توصیه های تغذیه ای شب یلدا/ آجیل شور نخورید

گروه سلامت الف،   3970929021 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

شب یلدا، سنت دیرینه ایرانیان است که دور هم جمع شوند و ضمن تفال به دیوان حافظ، بساط آجیل و انار و هندوانه را نیز فراهم نمایند تا یک شب طولانی را صبح کنند.

توصیه های تغذیه ای شب یلدا/ آجیل شور نخورید
 

به گزارش مهر، مینا کاویانی مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه کشور با اشاره به نکاتی چند پیرامون مواد غذایی مورد استفاده در این شب، گفت: افراد در هر گروه سنی می توانند با رعایت تعادل و پرهیز از زیاده روی در مصرف خوراکی های مرسوم، شبی خوش و به یاد ماندنی در کنار عزیزانشان داشته باشند.

وی افزود: یکی از میوه های بسیار مطبوع که در شب یلدا مصرف می شود، انار است. انار میوه ای سرشار از مواد سلامتی بخش گیاهی با خواص آنتی اکسیدانی (ضد اکسید شدن) است که می تواند، در خنثی کردن مواد مضر و سرطانزا به نام رادیکال های آزاد، نقش بسزایی ایفا کند. از دیگر مواد مغذی موجود در انار می توان به محتوای خوب ویتامین C آن اشاره کرد. این ویتامین ضمن کمک به سلامت لثه ها، در خونسازی نقش دارد و همچنین موجب افزایش جذب آهن به ویژه آهن با منشاء گیاهی می شود. بنابراین میوه انار می تواند در پیشگیری از کم خونی و حفظ سلامت و شادابی بدن موثر باشد.

کاویانی ادامه داد: پتاسیم موجود در انار در کاهش پرفشاری خون موثر است و می تواند برای افراد مبتلا به پرفشاری خون مفید باشد. انار همچنین دارای مقادیری منیزیم است که می تواند به سلامت و کارکرد بهتر قلب کمک کند. مصرف انار همچنین می تواند در تامین فیبر غذایی مورد نیاز بدن کمک کند بنابراین بهتر آن است که تا حد امکان میوه انار به همراه دانه هایش به جای آب انار مصرف شود.

به گفته وی، انار با کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند قلبی عروقی، سرطان، کاهش کلسترول بد خون (LDL-c)، جلوگیری از آسیب دیدن سلول های بدن و کمک به سلامت لثه ها، در حفظ و بهبود سلامت نقش دارد.

کاویانی افزود: هندوانه میوه دیگری است که خوردن آن در شب چله مرسوم است. در ابتدا باید توجه داشته باشیم که هندوانه یک میوه خاص فصل تابستان است پس وجود آن در ابتدای فصل زمستان نشانگر نگهداری آن در انبار است پس هنگام خرید آن باید دقت بیشتری به خرج داد. باید دانست درصد بالایی از وزن هندوانه را آب تشکیل می دهد و این میوه دارای مقادیری قند است بطوریکه هر ۱۰۰ گرم بدون پوست آن حدود ۳۰ کیلوکالری انرژی به بدن می رساند. از جمله مواد سلامتی بخش موجود در هندوانه می توان به رنگدانه گیاهی لیکوپن آن اشاره کرد که فواید زیادی برای بدن دارد و با خاصیت آنتی اکسیدانی خود می تواند در خنثی کردن مواد مضر سرطانزا در پشگیری از بروز سرطان به ویژه سرطان پروستات در مردان نقش داشته باشد.

مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه کشور با اشاره به به مصرف آجیل و میوه خشک در شب یلدا گفت:  خوردن آجیل و گپ و گفت، برای طولانی کردن زمان با هم بودن در شب یلدا امری رایج است. انواع آجیل به ویژه مغز دانه ها حاوی مقادیر مناسبی پروتئین با کیفیت خوب هستند. همچنین مقادیر قابل توجهی چربی با ترکیب اسیدهای چرب ضروری که در بدن ساخته نمی شوند، دارند. بنابراین مصرف آنها می تواند در تامین این مواد مغذی کمک کننده باشد.

وی با اشاره به اینکه انواع مغز دانه ها همچنین دارای مقادیر متناسبی از مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر و منیزیوم هستند که در سلامت استخوانها، دندانها، عضلات و قلب نقش دارند، افزود: انواع مغز دانه ها دارای مقدار قابل ملاحظه ای چربی هستند و مصرف بی رویه آنها می تواند باعث برهم خوردن پروفایل چربی خون و در درازمدت بروز اضافه وزن و چاقی شود. پس رعایت اعتدال در مصرف آنها از ضروریات است.

کاویانی اظهارداشت: میوه های خشک نظیر انواع برگه ها، کشمش و انجیر خشک هم مانند انواع میوه های تازه دارای ویتامین ها و مواد معدنی همچنین رنگدانه های گیاهی و فیبر غذایی هستند اما با غلظت بیشتری در وزن مساوی، چراکه آب خود را از دست داده اند. یادآوری می شود به دلیل اینکه در وزن مساوی، میوه های خشک در مقایسه با میوه های تازه آب کمتری دارند، مصرف بیش از حد آنها در دراز مدت می تواند انرژی زیادی به بدن برساند و زمینه ساز بروز اضافه وزن و چاقی بشود. بنابراین میانه روی در مصرف آنها توصیه می شود. 

مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه کشور در ادامه به توصیه های کلی تغذیه ای شب یلدا اشاره کرد و افزود: برای حفظ سلامت و بهره مندی هرچه بیشتر از داشتن اوقات خوش در کنار عزیزان در شب یلدا، از مصرف بی رویه تنقلات در این شب پرهیز کنید.

وی افزود: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های گوارشی حتماً پوست میوه ها را به دقت بشویید.

مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه کشور، تاکید کرد: برای پیشگیری از افزایش فشار خون و قند خون، تا حد امکان از مصرف آجیل شور یا شیرین پرهیز کنید.

کاویانی گفت: برای حفظ خواص چربی های موجود در آجیل، تا حد امکان آنها را خام مصرف کنید و از حرارت دادن بیش از حد به آنها پرهیز کنید. در صورت تمایل به مصرف تنقلات شب یلدا تا حد امکان وعده شام را زودتر و با حجم کمتر مصرف کنید.

وی تاکید کرد: برای پیشگیری از بروز اضافه وزن و چاقی تا حدامکان از مصرف انواع شیرینیهای پرچرب پرهیز کنید و ضمن رعایت اصل اعتدال از انواع ساده و کم شیرین آن استفاده کنید.

کاویانی گفت: برای حفظ بهداشت و سلامت دندان ها، حتما مسواک بزنید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۸۵۰۱۷۱۲:۲۰:۱۶ ۱۳۹۷/۹/۲۹
باشه اگه بودم نمیخوریم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین