یلدای باستانی، جیب‌های زمستانی و قیمت‌های نجومی/ چه کسی مسئول وضع فعلی است؟

گروه اقتصادی الف،   3970929133 ۷۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
یلدای باستانی، جیب‌های زمستانی و قیمت‌های نجومی/ چه کسی مسئول وضع فعلی است؟

قیمت‌ها تصاعدی بالا رفته اند؛ مدتهاست که خبری از ارزانی نیست. فردا طولانی ترین شب سال فرا می‌رسد اما عدم تغییر برخی سیاست گذاری ها، فرصت خرید را از خانواده های ایرانی گرفته است! سالهاست که دیگر خبری از آن دور‌همی‌های دوستانه و ساده و به دور از رنگ و لعاب های امروزی باقی نمانده و دیگر با این قیمت‌های نجومی آجیل و میوه، کسی توان پذیرایی از مهمان‌های یلدایی را ندارد.

این روزها دل دهک‌های پایین جامعه در یلدای نجومی و جیب‌هایی که هر سال با قیمت های سرسام آور خالی‌تر می شود، یخ زده است. کافی است سری به بازار بزنید سرتان از قیمت‌های نجومی آجیل و پسته و بادام و تخمه و میوه سوت می‌کشد. وقتی قیمت آجیل مخلوط درجه یک، دو و سه از کیلویی ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است و تخمه ژاپنی را به کمتر از کیلویی ۴۰ هزار تومان نمی‌توان پیدا کرد، وقتی بادام زمینی همیشه در دسترس هم به یکباره نایاب می‌شود و قیمتش تا کیلویی ۳۵ هزار تومان صعود می‌کند؛ دیگر خبری از شادی در یلدا نیست؛ چرا که مردم دیگر توان خرید ندارند.

برخی اخبار حاکی از این است که تعزیرات برای کاهش قیمت آجیل در شب یلدا نظارت داشته، گشت مشترک تعزیرات حکومتی در بازرسی از واحد‌های صنفی مرتبط با اقلام شب یلدا، نظارت بر بازار را شدت بخشیده و قیمت آجیل مخلوط را شکسته است به طوری که قیمت آجیل از ۱۵۸ هزارتومان به ۷۵ هزار تومان کاهش یافت؛ اما باید سری به آجیل فروشی‌ها بزنیم و قیمت‌ها را جویا شویم.

اولین مغازه آجیل چهار مغز شور و خام را کیلویی ۲۰۰هزار تومان، آجیل شیرین کیلویی ۱۳۰هزار تومان، آجیل شور مخلوط ۱۰۰هزار تومان و آجیل شب یلدا کیلویی ۱۴۰هزار تومان، دومین فروشگاه هم آجیل مخلوط چهار مغز را کیلویی ۲۰۰هزار تومان، بادام درختی ایرانی کیلویی ۱۷۰هزار تومان و خارجی کیلویی ۱۵۰هزار تومان، پسته اکبری و فندقی به ترتیب ۲۵۰ و ۱۸۰ هزار تومان و مغز پسته کیلویی۳۰۰ هزار تومان بود.

دیگرمغازه‌ها هم انجیر پرک اعلا و انجیر استهبان را به ترتیب کیلویی ۱۶۰ و ۹۰ هزار تومان، کشمش و مویز هم کیلویی ۶۳ و ۷۰ هزار تومان بود. به بازار مولوی یا فروشگاه های خشکبار که بروید با قیمت های متفاوت و درجه بندی‌های بسیار متفاوت تر روبه رو خواهید شد، درجه بندی محصولات اشکالی ندارد، اما قیمت آن‌ها نسبت به سال گذشته همین زمان بسیار رشد داشته در صورتی که درآمد ها هیچ تغییری نکرده است.

یلدای بی فروغ کارگری
با یک حساب سر انگشتی می‌شود به عمق فاجعه پی‌برد؛ کارگری که از صبح تا شب کار می کند تا ۳۷ تا ۴۰ هزار تومان روزمزدی‌اش را بگیرد یا سر ماه حقوق یک میلیون و ۱۱۲ هزارتومانش به حسابش واریز شود چطور خواهد توانست با هزینه‌های اجاره خانه و معیشت روزانه خانواده‌اش به فکر تهیه آجیل و میوه شب یلدا هم باشد؛ اصلا مگر پولی هم می‌ماند؟ و باید گفت یلدای امسال برای قشر کارگری بی فروغ تر از هر سال است.

کارشناسان می گویند آجیل و خشکبار با توجه به سرمازدگی ابتدای سال به باغات پسته و افزایش نرخ ارز چندین برابر گران شده است، اما مسئله تنها گرانی آجیل و پسته شب یلدا نیست، بلکه با توجه به شرایط اقتصادی و نوسانات ارز و بازار و گرانی چندین برابری اقلام مصرفی و مایحتاج مردم، قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است و این مهم‌ترین مسئله‌ای است که قیمت های سر سام آور یلدای امسال را نجومی و فضایی کرده است؛ چرا که نسبت به ابتدای سال و زمانی که حقوق حداقلی کارگران یک میلیون و ۱۱۲ هزار تومان تعیین شد همه چیز چندین برابر شده اما حقوق و در آمدها تغییری نداشته است.

مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران قیمت پسته را از کیلویی ۹۰ تا ۲۵۰ هزار تومان بسته به کیفیت آن متغیر عنوان کرده و گفته است: این اختلاف قیمت ناشی از گران فروشی یک واحد توزیع کننده نیست، بلکه عامل را باید در کیفیت پسته عرضه شده جست و جو کرد.

با آنکه احمدی ۳۰ درصد قیمت فعلی آجیل و خشکبار را کاذب می‌داند و معتقد است با استمرار روند کاهشی نرخ دلار، قیمت کاذب آجیل و خشکبارنیزمی شکند اما به نظر نمی‌رسد باز هم این قیمت ها به قیمت آجیل کیلویی ۵۵ تا ۸۰ هزار تومان سال گذشته برسد. سال گذشته هم قیمت‌ها برای اقشار مختلف و دهک‌های متوسط و ضعیف جامعه گران بود، اما امسال دیگر حرفی برای گفتن نمانده است.

سنتی باستانی با قیمت‌های نجومی 
اکنون سری به بازار زده‌ایم تا در گزارشی میدانی از نزدیک جویای حال و احوال یلدایی این روزها باشیم. خیابان مولوی، خیابانی همیشه مملو از رهگذران و شلوغ ازخریداران. درمورد قیمت خشکبار و دیگر اقلام جویا شدیم، مادر و دختری درحال عبور بودند که نظرشان را پرسیدیم و مادر گفت: قیمت خشکبار به طرز عجیبی شوکه کننده است، شنیده بودیم که آجیل و خشکبار گران شده، گفتیم به مولوی بیاییم قیمت‌ها را ببینیم، اما با چنین قیمت‌هایی که واقعی نیست و هر مغازه یک قیمت دارد نمی‌شود خرید کرد.

مرد دیگری در مغازه می‌گفت این روزها نه تنها مسئولان بلکه کاسبان و مدیران و فروشندگان با منت جنس می‌فروشند و همه چیز را گردن دلار می اندازند.

عسکری، یکی از فروشندگان آجیل و خشکبار بازارمی گوید: قیمت ها آنقدر گران شده که بسیاری از مردم بعد از دیدن قیمت ها از خرید منصرف می شوند و تمایلی برای خرید ندارند و برخی بالاجبار مقدار خیلی کمی خریداری می‌کنند خصوصا آنهایی که نوعروس و دامادی دارند و مجبور به پذیرایی از مهمانان هستند. به گفته این فروشنده قیمت‌ها نزدیک شب یلدا و با افزایش تقاضا به یکباره جهش یافته و بعد از گذران این سنت دیرینه مجدد به حالت نرمال برمی گردد.

مردی را در صف خرید آجیل دیدم که می‌گفت تازه عروس دارم و برای شب اول زمستان باید آجیل و عیدی ببریم و من مبلغی حدود ۳۰۰ هزار تومان فقط پول ۲ کیلو آجیل داده‌ام و این برای ما پول کمی نیست.

معصومیان خانم مسنی است که برای خرید آجیل به این مغازه آمده است و با چهره‌ای مغموم از درآمد پایین و حقوق بازنشستگی‌اش می‌گوید و عنوان می‌کند: هر سال شب چله نوه‌ها و بچه‌هایش به خانه‌اش می‌آیند و رویش نمی‌شود در سفره یلدایش آجیل نباشد.

وی معتقد است مسئولان باید از چند ماه پیش از چنین سنت‌هایی که برای مردم با ارزش است کنترل دقیق‌تری روی قیمت‌ها و اقلام مورد نیاز مردم داشته باشند.

خشتکار راننده آژانسی است که به گفته خودش تنها دارد قیمت‌ها را بررسی می‌کند تا ببیند با توجه به پولی که چند ماه است، برای یلدا پس انداز کرده چطور می‌تواند هم آجیل و میوه تهیه کند و هم هزینه شام مراسم شب چله ای دخترش را بپردازد.

او می گوید: کاش مردم همه چیز را کمی ساده تر می گرفتند اینطوری نه بازار به سبب تقاضای بالای مردم به چنین روزی می‌افتاد و نه کسی از عروس و داماد کردن فرزندانش مشوش می‌شد و یلدا هم مانند همان سال‌های گذشته خوش رنگ و لعاب و زیبا می‌ماند.

یلدا هم یلدای قدیم
خانمی که به همراه دخترش در حال بررسی کردن بادام زمینی‌های دو آتشه آقای عسکری است، می‌گوید: یلدا هم یلدای قدیم! شور و شوقی بود و برو بیایی داشت، ولی حالا تنها چشم و هم چشمی است که چه کسی در عکس شب یلدایش سفره‌اش رنگین‌تر و میزش پر و پیمان تر است. اما این‌ها هم مال یکی دو سال گذشته است؛ چرا که امسال با این قیمت‌هایی که من می‌بینم فکر نکنم مردم توان خرید آجیل و میوه داشته باشند.

خودش را منور منصوری معرفی می‌کند و می‌افزاید: شوهرم کارمند یکی از ادارات دولتی است و هر چند به لطف وام اداره و قرض و قوله و نخوردن و جمع کردن، صاحبخانه هستیم، اما این تنها ظاهر قضیه است. نمی دانم چه کسی مسئول وضع فعلی و قیمت‌های آجیل و میوه نجومی است، ولی خدا را خوش نمی‌آید مگر مردم چقدر توان و تحمل دارند؟

دباغ هم دبیر بازنشسته است و می‌گوید: قیمت‌ها واقعا سر سام آور و نجومی است من ۲ میلیون حقوق بازنشستگی می‌گیرم و مجبورم برای گذران زندگی‌ام کلاس کنکور و اضافه کاری هم بکنم از طرفی هزینه دانشگاه و مدرسه سه پسرم را بپردازم و کرایه خانه هم بدهم. در این شرایط واقعا قیمت ۱۰۰ هزارتومانی آجیل هم برایم نجومی است، چه برسد به قیمت ۲۵۰ هزار تومانی پسته و آجیل خلوط! واقعا شرایط سختی است.» 

یلدای نجومی و جیب های زمستانی

کمی آنطرف اما هستند افرادی که حتی با آجیل ۲۵۰ هزار تومان و ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان، اما هر چه درجه یک‌تر هم به اصطلاح ککشان نمی‌گزد؛ چرا که با نوسان ارز و افزایش قیمت‌ها تنها درآمد و سودشان بیشتر می‌شود. چنانچه یکی از فروشندگان آجیل و خشکبار از خانواده‌ای روایت می کند که بیشتر از ۱۰ میلیون تومان آجیل درجه یک برای مهمانان‌شان تهیه کردند و باز هم آن طرف‌تر ماجرای دیگری در حال  روایت است و چشم گریان پدری به تصویر کشیده می‌شود که حتی جرات نگاه کردن به آجیل و میوه را هم ندارد؛ چه برسد به خرید حتی ۲۰۰ گرمش.

از دید کارشناسان اقتصادی با توجه به نرخ تورم تولید‌کننده و مصرف‌کننده، قیمت‌ها همچنان صعودی خواهد بود، اما مردم از بی وجهی به نظر کارشناسان و حرف بدون عمل خسته‌اند، در روزهای قدیم مردم خستگی‌شان را نشان نمی‌دادند، اما این روزها آنقدر فشارهای دقیقه‌ای افزایش می‌یابد که توان مقابله با آن را ندارند.

دراین ارتباط محسن بیگلری، دبیر کمیسیون برنامه وبودجه می‌گوید: قیمت‌ها باید همان‌گونه که با دلار افزایش پیدا کرد، کاهش یابد؛ اما متاسفانه کاهش قیمت نداشته‌ایم. این مشکل ما در بازرسی است، دولت در نظارت، ارزیابی و بازرسی بسیار ضعیف عمل کرده است، زمانی که افزایش قیمت دلار را داشتیم قیمت اقلام ضروری و غیرضروری به بهانه قیمت دلار به راحتی افزایش پیدا کرد، اما امروز که دلار از ۱۷ هزار تومان به کانال ۹ یا ۱۰ هزار تومان رسیده باید کاهش محسوس قیمت اقلام را داشته باشیم و متاسفانه اینگونه نیست.

وی با بیان این که بررسی کاهش یا افزایش قیمت ها با دلار باید در دستور کار مجلس قرار بگیرد، افزود: دولت باید نظارت بر قیمت‌ها و اقتصاد را بیشتر کند، این موضوع هنوز در دستور کار مجلس قرار نگرفته، اما نمایندگان پیگیر این موضوع هستند و بررسی این موضوع حتما باید در دستور کار مجلس قرار گیرد.

مطابق آنچه در بررسی میدانی به دست می‌آید درصد بالایی از مردم این روزها گرفتار جیب‌های زمستانی هستند و یلدای امسال را باید بدون آجیل و میوه سر کنند. با این حال یلدا سرجایش باقی است، هر چند به اذعان بسیاری یلدای بدون آجیل و میوه یلدا نمی‌شود؛ اما اصل ماجرا و سنت یلدا به دور هم بودن فامیل و صله ارحام آن به بهانه گذر از پاییز و رسیدن به زمستان سرد است و آجیل و میوه تنها بهانه است آن هم بهانه‌ای گران و خارج از توان این روزهای مردم.

منبع: روزنامه رسالت

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۸۵۳۳۴۱۸:۱۷:۵۵ ۱۳۹۷/۹/۲۹
بی شک سیاست های دولت در آن نقش دارد
ناشناس۶۸۵۳۷۶۱۸:۴۷:۲۹ ۱۳۹۷/۹/۲۹
اونهایی باید پاسخ دهند که میگفتن تحریم ها بی اثر نه دولت که تمام تلاش خود را برای رفع تحریم ها کرده
ناشناس۶۸۵۶۹۲۲۳:۳۷:۱۸ ۱۳۹۷/۹/۲۹
تو یا ایران زندگی نمی کنی یا ایران رو نمیشاسی یا منافقی که پیام گذاشتی اخه ما که خودمن نفر اول تولید و صادرات پسته در دنیا را داریم پسته چه ربطی به تحریم داره/ بازار ول شده یعنی اونهایی که گفتن اقتصاد آزاد و بازار باید پاسخ بدن
ناشناس۶۸۶۰۱۸۱۱:۲۶:۲۸ ۱۳۹۷/۹/۳۰
اجیل مشکل گشا خودش سخت مشکل قیمتی پیدا کرده و دست همه کس بهش نمیریزه
teddy bear۶۸۶۰۶۲۱۲:۰۵:۰۳ ۱۳۹۷/۹/۳۰
شما هم احتمالآ ایران زندگی نمی کنی یا خودت رو به بی خبری زدی !وقتی که تاجر پسته می تونه آن را به کشورهای اروپایی بفروشه و به جای ریال بی ارزش !!دلااااارررر بگیره !چرا بیاد به بازار ایران پسته بده و پشیز ریال بگیره !!!
ناشناس۶۸۶۱۲۴۱۳:۰۴:۳۰ ۱۳۹۷/۹/۳۰
اول اینکه صادر میشه چون بخاطر تحریمها دلار کران شده سودش در صادراته و اینمه همون تولید کننده هم مثل بقیه میره بازار میره مغازه خرید میکنه می بینه جنسها گرون شده توقع نداری که مفت فروشی کن
ناشناس۶۸۶۱۴۵۱۳:۳۸:۵۳ ۱۳۹۷/۹/۳۰
عمده مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت دولته و به تحریمها مربوط نیست .
ناشناس۶۸۶۱۶۳۱۳:۵۸:۲۸ ۱۳۹۷/۹/۳۰
عمو دانشمند پسته قابل صادرات قیمتش با دلار مشخص میشه !
ناشناس۶۸۶۱۶۸۱۴:۰۳:۴۵ ۱۳۹۷/۹/۳۰
داداش منافق (بهتان) پسته قابل صاردارات پس گرون میشه و دقیقا به دلار ربط داره . کمی فکر کنید بد نیست
ناشناس۶۸۶۱۹۷۱۴:۵۲:۲۸ ۱۳۹۷/۹/۳۰
قیمت پسته ایران مشخص 15 دلار حالا ضرب کن در قیمت دلار روز شاید از توهم خارج بشی
ناشناس۶۸۵۳۸۱۱۸:۵۱:۴۸ ۱۳۹۷/۹/۲۹
شما شعار می دهید دولت مسئول ؟
ناشناس۶۸۵۴۵۲۱۹:۳۸:۰۸ ۱۳۹۷/۹/۲۹
فقط دولت؟
ناشناس۶۸۵۸۸۳۰۸:۴۸:۰۳ ۱۳۹۷/۹/۳۰
دولت و سخنگوی دولت !
ناشناس۶۸۵۴۵۵۱۹:۳۸:۲۶ ۱۳۹۷/۹/۲۹
خاتمی و اصلاح طلبانی که مردم را به رای به روحانی ترغیب و تشویق کردند باید پاسخگوی فاجعه اقتصادی بوجود آمده فعلی باشند .
منتظر فرج الهی۶۸۵۴۶۰۱۹:۳۹:۴۹ ۱۳۹۷/۹/۲۹
ما که امثال حریف نشدیم گوشت و مرغ و اجیل بخریم صبح رفتیم بازار کهنه قم ، 2 تا سیرابی خریدیم دستی 30 هزار تومن قراره فردا صبح بار بزارم برای شبمون 300 گرم هم تخم افتابگردون سفید ( تخمه خوراک طوطی ) خریدیم 7500 تومن یلدای باستانی همه هموطنام مبارک ! :-(
زنو نقی ه ه ه ه ه۶۸۵۴۷۱۱۹:۴۷:۵۲ ۱۳۹۷/۹/۲۹
در کشورهای دیگر قیمت ها روزانه تعیین میشود ! از مشکلات عبور میکنیم علی برکت الله !
ناشناس۶۸۵۴۸۲۱۹:۵۳:۲۹ ۱۳۹۷/۹/۲۹
سیاست های مسئولین ؛ کشور را به 180 سال به عفب رانده
ناشناس۶۸۵۵۸۷۲۱:۳۷:۲۲ ۱۳۹۷/۹/۲۹
فقط دولت ؟
ناشناس۶۸۵۶۲۸۲۲:۱۵:۵۸ ۱۳۹۷/۹/۲۹
روحانی و فریدون و کامبیز و اسحاق و مهدی و نوبخت و واعظی و نهاوندیان و .... میدونن یلدا یعنی چی!! ما از خرید هندونه و انار عاجزیم چه رسد به آجیل ما فقط نفرین میکنیم فعلا کاری از دستمون برنمیاد ، فعلا
ناشناس۶۸۶۲۹۷۱۷:۴۶:۲۳ ۱۳۹۷/۹/۳۰
یک زمانی قلدری و بیسوادی باعث کسب درآمد و پولدار شدن بود ولی الان باید علم ، برنامه ریزی و دلسوزی داشت که نیست و نخواهد بود .
ناشناس۶۸۵۳۴۰۱۸:۲۴:۲۸ ۱۳۹۷/۹/۲۹
والا نویسنده محترم، دو کیلو اجیل و میوه و... همچین چیز لاکچری نیست که مردم بخان اینم کنار بزارند، واقعا اوضاع بدیه و زندگی مشقت بار شده،
ناشناس۶۸۵۶۸۷۲۳:۳۵:۱۰ ۱۳۹۷/۹/۲۹
آره اجیل و ... نجومی نیست ولی برای من یکی واقعا سخته خریدنش. نه که نتونم ولی اخر ماه کم می آورم
افسوس۶۸۵۳۷۲۱۸:۴۵:۱۲ ۱۳۹۷/۹/۲۹
عجب دوران بدیه.... یعنی ممکنه سه سال دیگه م یکی بیاد بگه اگه اونا بیان جنگ میشه،اون بیاد تو پیاده روها دیوار میکشن،بعد ما دوباره بریم به همونی که بجای ارائه برنامه ،احساسات مردم رو تحریک میکنه رای بدیم؟!یعنی ممکنه دوباره....... امان از فراموشی....
ناشناس۶۸۵۳۷۷۱۸:۴۷:۵۳ ۱۳۹۷/۹/۲۹
اصولگراها که میگفتن تحریم ها اثر ندارد
ناشناس۶۸۵۶۸۸۲۳:۳۵:۴۵ ۱۳۹۷/۹/۲۹
من نمی دونستم پسته هم از آمریکا میاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۶۸۵۸۸۰۰۸:۴۳:۴۸ ۱۳۹۷/۹/۳۰
قیمت پسته هم متاثر از دیگر قیمت ها است
ناشناس۶۸۶۱۹۳۱۴:۴۶:۴۳ ۱۳۹۷/۹/۳۰
پسته از امریکا نمیاد ولی با دلار امریکا صادر میشه پس ارزون بهت نمیدن اینجا
ناشناس۶۸۶۰۲۰۱۱:۲۸:۲۰ ۱۳۹۷/۹/۳۰
اصلاح طلبانی که در دولت قبل گرای تحریم به دشمن می دادند باید پاسخگو باشند .
ناشناس۶۸۵۴۰۱۱۹:۰۶:۱۳ ۱۳۹۷/۹/۲۹
هر چیزی که قابل صادرات گران شده از جمله اجیل
ناشناس۶۸۵۴۰۴۱۹:۰۷:۰۱ ۱۳۹۷/۹/۲۹
قیمت اجیل با دلار مشخص میشه چون همش وراداتی
ناشناس۶۸۵۸۱۵۰۴:۴۷:۲۶ ۱۳۹۷/۹/۳۰
پسته وارداتیه ؟ تخمه جابونی وارداتیه ؟ بابا تودیگه چی هستی؟
داود حصرتی۶۸۵۴۰۷۱۹:۰۸:۳۹ ۱۳۹۷/۹/۲۹
امثال کسانی که سوار لکسوس میشن و هتاکی میکنن به مردم مسئول بدبختی این ملت هستن
احسان۶۸۵۴۱۴۱۹:۱۱:۳۱ ۱۳۹۷/۹/۲۹
روحانی مچکریم
عاشق تله کابین توچال۶۸۵۴۲۰۱۹:۲۰:۵۴ ۱۳۹۷/۹/۲۹
مرغ 12500 پسته 175000 آجیل در هم شب یلدا 80% نخود و کشمش ! 65000 موز 13500 انار 75 % پوست بغل سوخته 8000 ماهی قزل پرورشی 28900 گوشت 70000 مردم بیان ولنجک خرید کنن اینجا همه چیز ارزونه از مشکلات عبور میکنیم علی برکت الله !
ناشناس۶۸۵۴۲۸۱۹:۲۸:۵۱ ۱۳۹۷/۹/۲۹
این کشور دیگه فقط برای عده ای نجومی بگیر فابلیت زندگی داره 95 % مابقی باید به سمت قبرستانها و آرامستان ها هدایت شوند
مغزم داره سوت میکشه۶۸۵۴۳۴۱۹:۳۱:۴۱ ۱۳۹۷/۹/۲۹
یکی پیدا شه به من بگه در ازای این شرایط سخت و بحرانی که مردم در زندگی شون دارن تحمل میکنن ؛ قراره چی چیزی بدست بیارن !!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!
ali۶۸۵۸۱۹۰۵:۱۹:۵۸ ۱۳۹۷/۹/۳۰
سلام دقیقا مشکل همین هست ...چه چیزی؟..
ناشناس۶۸۶۷۳۶۰۹:۲۱:۰۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱
اتمی هم که تعطیل و جمع شد!
ناشناس۶۸۵۴۳۹۱۹:۳۳:۵۰ ۱۳۹۷/۹/۲۹
یلدای باستانی، جیب‌های زمستانی و قیمت‌های نجومی/ چه کسی مسئول وضع فعلی است؟
ناشناس۶۸۵۴۶۷۱۹:۴۳:۱۰ ۱۳۹۷/۹/۲۹
متاسفانه با توجه به مشکلات شدید اقتصادی به سمتی پیش میرویم که آداب و رسوم سنتی مان همگی در حال فراموشی و تعطیلی هستتد شب یلدا عید باستانی نوروز شب چهارشنبه سوری متاسفم
ناشناس۶۸۵۴۷۲۱۹:۴۸:۲۰ ۱۳۹۷/۹/۲۹
تورم 200 درصدی فعلی نتیجه ندانم بکاری و انتخاب غلط مردم در سالهای 92 و 96 است و خود کرده را تدبیر نیست !
ناشناس۶۸۵۴۷۹۱۹:۵۱:۳۳ ۱۳۹۷/۹/۲۹
خدایا وقتشه امام زمان ظهور کنه
ناشناس۶۸۵۴۹۷۲۰:۰۵:۴۸ ۱۳۹۷/۹/۲۹
متاسفانه تمام گروهای غذایی مهم مورد نیاز بدن که شامل گوشت و مرغ و ماهی و شیر و لبنیات و میوه جات میباشد به دلیل بالا بودن قیمت از دسترس اکثریت مردم خارج شده من برای نسل آینده و نوزادانی که قراره در آینده در ایران به دنیا بیایند نگران هستم متاسفانه مادرانشان هم اکنون از حداقل امکانات تغذیه ای در دوران بارداری برخوردار نیستد نسل آینده همگی از مشکلات جسمانی ناشی از سو تغذیه رنج خواهند برد
ناشناس۶۸۶۰۷۲۱۲:۱۲:۰۹ ۱۳۹۷/۹/۳۰
راهش فقط یکماه نخوردن اقلام گرانه مطمئن باشید هیچ اتفاقی هم برای سلامتیمان نمی افتد ! یکماه با نخریدن با گرانی بی رحمانه وخودسرانه بازار وبازاریان مقابله کنیم !
ناشناس۶۸۵۵۰۳۲۰:۱۰:۳۵ ۱۳۹۷/۹/۲۹
ما چه گناهی کردیم در ایران به دنیا اومدیم ؟!
ناشناس۶۸۶۸۲۹۱۰:۳۲:۲۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱
در میانمار یا جنگلهای آمازون و یا افغانستان و سوریه و یمن و فلیپین و کامبوج و نپال به دنیا می آمدی خوب بود؟
ناشناس۶۸۵۵۰۴۲۰:۱۱:۲۹ ۱۳۹۷/۹/۲۹
انشاا... مسولین ومسببین این قیمتها در پیشگاه الهی شرمنده شوند که مردم را شرمنده خانواده میکنند انشاا... روسیاهی با شما بماند
ناشناس۶۸۵۵۲۶۲۰:۳۴:۲۱ ۱۳۹۷/۹/۲۹
مسئول این وضع مسئولینی هستند که شرکت در آن را انکار میکنند
ناشناس۶۸۵۵۲۷۲۰:۳۴:۳۳ ۱۳۹۷/۹/۲۹
اینهمه سرمایه های خدادای این مملکت کجاست تا بتواند شب یلدای باستانی این مردم را بدون دغدغه اقتصادی برگزار کند تا هیچ سرپرست خانواده ای شرمنده خانواده اش نباشد ؟
ناشناس۶۸۵۵۴۱۲۰:۵۰:۰۳ ۱۳۹۷/۹/۲۹
همه مقصرند جز خودمان ؟!!!!!
نجم۶۸۵۵۷۳۲۱:۲۱:۳۴ ۱۳۹۷/۹/۲۹
شما به فکر یلدای مردم هستید؟اصلا مردم اجیل دوس ندارن.
ناشناس۶۸۵۵۸۴۲۱:۳۲:۴۲ ۱۳۹۷/۹/۲۹
تا وقتی فرهنگ نخریدن باقیمت بالا همه گیر نشود همچنان بازار به کام دلالان واحتکار گران خواهد بود
ناشناس۶۸۵۵۹۲۲۱:۴۱:۲۴ ۱۳۹۷/۹/۲۹
ما خودمون انتخاب کردیم این طور زندگی کنیم
ناشناس۶۸۵۶۱۰۲۱:۵۵:۳۹ ۱۳۹۷/۹/۲۹
با اینکه وسعم میرسه نمیخرم
ناشناس۶۸۵۶۲۰۲۲:۰۹:۴۶ ۱۳۹۷/۹/۲۹
خواجه حافظ شیرازی مسئوله اونم که دردنیا نیست
ناشناس۶۸۵۶۲۲۲۲:۱۰:۴۱ ۱۳۹۷/۹/۲۹
نخرید آقا! همه نخرید! با کمی میوه معمولی یلدا را بگذرانیم. آنها هم که وسعشان میرسد نخرند...
ناشناس۶۸۵۷۱۶۰۰:۱۰:۲۴ ۱۳۹۷/۹/۳۰
پسته و بادوم ، انجیر و گردو محصول داخلی هست چه ربطی به دلار و تحریم داره، این طمع تولیدکنندگان هست
ناشناس۶۸۶۱۲۵۱۳:۰۹:۱۰ ۱۳۹۷/۹/۳۰
این چه استدلالیه? پسته کار هم مثل همه میره بیرون خرید میکنه همه چی چند برابر شده چرا اجیل نباید گران شه?
ناشناس۶۸۶۱۶۵۱۴:۰۰:۳۳ ۱۳۹۷/۹/۳۰
عمو جون هر چیزی که قابل صادرات باشه گرون میشه کسی به شما آجیل مفت نخواهد فروخت بشین تا بیاد
ناشناس۶۸۶۲۰۸۱۵:۰۹:۳۸ ۱۳۹۷/۹/۳۰
پسته و گردو و ... قابل صادرات وقاچاق قیمتش با دلار مشخص میشه
علیرضا۶۸۵۷۵۶۰۱:۰۶:۵۴ ۱۳۹۷/۹/۳۰
دلم برای خودم و خانوادم میسوزه . برای فامیلام.برای همسایه ها و دوستام.برای مردم مظلوم کشورم.واقعا انصاف نبود که حتی نتونیم یه مشت پسته و بادوم بخوریم.گور بابای شکم.ولی از آخرش میترسم که از گرسنگی بمیریم
ناشناس۶۸۵۷۹۵۰۲:۲۷:۰۸ ۱۳۹۷/۹/۳۰
پسته صادراتی کیلویی 12 دلاره با دلار 10 تومن هم حساب کنیم میشه 120 هزار تومن این قیمت 250 و300 برای یک کیلو پسته اسمش دزدیه
علی۶۸۵۸۲۰۰۵:۲۲:۴۲ ۱۳۹۷/۹/۳۰
اقای ظریف فرمودند مردم ایران خودشون انتخاب کردند..پس نق نزنید....اگر میزنید یا شما مردم ایران نیستید یا خدای نکده ظریف راست نمیگه.....
ناشناس۶۸۵۸۳۹۰۷:۱۰:۲۵ ۱۳۹۷/۹/۳۰
مقصر بازم امریکاست که داره ارزه کوفتیشو گرون میفروشه !
ناشناس۶۸۶۱۹۴۱۴:۴۹:۱۲ ۱۳۹۷/۹/۳۰
قیمت پسته به دلار چون قابل صادرات اینهایی که میگن مگه پسته از امریکا میداد از علم اقتصاد بی بهره هستن
ناشناس۶۸۶۲۵۸۱۶:۲۵:۰۶ ۱۳۹۷/۹/۳۰
تک تک مسئولین و حوزه و مراجع مقصر هستند اینقدر در برابر فساد سکوت کردن و صداشون در نیومد
ناشناس۶۸۶۲۹۳۱۷:۲۸:۰۲ ۱۳۹۷/۹/۳۰
مقصران اصلی در دولت و ... مسئولیت این وضع را به عهده بگیرند.
ناشناس۶۸۶۳۶۲۱۸:۵۱:۲۱ ۱۳۹۷/۹/۳۰
چه کسی مسئول وضع فعلی است؟ خوب معلومه ، مردم ، آره داداش مردم . بقول معروف چشمشون کور و دندشون نرم .
محمدی۶۸۶۴۹۷۲۲:۵۶:۰۷ ۱۳۹۷/۹/۳۰
امسال بخاطر همدردی با کارگران، اکثریت کارمندان و طبقه ضعیف کشور، که ۷۵ درصد جامعه را تشکیل می دهند، شب یلدا را میوه گذراندیم.
ناشناس۶۸۶۶۲۰۰۷:۱۷:۵۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱
تا دور همی های ما فقط شامل خوردن باشد وضع همین است یلدا در قدیم غیر از خوردن شرایط دیگری هم داشت...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین