چرا باقری درمنی مفسد فی الارض شناخته شد؟/ مختومه شدن پرونده ۶ ساله

گروه اجتماعی الف،   3971001048 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

حکم اعدام حمید باقری درمنی، فردی که از او به عنوان پدرخوانده بازار قیر یاد می شود، بامداد شنبه اجرا شد.

چرا باقری درمنی مفسد فی الارض شناخته شد؟/ مختومه شدن پرونده ۶ ساله

به گزارش مهر، در ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهاماتش که به صورت علنی برگزار شد، خود را این گونه معرفی کرد: من حمید باقری درمنی فرزند محمدباقر متاهل، متولد سال ۱۳۴۸ هستم.

وی که دارای پرونده‌های قضایی گوناگون در زمینه قاچاق کالا و پولشویی با ارزش نجومی و پرونده‌های معوقات بازپرداخت وام‌های بانکی و قاچاق شمش طلا از سال ۸۳ به بعد است در روز ۳۱ مرداد سال ۹۳ به اتهام افساد فی الارض بازداشت شد.
رسیدگی به پرونده این مفسد اقتصادی به دلیل اشراف بالایش به مقررات و پیچیدگی‌های برخی فرایندهای قانونی کشور و همینطور بخاطر مسائل کارشناسی بسیار متعدد و شکاتی که پرونده داشته زمان بر شد.

در گردش کار این پرونده آمده است: نوزدهم اسفندماه سال ۹۱ بود که وکیل شرکت پالایش نفت جی در دادسرای ناحیه ۱۸ تهران اعلام شکایت کرد و مدعی شد که از اوایل سال ۱۳۹۰ شرکت‌های شش گانه تحت عنوان انیس قائم کوثر، معتمد بازرگان قائم، طلوع اقتصاد مازند، اعتماد گستر سهیل، حافظان انرژی شایان، پرشین نام گستر و دو شرکت شکوه آبیدر و آریا برج با توسل به عملیات متقلبانه اقدام به اخذ ۱۷۸ هزار تن قیر از شرکت نفت جی و تحصیل نامشروع اموال شرکت مذکور کرده‌اند.

گزارش مرکز عملیات ویژه پلیس ناجا حاکی از این بود که حمید باقری درمنی سرشاخه شبکه‌ای است که با شرکت‌های شش گانه اقدام به کلاهبرداری و تسهیل مال نامشروع کرده‌اند که در نهایت در سال ۹۳ بازداشت شد.

متهم دارای چندین سابقه کیفری در زمینه کلاهبرداری، قاچاق، پولشویی و پرداخت رشوه است.

پرونده درمنی ۱۵۶ جلد با بیش از ۲۵ هزار برگ دارای ۳۳ متهم است که برخی از متهمان آن، فراری هستند.

حمید باقری درمنی که در بازداشت به سر می‌برد با صدور کیفرخواست ۳۲۵ صفحه‌ای و با اتهام افساد فی الارض محاکمه شد برخی از مهترین عناوین اتهامی وی عبارتند از :

۱. مشارکت در کلاهبرداری با ایجاد شبکه چند نفری از شرکت پالایش نفت جی با وصف سردستگی و سرگروهی به میزان ۳۲۲ میلیون و ۲۴۳ هزار و ۳۳۶ کیلوگرم قیر (ارزش فعلی این مقدار قیر در بازار مبلغی بالغ بر دو هزار میلیارد تومان است)
۲. مشارکت در شروع به کلاهبرداری با ایجاد شبکه چند نفری از شرکت سهامی بیمه ایران با وصف سردستگی و سرگروهی
۳. مشارکت در کلاهبرداری با ایجاد شبکه چند نفری از بانک ملی ایران با وصف سردستگی و سرگروهی به مبلغ ۴۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان
۴. مشارکت در کلاهبرداری با ایجاد شبکه چند نفری از بانک گردشگری با وصف سردستگی و سرگروهی به مبلغ ۹ میلیارد تومان
۵. مشارکت در شروع به کلاهبرداری با ایجاد شبکه چند نفری از بانک گردشگری با وصف سردستگی و سرگروهی
۶. مشارکت در کلاهبرداری با ایجاد شبکه چند نفری از شرکت سامان مجد به مبلغ ۵۷ میلیارد و ۲۷۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان از شرکت صرافی اقتصادنوین به مبلغ ۷۰ میلیارد و ۴۰۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان با وصف سردستگی و سرگروهی
۷. پرداخت رشوه با واحد پولی دلار و در موردی دیگر پرداخت رشوه ۱۰ میلیون تومانی

این پرونده با ۳۳ متهم و ۱۰ شاکی روی میز قاضی صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه عمومی و انقلاب قرار گرفت که رسیدگی به آن در ۹ جلسه انجام شد.

سوم شهریورماه جلسه رسیدگی علنی به اتهامات حمید باقری درمنی متهم فساد اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

قاضی صلواتی در بیان اتهامات متهم ردیف اول پرونده آقای حمید باقری درمنی گفت: اتهام وی شامل افساد فی الارض از طریق کلاهبرداری با ایجاد شبکه چند نفری با وصف سردستگی از شرکت نفت جی به میزان ۳۲۲ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۳۳۶ کیلوگرم قیر، مشارکت در شروع کلاهبرداری از شرکت بیمه ایران با وصف سردستگی، مشارکت در کلاهبرداری با ایجاد شبکه چند نفری از بانک ملی ایران با وصف سردستگی به مبلغ ۴۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.

وی ادامه داد: همچنین مشارکت در شروع کلاهبرداری با وصف گردشگری به مبلغ ۹ میلیارد تومان، مشارکت در شروع کلاهبرداری از بانک گردشگری، مشارکت در شروع کلاهبرداری از شرکت صرافی اقتصاد نوین با مبلغ ۷۰ میلیارد و ۴۰۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، مشارکت در شروع به کلاهبرداری از شرکت سامان مجد به مبلغ ۵۷ میلیارد و ۲۷۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و پرداخت رشوه از جمله اتهامات این فرد است.

طرح شکست خورده فراری دادن باقری

حمید باقری درمنی با ترغیب و تشویق، دستور به فرار و خروج از کشور تعدادی از متهمان موثر و کلیدی پرونده از جمله جوانمیر محمدی و محمد خزاعلی، محمدرضا نصیری، محمد جزایری و مجید باقری درمنی را می‌دهد.

متهمان در قالب شرکت‌های شش گانه تحت هدایت و مدیریت مستقیم باقری درمنی و با تبانی و مشارکت مدیران وقت شرکت‌های مربوطه و مدیران سابق شرکت نفت جی با ارائه اسناد مجعول از شرکت نفت جی، قیرهایی را با کلاهبرداری تحصیل نموده‌اند.

باقری درمنی بخش قابل توجهی از اموال و دارایی‌های خود را به صورت صوری به اشخاص مورد اعتماد انتقال داده است.

وی با عملیات مجرمانه و در سطح گسترده و به نحو سازمان یافته از طریق ارتکاب جعل، استفاده از سند مجعول، پرداخت رشوه، کلاهبرداری کلان، فرار مالیاتی، انتقال صوری اموال، ترغیب و تشویق افراد موثر و کلیدی شبکه به فرار و خروج از کشور و با استفاده از چهار کارشناس رسمی دادگستری و یک شعبه بانک ملی و آلوده کردن سیستم اداری و چند مسئول وقت شرکت نفت، مرتکب این جرائم شده است.

در زمان محاکمه حمید باقری درمنی در دادگاه و بررسی ابعاد مختلف آن، به نام و عنوان یکی از نهادها تماسی جعلی و مشکوک مبنی بر احضار باقری درمنی ارسال می‌شود، ماموران زندان پس از وصول این نامه فورا قاضی و دادستان تهران را در جریان قرار داده و مقام‌های قضایی از اعزام وی جلوگیری می‌کند. (پیگیری تماس و منشا آن به سرعت انجام و اقدام می‌شود)

ماجرا از این قرار بوده است که در جریان رسیدگی به پرونده باقری درمنی قاضی صلواتی به ماموران زندان و تیم بدرقه تاکید بسیاری برای اهمیت اعزام‌های صورت گرفته کرده بود و در نتیجه به حفاظت ندامتگاه اوین تاکید شده بود تمامی اعزام‌های متهم باید با هماهنگی قاضی صلواتی و مقامات مسئول در قوه قضاییه صورت بپذیرد.

بلافاصله پس از ارسال تماس جعلی و مشکوک و برقراری برخی تماس‌ها از سوی جریان وابسته به درمنی حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه به پرونده ورود می‌کند و سرانجام تیم فرار شناسایی و دستگیر می‌شود.

با دستگیری تیم فرار مشخص می‌شود این افراد بدون وابستگی به نهادی ولی با عنوان جعلی قصد داشته‌اند با ارسال نامه‌ و تماس ها وی را از ندامتگاه اوین به منظور اعزام برای رسیدگی به پرونده خارج کنند و در اعزام صورت گرفته مقدمات فرار وی را فراهم آورند.

یک مقام آگاه در پرونده می‌گوید مبلغ مشخص شده برای انجام این عملیات ده میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که باید به صورت نقد در اختیار گروه قرار می‌گرفت.

گفتنی است؛ با هوشیاری مسئولین قضایی دخیل در پرونده و در نتیجه ناکام ماندن عملیات فراری دادن باقری درمنی تیم فرار پولی دریافت نکرده است.

در حال حاضر افراد دستگیر شده در مرحله تحقیقات و تکمیل پرونده در دادسرا هستند.

صدور حکم اعدام برای باقری درمنی 

۹ مهرماه امسال بود که حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه اعلام کرد: حمید باقری درمنی فرزند محمد که دارای سابقه کیفری بوده، در دادگاه بدوی به عنوان مفسد فی الارض محکوم به اعدام شده است. این حکم قابل تجدیدنظر خواهی است و می‌تواند در دیوان عالی کشور در صورت اعتراض رسیدگی شود.

چرا باقری درمنی مفسد فی الارض شناخته شد؟

همانگونه که نماینده دادستان در جلسات دادگاه نیز بارها مطرح کرد استناد قانونی در مورد افساد فی‌الارض ماده ۴ قانون تشدید مجازات مرتکبین مصوب ۱۳۶۷ مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده و اقدامات باقری درمنی ناظر به تشکیل و رهبری شبکه چند نفره در امر کلاهبرداری مصداق بارز افساد فی الارض به شمار رفته و مطابق این ماده قانونی حکم اعدام برای وی صادر شده است.

ماده ۴ قانون فوق تصریح دارد که کسانیکه با تشکیل یا رهبری شبکه چند نفری به امر ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری مبادرت ورزند علاوه بر ضبط کلیه اموال منقول و غیرمنقولی که از طریق رشوه کسب کرده‌اند بنفع دولت و استرداد اموال مذکور در مورد اختلاس و کلاهبرداری و رد آن حسب مورد به دولت یا افراد، به جزای نقدی معادل مجموع آن اموال وانفصال دائم از خدمات دولتی و حبس از پانزده سال تا ابد محکوم می‌شوند و در صورتیکه مصداق مفسد فی‌الارض باشند مجازات آنها، مجازات مفسد فی‌الارض خواهد بود.

بالاخره پس از چند هفته از ارسال پرونده دیوان عالی کشور، حکم اعدام باقری درمنی تایید و پس از طی فرایند قانونی، صبح امروز اجرا و کسی که از او به عنوان سلطان و پدرخوانده بازار قیر یاد می شد، به دار مجازات آویخته شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۸۶۶۸۲۰۸:۴۰:۰۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱
مدیران بانکی هم که زمینه ساز همه فسادهای کلان بانکی هستند باید به اعدام محکوم شوند تا در اینده کمتر شاهد فساد های کلان اقتصادی باشیم همه فساد های کلان با تبانی مدیرات بانکی و بستر سازی انها صورت گرفته است
ناشناس۶۸۶۶۹۱۰۸:۵۰:۵۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱
هنوز این پرونده نباید مختومه شود. باید آن کارشناسان مختلف بانکی، ثبتی محاکمه شوند. از همه مهمتر باید کارشناسان و مدیران میانی مغرض بانک مرکزی که مسئول نظارت و کنترل بانکها هستند محاکمه و بجزای عمالشان برسند
ناشناس۶۸۶۷۷۵۰۹:۴۴:۵۳ ۱۳۹۷/۱۰/۱
هیچ شخصی بدون ارتباط به مراکز قدرت نمی تواند اینچنین خلاف هایی را انجام دهد. شما شاخ و برگ را قطع می کنید ریشه در امان است.
ناشناس۶۸۶۸۱۶۱۰:۱۴:۴۵ ۱۳۹۷/۱۰/۱
مرحبا بر این قاطعیت و سرعت عمل ، چرا درباره بابک زنجانی این شدت و قاطعیت را نمی بینیم ؟!
حسینی۶۸۶۹۱۹۱۱:۲۴:۲۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱
توراخداپرونده رامختومه نکنیدبازبگردیدنفرات بیشتری دراین پرونده دخیل هستند
سعید۶۸۷۰۵۵۱۲:۴۵:۰۶ ۱۳۹۷/۱۰/۱
دانه درشت ها از ابندا دانه درشت نبودند و قتی فضا را برای درشت تر شدن مناسب دیدند بزرگ و بزرگتر شدند برای ناامن کردن فضا برای دانه کوچک ها .... همه قوا برای هر نوع فساد حتی در ارقام کوچک نیز باید باشدت وارد ماجرا شوند استفاده استفاده از اطلاعات مردمی هما نند ماجرای ریشه کن کردن گروهکهایی مانند منافقین در اوایل انقلاب چاره کار است
ناشناس۶۸۷۰۸۸۱۲:۵۸:۳۳ ۱۳۹۷/۱۰/۱
حداقل یه چند نفر دیگه رو هم مجازات کنید
ناشناس۶۸۷۸۲۸۱۹:۵۹:۲۵ ۱۳۹۷/۱۰/۱
قیر ها چی شد؟؟؟
ناشناس۶۸۸۰۶۷۰۰:۰۴:۳۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲
عجیب اینجاست که رییس دار و دسته ثامن که ۳۰ هزار میلیارد تومان ضرر به جیب مردم وارد کرد چون قصد ضربه به نظام را نداشت حکم ۱۵ سال زندان گرفت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین