بهانه افزایش قیمت خودرو و صنعت افسارگسیخته

احمدرضا هدایتی،   3970928081 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
بهانه افزایش قیمت خودرو و صنعت افسارگسیخته

اگرچه به‌رغم وعده‌های مسئولین محترم، قیمت دلار در سال جاری چندبرابر مدت مشابه سال قبل افزایش یافت و با این‌که مجدداً با کاهش مواجه شد، اما همچنان حدود سه برابر قیمت قبلی خود ثابت باقی مانده است، با این حال این وضعیت نمی‌تواند بهانه معقول و منطقی برای افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان کشور باشد.

چرا که اولاً؛ قیمت خودروهای ایرانی با توجه به کیفیتی که دارند، تقریباَ از همان ابتدا بیش از ارزش واقعی قیمت‌گذاری شده است.

ثانیاً مسئولین خودروسازی کشور طی سال‌های گذشته با معرفی چند خودروی تولید داخل که از آنها به عنوان خودروی ملی نام برده می شد، بارها اعلام کرده بودند که خودروهای مذکور کاملاً بومی و تولید داخل است و در مورد سایر خودروها متناسب با نوع آن بین ۵۰ تا حدود ۹۰ درصد به خودکفایی رسیده‌ایم.

علاوه براین؛ ایران از نظر تامین مواد اولیه صنعت (مانند: فولاد، مس، لاستیک و سایر اقلام) کاملاً خودکفاست و متخصصین و مبتکرین و قطعه‌سازان نیز بارها اعلام کرده‌اند که اگر خودروسازان و دولت حمایت کنند، قادرند هر نوع قطعه‌ای را در داخل تولیدکنند.

البته گاهی این گروه (قطعه سازان) نیز از موقعیت انحصاری خود برای افزایش قیمت‌ها سوءاستفاده کرده‌اند و متقابلاً خودروسازان نیز علی‌رغم اینکه از مزیت پیش‌فروش خودرو هم بهره‌مند هستند، اغلب در پرداخت دیون خود به آنها تاخیر می‌کنند و از پرداخت بموقع طلب قطعه‌سازان اجتناب می‌نمایند.

در واقع به این ترتیب خودروسازان هم از مزیت پیش‌فروش سود می‌برند و هم از شرایط تحمیلی به قطعه‌سازان برای پرداخت دیرهنگام هزینه قطعات خریداری شده منفعت می‌برند، البته گاهی مجبورند بخش ناچیزی از این منفعت‌طلبی‌ها را نیز به مشتریان یا تامین کنندگان خود پرداخت نمایند.

در هرحال مدیران خودروسازی کشور یا خدای ناخواسته در گذشته در مورد خودکفایی و عدم وابستگی در تولید خودرو مرتکب دروغگویی شده‌اند یا هم‌اکنون برای کسب منفعت شخصی بیشتر (به‌عنوان مثال؛ از محل واردات) به این صفت رذیله متوسل شده‌اند، که در صورت صحت هر کدام از این دو وضعیت، مدیران مربوط باید برکنار و مجازات شوند.

در هر حال؛ خودروسازی که همانند یک مدیر دولتی از کیسه بیت‌المال حقوق می‌گیرد، اولاً تلاش می‌کند در هر شرایطی و با هر عملکردی، خود را از حداکثر حقوق و مزایا بهره‌مند سازد، ثانیاً احتمالاً همین منفعت‌طلبی سبب می‌شود به‌خاطر منافع شخصی ناشی از واردات قطعات، برای مبتکرین و تولیدکنندگان داخلی اهمیت چندانی قائل نشود و از دانش و محصولات آنها استقبال نکند، ثالثاً به راحتی سفارش دوستان و بستگان و سایر مسئولین را برای جذب متخصص و غیر متخصص در مجموعه تحت سرپرستی خود بپذیرد و مرتکب ده‌ها خطای استراتژیک دیگر نیز بشود و در نتیجه صنعت را به ورشکستگی بکشاند.

بنابراین؛ اگر قرار باشد علت بالا بودن قیمت تمام شده خودروی ایرانی و سایر نابسامانی‌های مطرح در صنعت خودروسازی مشخص و قیمت آن در حد واقعی کاهش یابد، باید با آسیب‌شناسی دقیق علت‌های واقعی مانند؛ خصولتی بودن صنعت، وجود مدیران بی‌انگیزه و ناکارآمد در صنعت، عدم نظارت کافی و اثرگذار، عدم برخورد با مدیران متخلف، تحمیل بخشنامه‌ها و دستورات نامناسب از سوی دستگاه‌های مختلف به خودروسازان، نامشخص بودن دخل و خرج و نحوه هزینه‌کرد درآمدها، عدم استفاده از دانش بومی، عدم خلاقیت و نوآوری واقعی و امثال آن پرداخته و در جهت رفع آنها اقدام شود.

 

منبع: روزنامه رسالت

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۸۳۳۶۴۱۱:۲۷:۱۴ ۱۳۹۷/۹/۲۸
دولت ایران ظاهرا برای بیکار نکردن 200 هزار نفر از کارکنان خودرو سازها و بانکهای خصوصی خسارتی به ایران می زند که برابر است با سرمایه مورد نیاز برای ایجاد حداقل 500 هزار شغل مولد و اقتصادی در هر سال!
ناشناس۶۸۳۵۸۱۱۳:۱۸:۱۷ ۱۳۹۷/۹/۲۸
اصولا ما در تولید یک خودرو استاندارد ناتوانیم. نمی توانیم.
ناشناس۶۸۳۷۴۳۱۴:۰۵:۰۷ ۱۳۹۷/۹/۲۸
خسارت هایی هم که در حوزه بهداشت و محیط زیست هم هستند را حساب کنیم رقمی بسیار زیاد میشود. فرض کنیم خدای ناکرده فردی بخاطر بایین بود استاندارد ایمنی خودرویی نقص عضو شود و یا فوت کند. فقط کافیه تبعات اجتماعی و هزینه های بزشکی آن را حساب کنیم.
ناشناس۶۸۳۳۶۷۱۱:۲۷:۵۴ ۱۳۹۷/۹/۲۸
بانکهای خصوصی و در واقع خصولتی در مهرماه امسال 10 تریلیون تومن از بانک مرکزی اضافه برداشت کردند! یعنی دولت به هر ایرانی 45 هزار تومن در ماه یارانه می پردازد و در عوض 125 هزار تومن از جیب انها بر می دارد! چگونه مردم می توانند متوجه شوند که این پول از جیب انها برداشته شده؟ وقتی به بازار می روند یا حقوق می گیرند ای ارزش پس انداز و سرمایه انها در بانکها به یک سوم کاهش یافته! البته با توجه به کسری بودجه و ضریب فزایندگی این نقدینگی بی پشتوانه این 125 هزار تومن در واقع بسیار بیشتر است که اثر تورمی خود را با تاخیر چند ماهه در سونامی قیمتها می گذارد . دولت ایران ظاهرا برای بیکار نکردن 200 هزار نفر از کارکنان خودرو سازها و بانکهای خصوصی خسارتی به ایران می زند که برابر است با سرمایه مورد نیاز برای ایجاد حداقل 500 هزار شغل مولد و اقتصادی در هر سال!
ناشناس۶۸۳۳۶۹۱۱:۲۹:۱۱ ۱۳۹۷/۹/۲۸
متاسفانه همین امروز قیمت نفت نزدیک به چهار دلار کاهش یافته و از دو هفته پیش که مسئولین نفتی کشور اعلام کردند که در اوپک موفق!بودند تا تولید نفت را کاهش دهند قیمت نفت نزدیک 8 دلار سقوط کرده و از 63 دلار به 55 دلار رسیده که خود 30 دلار یا 40 درصد کمتر از مهرماه و نفت 86 دلاری است. حالا با این تحریمها و با این کاهش قیمتها و با ان فرصت طلبی چینیها و هندیها و ترکها که هم از ایران امتیازات عظیم می گیرند تا از ایران نفت بخرند و هم از امریکا امتیاز عظیم می گیرند که از ایران نفت نخرند توجهی از سوی مسئولان به ابعاد مسئله نمی شود. جالب است که بدانید در دور قبلی تحریمها قیمت بین المللی نفت 125 دلار بود ولی حالا 55 دلار. همه اینها نشان می دهد که هنوز مسئولان ما و مدیران اقتصادی دولت حاضر نیستند به حساسیت موضوع پی ببرند. با این کارکردهای موقت و نمایشی بانک مرکزی و قیمتهای دستوری تنها باعث می شویم که واقعیات حاد اقتصادی به مسئولان بالاتر و بدنه جامعه منتقل نشود و مانند همان تورم تک رقمی ساختگی دور اول دولت که با افزایش شدید سودهای موهوم و غیر واقعی بانکی بود که خود باعث افزایش شدید نقدینگی ناشی از اضافه برداشت از بانکهای به شدت مسئله دار شد علامت نادرست به جامعه و بودجه و دولت و تصمیم گیران می رسانیم و وقتی متوجه می شویم که مانند همین سونامی تورم تاخیر انداخته و بیکاری و ضرر و زیان عظیم سیستم بانکی کار چندانی نمی توان کرد الا انهایی که زرنگ بودند و سرمایه محدود مملکت را با دلارهای ارزان به انور اب انتقال داده اند.
ناشناس۶۸۳۳۷۴۱۱:۳۰:۳۵ ۱۳۹۷/۹/۲۸
آیا عملکرد خودرو سازان ، همانند سلطان سکه و ارز نیست ، آیا عملکردشان ، اختلال در نظام مالی و اقتصادی و تشویش اذهان عمومی و افزایش نارضایتی از نظام و... نیست؟ آیا برخورد با عملکردشان همانند دیگر صنایع مثل صنایع لبنیات و سلولوزی و ... است؟ همه صنایع باید محصولاتشان را ارزان کنند ولی خودرو سازان چند برابر؟!!!
ممد۶۸۳۴۰۶۱۱:۴۷:۰۰ ۱۳۹۷/۹/۲۸
درصنعت خودروسالهاست فقط بحث بخوربخور مطرح بوده ونوآوری وکیفیت بااین مدیران نامدیروغیرصنعتی جایگاهی ندارد وبااین اوصاف جزاجحاف به مردم نتیجه ای نخواهدداشت بایدعطایش رابه لغایش بخشید.
ناشناس۶۸۳۴۷۴۱۲:۱۷:۳۴ ۱۳۹۷/۹/۲۸
نه خودرو سازی ایران نه مدیران فاسد و رانتی خودرو سازی لیاقت این همه توجه را نداشته اند . عمده مدیران خودرو سازی فاسد و قبیله گرا هستند و هر فردی که وارد حوزه مدیریت ایران خودرو می شود صدها نفر از بستگان خود را وارد شرکت می کند و در منسب های مدیریتی و ریاستی قرار می دهد .
رضا۶۸۳۴۸۰۱۲:۲۰:۰۴ ۱۳۹۷/۹/۲۸
با احترام خب اگر به همه مواردی که گفتید پرداخته و در جهت رفع ان که فرمودید اقدام بشه خودش یه انقلابه
حسین۶۸۳۴۹۱۱۲:۲۷:۰۷ ۱۳۹۷/۹/۲۸
وقتی به شکل دستوری تعرفه برای واردات خودرو بالای صددرصد میگذارید مردم باید به هر ساز خودروسازا برقصند... البته خود همین تعرفه هم از بالا صادر می شه...
ر-ک۶۸۳۵۱۳۱۲:۴۳:۴۹ ۱۳۹۷/۹/۲۸
منافع دولت وسران نظام دراین است ، اینهامردم را فراموش کرده اندوگرنه بازار را برای واردات با گمرک پایین آزاد کنید وخودروسازها راهم آزاد بگذارید تاهرقیمتی می خواهند ارائه کنند آنوقت خواهیم دیدکه چه کسی بازنده است این روند تا ورود ایران بابه بازار آزاد جهانی ادامه خواهد داشت، بیچاره مردم ایران که به چه کسانی امید وارند
ناشناس۶۸۳۵۲۶۱۲:۴۸:۵۴ ۱۳۹۷/۹/۲۸
وقتی این خودرو ساز ها برای هئیت مدیره 500 میلیون پاداش در نظر میگیردند، باید از یک جایی تامین بشه، کجا بهتر از جیب مردم، یادمان نرفته که برای عضویت آقای دایی در هیات مدیره باشگاه سایپا 500 میلیون قرارداد بسته بودند، این مبالغ از کجا تامین میشه؟
ناشناس۶۸۳۵۳۳۱۲:۵۲:۰۸ ۱۳۹۷/۹/۲۸
این متن توسط کسی نوشته شده که در عمرش یک روز هم در بخش صنعت کار نکرده وگرنه درک میکرد که ایران بهشت واردکنندگان و جهنم تولید کنندگان و کسانی هست که قصد انجام کار مفید رو دارند.همون مواد اولیه داخلی رو هم که مثال زده همگی با افزایش سه تا چهاربرابری قیمت مواجه بوده اند.
ناشناس۶۸۳۷۴۰۱۴:۰۴:۰۱ ۱۳۹۷/۹/۲۸
خوب اگر شما درست میفرمایید چه اصراری است که به این وضع فجیع و دور از شان و به ضرر مردم، و به هر ترتیبی از خودروسازی حمایت کنیم؟ حالا که تولید انقدر دردسر و زحمت دارد، حداقل در کالایی که مزیت استراتژیک داریم زحمت تولید را بکشیم یا حداقل قطعه ساز خوبی باشیم نه خودروساز
مهدی۶۸۳۸۴۱۱۴:۵۳:۳۰ ۱۳۹۷/۹/۲۸
بنام خدا- تولید کننده ای که وبال گردن ملت باشد، چه سودی برای این کشور دارد؟ امهال تسهیلات اخذ شده توسط خوردو سازها ، ارایه تسهیلات با سود کمتر از بازار به خریداران خودرو برای خرید از خوردو سازها، پرداخت هزینه های گزاف بابت آلودگی شهرها به دلیل استفاده از این خودروهای بی کیفیت از تعطیلی شهرها گرفته تا بیماری و... همه اینها هزینه هایی است که مستقیم و یر مستقیم از جیب این ملت به خودروسازانی پرداخت می شود که در این 50 سال نتوانسته اند خودشان را به حد قابل قبولی ارتقا دهند....
ناشناس۶۸۳۵۴۵۱۲:۵۹:۱۳ ۱۳۹۷/۹/۲۸
تمام این دلایل برای همه کالاهای اساسی مثل گوشت ، مرغ، شیر ، تخم مرغ و... هم صادق است. پس چرا کسی از گرانی بیش از صد در صدی این کالاها انتقاد نمیکند. اینها برای مردم واجب ترند یا خودرو. آجیل ما چه ربطی به دلار داره که بیش از سه برابر شده؟
ناشناس۶۸۳۷۴۴۱۴:۰۶:۲۶ ۱۳۹۷/۹/۲۸
دبه ماست ۷ هزار تومنی شده 14.500 نرخ تورم ۱۰ درصد؟!!!!
ناشناس۶۸۳۷۸۱۱۴:۲۹:۴۴ ۱۳۹۷/۹/۲۸
نزدیک به حدود ۳۰ ساله داره از خودروسازها حمایت میشه که اگه حمایت نمیشدن شاید الان از شرکتهای کره ای و ژاپنی کم نداشتند
ناشناس۶۸۳۸۳۱۱۴:۵۰:۲۶ ۱۳۹۷/۹/۲۸
درست است که مواد ادلیه تولید داخله ولی وقتی قیمت ارز افزایش یافته قیمت این اقلام که بعضا صادراتی است هم به همان نسبت افزایش یافته
سروش۶۸۳۸۳۶۱۴:۵۲:۱۶ ۱۳۹۷/۹/۲۸
این صنعت ورشکسته اس نمیدونم چرا الکی دست و پا می زنن بیست هزار میلیارد تومان بدهی به قطعه سازان دویست هزار کارگر و کارمند مازاد چند ده هزار میلیارد بدهی به سیستم بانکی و ماشین های پیش فروش شده هزار و دویست عضو هیات مدیره با حقوق و مزایای نجومی بازار یابی محصولات به یمن تعرفه گمرکی بالا غرقه در نیل چه اندیشه کند باران را
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    پربحث‌های اخیر

      پربحث‌های هفته

      1. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

      2. کمی دیر نیست؟

      3. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

      4. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

      5. افزایش ۳۵ درصدی مزد کاهش قدرت خرید کارگران را جبران نکرد

      6. ماجرای طرح مالیات بر ازدواج چیست؟  

      7. ریزش قابل توجه بهای سکه و طلا در کمتر از ۲۴ ساعت

      8. افزایش قیمت دلار آزاد و سکه در معاملات امروز بازار

      9. مرغداری‌ها به ازای فروش هر کیلو مرغ ۱۲ هزار تومان ضرر می‌کنند!

      10. زعفران ایرانی به سرنوشت پسته و فرش دچار شد  

      11. خلجی: تغییر در تیم اقتصادی دولت کذب است

      12. افزایش حقوق بازنشستگان تأمین‌ اجتماعی در پرداختی اردیبهشت اعمال خواهد شد

      13. دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت

      14. موشک‌های سپاه کدام نقاط سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد؟

      15. اعلام زمان دومین حراج شمش طلا/ خریداران تا پایان امروز ۳۵۰ میلیون تومان واریز کنند

      16. مأموریت تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی همراه با عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی

      17. اعمال افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران از اردیبهشت ماه

      آخرین عناوین