال آشنا از ریاست رئیسی بر قوه قضائیه/ روزنامه کیهان و سیاسی‌کردن مبارزه با فساد/ ماجرای درازهی جهانی شد

گروه سیاسی الف،   3971002140 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

استقبال آشنا از ریاست رئیسی بر قوه قضائیه/ روزنامه کیهان و سیاسی‌کردن مبارزه با فساد/ ماجرای درازهی جهانی شد

استقبال آشنا از ریاست رئیسی

ریاست آیت‌الله صادق لاریجانی بر قوه قضاییه در مردادماه ۹۸ پایان می‌پذیرد. گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره جانشین ایشان در مسند ریاست قوه قضاییه مطرح شده است. یکی از افرادی که نامش در این گمانه‌زنی‌ها مطظرح شده است آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی است. 

احتمال ریاست رئیسی بر قوه قضاییه با واکنش‌های مختلفی همراه شده است. امروز حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور در کانال تلگرامی‌اش از این انتصاب استقبال کرده و نوشته است: «او از سال ۵۹ تا کنون سمت های قضایی موثری چون دادستانی کرج، همدان، جانشینی و دادستانی تهران، ریاست سازمان بازرسی کل کشور، دادستانی ویژه روحانیت، معاونت اول قوه قضائیه و دادستانی کل کشور را در سابقه خدمتی خود دارد.

تجربه تولیت امامزاده صالح و سپس آستان قدس رضوی او را با واقعیات اجتماعی و اقتصادی و نهادهای بزرگ مدنی آشنا کرده است.

تجربه رقابت در انتخابات در سطح استان خراسان جنوبی و عضویت در مجلس خبرگان از سال ۱۳۸۵ و سپس رقابت در سطح ملی برای ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۶ او را با واقعیات و پیچیدگی های عرصه سیاست داخلی و جلب اعتماد عمومی آشنا کرده است.

تجربه عضویت و ریاست در شورای نظارت بر صدا و سیما و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام او را با مسائل رسانه ای از یک سو و سیاستگذاری کلان کشور از سوی دیگر آشنا کرده است.

روسای قبلی قوه قضائیه در چهل سال گذشته معمولا این ویژگی مشترک را داشتند که فقهایی مطرح اما فاقد سابقه قضایی بودند لذا مجبور بودند مدتی را برای آشنایی با ساختار و مسائل این قوه صرف کنند. اگر او به ریاست قوه قضائیه منصوب شود اولین رئیسی خواهد بود که دارای سابقه طولانی قضایی است و از درون قوه قضائیه برخاسته است.

جهان چون زلف و خط و خال و ابروست که هر چیزی به جای خویش نیکوست.»

نکته درستی که آشنا به آن اشاره کرده است تجربه طولانی رئیسی در قوه قضاییه است که باعث می‌شود انرژی و نیرویی از ایشان برای آشنایی با نظام قضایی صرف نشود. اگر آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضاییه شود از روز نخست بر همه امور اشراف کامل دارد و می‌تواند مدیریت درستی در عدلیه داشته باشد.

از آن شعری که آشنا در انتهای متنش نوشته است می‌توان برداشت کرد آشنا و دوستانش در دولت، علی‌رغم مخالفت با ریاست‌جمهوری رئیسی با ریاست او بر قوه قضاییه مخالف نیستند. این نگاه مثبت، شائبه مخالفت دولت را از بین می‌برد و می‌شود امیدوار بود قوه قضاییه و قوه مجریه در جهت منافع ملی همکاری خوبی داشته باشند.

***

روزنامه کیهان و سیاسی‌کردن مبارزه با فساد

روزنامه کیهان تیتر یک امروز خود را به مسئله حمایت برخی اصلاح‌طلبان از مفاسد اقتصادی اختصاص داده است:

کیهان در این گزارش تلاش دارد اثبات کند چتر حمایت اصلاح‌طلبان بر سر مفسدان اقتصادی است. رویکرد مشابهی هم در برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب وجود دارد که همه مفاسد اقتصادی را به گردن اصولگرایان و دولت احمدی‌نژاد می‌اندازند.

متاسفانه بزرگترین خیانت به مبارزه با فساد، سیاسی‌کردن مبارزه با فساد است. در این رویکرد، اهالی سیاست تلاش می‌کنند فساد را به گروه مقابل، نسبت دهند و جناح خود را از فساد اقتصادی مبرا کنند. با این نگاه، افراد هیچ‌گاه فساد هم‌جناحی‌ها و هم‌گروهی‌های خود را نمی‌بینند و فقط درصدد سوءاستفاده سیاسی از فسادهای جناح رقیب هستند. در حالی‌که واقعیت این است که امروز فساد اقتصادی و سیاسی در کشور ما فراجناحی شده است، یعنی هم در اصولگرایان و هم در اصلاح‌طلبان فساد اقتصادی وجود دارد و باید با آن در هر دسته و گروه مبارزه کرد.

همانگونه که فساد، فرجناحی شده است باید مبارزه با فساد هم فراجناحی باشد و اهالی سیاست با نگاهی فراجناحی به این امر اهتمام داشته باشند.

***

ماجرای درازهی جهانی شد

ماجرای توهین محمدباسط ذرازهی به کارمند گمرک هرروز ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد.

۱۰سوال بی پاسخ در ماجرای فیلم محمد باسط درازهی/ مجلس شفاف سازی کند

بعد از طرح ماجرای سرقت علمی درازهی از مقاله چند استاد دانشگاه آلمانی، دیروز یکی از نویسندگان آن مقاله به این موضوع واکنش نشان داد و اعتراض کرد.

نماینده سراوان سرقت علمی هم دارد!

ولفرام بورگارد استاد دانشگاه فرایبورگ آلمان با انتشار پستی در فیس‌بوک به سرقت علمی مقاله‌اش توسط محمدباسط درازهی اعتراض کرد.

از سوی دیگر بعد از اینکه دیروز برخی نمایندگان اعلام کردند از درازهی به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کرده‌اند، امروز پزشکیان نایب‌رئیس مجلس و رئیس هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان از اساس، بررسی پرونده درازهی در این هیئت را منکر شده و گفته است: «وقتی که نماینده سراوان از رفتاری که داشته عذرخواهی کرده، دیگر پرونده وی به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نمی‌آید.»

پزشکیان: پرونده درازهی به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نمی‌آید/ وی روز اول عذرخواهی کرد

موضع پزشکیان بسیار بسیار تعجب‌برانگیز است. اینکه جرم مشهور محمدباسط درازهی را فقط به‌دلیل نماینده‌بودن نادیده می‌گیرد جای سوال بسیار دارد.

علی‌رغم اظهارات پزشکیان، جمالی سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان به ایسنا گفت: پرونده نماینده سراوان در هیات نظارت باز است و به زودی این هیات بعد از برگزاری جلسه نتیجه را اعلام می‌کند.

ماجرای فیلم منتشرشده از جلسه غیرعلنی مجلس هم امروز گره‌گشایی شد. امیرآبادی عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت که علیم یارمحمدی نماینده زاهدان آن فیلم را از جلسه غیرعلنی مجلس ضبط کرده است. یارمحمدی به هیئت‌رئیسه گفته است آن فیلم را درازهی تحویل داده و خود درازهی مسئول پخش آن است.

امیرآبادی فراهانی: فیلم جلسه غیررسمی مجلس را نماینده سراوان پخش کرد

اما آنچه در این ماجرا بسیار سوال‌برانگیز است سکوت مرگبار فراکسیون امید درباره این موضوع است. انتظار از فراکسیون امید این بود که در برابر چنین خطایی از یک عضوش سکوت نکند.

نماینده جنجالی سراوان عضو کدام فراکسیون سیاسی مجلس است؟

جمعی از طلاب سیستانی در نامه‌ای به آیت‌الله لاریجانی خواستار برخورد جدی با درازهی شدند. در بخشی از این نامه آمده است: «با کمال تاسف نماینده مزبور در مقام دفاع خود و به جای عذر خواهی و پوزش طلبی سعی در تحریک علایق قومی و مذهبی نموده  تا عواطف پاک و نیات مخلصانه مردم عزیز سراوان را از جرم خود به مسائل قومی و مذهبی منحرف کند. روشن است که نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی موضوع ماده 698 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی خود جرمی بزرگتر است.»

درخواست جمعی از طلاب سیستان از آملی لاریجانی؛ با درازهی برخورد جدی و قانونی شود

***

اصلاح‌طلبان از لاریجانی حمایت نمی‌کنند

محسن میردامادی فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد داشته است. در بخشی از این مصاحبه میردامادی درباره استراتژی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ صحبت می‌کند:

«محتمل است اتفاقی که برای روحانی-عارف رخ داد برای جهانگیری-لاریجانی تکرار شود؟

احتمال این موضوع بسیار ضعیف است. اگر شرایط سال ۱۴۰۰ مشابه شرایط امروز باشد که با هم حرف می زنیم به نظر من ما در انتخابات ۱۴۰۰ چند کاندیدا از سوی اصلاح طلبان خواهیم داشت که نهایتا مشابه سال ۹۲ با نظرسنجی از مردم گزینه ای که رای بیشتری دارد مورد حمایت قرار می گیرد.

حمایت اصلاح طلبان از لاریجانی دور از ذهن است؟

حمایت اصلاح طلبان از لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ خیلی دور از ذهن و شاید بتوانیم بگوییم غیرممکن است.

 تفاوت روحانی با لاریجانی را در چه می بینید که حمایت اصلاح طلبان از او را دور از ذهن می دانید؟

سال ۹۲ مهم ترین مساله این بود که نهاد انتخابات بازسازی و احیا شود و کاندیدایی متفاوت از کاندیداهای اصولگرای افراطی رییس جمهوری شود. آقای روحانی این ویژگی ها را داشت و رای اش هم از آقای عارف در نظرسنجی ها بیشتر بود. در مقام مقایسه اصلا آقای لاریجانی را شبیه به روحانی نمی بینم که در مقابل یک کاندیدای اصلاح طلب در نظرسنجی ها رای بیشتری بیاورد.»

***

تحلیل افروغ از ماجرای درازهی

عماد افروغ، جامعه‌شناس درباره ماجرای توهین نماینده سراوان به کارمند گمرک به ایرنا گفت: «در تحلیل کلان و مبنایی، این اتفاق به یک شکاف روزافزون بین قدرت اجتماعی و قدرت سیاسی برمی‌گردد. وقتی جای خادم و مخدوم عوض شود، یعنی به جای اینکه مردم مخدوم باشند و دولتمردان خادم، قضیه برعکس شود بروز چنین حادثه‌ای دور از انتظار نیست.

 نماینده مجلس، وزیر یا فردی که در حاکمیت احساس می‌کند خدمت‌گزار مردم و مدیون آنان است و در برابر نیازهای آنان مسئولیتی دارد، خیلی مراقب رفتار و احوال خود است. اما اتفاقی که در این روزها بعد از ماجرای گمرک افتاد، نشان داد درد ریشه‌ای‌تر است و من بسیار بابت آن متاسفم...

آنچه آن روز اتفاق افتاد بسیار مایه تاسف است. آنچه ما از طریق شبکه‌های اجتماعی دیدیم واقعاً آزاردهنده بود. اگر بخواهیم وارد ریز قضایا شویم برخورد آن شخص ثالث هم موجه نبود. کارمند گمرک هم می‌توانست ملایم‌تر کنار بیاید. اما به هر حال هیچ‌کدام توجیهی نمی‌شود که یک نماینده‌ چنین عبارات زشت و زننده‌ای به‌کار ببرد و بعد متقاضی استیضاح وزیر اقتصاد هم بشود. بعد مجلس هم جلسه غیرعلنی تشکیل دهد و رئیس مجلس هم فی‌المجلس به نفع این نماینده موضع بگیرد! این اتفاق‌ها مقارن است با حادثه‌ای که در زاهدان رخ می‌دهد و چهار نونهال این سرزمین جان خود را سوگمندانه از دست می‌دهند و داغی به دل خانواده‌های خود می‌گذارند. با این حال اما مجلس جلسه غیرعلنی تشکیل نمی‌دهد! بالاترین مقام وزارتخانه هم موضعگیری یا عذرخواهی چندانی نمی‌کند!»

دیدگاه کاربران

کارشناس مسائل بین الملل۶۸۹۴۰۶۲۰:۵۱:۵۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲
پرونده این باید بره سازمان ملل
ناشناس۶۸۹۴۸۶۲۲:۲۵:۵۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲
کاهش بودجه دفاعی نیروهای مسلح توسط دولت آن هم با وجود تهدیدات گسترده دشمنان علیه ایران خیلی عجیب است. اگر مسئولان بنای صرفه‌جویی دارند چرا از حقوق‌های نجومی خود نمی‌گذرند؟
ناشناس۶۸۹۴۸۸۲۲:۲۶:۴۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲
آقای رئیس‌جمهور پاسخ بدهند این چه حقوق شهروندی است که گوشت‌یخی را با کارت ملی و در صف طولانی بین مردم توزیع بکنند؟؟ ایشان چند سال قبل شعار می‌دادند به عقب برنمی‌گردیم!! بسیاری از وعده‌های ایشان برعکس از آب درآمده است.
ناشناس۶۸۹۶۱۷۰۰:۴۴:۲۵ ۱۳۹۷/۱۰/۳
آقای روحانی با دوستانشان به عقب بر نمیگردند آون شعار به من وشما ربطی نداره ما اگر هم بخواهیم به عقب بر نگردیم نمیزارن ایشون.
ناشناس۶۸۹۴۸۹۲۲:۲۷:۲۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲
مدعیان اصلاحات گویا دچار فراموشی شده‌اند که در این 5 سال مدام از دولت به مثابه مولود جریان مدعی اصلاحات دفاع می‌کردند. حال که کارنامه مردود دولت در مقابل ملت گشوده شده اعلام برائت می‌کنند.
ناشناس۶۸۹۴۹۰۲۲:۲۸:۰۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲
نام شرکتی را که خوراک دام را تبدیل به پفک کرده و این محصول وارد بازار مصرف شده را اعلام کنند. چرا نام افراد و شرکت‌های فاسد که سلامت ملت برای آنان اهمیتی ندارد باید از مردم پنهان بماند؟
ناشناس۶۸۹۴۹۱۲۲:۲۸:۵۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲
نمی‌دانم ما مردم ‌بیش از حد مظلوم هستیم یا دولتمردان مدعی اصلاحات بدن. بعد از چند سال بی‌تدبیری حال که ملت و کشور را دچار مشکلات فراوان کرده‌اند به جای اینکه از پیشگاه ملت عذرخواهی کنند راه فرار به جلو را در پیش گرفته‌اند.
ناشناس۶۸۹۴۰۷۲۰:۵۳:۱۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲
ابروی ایران رو برد توی جهان
تبریزی۶۸۹۴۲۰۲۱:۰۹:۳۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲
عجب! خدا این آشنا و سایر اطرافیان روحانی را بشناسد
ناشناس۶۸۹۴۳۰۲۱:۲۳:۴۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲
ایت الله رئیسی؟
مریم۶۸۹۷۰۶۰۷:۳۶:۰۰ ۱۳۹۷/۱۰/۳
خیلی با سوادتر از دولتی ها است با مدرکش و خیلی هم ساده زیست تر از روحانی است
مبتکر طرح های زود بازده۶۸۹۴۳۸۲۱:۳۶:۲۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲
کارمند گمرک خیلی صبوری و خویشتنداری کرده اگه کسی به من میگفت .. خوردی .
ناشناس۶۸۹۴۴۲۲۱:۴۲:۰۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲
با توجه به اینکه اقا شاکی جهانی داره پیشنهاد میکنم تحویل پلیس اینتر پل بدیم اش
ناشناس۶۸۹۴۶۲۲۲:۰۱:۲۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲
از نمایندگانی که نتیجه انتخاب بد و بدتر باشند، نمیشه انتظار بیشتری داشت!
علی۶۸۹۵۲۵۲۲:۵۸:۵۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲
گرانی هر روز و هر ساعت مربوط به کدام دولت است . دولت اصلاحات؟ یا اصولگرا ؟ پایت را از مرز بیرون بگذار آن موقع ارزش پولت را ببین .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  11. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  22. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  23. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  24. یک سیلی برای تنبیه

  25. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

آخرین عناوین