در گفتگو با الف مطرح شد؛ عثمانی در واکنش به توهین نماینده سراوان: مردم می‌گویند آیا به خاطر حق ما هم حساسیت نشان می‌دهید/ مجلس در راس امور است نه نماینده/ استیضاح وزیر اقتصاد، یک افتضاح ملی است

گروه سیاسی الف،   3970928104 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو کمیسیون اصل نود مجلس با بیان اینکه برای نمایندگی از خودمان به مجلس نرفتیم، بلکه برای مردم به مجلس رفتیم و ایا به حقوق ملت حساس هستیم، گفت: مطالبات برخی نمایندگان ملی و عمومی نیست و وقتی وزیر آن را اجرای نمی‌کند، استیضاح مطرح می‌شود که وزیر را مجاب به انجام خواسته‌های شخصی کنند.

عثمانی در واکنش به توهین نماینده سراوان: مردم می‌گویند آیا به خاطر حق ما هم حساسیت نشان می‌دهید/ مجلس در راس امور است نه نماینده/ استیضاح وزیر اقتصاد، یک افتضاح ملی است

به گزارش الف، پس از انتشار ویدیویی از محمدباسط درازهی، نماینده سراوان در فضای مجازی که در این فیلم خطاب به انتظامات اداره گمرک الفاظ نامناسبی به کار می‌برد، این نماینده و مجلس شورای اسلامی به این موضوع واکنش نشان داد و نمایندگان اعتراضاتی نسبت به انتشار این فیلم داشتند و حتی نشست غیرعلنی مجلس با حضور وزیر اقتصاد را تشکیل و برگزار کردند.

از سوی دیگر یکی دیگر از نمایندگان هم از کلید خوردن استیضاح فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد به دلیل آنچه توهین به نماینده سراوان عنوان شد؛ خبر داد که  ۴۰ نماینده آن را تهیه کرده‌اند. نمایندگان استیضاح کننده خواستار عزل رئیس گمرک و رئیس حراست گمرک شدند.

درباره کلیپ منتشر شده نماینده سراوان و چند نکته

البته فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی روز گذشته در پاسخ به سوال خبرنگار الف مبنی بر اینکه آیا عذرخواهی از نماینده سراوان صحت دارد یا نه، گفت: نه؛ عرض کردم اگر همکاران گمرک اشتباه کرده باشند، هم با آنها برخورد می‌کنم و هم عذرخواهی می‌کنم.

عکس العمل فوری مجلس و برگزاری سریع جلسه غیرعلنی برای بررسی موضوع قابل تامل است؛ در همین راستا خبرنگار الف گفت‌وگویی با محمدقسیم عثمانی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی و نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

*چهار دختربچه در آتش سوختند، اما کسی تهدید به استعفا نکرد

*ارزیابی شما از فیلم منتشر شده در فضای مجازی و توهین نماینده سراوان چیست؟

من فیلم را به طور کامل ندیدم، اما آنچه که مسلم است اینکه گمرگ باید هماهنگی لازم برای حضور را نمایندگان انجام دهد، چراکه نماینده برای کار مردم به گمرک و دستگاه‌‌های اجرایی مراجعه می‌کند. این ناهماهنگی وجود داشته و فرد نگهبان متاسفانه برخورد شایسته‌ای با نماینده سراوان نداشته است؛ از سوی دیگر بر اثر عصبانیت، همکارمان هم که برای انجام امور مردم مراجعه کرده بود، از نظر روحی به ایشان فشار وارد شده و این نماینده هم کلمه‌ای را به کار برده که شایسته‌شان وی نبوده و نیست و نباید این الفاظ را به کار می‌برد.

البته از همه مهم‌تر و بدتر این است که از این ماجرا فیلمی گرفته و در فضای مجازی منتشر شده است. نهایتا یک نماینده‌‌ای مورد بی حرمتی قرار گرفته که نباید این گونه می‌شد و اعتراض من این  است که وقتی به نماینده‌ای این گونه بی‌احترامی می‌شود، صرفنظر از اینکه حق بوده یا ناحق، حساس می‌شویم و بی‌دلیل می‌خواهیم وزیر اقتصاد را احضار و استیضاح کنیم‌! و می‌گویم اگر این فرد را برکنار نکنید، من استعفا می‌دهم و... که اقدام درستی نیست.

ایشان (نماینده سراوان) که نماینده خوبی هم هستند که نماینده مردم استان سیستان و بلوچستان است، اما از طرف دیگر همین دیروز هم چهار دختربچه در مدرسه‌ای در زاهدن در آتش سوختند، اما نه در مورد آن صحبتی شد و نه وزیر را احضار و استیضاح می‌کنیم و نه توضیحی خواستیم و نه تهدید به استعفا می‌کنیم؛ عکس العملی هم نشان نمی‌دهیم و این موضوع را در فضای مجازی و رسانه‌ای همانند این موضوع منتشر نشد.

 *چرا نسبت به مردم خودمان حساسیت نداریم/ مجلس در راس امور است نه شخص نماینده/ نباید اشتباه شود که نماینده خودش را در راس امور  بداند

بحث این است که چرا نسبت به خودمان این‌قدر حساس هستیم، ولی نسبت به مردم خودمان این قدر حساسیت نداریم. وقتی می‌گویم مجلس در راس امور است و نباید اشتباه شود که نماینده خودش را در راس امور  بداند. رهبری بارها تاکید کردند که مجلس در راس امور است، ولی شخص نماینده در راس امور نیست و یک مسوول و یک شخص است مانند یک وزیری که آن وزیر هم در راس امور نیست.

امام خمینی (ره) فرمودند مجلس عصاره فضایل ملت است، اما چقدر با موضوعات، فاضلانه برخورد می‌کنیم و آن وقت می‌توان انتظار داشت که با رفتار فاضلانه ما، مجلس در راس امور قرار بگیرد یا نگیرد. واقعا چقدر با عصاره فضایل ملت فاصله داریم؛ همان‌قدر هم از در راس امور بودن فاصله داریم. اگر نماینده حقی دارد، از آن سوی دیگر تکالیفی هم دارد و نمی‌توان تکالیفمان را نادیده بگیریم و فقط حقمان را مطالبه کنیم.

بحث این است که نماینده مردم هستیم و وقتی به یک نفر بی‌احترامی می‌شود، این‌قدر حساسیت نشان می‌دهیم، ولی زمانی‌که چهار بچه معصوم در آتش می‌سوزند، بی‌تفاوت هستیم. واقعا مانده‌ام که چه کاری انجام می‌دهیم و به کجا می‌رویم.

*برای نمایندگی از خودمان به مجلس رفتیم؟

*باتوجه به اینکه عملکرد مجلس در بعضی موارد  نقد وارد است و این در نگاه مردم موجب می‌شود که مردم از کارمند دفاع کرده و به نماینده اعتراض کنند و مردم به عملکرد مجلس نقد دارند؛ ارزیابی شما در این خصوص چیست؟ 

به نظرم حساسیت بیش از حد به این موضوع باعث دلخوری مردم می‌شود و می‌گویند آیا به خاطر حق ما این میزان حساسیت نشان می‌دهید. ما واقعا این‌قدری که نماینده خودمان هستیم، آیا نماینده مردم هم هستیم؛ درحالی‌که ما برای نمایندگی از خودمان به مجلس نرفتیم، بلکه برای مردم رفتیم؛ یعنی آن‌قدری که به حقوق ملت حساس هستیم، آیا همین قدر به حقوق خودمان هم حساس هستیم. نقد اساسی اینجا است که به عنوان نماینده مردم  اگر در جایی حقی هم از شخص ما ضایع می‌شود، به دلیل راعایت حق ملت و مردم خیلی از جاها باید کوتاه بیاییم تا حقی از مردم ضایع نشود و آسیب نبینند.

*ما هم مسئول هستیم/ باید توسط مردم استیضاح شویم

* نظرشما در مورد استیضاح وزیر اقتصاد براساس این موضوع چیست؟

استیضاح به خاطر یک نگهبان جلوی درب به فرض اینکه همه رفتار نماینده هم منطقی و مبتنی بر اصول و اخلاق و ادب باشد، صحیح نیست. یک نگهبان جلوی درب خطایی انجام داده است، آیا باید وزیری که یک ماه از وزارتش می‌گذرد و به خاطر اقدام این نگهبان استیضاح شود، در حالی‌که آن وزیر یک بار هم از آنجا رد نشده است و براین اساس ما هم مسئول هستیم و باید توسط مردم استیضاح شویم.

*مطالبات برخی نمایندگان شخصی و فردی است/ اجرای استیضاح وزیر اقتصاد یک افتضاح ملی است

مواقعی مشاهده می‌شود که برخی از نمایندگان از موضوع استیضاح و موارد دیگر به نفع خود و برای گرفتن امتیازی استفاده می‌کنند، ارزیابی شما چیست؟

متاسفانه این موضوع وجود دارد؛ بسیاری از مطالبات شخصی و فردی پشت استیضاح‌ها کتمان می‌شود و در خیلی از موارد دلیل استیضاح آن چیزی نیست که در متن استیضاح نوشته می‌شود، این ایراد اساسی است که دستگاه‌های نظارتی باید توجه کنند تا دلایل استیضاح وزیری که نماینده‌ای عنوان می‌کند، باید واقعی و منطقی باشد.

مثلا بنده یک خواسته شخصی دارم و می‌خواهم به برادرم مسوولیتی بدهند، اما انجام نمی‌دهند و چون اجازه چنین کاری را نمی‌کنند، می‌خواهم وزیر را به دلایل سوءمدیریت و... استیضاح کنم؛ در حالی که مشکل چیز دیگری بوده و نماینده آن را با روشی دیگری بروز می‌دهد؛ البته همه نمایندگان اینگونه نیست و نمایندگانی داریم که دغدغه‌های ملی، ملت و نظام را دارند، اما برخی نمایندگان هم هستند که دغدغه فردی و شخصی دارند و نمی‌توان  آن کتمان کرد و نادیده گرفت.

مطالبات برخی نمایندگان ملی و عمومی نیست و وقتی وزیر اقناع به اجرای آن نمی‌شود و یا گردن در مقابل خواسته نماینده خم نمی‌کند، بعضا استیضاح رخ می‌دهد و این استیضاح بهانه جویی است تا وزیر را مجاب و مکلف به انجام خواسته‌های شخصی کنند؛ البته در مورد استیضاح وزیر اقتصاد، اگر رخ دهد یک افتضاح ملی است؛ آن هم در شرایطی که بزرگ‌ترین دغدغه مردم بحث اقتصادی است و درست نیست که بخواهیم یک وزیر را به خاطر بی احترامی یک فرد دیگری استیضاح کنیم و این تصمیم بسیار خودخواهانه‌ای است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۸۴۰۷۹۱۷:۱۳:۲۹ ۱۳۹۷/۹/۲۸
از مجلس چه انتظاری دارید..
ط.ظ.ع.غ۶۸۴۷۰۰۰۷:۲۴:۵۰ ۱۳۹۷/۹/۲۹
چون نیک نظر کرد پر خویش دران دید گفتا زچه نالیم که از ماست که بر ماست
ناشناس۶۸۴۸۳۰۰۹:۴۳:۲۷ ۱۳۹۷/۹/۲۹
وارد کننده دانه درشت...تبلیغات انتخاباتی...نماینده مردم! ممنوعیت وارادات خودرو... رییس گمرگ برداشت من اینه
ناشناس۶۸۴۰۹۱۱۷:۱۷:۰۸ ۱۳۹۷/۹/۲۸
باید مشخص شود لکسوس رو از کجا اورده
ناشناس۶۸۴۰۹۵۱۷:۲۰:۲۹ ۱۳۹۷/۹/۲۸
بنده حاضرم 1 ماه حقوق خودم رو اختصاص بدم به خریدن یک کادو و تقدیم اون شهروند عزیز همیشه در صحنه بکنم با این کارش نشون داد که در برابر نادانی و بی خردی و عمل منکر، بی تفاوت نیست
ناشناس۶۸۴۰۹۷۱۷:۲۱:۵۶ ۱۳۹۷/۹/۲۸
سلام و درود بی پایان من تقدیم کارمند گمرگ و شهروند باوحدان
ناشناس۶۸۴۱۰۵۱۷:۲۹:۵۸ ۱۳۹۷/۹/۲۸
درود به شرفت مردم برای خیلی از نمایندگان مهم نیستند
ناشناس۶۸۴۱۰۶۱۷:۳۰:۰۳ ۱۳۹۷/۹/۲۸
این افتخار ماست #لیست امید
ناشناس۶۸۴۱۲۰۱۷:۴۴:۱۸ ۱۳۹۷/۹/۲۸
الف لطفا در خصوص اینکه اقای نماینده محترم سراوان در روز مورد نظر با یکی از واردکنندگان خودرو به گمرک مراجعه داشته شفاف سازی بفرمائید
ناشناس۶۸۴۷۱۴۰۷:۵۳:۳۲ ۱۳۹۷/۹/۲۹
وقتی شفاف سازی نباشه ، گمانه زنی از سوی مردم انجام میشه
ناشناس۶۸۴۱۲۷۱۷:۴۸:۳۲ ۱۳۹۷/۹/۲۸
درود به شرفش.نگاه حوزه ای نداره.نگاهش ملی هست قابل توجه نمایندگانی که برا اب استعفا میدن یا میگن ۵تا نماینده کم هست برا شهرمون.باید بشه ۱۲تا
ناشناس۶۸۴۱۴۵۱۸:۰۸:۴۵ ۱۳۹۷/۹/۲۸
واقعا یک فکری برای فساد و رانت بازی که نماینده ها خصوصا در شهرستانها را انداختن بکنید.در شهرهای کوچک حتی مسول یک شعبه بانک یا یک ادره خیلی کم اهمیت هم فقط با باند بازی نماینده ها انجام میشه...
ناشناس۶۸۴۱۵۱۱۸:۱۸:۱۹ ۱۳۹۷/۹/۲۸
فاجعه کشته شدن 3 دانش آموز در آتش سوزی انقدر موضوع کم اهمیتی بود که توی بقیه خبرها
ناشناس۶۸۴۱۷۷۱۸:۳۱:۵۵ ۱۳۹۷/۹/۲۸
دم آقای عثمانی گرم ، ایشون از براداران اهل تسنن هستند . واقعا حرف دل مردم را زد.
ناشناس۶۸۴۶۸۷۰۶:۴۶:۵۸ ۱۳۹۷/۹/۲۹
عثمانی از اولش هم یک نماینده درست و حسابی بود چند دوره است که مجلس است و ملی فکر و عمل میکند .
ناشناس۶۸۴۲۰۹۱۸:۵۹:۰۸ ۱۳۹۷/۹/۲۸
اگر تمامی ملت همچون ان کارمند حراست عمل میکردند ایا چنین وضعی در کشور داشتیم
ناشناس۶۸۴۲۹۱۲۰:۱۶:۴۴ ۱۳۹۷/۹/۲۸
کل کلیپ ۲۰ ثانیه بیشتر نیست چطور همه ان را نتوانسته اید ببینید یعنی فقط ۳ ثانیه اش را دیده اید؟ مگر فیلم سینمایی بوده
ناشناس۶۸۴۳۱۱۲۰:۲۶:۳۲ ۱۳۹۷/۹/۲۸
ماده 608 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی: توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک ‌چنانچه موجب حد قذف نباشد، موجب مجازات شلاق تا (74) ضربه یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.
ناشناس۶۸۴۳۶۲۲۱:۱۹:۲۹ ۱۳۹۷/۹/۲۸
عاشقتم گمرک با همه کارکنان ات
ناشناس۶۸۴۳۶۸۲۱:۲۳:۵۷ ۱۳۹۷/۹/۲۸
FATF و قضیه مقصر بودن این ماجرای گمرک رو به رفراندوم بذارید خیلی وقته توی صف وای نستادیم
علی۶۸۴۳۸۴۲۱:۳۵:۰۹ ۱۳۹۷/۹/۲۸
درود و احسنت به این نماینده واقعی مردم
ناشناس۶۸۵۸۳۱۰۶:۴۷:۴۳ ۱۳۹۷/۹/۳۰
منظور آقای دکتر عثمانی است نع آن نماینده هتاک
ناشناس۶۸۴۴۰۹۲۱:۵۵:۳۱ ۱۳۹۷/۹/۲۸
واقعا برای خودمون متاسفم که همچین نمایندگانی داریم.
ناشناس۶۸۴۴۴۵۲۲:۱۱:۲۳ ۱۳۹۷/۹/۲۸
برای کار مردم!
ناشناس۶۸۴۴۷۴۲۲:۳۳:۵۲ ۱۳۹۷/۹/۲۸
واویلا !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ایرانی۶۸۴۵۵۰۰۰:۰۰:۵۹ ۱۳۹۷/۹/۲۹
نتایج رای به لیست بی بی سی و خاتمی جز این نیست . باید به انتخابهایمان در آینده دقت کنیم
ناشناس۶۸۴۵۸۷۰۰:۴۰:۲۶ ۱۳۹۷/۹/۲۹
چطور این افراد رای میارن میرن مجلس. نه ادبیات حرف زدن نه ...
ناشناس۶۸۴۷۱۸۰۷:۵۷:۴۴ ۱۳۹۷/۹/۲۹
اقای نماینده حالا درد مردم درک می کنند که همیشه پشت درب اتاق منتظرند تا جلسات تمام شود تحمل 10 دقیقه انتظار را نداشتند
ناشناس۶۸۴۷۸۷۰۹:۱۰:۴۷ ۱۳۹۷/۹/۲۹
خانه ملت را به دفتر وکالت شخص خاص تبدیل نکنید اعتماد مردم دارد از دست میرود کاری کند که صندوق های رای فدای یک نمانیده نشود
ناشناس۶۸۴۹۴۶۱۱:۲۲:۲۱ ۱۳۹۷/۹/۲۹
نماینده منطقی و شایسته آقای " محمدقسیم عثمانی" خدا به امثال شما توفیق بدهد .
ناشناس۶۸۶۲۶۱۱۶:۲۸:۴۵ ۱۳۹۷/۹/۳۰
ای نمایندگان فاسد خانه اشراف مردم خواستار محاکمه نماینده سراوان هستند نه فقط استعفا ،قابل توجه رئیس مجلس
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین